Ontzettende kiespijn maar niets te zien

Discussion in 'Gezondheid algemeen' started by miramare, May 21, 2025 at 5:15 PM.

1. miramare

miramare Bekend lid

Mar 1, 2013
    796
    148
    43
    Heb hier regelmatig last van. Laatste keer was 3 maanden geleden en zo komt het regelmatig terug. Tussendoor dus pijnvrije momenten.
    Het begint als een lichte kloppende pijn in mijn kiezen wat steeds heftiger word. Na een paar dagen is de pijn werkelijk niet te harden, kan gewoon niet slapen van de pijn. Heel de kant van mijn gezicht doet dan pijn. Rondom kaakgewricht , mijn gehemelte. En die kies maar kloppen. Eten gaat ook niet aan die kant. Mocht ik toch per ongeluk bijten ga ik door de grond van de pijn. Na een paar heftige dagen neemt de pijn weer af en is het weer weg voor een tijdje.
    Tandarts heeft al verschillende keren foto’s gemaakt maar daar is gewoon niets op te zien. Ze had het over kaakklemmen maar dan zou ik toch constant last moeten hebben?
    Zit nu weer in de heftige pijnperiode, vreselijk.
    Wat zou dit kunnen zijn? Ik word er echt gek van!

2. aardbei1707

aardbei1707 Fanatiek lid

Aug 20, 2012
    4,249
    683
    113
    Moet je geen wortelkanaalbehandeling?

Ik heb vergelijkbaar gehad tijdens de zwangerschap van mijn dochter en weet ook dat t weg ging en terug kwam. Heb toen wortelkanaalbehandeling gehad en toen was t over.

Maar zoiets zou de tandarts toch moeten zien denk ik...

3. dreames

dreames VIP lid

Dec 9, 2007
    7,821
    4,057
    113
    Hier was 11 jaar geleden een grote ontsteking niet zichtbaar op de foto. Pas bij het uitvoeren van een wortelkanaalbehandeling zagen ze dat er toch echt een flinke ontsteking zat.

4. Koalabeertje3

Koalabeertje3 Actief lid

Apr 22, 2025
    135
    171
    43
    Female
    Is het steeds dezelfde kies?
    Dan zou ik ook denken aan wat hierboven word gezegd. Lijkt me alleen dat de tandarts daar zelf ook mee had moeten komen..

5. miramare

miramare Bekend lid

Mar 1, 2013
    796
    148
    43
    Ja elke keer op dezelfde plek. Maar als het een ontsteking zou zijn gaat het toch niet weg? Dan heb je toch altijd pijn totdat de ontsteking weg is?

6. evaleana

evaleana Fanatiek lid

Nov 2, 2021
    4,957
    6,613
    113
    Hier was het mijn kaakgewricht, door klemmen en knarsen in mijn slaap raakte die overbelast en door zwelling kan er dan tegen een zenuw gedrukt worden. Die pijn is echt vreselijk. Tandarts heeft foto’s gemaakt toen, maar alles was gewoon goed, nergens een ontsteking, niets.
    Ik ben toen door de tandarts doorverwezen naar een kaakfysio voor oefeningen en ook bv hoe goed te koelen, en ik heb voor ‘s nachts een bitje laten aanmeten tegen het klemmen/knarsen.

Op youtube kun je ook filmpjes vinden voor oefeningen, je kan zoeken op TMJ exercises bijvoorbeeld. Maar ik gebruik dit filmpje als ik weer iets begin te voelen, en dan is het zo weer weg ook:

Spectre likes this.
  7. miramare

miramare Bekend lid

Mar 1, 2013
    796
    148
    43
    Ik zal mij hier ook eens in verdiepen. Jij voelt het ook echt opkomen. Ik voel het ook opkomen en dan een aantal dagen helse pijn en dan weer minder. Paar maanden later begint het weer. Heb je een bitje bij de tandarts laten aanmeten?

8. evaleana

evaleana Fanatiek lid

Nov 2, 2021
    4,957
    6,613
    113
    Bitje bij de tandarts inderdaad, die heeft een bepaalde dikte waardoor kracht zetten op je kiezen eigenlijk onmogelijk wordt. Ik moest er wel echt aan wennen, want in het begin ging ik er bv erg door kwijlen en kreeg ik hem heel lastig uit. Soms schrok ik wakker en wou ik alleen maar dat bitje uit, en lag ik dus even te worstelen om ‘m uit te krijgen… Nu weet ik precies onder welke hoek ik hem er uit kan halen, en ben ik volledig gewend, ik slaap als een roosje. Het werkt voor mij nu ook enorm als slaapassociatie; bitje in = moe! :D
    En eenmaal gewend, sliep ik ook veel beter dan ervoor. Ongemerkt had het klemmen en knarsen echt invloed op mijn slaap. Plus ineens geen nekpijn en hoofdpijn meer, die overbelasting straalde helemaal uit naar alle kanten.
    Ik denk dat ik met die oefeningen nu ook wel zonder bitje zou kunnen, maar ik ben er nu zo aan gewend dat dat van mij dus niet hoeft.

9. miramare

miramare Bekend lid

Mar 1, 2013
    796
    148
    43
    Ik zal een afspraak maken bij de fysio. Doe jij die oefeningen elke dag of wanneer je het voelt opkomen? Nu je het zegt ik heb ook veel last van hoofdpijn en nekpijn.

Share This Page