Zoon gooit brood weg

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Gymgirl, 26 nov 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Gymgirl

    Gymgirl Fanatiek lid

    17 jan 2018
    1.848
    888
    113
    Vrouw
    Het viel mij al een tijd op dat mijn zoon (14 jaar) zijn brood niet of slecht op eet. Hij neemt iedere dag 2 bruine boterhammen met pasta mee. Het bruine brood kiezen wij, het beleg kiest hij zelf. Maar eigenlijk gaat hij in de pauzes naar de supermarkt en koopt daar wat lekkers. Zijn brood eet hij niet. Soms gooit hij het op school weg, soms neemt hij het weer mee terug naar huis.
    In het begin was het 'zo nu en dan' maar nu gaat hij (bijna) dagelijks. Wij hebben de afspraak gemaakt dat hij best wel een keer iets mag halen, maar zo vaak vinden wij niet nodig. Max. 2x per week is volgens ons reëel. Daarnaast hebben we de afspraak gemaakt als hij naar de supermarkt gaat hij dan geen brood meeneemt, want dat eet hij dan toch niet. Maar hij gaat dus 4 of 5 keer in de week! Behalve dat het ongezond is, is het ook te duur. En ik vind het zonde van het brood.

    Wat zouden jullie doen? Ik wil dat hij gewoon brood eet. Daarbij mag hij best 2 keer iets lekkers halen NAAST zijn brood.
     
  2. Ella1988

    Ella1988 Fanatiek lid

    7 jun 2018
    1.047
    674
    113
    Wie betaald het brood/lekkers wat hij op school/in de supermarkt haalt? Ik nam ook nooit wat mee maar moest de kantine zelf betalen van mijn bijbaantje. Had ik geen geld dan pech.
    Wat is de reden dat hij het brood van thuis weggooit?
     
  3. Gymgirl

    Gymgirl Fanatiek lid

    17 jan 2018
    1.848
    888
    113
    Vrouw
    Het brood dat hij van huis meeneemt betalen wij. Het lekkers in de supermarkt betaald hij zelf. Maar omdat die uitgaven meer zijn dan zijn maandelijkse zakgeld (20 euro) gaat er ook verjaardagsgeld aan op. Hij heeft een redelijke spaarrekening, maar wij vinden het zonde als het op gaat aan dit soort dingen.

    Wij willen niet dat hij er stiekem over gaat doen of liegen. Liever het brood mee terugnemen (dan weten we dat hij niks heeft gegeten) dan doen alsof.
     
  4. Ella1988

    Ella1988 Fanatiek lid

    7 jun 2018
    1.047
    674
    113
    Ja dat is zeker zonde!
    Ik bedoel meer, vind hij het brood niet lekker? Wil hij misschien iets anders mee als lunch? Wil hij alleen vette hap xD?
     
  5. Gymgirl

    Gymgirl Fanatiek lid

    17 jan 2018
    1.848
    888
    113
    Vrouw
    Hm, eigenlijk heb ik hem dat niet gevraagd. Hij wil thuis ook eigenlijk lunchen met 'wat lekkers'. Bijvoorbeeld noodles, pannenkoek, frikandel- of saucijzenbroodje.
    Als wij dat goed vinden voor een keer, eet hij ook geen brood. Echt alleen het lekkers.
     
  6. evaleana

    evaleana Fanatiek lid

    2 nov 2021
    3.998
    5.132
    113
    Ik zou aangeven dat spaargeld hier niet voor is, om daar iets van te mogen uitgeven moet hij overleggen. Met z’n zakgeld zou ik ‘m laten doen wat hij wil. Als het op is, gaat hij die boterhammen misschien toch weer meer waarderen en ook inzien dat het zonde van z’n geld is het telkens uit te geven aan snacks…
     
    Ella1988 vindt dit leuk.
  7. Gymgirl

    Gymgirl Fanatiek lid

    17 jan 2018
    1.848
    888
    113
    Vrouw
    Het geld staat allemaal op 1 bankrekening. Misschien maar een spaarrekening gaan openen voor verjaardagsgeld.
    Maar hoe dan met zijn salaris? Hij werkt in de zomervakantie flink wat uurtjes. Mag hij dit geld ook vrij uitgeven? Want dan kan hij als zijn zakgeld op is alsnog heel wat supermarktbezoekjes betalen.
     
