extreme verlatingsangst dochter 3,5 jaar

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door 0Zebra0, 8 aug 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. 0Zebra0

0Zebra0 VIP lid

6 nov 2010
    10.813
    0
    36
    Noord-brabant
    Hopelijk hier wat adviezen of tips want wij weten het even niet meer. Onze dochter van 3,5 heeft extreme verlatingsangst
    Ze wil altijd bij mij zijn en ook onze eigen schuld waarschijnlijk , omdat ik thuisblijf moeder ben is ze nauwelijks bij een oppas geweest.

Voorbeeld;
    Ik moet haar sochtends uit bed halen, doet papa dat dan is het mopperen en hoor ik haar al rennen en vliegt de deur open om te kijken of ik in bed lig. Dan komt ze meteen naast me liggen.
    Moet ze eruit en met papa naar beneden is t huilen.
    Vaak na een kwartier gaat ze spelen maar even later staat ze alweer aan de trap te roepen.

Vorige week bij oma , ik ging naar de kapper
    45 minuten heeft ze aan de voordeur staan roepen en huilen. Mijn moeder wist totaal niet meer wat ze nog kon doen

Een paar maanden geleden zijn we begonnen op de peuterspeelzaal , helaas geen succes.
    De keren dat ik al weg kon gaan werd ik na 5 minuten gebeld en stond ze te kokhalzen van het krijsen als ik daar aan kwam.
    Uiteindelijk kreeg ik het advies mee te stoppen en het na de vakantie weer eens te proberen.

Sinds ons avontuur daar is ze volop gaan stotteren en heeft ze een paar weken nauwelijks kunnen slapen.
    Inmiddels gaat dat beter maar vragen we ons af wat we kunnen doen.
    cb zegt zo doorgaan en het is een fase.. toch hou ik mn hart vast als ze straks naar school moet.
    We hebben het idee dat ze hoog gevoelig is omdat we veel herkennen in wat we hierover lezen dus misschien speelt dat ook mee.

Als ze met papa naar de dierentuin gaat kan ze wel makkelijk zonder me , maar met opa oma of iemand anders en ik ben er niet bij? Dan is de wereld te klein.
    Inmiddels vind ik het ook aardig pittig om nooit een momentje voot mezelf te hebben of een keertje alleen met haar kleine zusje te kunnen zijn.

Ze zal vast niet de enige zijn dus misschien herkent iemand dit en hebben jullie advies

2. brownielover

brownielover VIP lid

9 mrt 2009
    8.148
    3.026
    113
    Nederland
    Ik zou toch proberen om stapje voor stapje je dochter te laten wennen zonder jou. Dus papa wat vaker haar uit bed laten halen en mee naar beneden nemen. Jij komt bijv een kwartier later. Gaat dit goed dan kun je de tijd evt uitbreiden.

Ook zou ik haar wat vaker naar oma en andere bekenden brengen. Zeggen dat mama even weg moet en zo terug is. Eerst een kwartier, gaat dit goed dan een halfuur etc. Zou dit Zeker een paar keer per week gaan doen en goed volhouden doorzetten. Psz komt wel en anders maar niet. Zou daar eerst een mee wachten en dit proberen, want als Ze anders praktisch nooit zonder jou is is het net alsof je haar voor de leeuwen gooit.

Succes hopelijk gaat het gauw beter :)

3. 0Zebra0

0Zebra0 VIP lid

6 nov 2010
    10.813
    0
    36
    Noord-brabant
    Dat doen we inderdaad al een paar maanden, nouja we proberen het. Want goed gaat het niet.
    In het weekend proberen we het dus dat ze zonder mij uit bed komt maar ook dit is tot nu toe weinig succesvol.

We zijn al zo lang bezig maar of ik nou 1 minuut of n half uur wegblijf je is niet rustig te krijgen. Echt tot t extreme aan toe blijft ze zo reageren

4. kris8

kris8 VIP lid

17 aug 2009
    8.032
    3
    36
    Lastig ik zou bijna zeggen dat je haar moet zeggen dat ze zich moet gedragen. Op die leeftijd snappen ze al best veel.
    Het kan nu eenmaal niet altijd bij mama zijn.. dat heeft ze maar te accepteren.
    Aan de andere kant zoals jij beschrijft dat ze reageert vind ik wel heftig. Ik weet niet of je dat zomaar kan negeren
    Misschien toch eens iemand laten meekijken die ervaring heeft met probleemgedrag. Ik wil het niet zwaarder maken dan dat het is, maar ze zal straks ook naar school "moeten" dan blijf jij er ook niet bij lijkt me.

