Dwangmatig/tics?

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by Gizzie1983, Sep 25, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Gizzie1983

Gizzie1983 Fanatiek lid

Apr 11, 2011
    3,367
    234
    63
    Secretaresse
    Noord-Brabant
    Onze dochter (morgen 2) is een erg opgeruimd typetje. Maar in sommige dingen vind ik haar zelfs een beetje dwangmatig. Om een paar voorbeelden te noemen:

- Schoenen/slippers ruimt ze altijd op en zet ze perfect langs elkaar;
    - Haar doos met duplo moet altijd helemaal recht staan;
    - Haar doosje met memorycards moet ook helemaal recht staan en in een bepaalde lijn. Toen ik van de week het doosje scheef zette (reactie uitlokken) reageerde ze echt ontdaan: 'niet leuk mama';
    - Haar knuffels liggen vaak in dezelfde volgorde en o wee als ik haar 'woefwoef' anders neerleg.

Manlief en ik zijn beiden perfectionistisch van aard en allebei ook wel een beetje dwangmatig in sommige dingen. Niet extreem of zo ;). Ik herken het gedrag dus wel een beetje, maar vind het opvallend dat zij dit nu al doet. Ik ga er nu zelf op letten dat ik wat losser moet zijn en niet zo strak georganiseerd.

Herkent iemand dit? Zou dit de 'aard van het beestje' zijn?

2. cvm1985

cvm1985 Fanatiek lid

Aug 2, 2010
    3,692
    32
    48
    Mijn dochtertje had dit ook op die leeftijd, nu zou ik willen dat ze eens ietsnetter en georganiseerder was. Dreumesen hangen erg aan vastigheid en orde, het geeft haar een veilig en vertrouwd gevoel.

3. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Een beetje wel... ze ziet, ze kopieerd en ze is "belast" met genen. Maar vergeet niet dat eigenlijk alle kinderen van structuur en orde houden, dat is namelijk overizvhtelijk en veilig. Het is dus ook normaal peutergedrag. De uitdaging is om het normaal te houden. Orde en netheid zijn prima zaken zolang je als persoon of je omgeving er geen last van heeft.

4. Gizzie1983

Gizzie1983 Fanatiek lid

Apr 11, 2011
    3,367
    234
    63
    Secretaresse
    Noord-Brabant
    Goh, fijn om te lezen! Bedankt mede-mama's :).

5. gusto

gusto Niet meer actief

Ja hoor, mijn dochter doet dit ook.

Als ze tekent, moeten alle potloden strak naast elkaar liggen in een rijtje. Blokjes legt ze ook netjes naast elkaar. We hebben een ballenbak, en zoontje gooit graag alle ballen er uit, die zij vervolgens weer allemaal gaat opruimen.

Ze doet het niet met alles, kan ook echt rotzooi maken dus denk niet dat het dwangmatig is, ze is gewoon opgeruimd. Maar dat ben ik zelf ook wel dus ik vind het wel prettig ;)

6. Arevinol

Arevinol VIP lid

Oct 7, 2007
    7,759
    3
    0
    mama!
    Op die leeftijd maakte mijn dochter heel veel rijtjes; knuffels, boekjes, fruit, potloden.. alles op een rijtje ;)
    Nu niet meer.

7. Nosam

Nosam Bekend lid

Jan 28, 2014
    842
    6
    18
    ✖
    Mijn zoontje van net 2 doet dat ook. :)
    Het moet bij hem altijd op zijn manier en niet anders.

Maar het moet ook hoe het altijd gaat. Als iets anders
    gaat dan anders raakt hij echt in paniek.

Voorbeeld:

's Morgens maak ik z'n flesje en dan krijgt hij deze boven op
    ons bed. Dan sta ik naast mijn bed, pak z'n speen aan en dan geef ik hem de fles.
    Gisteren deden we dat iets anders. Ik ging in bed liggen en wou z'n speen pakken. Zoonlief helemaal over de rooie, wij wisten eerst niet wat er was. Tot ik uit bed ging. Z'n speen aan pakte en toen de fles gaf. Toen was het goed.

Dusssss..

8. Eylem

Eylem Niet meer actief

Ja, deed mijn oudste op die leeftijd ook. Alles op rijtjes leggen, sorteren etc. Ze kon zich er uren mee vermaken. Nu doet ze het niet meer. De jongste heeft het eigenlijk nooit gedaan.

9. MMarianne

MMarianne Niet meer actief

Als ie beneden komt is het vaak "nee mama, die hoort daar niet"...heb ik blijkbaar iets verplaatst. En ook z'n knuffels op z'n bed, waar ie verder niks mee doet, staan keurig op een rij en o wee als er eentje mist of verkeerd staat....en zo kan ik ook nog wel even doorgaan :D :)

10. Ligero

Ligero VIP lid

Aug 1, 2011
    6,823
    1,533
    113
    Haha nou dat gen mist mijn dochter denk ik. Mag ze best ietsje meer van hebben :p En ik ook trouwens hihi

Share This Page