Vakbond CNV pleit opnieuw voor werkweek van 30 uur - https://nos.nl/l/2396437 Wat een raar plan. Ik zie de voordelen er niet van in. Het is nergens zo makkelijk om te besluiten dat je parttime wilt werken als in Nederland. Dus de noodzaak zie ik niet zo. Ik denk dat heel veel mensen helemaal niet zo weinig WILLEN werken. Veel banen kennen al genoeg overdrachtsmomenten, en in veel banen moet je uren steken om goed mee te komen in je veld of alles uit je werk te halen wat je wilt. Bij een kortere werkweek gaan ambitieuze mensen dus vooral een groter deel van hun werk naar hun eigen onbetaalde tijd verplaatsen. Oftewel verdere vervaging tussen werk en prive en het voortdurende gevoel dat je werk nog niet af is. Hallo burnout. En wat denken ze over het salaris? Dat moet dan gelijk blijven zeker? Wie gaat dat betalen als er ineens een kwart op het uurloon erbij moet, nog los van de overhead lasten bij meer werknemers om hetzelfde werk te doen en de problemen om roosters rond te krjjgen en vacatures te vullen? Of gaan ze hun leden een systeem aanbevelen waarin de norm is dat ze een kwart minder gaan verdienen? Naar mijn idee stuur je er dan op aan dat mensen twee banen nemen. Daar krijg je burn-outs van. Oh wacht, dat was het hele plan, burn-outs vermijden. Kortom, een plan zonder voordelen en met een heleboel nadelen. Ik zou me niet door de vakbond vertegenwoordigd voelen in dit plan.
Het is nog erger. Ze willen niet alleen fulltimers duwen naar een aantal uren waar ze niet op zitten te wachten. Ook de andere kant op. Ze willen die dertig uur gelijk trekken voor iedereen, ook de mensen (vrouwen) met kleine deeltijdbanen. Alsof die in het algemeen niet heel bewust hebben gekozen voor hun 12/16/24 uur. Ik snap het echt niet. Is dit het vertegenwoordigen van je leden? Vakbond CNV wil zo snel mogelijk 30-urige werkweek invoeren https://www.volkskrant.nl/a-bdf2b70f
Bij ons is er bijna niemand die nog 40 uur werkt. De meesten werken 32 uur. Dit is toch makkelijker met een gezin/kinderen te combineren. Ik werkte zelf voor mijn zwangerschap de ene week 40 en de andere week 32 uur. Ik merk voor mijzelf wel dat ik in de week dat ik 32 uur werkte beter in mijn vel zat. Ik had meer zin en energie voor werk, die dag extra voor mijzelf had ik wel echt nodig. Dit kwam mijn werk dus ook wel echt ten goede. Straks met de baby ga ik nog wat minder werken, kan me niet voorstellen hoe ik 40 uur zou moeten overleven met baby/huishouden (ondanks dat we die taken verdelen). En zo zijn er bij ons nog maar weinig die 40 uur maken. Je hebt als werkgever wel een goed rooster nodig en vaste vervanging/opvang met goede overdracht. Bij ons zijn we het gewend en werkt het juist top. Maar verplichten vind ik veel te ver gaan.. Laat iemand lekker zelf weten hoeveel hij/zij wilt werken. Als je energie krijgt van 40 (of meer) uur werken, top toch? En wie gaat er voor de kosten opdraaien? Ik denk dat deeltijd/32 uur steeds normaler gaat worden, maar dit moet dus geen verplichting zijn. Laat werkgevers en werknemers het onderling afspreken.
Lang niet iedereen heeft een gezin he, of kiest bewust voor een kostwinnersconstructie. Juist ook vaak in typische vakbondsberoepen als productiewerk (hallo pool/roemeen, welkom, wist je al dat je maar 4 korte dagen werkt? Tsja als je geld wil verdienen moet je maar naar duitsland), transport en bouw. Zelf heb ik een kostwinnersconstructie waar ik de kostwinner ben, door omstandigheden. Ik werk 90%, wat bij ons neerkomt op een norm van 40 uur per week, verdeeld over 4 lange dagen plus een halve dag gereserveerd voor het doen van de ANW diensten. (Waar je als je in loondienst bent nog een "inconvenientietoeslag" over krijgt). Bij ons heeft bijna iedereen een gezin (deels al uitgevlogen) en werkt bijna iedereen 90%, 1 iemand 100% en 2 personen 80%. Dus niemand van de directe collega's in mijn functie werkt minder dan 36 uur, en niemand zou dat ook willen denk ik. Mijn beroepsgroep heeft trouwens een eigen vakbond.
Ik zeg toch ook niet dat het moet of dat iedereen met gezin dat doet? Ik werk dus zelf ook geen 40 uur terwijl ik nog geen gezin heb/had. Ik geef alleen aan dat het bij ons niet meer standaard is 40 uur te werken. Maar ieder moet doen wat werkt voor hem/haar (gezin of niet).
