Klote huisarts! Moet het echt even kwijt!

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Spitsmuis, 22 mrt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Spitsmuis

Spitsmuis Niet meer actief

Ik had in het begin van mijn zwangerschap veel,heeeeel veel last van paniekaanvallen.
    Nu schreef mijn huisarts mij Lorazepam voor.
    Volgens haar het ''veiligst'' tijdens de zwangerschap.
    Ik dacht dat ik 1 a 2 mg zou krijgen maar moest meteen 4 a 6 mg per dag slikken....
    Ik ben een leek op dat gebied dus ik slikte deze en het werkte heel goed,ik was wel ontzettend moe in het begin en voelde me stoned om het zo even te zeggen maar de paniekaanvallen waren wel bijna helemaal weg.
    Dit was allemaal begin van mijn zwangerschap,ongeveer week 6.
    Ik heb namelijk een braakfobie en doordat ik overgaf en daar dus angstig door werd kreeg ik het (vandaar ook de paniekaanvallen o.a.)
    Ik moest wel zelf bellen voor een nieuw recept.
    De planning stond,bij 16 weken weer afbouwen en dan verder gaan zonder de lorazepam (overigens ben ik er achter dat het echt zooi is dat medicijn!!! maar dat verder in mn verhaal)
    Ik 3 dagen terug gebeld dat de medicijnen op waren en ik dus nieuwe wou bestellen.
    Kreeg ik te horen dat ze het doorgezet heeft naar de gynaecoloog want ik slik te veel,ze vin 4 a 6 mg per dag te veel terwijl zij mij dat voor had geschreven en ze vond mij onverantwoordelijk bezig :$
    Ja hallo,ik doe wat mij gezegd word,ik heb er geen verstand verder van!
    Ik kreeg GEEN medicatie meer tot ik bij de gynaecoloog was geweest de 21e (gisteren dus)
    Oke dacht ik,prima...
    Nou ik kan je zeggen dat ik me zo ongelooflijk ziek heb gevoeld 2 dagen waarvan gisteren het echt te erg werd.
    Ik was vreselijk duizelig,misselijk tot bijna overgeven aan toe,huilen,onmacht,harde buiken,heeeeel veel angstaanvallen die ik niet meer onder controle kreeg.
    Het was een HEL!
    Ik heb wel tig keer mijn vriend gebeld dat het zo slecht ging.
    Het bleek gewoon dat ik ontwenningsverschijnselen had :$:$:$
    Nou geloof me,toen ik dat hoorde voelde ik me echt een junk.
    Een zwangere junk.
    En niet te vergeten hoe vreselijk ik mij voelde naar de baby toe! :(
    Eerst ontkende de huisarts zelfs dat ze mij deze dosering voorgeschreven had maar later gaf ze het toch toe,ook naar de gynaecoloog toe.
    Ik had een nacht lang niet kunnen slapen door de ontwenning en ik was om 07.00uur op omdat mijn oudste gewoon naar school moet en om 15.00uur had ik pas een afspraak bij de gynaecoloog.
    Ik kan je zeggen dat de dag voorbij kroop.
    Super beroerd haalde ik mijn meisje van school en alles om mij heen leek te draaien,ik was echt op een andere planeet leek wel.
    Het leek net of ik niet in mijn eigen lijf zat en dat is echt heel eng.
    Met zware paniek en hyperventilatie ben ik dus mijn meisje van school gaan halen.
    Al die ouders op school,al dat gepraat...Ik werd er helemaal niet goed door en wou naar huis.
    Eenmaal thuis gauw een broodje gesmeerd voor beide kindjes en ik ben even op de bank geploft,ik moest echt liggen anders ging ik tegen de vlakte of ik kreeg weer braakneigingen.
    Godzijdank kreeg mijn vriend een paar uur vrij van zijn werk om met mij mee naar de gynaecoloog te gaan.
    Anders moest ik met 2 kinderen alleen met de bus en dat zou echt niet gaan en ik moest er gewoon heen want dit ging zo slecht!