  8. Ella1988

    Ella1988 Fanatiek lid

    7 jun 2018
    1.047
    674
    113
    Ik zou hem helpen spaardoelen te maken voor het geld van zijn bijbaantje. Zodat hij vrij te besteden geld heeft maar ook bewust omgaat met geld.
    Pubers leven in het hier en nu. Wat sturing betreft geld kan nooit kwaad.
     
  9. Sophy

    Sophy VIP lid

    28 aug 2011
    5.776
    2.676
    113
    Noord-Holland
    Misschien is er ander beleg of een andere broodsoort die hij lekker vindt? Blijkbaar voldoet het aanbod voor nu niet. Niet dat je allemaal worstenbroodjes aan moet gaan bieden, maar mss heeft hij zelf ideeën over gezonde en betaalbare alternatieven.
    Verder zou ik dan twee rekeningen maken met eentje waarvan hij kan besteden en eentje om echt te sparen. Mss heeft hij ook dingen waarvoor hij wil sparen. Niet iets wat jij wilt (wrs studie) maar iets wat hij zelf de moeite waard vindt om voor te sparen. Dan leer je hem iets. En dan een deel van bijbaantje en verjaardagsgeld sparen en een deel uitgeven. Hij is 14 dus je kunt t m moeilijk verbieden dus ik zou inzetten op het leerproces.
     
  10. MamaChantal

    MamaChantal VIP lid

    14 okt 2010
    16.197
    2.836
    113
    Onze dochter heeft een gewone rekening en een spaarrekening, wij beheren haar rekening. Ze heeft wel zelf haar pinpas.
    Ze heeft haar zakgeld altijd gewoon op haar rekening, haar salaris en kleedgeld op de spaarrekening. Ze heeft zelf geen internetbankieren dus kan zelf niets overboeken ;)


    Ik zou ook doorvragen wat er precies nu het probleem is, misschien vind hij het brood niet lekker?
     
  11. spruitje80

    spruitje80 Fanatiek lid

    5 jul 2016
    4.402
    3.953
    113
    noord holland
    De verleiding voor andere dingen wanneer je niet echt van brood houdt is echt enorm groot. Ik kon dat op die leeftijd eigenlijk ook nooit weerstaan. Ik at ze dus ook amper, ik hield niet van brood. Pas op latere leeftijd, met eigen keuzes voor broodsoorten en ander beleg ben ik t pas gaan waarderen.
    Mijn kinderen zijn ook geen broodeters, sinds de middelbare al helemaal niet meer. Ik zou dus kijken naar wat er wel aan gezond voedsel mee kan. Crackers, een gevuld wrapje, gekookt ei, opgerold omeletje, rauwkost, fruit, liga, rijstwafels, bifiworstje, kaasjes, breakers, etc.
    of bijv. in plaas van boterhammen zachte bolletjes (kan ook bruin) of krentenbollen. Of wel gewoon brood maar dan eens ander beleg, een lekkere salade ofzo. Er is zoveel meer wat je kan eten dan boterhammen met kaas/worst/pindakaas/chocopasta. Een heel anders soort brood naar eigen keuze kan ook nog schelen.
    Daarnaast gaf ik ook altijd wat lekkers mee op de middelbare, dan hoefde ze dat niet zelf te kopen. Ik gaf een klein marsje/twixje of zoiets erbij, of een ander verpakt koekje.
     
  12. Gymgirl

    Gymgirl Fanatiek lid

    17 jan 2018
    1.848
    888
    113
    Vrouw
    Ik zal even in het algemeen reageren.

    Allereerst bedankt voor jullie reacties en het meedenken.

    Spaardoelen: hij heeft nu 350 euro op zijn bankrekening. Als hij iets wil kopen dan doet hij dit wel. Al probeert hij natuurlijk eerst of wij het niet voor hem betalen. Echte wensen heeft hij niet. Soms een spel voor de ps4. Maar dat kan hij makkelijk betalen.

    Hij is nooit een broodeter geweest. Als peuter/kleuter heeft hij lang pap gehad. Nu niet meer, wil geen melk. Als hij brood eet besmeert hij dit zeer (!!) royaal met Nutella. Zoveel dat je het brood niet meer proeft. Een andere merk chocoladepasta wil hij niet (niet lekker). Ook mag hij voor een ander beleg kiezen, maar dat wil hij niet. Alleen Nutella dus. Omdat wij hem al behoorlijk veel tegemoetkomen wil ik geen ander brood voor hem alleen kopen. (wij en zijn zus eten wel het bruine brood)

    Gezonde alternatieven zoals hierboven genoemd wil hij niet. Veel te gezond! Hahahaha!
    Zijn vrienden gaan ook iedere dag naar de supermarkt en hij gaat dan mee. We hebben al gezegd dat je niet altijd iets hoeft te halen, maar die verleiding kan hij niet weerstaan. We hebben ook gezegd dat hij dan in ieder geval wel zijn brood moet eten en daar dan iets lekkers bij kan halen. Dan haalt hij waarschijnlijk al minder omdat de ergste honger al is gestild.
     