5. 0Zebra0

0Zebra0 VIP lid

6 nov 2010
    10.813
    0
    36
    Noord-brabant
    Het bespreken hebben we ook geprobeerd en we denken dat ze het ook echt wel begrijpt maar toch lukt het niet.

6. Lyso

Lyso Fanatiek lid

3 jul 2009
    1.081
    2
    36
    Misschien een beloningssysteem??
    Toen mijn zoon bijna 2 was, hadden wij een soort gelijk probleem, maar dan met slapen. Hij ging absoluut niet slapen zonder mij. 's avonds nog niet zo'n probleem, maar hij werd om de klipklap wakker, en had dan mij nodig... Alhoewel ik absoluut tegen laten huilen ben, ben ik bij hem daar toch mee begonnen. Maar dan wel zeer kort steeds. Wat ik deed is, 1 minuut wegblijven, terug komen, 2 minuten weg blijven, terugkomen 3 minuten weg blijven... enz, enz.. Nou was dit in een ledikant, en mijn zoon kon mij niet achterna, maar hij kreeg hierdoor wel de ervaring, mama komt weer terug! Hopelijk kan je hier iets mee...

7. fee90

fee90 Fanatiek lid

21 mei 2015
    1.679
    39
    48
    Hoe ik het lees heb jij een erg sterk lijntje met je dochter. Dat is prachtig maar wat je zelf ook zegt, op een gegeven moment is het ook vermoeiend. Ik sluit me aan bij bovenstaande reacties. Stap voor stap momenten inplannen dat je weg bent. En ook als je erg wel bent zou ik goed opletten dat je niet constant met haar bezig bent, maar ze ook zelf speelt en niet steeds aandacht nodig heeft .

En dat ze zo hysterisch wordt? Tja , klinkt hard maar lekker laten uitrazen , dan staat ze maar 3 kwartier voor de deur te krijsen.
    Met peuterspeelzaal snap ik niet goed. Wat je zegt. Straks moet ze ook naar school. Is natuurlijk heel zielig om te zien maar als ze beseft dat je er simpelweg niet kan zijn die dag zal de emotie echt wel afzwakken.

Ik zou sowieso wel adviseren met iemand te praten om te kijken naar dat lijntje tussen jullie, want misschien ben jij ( onbewust) ook heel erg op haar afgestemd. Dit voelt ze dan waardoor het loslaten helemaal ondoenlijk wordt.

Dat stotteren en niet slapen klinkt heftig, maar denk dat je sowieso zulke overgangs klachten gaat ervaren, door door te zetten heeft het tenminste een doel.

Succes.

8. Carino

Carino Fanatiek lid

2 feb 2011
    4.277
    0
    36
    Ik zou je echt adviseren om bij de huisarts een verwijzing te vragen voor een therapeut.

Ik heb eerder gereageerd op je topics en ik herken dit gedrag deels. Mijn dochter vindt nieuwe situaties en mensen vreselijk spannend en is extreem gevoelig daarin. Mijn dochter maakt nu wel stappen vooruit maar als de angst groot blijft, zal ik ook een extern iemand om advies vragen.

Iemand die objectief kan kijken kan je adviseren welke stappen je kunt ondernemen en dan maak je ook echt een plan samen. Ik weet dat dit soort angst heel heftig is en dat je niet op eigen houtje noet werken met belonen etc.

Ik zou snel wat actie ondernemen want de basisschool komt er wel aan. Het is fijn als ze voor die tijd al wat positieve ervaringen heeft opgedaan. Het gaat echt stapje voor stapje dus hopen op een wonder in groep 1 is niet realistisch.

Had je het boek over hoogsensitiviteit bij kinderen nog gelezen? Daar staat ook veel in over de voorwaarden voor wennen in nieuwe situaties.

Lastig he, ik herken je zorgen :)

9. 0Zebra0

0Zebra0 VIP lid

6 nov 2010
    10.813
    0
    36
    Noord-brabant
    Carino ik heb het boek gelezen en zoveel herkenning. Volgens het xb hier moet ik juist nog niet denken aan een therapeut omdat we er dan een stempel op drukken
    Maar toch beter van wel? Kan natuurlijk altijd contact opnemen en horen wat zijn advies is

10. Carino

Carino Fanatiek lid

2 feb 2011
    4.277
    0
    36
    Ik zou er zelf wel voor kiezen. Helemaal niet om een stempel ergens op te drukken maar wel om tips te krijgen hoe je kunt handelen.