    De gynaecoloog is zo pissed op mijn huisarts dat zij mij gewoon zo aan mijn lot over heeft gelaten.
    Als ik geen kinderen had dan kon ik nog mijn bed in kruipen of iets maar ik moest natuurlijk wel voor mijn 2 lieve meisjes zorgen.
    Vraag niet hoe maar ze hebben er niks van gemerkt dat ik mijzelf helemaal niet goed voelde,verre van dat.
    Eenmaal in het ziekenhuis leek het wel even te gaan.
    Ik wist dat ik nu mijn gevoel op tafel kon gooien en me niet groot hoefde te houden.
    De gynaecoloog zag het meteen aan mij (heb nu echt een TOP gynaecoloog!) en maakte meteen een recept klaar voor mij.
    Wel gaan we afbouwen godzijdank en hij wil wel dat ik 1 a 2 mg blijf slikken de rest van de zwangerschap maar dat kan niet kwaad voor baby zei hij omdat dat een lichte dosering is.
    Elke weer gaat er nu 1 mg van die ellendige medicatie af.
    Als ik had geweten hoe snel je lichaam afhankelijk kan worden door deze medicatie had ik het NOOIT aan begonnen,en al helemaal niet aan een verkeerde dosering,veel te hoog!
    Gelukkig kreeg ik nog een echo en de baby heeft nergens last van en doet het prima in mijn buik.
    Goed op schema en hij/zij voelt zich goed gelukkig.
    Op de terug weg voelde ik de ergste ontwenningsverschijnsel waar ik al voor gewaarschuwd was.
    Ik werd zo ongelooflijk misselijk en zat op het randje van overgeven.
    In de auto!!!
    Geen tasje in de buurt dus als ik zou overgeven kwam alles in de auto bekleding...
    Ik heb het echt in zitten houden met pijn en moeite.
    En toen kwam alles tegelijk.
    Zweten,trillen,duizelig,spierzwakte,afwezig zijn,hele erge hoofdpijn,kots misselijk en het gevoel van flauw vallen.
    Eenmaal weer in ons dorpje reed mijn vriend meteen naar de apotheek,hij maakte zich zo'n zorgen.
    Toen we thuis waren en ik mijn medicatie in handen had en ingenomen had voelde ik me na een uurtje ongeveer opknappen.
    Alles werd rustig,de misselijkheid verdween,mijn hartslag was weer normaal enz...
    Ik was alleen ontzettend moe,compleet uitgeput.
    En dit allemaal omdat de huisarts mij zo'n hoge dosering voorgeschreven had en ik niet beter wist of dit kon want ja je vertrouwd je huisarts toch?!:(
    Al met al voelde ik me in de avond wel weer goed eigenlijk alleen vreselijk moe en geschrokken van wat mij overkomen was.
    Ik ga echt een klacht indienen tegen mijn huisarts die mij dit voorgeschreven heeft zo.
    Nog steeds zit de schrik er vreselijk in ondanks dat het nu weer goed gaat.
    Ik ben zo geschrokken gisteren over hoe ik me voelde door die medicijnen.
    Ben ZO blij dat het nu afgebouwd gaat worden en ik straks er zo goed als vanaf ben.
    Maar mijn huisarts komt hier niet mee weg.
    Als ik niet zwanger was dan was ik ook boos geweest maar dan hoef ik geen rekening te houden met de baby in mijn buik.
    Zij noemde mij onverantwoordelijk terwijl zij het voorgeschreven had,ontkende het ook en pas toen ik zei dat ik het lege doosje voor mijn neus had met daarop de dosering op de sticker die ZIJ mij voorgeschreven had.
    Gelukkig heeft de baby er geen schade aan gehad,alleen ik.
    Ik moest het echt even kwijt...
    Ben zo boos op mijn huisarts maar ze is de enige in dit dorp...
    Maar die klacht die gaat ze krijgen,hoe dan ook!
    De gynaecoloog was zelfs bereid om daar ook aan mee te werken want ze heeft gewoon niet gedacht aan het feit dat er een kindje in mij groeit!
    Ppfff nu ik dit zo schrijf voel ik weer die woede naar mijn huisarts!

