Fabeltjes over borstvoeding

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door yake, 2 aug 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Appelsientje, tja dat was ook weer niet de bedoeling van mijn stukje :oops:! Maar toch bedankt!

2. zonnetje08

zonnetje08 Actief lid

1 aug 2008
    159
    0
    0
    @Appelsientje
    Ik begrijp heel goed dat het voor veel borstvoedende moeders bijna niet voor te stellen is dat je als verse moeder zijnde je kind niet kan voeden onder het mom van niet genoeg melk omdat onderzoeken uit zouden wijze dat dat wel degelijk het geval moet zijn. Het fabeltje waar het mij om gaat is dan ook dat vraag en aanbod gebeuren, als je kind goed aangelegd is en je om het uur je kindje aan je borst heb maar binnen het uur toch weer huilt en dat dagenlang en alleen maar afvalt neem dan maar van mij aan dat wat welk onderzoek ook uitwijst je je kindje geen plezier doet door het aan de borst te leggen. En juist door te zeggen dat andere dit fabeltje gebruiken om over te stappen op kv kun je andere daar wel degelijk verschrikkelijk mee kwetsen. Jij en vele andere gaan uit van de resultaten van verschillende onderzoeken, en dat mag ook, maar als je kijkt hoeveel mensen er aan te pas komen bij die onderzoeken en waaruit dan die cijfers uit voortkomen is dat mijn inziens gewoon niet realistisch. Zeker niet omdat ik zelf anders heb ervaren en ook andere zeer goede kenissen in mijn omgeving hebben die met het geven van bv minder geluk hebben gehad. Jij zegt dat de dagen dat ik het wel heb gegeven als gelukt mag zien, ik zie dat toch heel anders als je begrijpt wat ik bedoel.

@Bolbuikje,
    Alle respect voor jou meis, maar wat jij hebt gedaan met jouw kinderen zou ik gewoon niet kunnen. Om de heel simpele reden dat ik het niet aan zou kunnen zien dat ze het niet goed doen op mijn melk. Ik ga echt geen 4 maanden tobben om uiteindelijk wat resultaat te zien.jij bent doorgegaan al was het alleen maar om het cb te laten zien dat je het wel kon, alle respect daarvoor, maar ik zou in dat geval zoals ik ook daadwerkelijk gedaan heb kiezen voor mijn kinderen, en begrijp me alsjeblieft niet verkeerd dat je denkt dat ik daarmee bedoel dat jij niet voor je kindjes gekozen heb, ik zou het met de wetenschap zoals ik ben opgevoed niet aan hebben gekund om zolang door te gaan om koste wat kost borstvoeding te geven. Ik trok het gewoon niet heel simpel. Dan nog eens erbij komen dat je kindje bijna uitgedroogd in het ziekenhuis is gekomen jeetje dat lijkt me helemaal verschrikkelijk.

Jij schrijft dat je ze uiteindelijk met ruim 4 mnd eindelijk aan de borst had zonder ook maar 1 druppel kv maar dan snap ik even niet wat je even daarvoor bedoelde dat ze wekenlang afwisselend bv en kv kregen? Ik ben ontzettend blij voor jou dat het jou (jullie) gelukt is de kinderen aan de borst te krijgen, maar ik zou het zelf niet hebben gekund, een paar weken toekijken en weten dat ze honger lijden enzo vond ik het ergste wat ik heb kunnen doen, en dan het schuldgevoel dat er bij mij achteraan kwam toen ze eenmaal een flesje kregen en daar wonder boven wonder wel goed op sliepen, en geen gehuil meer en geen ontevreden baby, een baby die eindelijk vrolijk was, tussendoor zonder voeding gewoon heerlijk lag te brabbelen in de box, heerlijk naar me zat te lachen als ik ze op mijn schoot had of wat dan ook, onbetaalbaar.

