Faalangst bij 3 jarige

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door tamtam78, 23 jul 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tamtam78

tamtam78 VIP lid

12 jul 2008
    5.303
    41
    48
    Vrouw
    huisvrouw en schoonmaakster
    Gelderland
    Mijn zoontje is 3 jaar en ik denk dat hij last van faalangst heeft.
    Als hij iets nieuws moet leren dan wil hij dat niet.
    Hij heeft bijvoorbeeld een loopfiets van mijn ouders gekregen voor zijn verjaardag maar hij wil er niet op hij zegt dat hij dat niet kan.
    Wij stimuleren hem en zeggen dat hij het echt wel kan en dat het niet erg is als het wel fout gaat.
    Als hij wel iets doet en het gaat goed dan zegt hij ook: ik kan het, ik kan het.
    Heeft iemand nog tips hoe we hier mee om moeten gaan vind het best wel lastig.

2. Timonneke81

Timonneke81 Bekend lid

30 aug 2008
    823
    0
    0
    België
    Hoi,
    Mijn dochter heeft dit ook af en toe met nieuwe dingen. Ze moet er dan even aan wennen. Zo was het vb ook met haar fiets. Ze heeft van mijn ouders met haar verjaardag een fiets gekregen, toen we buiten wilden gaan oefenen wou ze niet, want die fiets was nog veel te groot. We hebben hem toen even in de woonkamer gezet, en voor we het doorhadden was ze er mee rond de tafel aan het fietsen. Diezelfde avond nog fietste ze blokje rond bij ons in de straat, het was gewoon een kwestie van wennen. Daarna was ze ook super trots dat ze ermee kon fietsen.

3. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Mja hier werkte niks
    Totdat het buurmeisje zei "van proberen kun je leren" en "als je het niet eens probeert lukt het natuurlijk nooit!"

Belangrijkste is eigenlijk belonen voor gedane moeite ipv voor prestaties. Anders hou je de faalangst in stand doordat je (onbewust) het idee geeft dat het alleen maar goed is als het lukt.
    En dus dat een mislukking niet goed genoeg is.

En ja.. Dat heb ik de harde weg mogen ondervinden. Ongedaan maken is niet direct simpel ofzo :)

Mocht je het idee interessant genoeg vinden om er meer over te lezen want tja, ik heb het natuurlijk niet zelf bedacht :)
    Dan moet je even googlen op "dweck" en op "mindset theory :)

Deel Deze Pagina