2. Beitsche

Beitsche Fanatiek lid

12 nov 2007
    1.068
    1
    38
    Oh jeetje...wat erg. Allereerst veel sterkte de komende tijd. Hopelijk kun je het goed afbouwen zodat je geen tot weinig ontwenningsverschijnselen krijgt.

En ik kan me heeeeel goed voorstellen dat je boos bent. En dat is terecht! Eerst een te hoge dosis voorschrijven en het dan ook nog eens ontkennen :x :x Ik zou ook een klacht indienen....

Maar jij moet je niet schuldig gaan voelen. Jij slikte het medicijn met de beste intenties en op advies van een deskundige.

3. Lov23

Lov23 Niet meer actief

Jeetje spitsmuis! Wat erg voor je dat je je zo moet voelen meid ....

Lijkt wel alsof de ha een fout maakte en jou hiervan de schuld wilt geven?
    Zij is hier de professionel toch? Jij doet maar gewoon wat je verteld wordt wat je kan doen.

4. Within

Within Niet meer actief

Jouw verhaal klinkt zo bekend! Ik heb ook lorezepam in m'n medicijn kastje liggen. Dit slikte ik voor ik zwanger was bij paniekaanvallen. Niet dagelijks, want ik had ook al andere medicatie. Behoorlijke dosis, dat wel: 10mg.
    Toen bleek ik zwanger te zijn en ben ik van de een op de andere dag van 3 pillen (abilfy, lorezepam en amitriptyline) naar 2 totaal andere pillen gegaan (fluoxentine/prozac en oxacepam). Wat ben ik ziek geweest de eerste weken van m'n zwangerschap! Alleen wat ik gek vind is dat ik nu oxacepam heb gekregen omdat lorezepam niet meer mocht? Natuurlijk word iedere pil afgeraden tijdens zwangerschap maar soms kan je niet anders... Zonder mijn pillen ben ik depressief, angstig, krijg ik paniekaanvallen, heb ik moodswings en slaap ik niet meer.

Terecht dat je een klacht ingediend heb. Is heel heftig allemaal!

5. Spitsmuis

Volgens mij mag het nog wel maar wel onder strikte begeleiding maar dat is met alle medicijnen in de zwangerschap.
    Ik merkte dat ik zonder deze medicijnen ook erg angstig werd en zo ziek dat ik me voelde...
    Gisteren ben ik echt door een hel gegaan...
    En het had helemaal niet zo hoeven zijn als die huisarts van mij maar gewoon de juiste dosering voor had geschreven en niet zo veel.
    Maar ja,je vertrouwd inderdaad op de kundigheid van een huisarts maar blijkbaar mist zij dat stukje ergens.
    Nu voel ik me gelukkig weer een heel stuk beter dan gisteren,alleen nog erg moe maar dat is lang niet zo erg als wat ik gisteren allemaal voelde.
    Ze had mij trouwens gisteren nog wel gebeld,de huisarts.
    Ik had in de morgen gebeld omdat het echt niet goed ging zo en later belde ze terug om te vragen hoe het ging.
    Ik zei haar dat het gewoon echt niet goed ging en ik die ontwenningsverschijnselen gewoon niet meer trok.
    Alles moest er onder lijden en dat wou ik niet.
    Ik had uit wanhoop mijn jongste na haar lunch in haar bedje gelegd in de hoop dat ze eventjes zou slapen en toen mijn oudste weer naar school was gelopen ben ik even in bed gaan liggen.
    De rust deed me wel goed maar zodra ik mezelf omdraaide werd ik ontzettend draaierig en ongelooflijk misselijk.
    Dus heb een half uur dood stil met mijn ogen dicht op mijn rug gelegen en gewacht tot mijn vriend thuis kwam om mee te gaan naar de gynaecoloog.
    Ik was zo blij toen hij thuis kwam en kon mijn tranen echt niet meer inhouden.
    Hoop dit echt nooit meer mee te maken!!
    Weet iemand trouwens hoe je een klacht over een huisarts moet indienen?
    Moet dat via de huisarts of moet dat via iets anders?
    Maandag ga ik er namelijk werk van maken.