Jij hebt er gruwelijk veel voor gedaan om je kinderen toch aan de borst te hebben, en dat is iets waar je ook gruwelijk trots op mag zijn, maar ik ben eerlijk gezegd niet minder trots op mijzelf omdat ik eerder heb gekozen over te gaan op de fles omdat ik liever een vrolijke baby zie op kv en daarbij een vrolijke moeder, dan een verdrietige baby die niet genoeg aankomt en groeit en alleen maar lijkt te huilen samen met zijn en haar moeder.Hoe dan ook begrijp ik heel goed jullie beweegredenen maar ik hoop toch wel dat jullie ook andermans redenen wat kunnen begrijpen als zij vertellen dat er wel degelijk fabeltjes over borstvoeding zijn die niet aansluiten bij datgene waar jullie in geloven. Je moet toch wel ergens na alles wat jij (jullie) hebben meegemaakt erkennen dat ook bij jou alleen borstvoeding geven niet voldoende was (is) en je toch kv nodig had om ervoor te zorgen dat het met jullie allen goed kwam?
    Ik hoop in ieder geval van harte voor je dat het bij de volgende (gefeliciteerd trouwens) anders en zeker ook beter zal verlopen dan bij je andere 2 wondertjes.
    Liefs zonnetje

3. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Zonnetje, dat zonder 1 druppel kv bedoel ik, toen had ik ze aan de borst, helemaal aan de borst, zonder kv erbij. En idd ik ben super blij dat er kv is, zeg ik altijd, ik zal ook nooit zeggen dat je bv moet geven of dat kv vergif is. Verder mijn kindjes deden het prima, die hadden er totaal geen last van dat ze niet genoeg groeide. Ze waren niet huilerig, ze waren gewoon mijn kindjes die ik altijd gewent was, lekker drinken en daarna slapen, later ook lekker spelen. Nee aan hun zag je niet dat ze 'te kort' kwamen. (ik begrijp dat jouw kleintje wel duidelijk liet merken dat ze 'te kort' kwam?) De enige die er last van hadden waren het cb en door hun dus ook ik! En de dagen dat het wegen er niet aan zat te komen, vond ik het prima! Het was mijn keuze om het zo te doen, in overleg met de kinderarts. En dat onze vent in het ziekenhuis lag, dat is niet gekomen door mij omdat ik persé bv wil geven. Nee ook het flesje kon hij niet uit drinken. Dat hebben we natuurlijk meteen geprobeerd, omdat hij de borst niet kon pakken en vast houden. Verder dankje voor de felicitatie, en idd ik hoop dat het straks beter gaat. Maar 1 ding weet ik wel, ik ga me dit keer niet zo gek laten maken door het cb.
    Liefs, Hanneke!

4. appelsientje

appelsientje Fanatiek lid

5 mei 2007
    1.308
    0
    0
    zonnetje, maar je hebt het toch gedaan! Daar mag je ook trots op wezen! Die paar cc die kindje heeft gehad waren toch echt van jou. Jammer dat je uiteindelijk niet genoeg had, maar gelukkig bestaat er dan nog kv. Mijn zoon heeft in zijn eerste levensdagen ook kv erbij gekregen omdat hij af was gevallen hoor, maar dan met een lepeltje om weer genoeg energie te krijgen om uit de borst te gaan proberen te drinken... uiteindelijk na een paar dagen kreeg ik stuwing en kon hij makkelijker drinken.

5. bamjolan

bamjolan VIP lid

7 mei 2008
    8.138
    0
    36
    Vrouw
    Moeder
    Den Haag
    Dames, ik ben 100% voor borstvoeding en ga het straks ook weer geven aan mijn 3e kindje.
    Maar mijn jongste dochter kwam maar 50 gram per week aan de borstvoeding, mij werd ook gezegd te weinig melk terwijl ik volgens mij veels te veel had.
    Nu ben ik bang dat ik straks weer hetzelfde mee zal maken...maar dat hoeft niet toch? :(

6. appelsientje

appelsientje Fanatiek lid

5 mei 2007
    1.308
    0
    0
    bamjolan, gefeliciteerd!
    Misschien kreeg je dochter te weinig achtermelk binnen. Omdat je juist zoveel had, dronk ze misschien veel voormelk, wat wat minder vet bevat. Als het weer gebeurt zou je eerst een beetje kunnen afkolven zodat je kindje meer achtermelk (vetter) binnen krijgt? Het komt vast wel goed!

