Mijn dochter zit al bijna 3 jaar op zwemles en heeft nog haar A diploma niet. Dit komt door haar motoriek en met name met de schoolslag. De fysiotherapeut noemde het geloof ik 'moeite met complexe motoriek'. De zwemjuf heeft al van alles geprobeerd: van 'armen, benen,lang' tot eenhoornpunt maken van haar armen. Ze onthoudt het gewoon niet. Ze maakt of haar armen niet lang of doet haar armen en benen niet in de goede volgorde. Lastig.. De fysiotherapeut had het erover dat een rijmpje misschien kan helpen. En van de andere kant, als mijn dochter er te veel over na denkt lijkt het ook niet beter te gaan. Op vakantie zwom ze eigenlijk netter. Heeft iemand nog goede tips of ezelsbruggetjes?
Kan het zijn dat ze te veel nadenkt over wat ze moet doen? Bij mijn kinderen hielp het om te gaan tellen. Dan waren ze daar op gefocust en niet aan het nadenken wat die armen en benen moeten doen
Misschien een verhaal. In aadje piraatje staat een verhaal over zwemmen. Dan zingen ze een liedje. Dat liedje zongen we als we naar zwemles gingen. Je hebt er ook een luisterboek van. Gaat ook over de beweging. Misschien heeft de bieb die.
Helpt het niet om dagelijks op het droge te oefenen? Door veel te oefenen, wordt het geautomatiseerd. Kan ze zich wel redden in het water? Want je kunt je ook afvragen of het haalbaar is dat ze een diploma gaat halen. En dan is zelfredzaamheid het belangrijkste. Wat zeggen de fysio en de zwemjuf hiervan?
Misschien kun je elke dag droog oefenen. Liggend op bed of overdwars over een stoel alleen de bewegingen om die te automatiseren zonder je druk te maken over boven water blijven.
Dat wou ik ook zeggen. Een papiertje zegt niet per sé iets. Misschien kan ze zich perfect redden alleen niet met de perfecte techniek. Is het een gewone A? Mijn jongste heeft een easyswim diploma waar A B en C in 1 diploma zitten, maar daar is veel gericht op overleven, redden etc ipv meters maken met een mooie techniek.
Mijn dochter had ook moeite met de schoolslag door motorische problemen (heel hypermobiel). Ze heeft toen 2x geoefend met een fysio in een klein zwembad, 1 op 1. De fysio ging daarbij ook in het water. Toen had ze de slag door en jon ze vrij snel daarna voor A afzwemmen.
Wij leerden vroeger met zwemles 'poltood-vliegtuig-kikker' bij de schoolslag als een soort reminder welke bewegingen er na elkaar kwamen. Wellicht dat ze daar iets mee kan? En hier was uiteindelijk priveles de oplossing voor de oudste, nadat hij met de reguliere les te weinig 1 op 1 momenten had om echt goed duidelijk te krijgen welke bewegingen hij nou moest maken en hoe zijn lijf te gebruiken.
Hier was privéles de uitkomst … alleen schoolslag oefenen achter elkaar door afgewisseld met spelletjes. Maar dus even niet alle andere dingen .. toen dat lukte weer op de reguliere les gedaan
Ik sluit me aan bij priveles of particulier les. Kost wel iets meer natuurlijk maar was hier echt de moeite waard! Mijn zoon begon laat met zwemles omdat hij zwemmen en vooral water in zijn gezicht doodeng vond. Uiteindelijk aangemeld bij een particuliere zwemschool en dit was echt een uitkomst! Kleine groepjes, veel aandacht voor de ontwikkeling van ieder individueel kind en ze boden zelfs extra lessen aan als dat nodig was. Ook hielp het beloningssysteem ontzettend motiverend en heeft mijn zoon binnen iets meer dan een jaar alledrie zijn diploma's gehaald.
Mijn zoon en dochter zijn begonnen met privéles, maar bleken juist onder 'groepsdruk' beter te presteren. Nu heb ik een tijdje geleden gevraagd of privéles weer een optie is, maar daar was (op dit moment) geen plek meer vrij. Misschien is haar A diploma inderdaad niet haalbaar, maar motorisch gezien is ze handiger dan mijn zoon en die heeft inmiddels wel zijn A en B. Ik denk dat ze te veel in haar hoofd zit. En ze vindt zwemles niet vervelend, dus zo lang ze er plezier in heeft kan het geen kwaad. Ik zoek een ezelsbruggetje/ molodietje of bepaald ritme dat ze makkelijk kan onthouden zonder al te veel bij na te denken.
Ze red zich wel en ze mag op vakantie zonder bandjes. Maar tijdens de zwemles pakt ze nog te vaak de kant vast.
In welke regio woon je? Soms kan een andere zwemschool ook de oplossing zijn doordat ze op een andere manier zwemles geven. Mijn zoon zit bijvoorbeeld in een klasje van max 6 kinderen en de badmeester is gespecialiseerd in kinderen die bijvoorbeeld ledenmaten missen of hypermobiel zijn, ass hebben of hb zijn. Hij doet het echt geweldig. Misschien dat er bij jullie in de regio of buurt ook wel zo’n zwemleraar is. Ik zou dan vooral ook eens zoeken op zzp’ers die zwemles geven ipv de grote zwemscholen.
Klopt! Potlood is lang Vliegtuig is wijd En kikker is dan de armen kort voor de borst, net als je een hondje nadoet zeg maar . En met de voeten hetzelfde alleen is de kikker dan de hakken richting de billen.
Noord-Holland Ze heeft zo ontzettend veel geduld met m'n zoon en nu ook dochter gehad, dat ik een beetje moeite met wisselen hebt. In het begin kreeg mijn zoon bij een groter zwembad privéles en had hier een pgb voor vanuit de gemeente. Ineens werd dit 'potje' geschrapt en zijn we bij deze zwemjuf terecht gekomen, omdat de privélessen bij haar goedkoper waren. Ik ga gewoon nogmaals vragen of ze echt niks kan betekenen qua privéles. Eerst waren de klasjes klein. Nu zwemmen er 8 kinderen tegelijk in een klein zwembad.
Hier was het "walvis-vlinder-potlood" maar heb er meerdere voorbij horen komen. Een vriendin van mij had een deuntje met o.a. er in "rondje om je kontje". Nou ja, er bestaat denk ik genoeg aan ezelsbruggetjes, weten de zwemjuf niet zoiets?
Hier was het: rondje armen, rondje benen. Kan ze zelf ook aangeven wat ze lastig vindt? Is het alleen de beweging, of ook het ‘onthouden’ wat ze moet doen? Of iets anders? Wellicht kom je dan ook verder met evt geschikte tips.