Cnv wil het juist opleggen. Jij stelt dat de meeste mensen toch al niet ver meer van die 30 uur vandaan willen zitten, mijn ervaring is anders.
Ik vind het vooral een raar idee dat het aantal uren minderen zou helpen burn outs tegen te gaan. Volgens mij zou de werkdruk alleen maar hoger worden als bij ons iedereen verplicht 30 uur zou moeten werken. (Meer gezichten, meer overdrachtsmomenten, lastiger mensen te pakken te krijgen) Ik zie wel het belang van burn outs tegengaan, maar ik zie dan veel meer in het herstructureren van werk, tijd anders indelen, meer ondersteunende functies, mensen helpen met werk/prive balans, files verminderen… lijst met opties is lang.
We hebben een enorme krapte op de arbeidsmarkt. Er zijn te weinig mensen in de horeca, zorg, onderwijs, techniek, logistiek. En dan vergeet ik er vast nog een paar. Dan ga je mensen vragen een kwart minder te werken. Oké, je gaat ook mensen vragen om meer te werken. Want ze willen inderdaad de kleine banen omhoog brengen. Ik ben wat aan het googlen geslagen. De gemiddelde werkweek ligt in Nederland al rond de 30 uur. Als je dus wilt zorgen dat fultimers minder kunnen werken, dan moeten dus echt alle parttimers omhoog. Want als je wel de fulltimers minder uren laat maken, maar de parttimers nemen dat niet over, dan loopt het tekort aan personeel dus verder op. Je kunt werkgevers misschien wel vragen / dwingen om een fulltime baan terug te brengen naar 30 uur. En voor nieuwe vacatures zul er als werkgever voor kunnen kiezen om geen banen voor minder dan 30 uur uit te zetten. Maar je kunt de huidige werknemers niet naar 30 uur dwingen, volgens mij. In ieder geval niet degenen met een vast contract. Een deel van die mensen zal misschien wel uitbreiding willen. (Zeker als de partner in de nieuwe norm minder gaat werken.) Maar dit geldt echt niet voor iedereen. Dit lijkt me dus een recept voor problemen, tenzij er een manier komt om af te dwingen dat het huidige personeel dat nu minder dan 30 uur werkt, meer uren gaat maken. En dan moet je er nog rekening mee houden dat je per sector een andere balans krijgt. Als in het onderwijs iedereen naar 30 uur gaat, zul je denk ik onderaan de streep voor meer uren personeel hebben. Er werken namelijk veel mensen in het onderwijs parttime. Dus er zullen meer uren bijkomen door de uitbreiding naar 30, dan dat je verliest aan de fulltimers. Maar ik vermoed dat in de techniek veel mensen (minstens) 40 uur werken en parttime werken veel minder de norm is. Zet je die allemaal terug naar 30 uur, heb je nu echt niet genoeg parttimers die hun uren kunnen uitbreiden om dat op te vangen. Voor de ene sector is 'iedereen 30 uur per week' dus misschien wel een oplossing.Terwijl het in een andere sector echt niet kan. En dan houd je inderdaad nog de vraag: wie gaat dit betalen? Want de meeste fulltimers die minder moeten gaan werken, willen daar vast geen salaris voor inleveren. Immers: in veel gevallen zouden ze dat dan zelf al gedaan hebben door parttime te gaan werken. (Al is dat natuurlijk niet in alle sectoren makkelijk te regelen.) Maar goed: die fulltimers willen / kunnen geen salaris inleveren. Maar die parttimers gaan natuurlijk ook niet voor niks extra uren maken. Dus die moeten er salaris bij krijgen. En laten we wel wezen: als een voormalig fulltimer hetzelfde salaris van 40 uur blijft krijgen voor 30 uur werk, dan zul je de 'nieuwe' fulltimers met hun 30 uur, dus hetzelfde moeten gaan betalen als hun collega die nog steeds voor 40 uur betaald krijgt. Want we willen toch niet dat de man / vrouw loonkloof nog groter wordt? Die moet juist gedicht worden. Dus iedereen moet 30 uur gaan werken. En iedereen moet wel 40 uur betaald krijgen. Succes CNV. Ik hoor het wel als het gelukt is. Ik werk nu 28 uur. Lijkt me heerlijk om met 2 uur extra werk, ineens een fulltime salaris te krijgen. Terwijl mijn man 10 uur inlevert, zonder salaris in te leveren. En ik geloof dat kinderopvang en BSO ook nog gratis moeten worden hè. Tel uit je winst! Ik ga toch maar eens kijken wat voor Tesla's er allemaal zijn. Zijn ze er al die onze (nog aan te schaffen) nieuwe caravan kunnen trekken? Ach joh, andere kopen we gewoon een tesla en huren we in de vakanties een benzine-auto. Geld zat dan! Of zouden we ons dan scheel moeten gaan betalen aan belasting?