6. Within

Within Niet meer actief

Moet je even googlen, zou ik ook zo snel even niet weten.

Ik wist trouwens ook niet dat huisartsen anti psychotica mochten voorschrijven.. Ik werd er speciaal voor doorgestuurd naar de pop poli/psychiater.

7. Spitsmuis

Ik slik geen anti psychotica hoor.
    Lorazepam werkt rustgevend en spierontspannend.
    Nu loop ik ook bij de pop poli en sta ik ook verder onder controle bij de gyn ipv verloskundige en moet ook in het ziekenhuis bevallen maar dat was toch al mijn voorkeur.

8. margjem

margjem Lid

5 nov 2010
    91
    0
    0
    Wat verschrikkelijk voor je. Ik begrijp dat je boos bent. Elke huisarts heeft een klachtenregeling, die kun je bij hun opvragen (of evt website). Verder had de apotheek ook moeten zien als de dosering te hoog was. Hopelijk gaat het vanaf nu steeds beter, en kun je straks lekker van de zwangerschap genieten. Sterkte

9. Spitsmuis

Apotheek zei er ook niks over.
    Die maakte het gewoon klaar en gaven het zonder pardon mee.
    Belachelijk toch eigenlijk he!!
    En hoe ik me gisteren voelde,dat had gewoon nooit gemogen.
    Daarbij was ik niet alleen de pineut maar echt mijn hele gezin meteen want ja,2 kindjes kun je niet aan hun lot over laten omdat je zelf niet goed bent.
    Mama's kunnen niet ziek zijn,ik tenminste niet.
    En zo beroerd als ik me gisteren heb moeten voelen dat heb ik nog nooit zo erg meegemaakt.
    Baalde vorige week dat ik een fikse griep te pakken had maar echt,ik heb liever 100x die griep dan wat ik gisteren voelde.

10. Within

Within Niet meer actief

Mijn fout, dacht dat lorezepam onder AP viel... Klopt inderdaad niet :p

11. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.302
    2.570
    113
    waaat 4 tot 6 mg lorazepam. Dat is echt veel!!!
    Echt belachelijk dat de huisarts dit gedaan heeft.
    Dat het hielp is niet zo gek. Met zo'n dosering ga je wel om.
    Ik kreeg de helft tijdens mijn opname en daar werd ik al aardig rustig van

Ze had je naar een psychiater door moeten verwijzen of iig moeten overleggen met een gyn of op internet kijken. een blik op de lijst van het andreas ziekenhuis in amsterdam en je kan zien dat dit niet zo handig is. daar ontraden ze het vooral in het laatste trimester omdat de baby na de geboorte ontwenningsverschijnselen kan krijgen.
    Als het even lukt zou ik heel langzaam afbouwen voor de bevalling.

Zeker een klacht indienen

12. Spitsmuis

Ik ben nu al begonnen met afbouwen.
    Elke week gaat er 1 mg af.
    Ik wil het ook echt helemaal niet slikken nu ik weet wat voor zooi het is en dan die dosering!!!!
    Ik ben er nog zoooo kwaad om dat ze gewoon zonder pardon vrolijk zei toen ik daar was in week 6 van mijn zwangerschap: Ach weet je wat,we verhogen je dosering naar 4 tot 6 mg per dag en met 16 weken stop je gewoon.
    Zou er niks van merken zei ze.
    Nou,dat heb ik gemerkt eergisteren en vooral gisteren!
    Ik kon helemaal niks verdragen of doen want zooooo beroerd was ik.
    Dus gewoon stoppen kan helemaal niet.
    Dat zei mijn gyn gisteren ook.
    Cold Turkey stoppen is gewoon niet goed want daar kun je goed ziek van worden en tja,dat voelde ik ook goed!
    Daarom heeft de gyn het gisteren wel weer voorgeschreven maar bouwen we elke week 1 mg er dus af.
    En tot nu toe voel ik me goed.
    Heb nog wel last van mijn spieren tussen mijn schouders die echt gespannen staan en moe maar goed,dat is prima te doen.
    Maar wat ik gisteren voelde wil ik nooit maar dan ook nooit van mijn leven meer voelen.
    Gelukkig bouwen we 1 mg per week af dus gaat vrij snel en ben ik in het laatste trimester dus medicijn vrij.
    Maar echt.... als ik had geweten wat voor troep lorazepam is dan had ik het niet eens aangenomen van de huisarts.
    Maar ja,ik als leek op medicijn gebied vertrouw er op dat mijn eigen huisarts weet wat ze doet en zegt.
    Helaas blijkt het anders....

13. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.302
    2.570
    113
    ik heb ook echt per halfje moeten afbouwen. Dat ging het best. En dan merkte ik nog dat na het laatste halfje ik een paar dagen opeens veel meer gespannen was. Ging gelukkig wel snel over.

Krijg je nu wel psychische ondersteuning??? lijkt me belangrijk je moet nog even te gaan. Ik ben op de poppoli in Woerden goed begeleid. Tijdens de zwangerschap waren medicijnen gelukkig niet nodig maar een tijdje erna helaas wel.

14. Spitsmuis

Ja ik word super begeleid nu.
    De eerste weken ben ik echt aan mijn lot over gelaten maar eergisteren ben ik dus voor het eerst bij de pop-poli geweest en ik was ZO blij dat ik daar geweest was!
    Het is min vertrouwde gynaecoloog die ook alles weet over de zwangerschap van mijn te vroeg geboren en overleden zoontje dus dat is ook heel fijn.
    De angst klachten die ik nu heb hebben ook zeer waarschijnlijk met toen te maken.
    Dat was overduidelijk en daar gaan we nu aan werken.
    Ik word verder voor mijn medicatie afbouw begeleid door de psychiater in het ziekenhuis dus dat is ook erg fijn.
    Ik was eerst wantrouwig want ja veel mensen denken bij het woordje psychiater dat je knetter gek bent maar dat is dus echt niet zo.
    Ik weet dat ik door de psychiater goed begeleid zal gaan worden met de afbouw van die stomme lorazepam.
    Verder wil mijn gynaecoloog mij de gehele zwangerschap mij elke 2 weken zien en een babbeltje maken met mij hoe het gaat en wil hij mij leren wat handvaten aan te geven om moeilijke momenten goed te kunnen doorstaan.
    Zeer waarschijnlijk gaat hij ook mijn bevalling doen en daar ben ik heel blij om!
    Ben nu echt een heel stuk geruster met mijn zwangerschap en voel me zekerder nu alles zo goed opgepakt en begeleid word.
    Want als het aan de huisarts ligt dan moet ik het gewoon zelf doen.
    Ze belde mij namelijk eergisteren ochtend omdat ze vernomen had dat het niet goed ging door die helse ontrekkingsverschijnselen (dankzij haar!!:x) en ze zei meteen: Weet je wat,ik schrijf je 1 lorazepam voor zodat de scherpe kantjes er vanaf gaan.
    5 minuten later zei ze: Nou weet je,ik doe het toch maar niet want je kan het heel goed zelf. Je bent geen klein kind en je hebt het immers aan jezelf te danken....:$:$:$
    Zij schreef mij die 4 tot 6 mg voor dus wiens schuld is het nou dan! Juist die van haar!!!
    Als ik wist dat lorazepam zulke troep was had ik er nooit aan begonnen maar het kon totaaaaaal geen kwaad zoals zij toen zei met voorschijven en ik kon stoppen wanneer ik wou.
    Nou,dus niet....
    Ik dacht dat ik makkelijk zonder lorazepam kon en toen ze het mij opeens niet meer voorschreef dacht ik ook dat het wel goed kwam.
    Geloof dat ik me nog nooit zo ziek en ellendig heb gevoeld als eergisteren!
    Liefst neem ik een andere huisarts want het vertrouwen is gewoon weg maar ja,we wonen in een klein dorpje en daar zit maar 1 huisarts en dat is zij....
    Mijn moeder kent haar want hier in het dorp zit een grote zorginstelling voor verstandelijk gehandicapten en daar is zij dus ook huisarts.
    Toen ik mijn moeder vertelde wie mijn huisarts was zei ze al: Pas er mee op want ze is echt geen fijne huisarts.
    Maar ik heb geen andere keus en om nu een huisarts te nemen in een dorp naast de onze gelegen werkt niet.
    Stel dat een van de kinderen ziek is en naar de dokter moet dan moet ik met een ziek kind naar een ander dorp met de bus of fiets want ik heb geen auto en dat doe je niet met een ziek kind.
    Gelukkig komen we zelden bij de huisarts verder,alleen als er echt wat mis is of als de kindjes echt flink ziek zijn met hoge koorts of iets maar we komen er niet voor een kleinigheidje.
    Maar ik vertrouw haar gewoon niet meer.
    Zag op hun site dat er een klachtenformulier online staat dus die ga ik vandaag uitgebreid invullen!
    Is wel het minste wat ik kan doen.

