Een vriendinnetje van mij gaat met haar kinderen naar een bioresonantietherapeut. Voor alles, ook voor eczeemklachten. Zij zweert er bij. @Ts vervelend dat je zoontje zo last heeft van zijn eczeem. Jeuk is zo naar. Ik wilde net als jij ook niet aan de hormoonzalf. Ik was er ook huiverig voor. Dus maar smeren met allerlei cremes. Lanette, cetamagrocol, zalf gemaakt van paardenmelk. De huisarts had me al een keer gezegd dat ik best die hormoonzalf kon gebruiken, maar ik durfde niet. Uiteindelijk had Noor zo'n vreselijke uitbraak op haar rug, helemaal ontstoken. Kon mijzelf wel voor mijn kop slaan. En dus toch maar aan de hormoonzalf begonnen. Netjes een smeerschema erbij en met 3 dagen was het al zo goed als weg. En toen konden we het weer af met 1x hormoonzalfje per dag(geloof nog 2 dagen) en toen met de lanette. Haar armpjes zijn nog wel moeilijk te behandelen, dus daar zijn we nog mee bezig en haar benen zijn tot nu toe goed te onderhouden met de lanette. Wist je trouwens dat er hormoonzalfjes zijn in 4 sterktes? Lichte, sterke, vrij sterke en zeer sterke corticosteroïden. Leg het nog eens neer bij je HA en laat je goed informeren of maak nog eens een afspraak bij de homeopaat, wellicht dat hij je nog verder kan helpen als je je daar prettiger bij voelt.
Sorry, ik heb niet alles gelezen. Maar persoonlijk heb ik meer vertrouwen in de reguliere geneeskunde met medicijnen die getest zijn op werkzaamheid en bijwerkingen, dan op (laat ik het netjes zeggen) alternatieve geneeskunde die niet goed onderbouwd is. Naar de huisarts dus. Eczeem is echt te naar om niet te behandelen. Liever een tijdje hormoonzalf smeren, dan een kindje dat zich stukkrabt van de jeuk.
Ik ben zelf werkzaam bij afdeling allergologie, dus ik kom af en toe in aanraking met mensen met eczeem. Ik begrijp dat er veel huiverigheid is voor hormoonzalf, maar het is toch een goede zalf. Het is ontstekingsremmend en kan dus ook de ontsteking in de huid remmen en dus ook de eczeem remmen. De andere zalfjes die er zijn, zijn vaak om de huid wat vettiger te maken zodat de klachten minder worden. Ik adviseer ts om naar de huisarts te gaan en je mogelijk door te laten verwijzen naar de dermatoloog. Vaak duurt het even voordat de ideale behandeling voor je kindje gevonden is, dus geef het de tijd en blijf niet tobben. Sterkte met je kleintje!
Bedankt voor al jullie reacties en adviezen... Ik heb de homeopaat gebeld en hij zei dat we het nog even 3 dagen aan moesten kijken, dan zou het al een stuk minder moeten zijn. Hij blijkt heel sterk te reageren op de granules. En ja hoor, we zijn nu een dag of 4 verder en het is al zo'n stuk minder. Homeopathie heeft dus echt tijd nodig, maar heb er wel meer vertrouwen in. Nu lekker blijven smeren met vette zalf zodat de huid niet weer uitdroogt. Ben alleen nog op zoek naar een goede zonnebrandcreme voor zijn moeilijke huidje...
Wat bij mijn zoontje goed beviel was de zonnebrand van La Roche Posay, ook toen hij veel eczeem had. Is wel duur spul. zoek eens binnen Verzorging & Veiligheid (of hoe heet dat onderdeel) op zonnebrand, daar worden veel tips gegeven voor zonnebrandcremes voor zeer gevoelige huidjes. Kies in elk geval een zonnebrand zonder parfums.
Ik heb niet alles gelezen. Ik loop bij een antroposofische HA en die zijn echt niet van de heftige medicatie, maar zeker bij ernstige eczeem waar je kindje veel last van heeft is het middel soms minder erg dan de kwaal: je kindje krabt zijn huidje kapot! Ik zou heb 2x daags insmeren met vaseline cetomacrogol en direct bij de HA hormoonzalf halen. Ik heb zelf ook eczeem en die jeuk is voor mij al vreselijk, laat staan voor een kindje die er niets van snapt. Vaak kun je stoppen met de hormoonzalf als de eczeem weg is (vaak al na een paar dagen) en dan vet blijven houden. Hormoonzalf is eigenlijk het enige middel dat ook iets doet aan de jeuk en daarna iets doet aan de ontsteking (want dat is eczeem). M heeft ook veel last van eczeem en die smeren we inmiddels met stap 2 hormoonzalf ... Verder zou je kunnen kijken of er misschien een voedselallergie aan ten grondslag ligt dmv in eerste instantie het elimineren van koemelk (minimaal 6 weken).
Ik zie dat de poedertjes lijken te helpen (ik zeg: toeval, eczeem komt en gaat, leeft op en zwakt weer af - ook onder invloed van weer, stress, rust, voeding), hopelijk is mijn scepsis onterecht Verder: niet te vaak in bad en als je hem in bad doet: met een washandje met zemelen, werkt supergoed!
Bri had al een goede tip (wij gebruiken Vichy). Je zou ook zonnebrandcrème van Weleda kunnen gebruiken, maar die vlekt helaas wel heel erg.