Hooggevoeligeheid is geen ziekte maar het vergt wel wat meer moeite en begeleiding. Misschien kan een therapeut jullie als ouders wat meer inzicht geven en vertellen hoe je kunt werken aan meer afstand nemen.

Ik bedoel dus helemaal niet het doen van onderzoeken etc. Het gaat meer om overleggen met iemand die er verstand van heeft hoe je als ouders deze gevoeligheid en angst kunt begeleiden.

Herken je zelf ook die kenmerken uit het boek? Hoe was je zelf als kind?

11. Carino

Carino Fanatiek lid

2 feb 2011
    4.277
    0
    36
    Wat ik verder zelf veel doe:

- naar speeltuinen waar andere kinderen zijn

- naar peutergym

- veel speelafspraken met mij erbij

Door jouw aanwezigheid voelt ze zich wel veilig en kan ze op haar tempo de omgeving verkennen. Als ze vrijer wordt, kun jij steeds iets meer naar de achtergrond gaan. Let wel, een meter van haar vandaan is al een stap he!
    Ik benoem haar overwinningen steeds en geef zelf heel duidelijk het voorbeeld. Ik spreek kinderen aan, vraag hoe ze heten etc. Ik leg veel nadruk op het feit dat ze weer iets nieuws gedurfd heeft en dat ze het leuk vond. Bij een volgende keer herinner ik haar daar aan, als steuntje.

Ik denk dat ze veel naar jou trekt omdat je haar steeds veiligheid biedt. Misschien voel jij dezelfde angst of verwacht je man meer van haar dan jij. Ik zou veel met het gezin ondernemen, waarbij jullie samen spelen en jij als het goed gaat, iets achter je man blijft. Je man neemt dan initiatief maar jij bent in de buurt. Dan bouw je op.

12. misa

misa Niet meer actief

Heel herkenbaar, hier net zo. Wij zijn ook wegens andere dingen bij een psycholoog geweest, uiteindelijk samen met een orthopedagoog en haar kleine stapjes gemaakt. In ons geval was ze wat jonger en hebben we haar. Zelfs weer een tijdje bij ons op de slaapkamer gelegd (slapen was een hel).

Het stukje dat zij wil bepalen welke ouder wat doet, doen wij niet aan mee. Hoe moeilijk ook. We bieden wel alternatieven wat ze wel mag kiezen.
    Zelf moet je als mama dan ook echt leren los te laten, want ik kon makkelijk en te snel op haar reageren. In overleg met mijn man hebben we het wat meer aangepakt en verwees ik dochter naar hem, en benaderde hij haar wat meer. Dingen groeien soms erg snel scheef he. Veel overleggen met je man en zorgen dat je op 1 lijn zit.

Nu gaat ze vanaf het nieuwe schooljaar naar de psz dus ik ben heel benieuwd. Ze is ruim drie nu, dus dat beetje schoolvoorbereiding is in haar geval wel erg nodig. Ik denk dat ze het nu ook wel kan. Al zal afscheid nemen vast erg lastig zijn.

Dus als het echt heel erg is, dan zou ik zeker kijken welke vorm van hulp je erbij kunt krijgen, aangezien ze over een half jaar ook naar school moet/mag. Succes!

13. 0Zebra0

0Zebra0 VIP lid

6 nov 2010
    10.813
    0
    36
    Noord-brabant
    Bedankt voor de adviezen
    Ga het eens bespreken met mijn man en kijken hoe we het op deze manieren kunnen proberen en toch maar advies inwinnen bij de huisarts.

Ik herken zelf weinig in de kenmerken van hoog sensitiviteit , maar ik merk wel dat de angst die zij heeft voor mij lastig is.
    Ik wil haar niet het gevoel geven haar in de steek te laten maar juist dat het goed is als ze iets minder dichtbij me is
    Maar zo ziet zij het natuurlijk niet

14. Sugarblossom

Sugarblossom VIP lid

23 jul 2010
    5.439
    11
    38
    Vrouw
    Nederland
    Wow bijna eng kan mijn verhaal zijn! Vooral dat eerste stuk. De mijne gaat morgen over 3 weken naar PSZ ze is net 2 geworden afgelopen donderdag. Hou m'n hart vast!! Verder ook nooit naar oppas en nooit naar een opvang geweest. Alles nieuw voor dr.

15. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Ik vind dit heel heftig klinken, en het roept bij mij veel vragen op over de oorzaak van de angst en het hechtingsproces tijdens babytijd. Hoe is zij gehecht aan andere naasten behalve aan jou? Heeft ze een sterke hechting kunnen opbouwen met haar vader en grootouders bijv?
    Een peuter dat 3 jaar lang volledig aanhankelijk en vooral afhankelijk gesteld van 1 persoon voelt logisch een grote angst om een stap in de wereld te zetten.

Ik zou ook hulp inroepen en mee laten kijken naar haar gedrag en verhoudingen in het gezin. Ergens gaat het scheef anders had ze een even sterke band met beide ouders en had ze meer zelfvertrouwen.
    Succes!

16. 0Zebra0

0Zebra0 VIP lid

6 nov 2010
    10.813
    0
    36
    Noord-brabant
    Nou aangezien papa vanaf 6.30 de deur uit is tot 18.30 is het logisch dat de verhoudingen anders zijn. Ze ziet papa door de weeks vaak maar een uurtje
    Als baby was ze ook altijd bij mij , ik ben gestopt met werken dus een kdv of gastouder oid was nooit nodig

17. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Hechting tel je niet in het aantal uren [meestal niet], maar in de omgang tussen de ouder en het kind.

En ik bedoel andere naasten niet in de zin van oppas maar als familie. Hoe hecht is en was haar band met anderen naasten dan jou? Dit heeft in mijn ogen niks met oppassen of thuisblijven te maken, maar puur met de wijze hoe met een baby en het kind omgegaan wordt. Mijn schoonvader heeft nooit op mijn kinderen gepast, maar zat hier wel vrijwel elke dag vanaf hun geboorte om trotse opa te wezen. En als opa er was kon ik net zo goed weggaan van huis, mij zagen en zien ze dan niet meer. Dat is ook hechting en enorm belangrijk voor een kind.
    Over de vader niet eens te spreken.

Als jij de enige bent waar zij aan gehecht is, heeft ze nu met ruim 3 jaar waarschijnlijk een grote angst voor de rest van de wereld.
    En waarschijnlijk hebben jullie daar hulp bij nodig om het op te lossen.

18. Frisbie

Frisbie Bekend lid

3 apr 2015
    895
    1
    16
    NULL
    NULL
    WoW, ik vind dit echt best wel een heftig verhaal. Zeker omdat het met papa en oma ook niet goed gaat. En zeker gezien haar leeftijd. Met 3.5 zou je gewoon uit moeten kunnen leggen dat ze "normaal" moet doen. Als dat niet lukt, zou ik hulp gaan zoeken. Dit klinkt niet heel gezond. Hoop dat jullie er snel uit gaan komen, zodat de basisschool geen traumatiserende ervaring zal worden!

19. liefebees

liefebees VIP lid

6 dec 2010
    6.936
    204
    63
    Overijssel
    Dit klinkt wel heel erg heftig en gok dat je hier zonder professionele hulp niet uit komt, daar is het al veel te 'groot' voor geworden.
    Zou zsm aan de bel trekken want op deze manier gaat naar school gaan straks echt niet.
    Jij werkt niet schrijf je, maar is dochter dan ook nooit dagjes bij opa en oma geweest als baby/dreumes zijnde? Gewoon voor de gezelligheid?
    Ook zou ik toch de psz weer introduceren. Stapje voor stapje maar haar wel heel duidelijk maken dat mama haar niet zomaar komt ophalen. Idd op deze leeftijd kun je ze echt al wel veel uitleggen.

Succes en sterkte, lijkt me een lastige situatie.

20. 0Zebra0

0Zebra0 VIP lid

6 nov 2010
    10.813
    0
    36
    Noord-brabant
    Ze is wel aan personen gehecht , het gaat goed zolang ik erbij ben. Dan kijkt ze niet naar me om. Maar durf ik de deur uit te gaan slaat het om.
    ze is inderdaad nooit dagjes alleen bij opa oma of iemand anders geweest dus dat kent ze niet en mijn ouders komen ook niet wekelijks over de vloer dus die hechting is gewoon minder.
    Maar lastig is het wel.

Psz heeft zelf aangegeven dat het op deze manier niet lukt aangezien andere kindjes ook overstuur raakten van haar aanhoudende gehuil.

Deel Deze Pagina