  13. Lynx

    Lynx VIP lid

    19 jul 2008
    8.498
    2.389
    113
    Ik zou in ieder geval starten met het afsluiten van een spaarrekening en daar maandelijks een bedrag op laten storten. (Samen afspreken hoeveel dat is)
    De rest kan hij uitgeven zoals hij wil. Je moet van te voren afspreken wat jullie betalen voor hem en wat hij zelf betaald. Als het geld dan op is heeft hij pech. Dan maar weer werken en brood mee naar school. Zo leren ze de waarde van het geld kennen.
     
    jannanas en evaleana vinden dit leuk.
  14. Damay77

    Damay77 VIP lid

    18 apr 2010
    13.647
    7.431
    113
    Vrouw
    Ik zou hem vragen waarom hij z'n brood niet eet. Is het brood bijvoorbeeld niet lekker?

    En zo ja dan zou ik net hem kijken welk (gezond) brood hij dan wél lekker vind. Ook al wil je hem niet verder te gemoed komen, je wilt toch dat hij z'n brood eet?
    Mogelijk vind hij het brood niet lekker. Zou ik dan ook niet eten hoor:oops:
    Mijn jongste vind ook bepaald brood niet lekker wat de rest wel eet. Dat eet ze op school amper op. Dus voor haar heb ik ander bruin brood zonder zaadjes.

    En verder zou ik een spaarrekening nemen en daar spaargeld apart zetten en hier afspraken over maken. Bijvoorbeeld dat het geld niet voor snoep en snacks bedoeld is. En niet zonder overleg met ouders hier geld vanaf halen.
    Doet hij dat wel? Dan zou ik beheer over de spaarrekening nemen totdat hij weer kast zien dat hij het zelf kan.
    En wil hij snacks halen dan van eigen geld en op is op.

    En als hij werkt dan zou ik afspreken dat een deel van z'n loon naar de spaarrekening gaat Zodat hij wel leert sparen.

    En verder is het logisch dat hij eten haalt met z'n vrienden. Kon ik vroeger ook niet weerstaan. Kwam gerust met 3-4 koeken en snoep terug:oops:
    Zelfs paar jaar geleden op opleiding broodjes vette hap. Kon het, ondanks dat ik brood mee had, niet weerstaan omdat iedereen om me heen het ook nam.
    Zie hier trouwens dagelijks hele groepen pubers in een lange rij naar de jumbo gaan en met volle handen terug. Ze steken elkaar echt aan:roflmao:
     
  15. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.473
    24.331
    113
    Ik zou zorgen dat hij niet bij zijn spaargeld kan. Oftewel hij kan pinnen tot zijn zakgeld op is, en dan zal hij wel brood moeten eten (of hij eet niks). Dit is tegelijkertijd een les met geld omgaan.

    Of je neemt zijn pinpas in en geeft die mee op bepaalde momenten volgens vooraf gemaakte afspraken. En als het weer beter gaat met geld uitgeven aan eten op school, kan de pinpas weer mee, maar zonder toegang tot zijn spaargeld.

    Of je laat het zo gaan tot al zijn spaargeld op is en dan zal het een hardere les zijn hoe zonde het is dat hij al zijn geld heeft opgegeten.

    Wat betreft het gezonde eten: daar zou ik me niet zo druk om maken. Ik heb hier 3 pubers en die eten ook niet altijd even gezond. Maar daar heb je gewoon steeds minder controle over en is ook iets wat op een gegeven moment wel weer goedkomt.
    Ik had als puber ook rare en ongezonde eetgewoontes. Bv een pot doperwten opwarmen en daarna mengen met een flinke hoeveelheid mayonaise (yuk :roflmao:). Maar is allemaal goed gekomen.
     