En dan verbaasd zijn waarom zoveel mensen ZZP-er worden… Ik ben het zelf ook geworden. Heerlijk, kan nu veel meer zelf beslissen wanneer en hoeveel ik werk. Ik had deze zomer echt even rust nodig na de covid drukte en heb 16 uur per week gewerkt. Toen ik uitgerust was heb ik het weer opgepakt. Die vrijheid die het Zppen mij geeft heeft bij mij enorm goed geholpen tegen een burn out.
Wat een raar plan, groot verschil met de huidige werkwijze. Ik weet dat ze in Zweden wel aan kortere werkdagen doen. Volgens mij is daar de standaard 7 of 7,5 uur per dag. De crèche is daar ook een stuk korter geopend. In Nederland heeft men de neiging om juist wat meer uren in een dag te plannen zodat je minder dagen hoeft te werken maar op zich zie ik wel voordelen juist van kortere dagen. Ik denk dat het voor Kinderen wel prettig zou zijn om standaard al rond 4:30 of 5 uur naar huis te kunnen.
Bij mij echt precies hetzelfde! Ik heb periodes waarin ik heel hard werk en dan periodes waarin ik even iets rustiger aan doe en het feit dat ik dat zelf kan bepalen werkt heel goed
Het lijkt mij ook geen goed plan. Wat mij betreft steken ze hun energie in zorgen dat personeel dat wel minder wil werken, maar zgn niet kan volgens de baas, dat die wel minder kunnen werken. Want in dat opzicht valt er ook nog wel wat te halen.
Ik ben sinds een jaar weer 36uur gaan werken, daarvoor 32. Als ik eerlijk ben, toen ik van 36 naar 32 ben gegaan verzette ik niet minder werk, mijn pakket werd ook niet verkleind. En nu ik weer meer werk doe ik niet veel meer dan hiervoor, maar krijg ik wel een stuk meer betaald. En dat is eigenlijk de ervaring die ik veel om mij heen hoor, mensen die 32 uur werken doen (qua kantoorwerk) eigenlijk hetzelfde als mensen die 36uur werken, maar krijgen wel minder betaald. Dus wat dat betreft snap ik het wel. En die 4 uur meer zorgt wel voor minder ruimte om andere zaken te regelen, wat geregeld extra stress geeft. Daarnaast maken veel vrouwen de keuze voor een kleine deeltijdbaan omdat hun partner veel werkt. Juist omdat er zoveel kleine zaken zijn die geregeld moeten worden en bij elkaar stiekem veel tijd kosten. Ook met bijvoorbeeld sport van de kinderen of huisartsafspraken en dergelijke. Als het standaard zou zijn dat banen 4 dagen zijn, denk ik wel degelijk dat het veel vrouwen meer ruimte zou geven om meer te werken. Dat vangt het dalen van uren ook weer op. Sowieso kunnen mannen dan meer betrokken zijn bij hun gezin, wat ook verdere positieve effecten heeft. In Ijsland zijn ze er ontzettend enthousiast over trouwens en meerdere landen kijken er naar. Dat zijn juist landen met een hoge productiviteit en veel arbeidsparticipatie. Dus ik ben niet direct voor verplichten, maar ik zou het best toejuichen als het veel meer gestimuleerd zou worden en financieel minder nadelig zou zijn. Juist ook voor mannen als ik eerlijk ben.
En een zzper mag dsn zeker ook maar 30 uur schrijven? Fijne inkomenskeldering van 25% de laatste 10 jaar voor het pensioen..
Waar haal je dat vandaan? FNV is er voor werknemers, niet voor ZZP-ers. Dat is juist ook een belangrijk probleem omdat ze heel veel doen om de positie van vaste werknemers te versterken, waardoor juist jonge medewerkers alleen maar flex-contracten krijgen en nooit zekerheid kunnen opbouwen. Er is een substantiële groep ZZP-ers die dat alleen maar zijn omdat het moet, niet omdat ze willen.
Als 30 uur de standaard wordt kan het maar zo zijn dat zzp'ers dan ook maar voor 30 uur een contract krijgen, dat bedoel ik. Zouden we hier thuis niet blij mee zijn, dan valt er niet veel pensioen meer te sparen als er 25% minder uren geschreven kunnen worden. Mijn man valt duidelijk niet onder de categorie jonge zzp'ers
Bij mijn man op het werk is op een gegeven moment 50% van de mensen ontslagen en het merendeel opnieuw ingehuurd als ZZP-er. Als vaste medewerker was er een 36-urige werkweek, als ZZP-er kon je voor 40 uur worden teruggehuurd. Dus nee, ik zie daar geen enkel probleem in. Het gaat straks ook niet zo zijn dat alle kantoren op vrijdag dicht zijn, maar dat de verdeling van werkuren anders wordt. Dus jouw man kan gewoon vrolijk 60uur blijven werken als hij wil.