15. Maira11

Maira11 Niet meer actief

Ik vind het belachelijk van je huisarts dat zij je zo'n hoge dosis voorschrijft. Maar blind vertrouwen op je huisarts is ook niet erg verstandig. Tegenwoordig kan je alles googelen en je de bijsluiters lezen en dingen navragen. Ik zou toch nooit zomaar iets slikken waarvan ik niet 100 procent zeker ben dat het niet erg is voor mijn kindje. Huisartsen maken helaas ook fouten.

16. Spitsmuis

Het is toch normaal dat je er vanuit gaat dat je huisarts weet wat hij/zij doet in haar vak?
    Ik google nooit op bijsluiters en dingen,je leest overal wel weer wat anders.
    Als ze 1 a 2 mg voor had geschreven was er niks aan de hand,dat zei mijn gynaecoloog.
    Maar dat ze meteen 4 a 6 mg uit schreef is gewoon heel slecht van haar.
    Kijk,ik wil ook alleen maar het aller beste voor mijn ongeboren kindje en ga niet zomaar even lorazepam slikken.
    Maar ik vertrouwde mijn huisarts,het is immers haar vak.
    Maar ik hoor van meer mensen hier in het dorp nu opeens na mijn verhaal tegen bekende dat ze vaker fouten maakt...
    Ik wist dit dus ook niet van te voren en tja,ik ben gewoon iemand die een huisarts vertrouwd anders zal die persoon vast geen huisarts zijn.
    Fouten maken is menselijk oke,maar ze zou toch zeker wel geweten moeten hebben dan haar voorgeschreven dosis te hoog was?
    Ik wist dat niet want ik ben een leek om medicijnen gebied maar zij hoort dit te weten.
    Het is HAAR vak,niet die van mij....

17. Shandy

Shandy Fanatiek lid

14 jan 2012
    2.603
    18
    38
    Ik heb altijd begrepen dat Lorazepam wel mag in de zwangerschap tot de achtste maand. Over Lorazepam en zwangerschap is volgens mij niet veel bekend, alleen dat het voor je kindje schadelijk kan zijn als je het vlak voor de bevalling nog slikt omdat je kindje ook suf raakt van het medicijn en na de geboorte mogelijk moeilijkheden kan ondervinden met ademhalen.

Jammer dat je huisarts in eerste instantie niet erkende dat zij zelf die dosis heeft voorgeschreven....

Heel veel sterkte met afbouwen!

18. Within

Within Niet meer actief

Klopt.

Sowieso. Alles met "Pam" staat bekend als zeer verslavend.

19. DotjePK

DotjePK Bekend lid

11 nov 2012
    959
    0
    0
    Hilversum
    Wat een vervelend verhaal zeg.

Even een zijstapje, misschien is het een idee dat voordat je een klacht indient je eens met haar gaat praten..... als ze dan niet luistert kun je zeker een klacht indienen bij het regionaal tuchtcollege ofzo. Maar misschien kan een gesprek de lucht een beetje klaren.

In elk geval veel succes!

20. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.302
    2.570
    113
    wat fijn dat je op de pop-poli goed begeleidt wordt.

Deel Deze Pagina