  16. spruitje80

    spruitje80 Fanatiek lid

    5 jul 2016
    4.402
    3.953
    113
    noord holland
    Ik zou denk ik zelf juist wel tegemoetkomen in een evt ander soort brood :oops:. Waarom niet, iedereen heeft een andere smaak toch? Ik was zelf als kind nooit een broodeter, vond er echt niets aan en zat tegen heug en meug te eten.
    Eén keer was m'n moeder vergeten brood te kopen en bleek t op. Zij gauw een keer bij de bakker gehaald (normaal kwam t uit de supermarkt, tarwe of volkoren ofzo)........ ik had nog nooit zoiets lekkers geproefd :eek::roflmao:, ik nam er eentje extra! Maar goed t was 'te duur' en dat kan natuurlijk, dus er kwam geen herhaling helaas :cool:.
    Toen ik op mezelf ging ben ik dus wel gaan uitproberen wat er nog meer bestaat en ik kwam erachter dat er dus brood bestaat wat ik wél lekker vind, waar ik me erg op kan verheugen als t lunchtijd is. Ik heb vaak maisbrood of licht meerzadenbrood van de Jumbo, nu niet eens persé van de bakker dus. Maar echt, ik vindt het heerlijk. En gewoon tarwe of volkoren vind ik nog steeds niets aan, dan zit ik echt met lange tanden te eten. Het kan zo'n verschil uitmaken in je smaak.
    Uit persoonlijke ervaring kan ik dus vertellen dat een ander soort brood geven niet met 'tegemoetkomen' heeft te maken. Maar met smaak, waar nou eenmaal niet over te twisten valt. Iets wat je niet lekker vindt, wordt niet ineens lekker door t maar gewoon verplicht te moeten eten. Het werkt vaak juist averechts, je krijgt een aversie tegen iets. Dus wil je graag dat hij brood eet, dan kun je dus ook een poging wagen om uit te proberen of er brood bestaat wat hij wél kan waarderen. Dagelijks terugkomend eten moet toch gewoon lekker zijn? Ik eet zelf ook niet iedere dag iets wat ik niet lekker vindt.
     
  17. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    21.936
    15.245
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Ik zou om te beginnen zijn spaargeld op een andere rekening zetten zodat hij er niet bij kan. Laat hem met zijn zakgeld doen wat hij wil en als het op is dan is het op.
    Ik zou er niet zo'n ding van maken.
    Ik leefde vroeger ook enkel op roze koeken, broodjes bal en zuurstokken, heb er niks aan overgehouden en het brood belande meestal in de prullenbak of de bosjes.
    Ik denk niet dat mijn moeder iets had kunnen uithalen met goedbedoelde adviezen over gezonde voeding etc, daar ben je immers jong voor. Het gaat het ene oor in en het andere weer uit.
    Ik zou er geen al te groot ding van maken.
     
    Ysabella vindt dit leuk.
  18. Zxcvb

    Zxcvb VIP lid

    13 dec 2019
    10.272
    11.971
    113
    Vrouw
    Mijn eerste gedachte is: dan heeft hij geld teveel :oops:

    €350,- op een lopende rekening is voor een 14 jarige best veel. Daar kun je eindeloos voor lekkers van pinnen.
    Het is heel normaal dat pubers met elkaar lekkers gaan kopen. Dus dat hij dat wil begrijp ik helemaal. Zeker omdat hij helemaal niet van brood houdt.
    Ik zou met hem in gesprek gaan erover. Een spaarrekening openen en daar zijn geld op zetten en op zijn gewone rekening een afgesproken bedrag. Dan kan hij toch wat kopen, maar maakt hij niet al zijn spaargeld op.
    En toch ook samen met hem kijken naar een alternatief voor het brood wat hij blijkbaar echt niet lekker vindt.
     
  19. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.484
    8.332
    113
    Zo heeft mijn oudste het geleerd inderdaad. Zonde en een harde leerschool, maar wel het ‘doel’ van zakgeld.

    Qua (gezond) eten ed, een tijdje terug was daar een ander topic over, de meeste pubers deden het niet. Mijn dochter ook niet en hoe harder ik dwing, hoe minder zij het doet. Ik zorg dus voor alternatieven. Een boterham is echt niet gezonder dan een wrap ofzo, zeker niet met een enorme laag Nutella. Ze neemt geen eten mee naar school, maar maakt dan thuis een wrap met het een of ander. Of eet noodles of een broodje bapao, dat soort dingen. Beter dan niets.
     
  20. Loveischocola

    Loveischocola VIP lid

    11 jan 2019
    11.928
    12.399
    113
    Vrouw
    Hij kan ook noodles meenemen na school toch?
    Ik snap dat als je het brood niet lekker vind niet eet heb ik nog steeds ik krijg dan gewoon niet weg.
     

Deel Deze Pagina