7. bamjolan

bamjolan VIP lid

7 mei 2008
    8.138
    0
    36
    Vrouw
    Moeder
    Den Haag
    Idd, dat denk ik ook want ze huilde ook veel, wou veel aan de borst (om de 45 min).
    Ik heb dit 3 maanden volledig volgehouden, toen moest ik stoppen ook ivm een spoedopname in ziekenhuis met zware medicatie helaas.

Moest wel lachen op het cb, de wijkverpl. vroeg me waarom ik niet wou stoppen met de bv.
    Toen vroeg ik aan haar of ze een deal had met Nutricia hihi.
    Nou vond ze niet leuk joh, ze vond t kindermishandeling! :|:|:|

8. Nathalie1973

Nathalie1973 VIP lid

28 feb 2007
    5.732
    0
    0
    Flevoland
    Hanneke,heb echt respect voor jou!
    Wat ben jij een doorzetter.

Malou en Ruben boffen met zo'n mama.
    Je bent een toppertje!

9. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Nathalie, en wat denk je van Justin? Boft die niet met een mama als jou? Echt wel volgens mij!

Maar we zijn allemaal toppers, of je nu 1 week of 1 jaar bv geeft/gegeven hebt! Iedereen doet gewoon wat zijn gevoel zegt.

10. Nathalie1973

Nathalie1973 VIP lid

28 feb 2007
    5.732
    0
    0
    Flevoland
    Ik heb net zo'n kraamhulp gehad als jij :(

:idea: Wat ik bezielde!?!Ik was egoistisch want hoe kun je nou bv geven aan een kindje als je nog 3 andere kinderen hebt.
    :idea: Ze hielp me niet met aanleggen
    :idea: Justin was 3 dagen oud en ik zei 's morgens dat ik het gevoel had dat mijn borsten slap waren.
    Ze zei:"Oh beter,kun je je man even flesvoeding laten halen?Dan kun je vandaag al beginnen met de flesvoeding.
    :idea: Ik mocht niet op verzoek voeden en ze hield Justin steeds bij me weg en als ik zei geef hem maar,zei ze NEE!het is zijn tijd nog niet
    (daarna heb ik mijn kraamtijd boven doorgebracht met Justin en hem zo vaak als hij wilde aangelegd)
    :idea: Ik mocht niet kolven,want anders kreeg hij veelste veel voeding.

Ik had moeten bellen naar de kraaminstantie,maar durfde niet :cry:
    Zo ben ik,durf mijn waffel niet open te trekken :oops:

Heb achteraf wel een klachten(evaluatie formulier)ingevuld.

Ondanks de slechte begeleiding toch door gezet!
    Met een hoop steun van mede forummers en mijn zusje die 15 maanden bv heeft gegeven.

En BLIJF doorgaan,ondanks de vele voedingen die Justin vraagt van mij.

11. zonnetje08

zonnetje08 Actief lid

1 aug 2008
    159
    0
    0
    @Bolbuikje,
    Ik begreep je dan even verkeerd over die kv.Jij hebt dan het geluk gehad dat je verder niets merkte aan je kindjes wat betreft huilen of wat dan ook, maar ik merkte dat wel degelijk. Ze waren nog niet klaar of na een half uur pakweg een uur was het alweer hetzelfde.Ik merkte gewoon aan alles dat ze niet genoeg kregen tot mijn moeder op een gegeven moment boos vroeg hoelang ik ze nog wilde laten verhongeren en mijn zin doorduwen om borstvoeding te geven. Zij heeft toen melk gekookt en pap gegeven en ik wist gewoon niet wat ik meemaakte.Ik ben nog heel even eigenwijs geweest en daarna toch nog een paar keer de borst gegeven en tussendoor nog afgekolfd maar ik kon gewoon niet anders dan overgaan op flesvoeding en ik kreeg beide keren een heerlijk tevreden kinderen ervoor in de plaats.Dit keer ben ik iets langer doorgegaan omdat ik toch meer wetenschap had wat betreft borstvoeding geven en dat het even kan duren voor het goed gaat, maar mijn gevoel was gewoon niet goed en ook dit keer toch uiteindelijk overgegaan op de fles met als gevolg een kind dat je werkelijkwaar nooit hoort. Vrolijk tot en met gewoon onvoorstelbaar eerlijk gezegd.

Hoe dan ook alle respect voor jou dat je het hebt volgehouden, mijn gevoel is daar dan gewoon anders in dan de jouwe niks mis mee. Heel heel veel succes bij de volgende in ieder geval en hopelijk zonder al dat gedoe wat je nu hebt meegemaakt met je andere 2 kids.

@Appelsientje,
    Ik heb het dan wel gedaan, maar geloof me als ik zeg dat ik keer op keer te horen heb gekregen dat ik er dan wel niet genoeg voor heb gedaan, en dat het in het begin altijd moeilijk is en dan gevolgd door de verhalen van hen die er zo veel problemen mee hebben gehad maar bij wie het uiteindelijk wel is gelukt, geloof me als ik zeg dat ik het heel graag anders gezien zou hebben, maar mijn hart en verstand zeiden gewoon wat anders, uiteindelijk de jongste nog even aan de borst gehouden maar toch echt niet om haar te voeden want daar werd ze echtniet blijer van, en ik ben blij dat er dan de flesvoeding is waar je op terug kunt vallen of dat nou een bewuste keuze is of niet. Ik vindt het alleen daarom ook vaak best wel rot te lezen hoe sommige vrouwen zich dan superieur aan andere voelen die kv geven.Ik ben er heilig van overtuigd zeker nu ik inmiddels 3 kids hebben dat bv in mijn ogen niets onderdoet voor kv wat onderzoeken ook mogen uitwijzen begrijp me daar niet verkeerd in hoor, maar hier zijn er 2 groot geworden en de andere nu inmiddels bijna 8 mnd. zal er ongetwijfeld net zo groot op worden.

Van welke kant je het ook bekijkt beide kanten brengen fabeltjes met zich mee, de 1 gestaafd door onderzoek op een paar honderd baby’s de ander gestaafd door praktijkervaring van duizenden moeders ;)

En jij kan alleen maar in je handjes knijpen dat het uiteindelijk toch nog goedgekomen is en dat je hem toch aan de borst hebt.

Groetjes zonnetje

12. k3lly

k3lly Fanatiek lid

1 feb 2008
    2.091
    2
    38
    Vrouw
    Kraamverzorgende
    Heerhugowaard
    okay ik heb ook even een fabeltje dat uit de wereld geholpen mag worden.

Ik ben kraamverzorgende en hoor regelmatig van moeders dat ze gehoord hebben , dat als ze borstvoeding geven, niet vruchtbaar zijn.

Dat is dus het grootste fabeltje wat er is. Je bent wel degelijk vruchtbaar, je menstruatie kan alleen onder invloed van hormonen een tijdje op zich laten wachten.

Even off-topic, die verhalen over die kraamverzorgsters, (wat ik geen eens een kraamverzorgende wil noemen) VRESELIJK zeg! echt ronduit belachelijk, ik steek altijd mijn volle energie erin om die borstvoeding te laten lukken, en vind het altijd super jammer als ik hoor dat de moeder wilt stoppen met de borstvoeding.

13. roshi

roshi VIP lid

8 mei 2006
    6.706
    0
    0
    directie secateresse
    den haag
    ik heb geen fabeltje maar wil wel even kwijt aan alle doorzetters dat ik het echt superknap van jullie vind. Moet zelf in sept bevallen en was tot dinsdag heel benauwd dat BV me niet zou lukken ivm beschadigde tepel. Vanaf dinsdag volg ik BV cursus dit is 4 x 2 uur en word alles echt super goed uitgelegd. De lactatiekundige heeft ook naar m'n tepel gekeken en volgens haar moet het geen probleem opleveren (ze zit al ruim 25 jaar in het vak dus weet het vast wel ;)) kreeg wel een hulpmiddeltje mee waardoor de tepel nog even kan hertstellen en iets meer naar buiten komt. Ben in die ene avond dus onwijs gerust gesteld :D

De bevalling zelf zit ik niet zo mee (het moet er toch een keer uit ;)) maar die borstvoeding was echt een struikelpunt, droomde er ook steeds over. nu heeft de lactatiekundige tips gegeven voor NA de bevalling hoe de BV het best op gang komt. Maandag moet ik weer naar de VK en ga ik eens met haar bespreken hoe zij erover denkt.

Mocht ik trouwens een kraamhulp krijgen die me niet wil helpen met de BV of er negatief tegenover staat dan hoef ze de volgende dag echt niet meer terug te komen, maar ik geloof dat onze kraamzorg juist pleit VOOR BV.

sorry voor het hele verhaal dat eigenlijk ook nogeens off topic is :oops:

Liefs

14. Nemo

Nemo Niet meer actief

@Roshi: ook ik was bang dat de bv niet zou lukken. Je hoort zoveel misluk verhalen/fabels. Maar als je echt wilt en je hebt de goede steun (zowel van je partner als van profs) dan komt het vaak goed !

15. jingels

jingels VIP lid

8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    @Roshi: ik wil je even een compliment geven. Fantastisch hoe jij het aanpakt, kunnen velen een voorbeeld aan nemen.
    Geniet nog even lekker van je zwangerschap :thumup:

16. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

26 dec 2007
    4.849
    0
    0
    Dames, ik was zelf allergisch voor de moedermelk. Weleens zoiets gehoord? Ik hoorde dat pas niet zo lang geleden van mijn moeder! Ik wist dat ik in mijn eerste maand ziek was en in het ziekenhuis lag, maar hoorde nu pas wat de reden is. Moedermelk veroorzaakte allergische reactie bij mij waardoor ik elke keer bijna stikte. Na weken in het ziekenhuis gelegen te hebben is mijn moeder overgestapt naar de FV.
    Daarna heb ik nooit meer last gehad van allergieën.

Dit kan dus ook helaas.

17. kiwi, dat had ik idd nog nooit gehoord... wat zal dat voor je moeder erg geweest zijn. Gelukkig hebben ze de oorzaak gevonden.

18. Nemo

Nemo Niet meer actief

Ik heb er eens iets van gehoord. Iets met een stofje die jij dan niet hebt. Maar dan zou je i.p. ook niet tegen koemelk moeten kunnen. Als ik eens aan tijd heb zal ik eens zoeken waar ik dat gelezen heb.

19. mamabeer

mamabeer VIP lid

28 mrt 2007
    6.229
    0
    36
    mama
    thuis
    ja die fabel van het > je mag dit en dat niet eten....ik eet gewoon alles zelfs heel gekruid en ryan heeft nog nooit last gehad van krampjes! zoals de grootste fabel dat je niet veel spuitjes mag eten want dan krijgen ze krampjes ik eet spruitjes bij het leven.

20. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Nouja, ik moet zeggen dat ik ook alles kan eten hoor, zonder krampjes oid als gevolg. Maar ik denk dat je dat echt moet uitproberen, het ene kindje is er natuurlijk gevoeliger voor als het andere kindje. Maar ik zou zeker niet zeggen dat je iets bij voorbaat al moet laten staan omdat het misschien krampjes kan veroorzaken ;).

Deel Deze Pagina