kinderkorting

Discussie in 'De lounge' gestart door dianne, 15 aug 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. dianne

    dianne Fanatiek lid

    10 apr 2007
    2.919
    0
    36
    Heey meiden,

    Ik hoorde van een vriendin dat je ook kinderkorting eens de maand kunt aanvragen, weet iemand hoe ik dat kan doen, (straks als ons kindje er is) want ik heb al bij belastingdienst gekeken en kan niets vinden over hoe het zit met aanvragen, wel dat het in 2008 onder toeslagen valt. ik neem aan dat het een aantal maanden duurd voordat het voor elkaar is net zoals met huurtoeslag? graag jullie ervaring.
     
  2. Claartje79

    Claartje79 Fanatiek lid

    17 aug 2006
    4.862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    ik ahd gelezen op de website van de belastingdienst dat het iets is waar wij ook voor in aanmerking komen, maar ik had begrepen dat dit aangegeven wordt op de jaarlijkse belastingaangifte.
     
  3. Josien

    Josien VIP lid

    27 jun 2006
    9.956
    5
    38
    Vrouw
    Loonadministrateur
    Noord-Brabant
    Het kan beide... je kunt deze korting aanvragen middels een voorlopige teruggaaf. Een programmaatje voor de voorlopige teruggaaf kun je downloaden op de site van de belastingdienst. De voorlopige teruggaaf kun je maandelijks laten lopen. Maar je kan het bedrag ook volgend jaar met de belastingaangifte terugkrijgen. De meeste mensen vinden iedere maand wat geld ontvangen echter wel wat lekkerder...

    Groetjes,
    Josien
     
  4. marline1983

    marline1983 VIP lid

    11 jun 2006
    9.402
    1
    0
    hengelo
    hoii ik heb het toen net na de geboorte aangevraagt en dat ging pas in als je kindje 6 maand is
    waarom weet ik niet

    ik heb het een paar maand gehad totdat ik ging samen wonen dan krijg je het niet meer (ik en mijn vriend) hebben beide een uitkering

    moet je ff naar de belasting dienst heen gaan
     
  5. ruby28

    ruby28 Fanatiek lid

    10 mrt 2007
    3.609
    0
    0
    moeder !!!
    brabant
    dat klopt dus niet hé.jij hebt nog steeds recht op kinderkorting.
    alleen je alleenstaande ouderkorting vervalt
     
  6. marline1983

    marline1983 VIP lid

    11 jun 2006
    9.402
    1
    0
    hengelo
    hmm dan zal ik er eens achteraan gaan

    thnx ruby
     
  7. happybaby

    happybaby Lid

    27 jul 2007
    98
    0
    0
    zuid holland
    heeft iedereen recht op kinderkorting?
    ik vul eigenlijk nooit een belastingformulier in omdat ik denk dat dat nix uitmaakt voor ons huurhuis beide een baan
     
  8. Lientje

    Lientje Fanatiek lid

    24 nov 2005
    4.063
    0
    0
    Financieel advies
    Zeeland
    Dat kan wel kloppen hoor. Je krijgt kinderkorting als er meer dan 6 maanden een kind tot je huishouden behoort in dat jaar. Als je kind dus na 30 juni wordt geboren, krijg je de korting pas het volgende jaar.

    http://www.belastingdienst.nl/variabel/ ... en-25.html

    Kijk bovenstaand voor een uitleg van de kinderkorting
     
  9. tweety

    tweety VIP lid

    2 okt 2005
    10.054
    0
    36
    dordrecht
    hoe vraag je die dan aan? ik doe nooit belasting aanvragen omdat ik meestal op nix uitkwam maar nu is het misschien wel interesant. ik heb er de ballen verstand van.
     
  10. Iris

    Iris Fanatiek lid

    7 apr 2006
    2.371
    0
    0
    Receptioniste bij een modebedrijf
    Oostzaan
    , maar wat bedoelen ze nou met verzamelinkomen?

    Ik zou denken de inkomens opgeteld, maar volgens mij bedoelen ze het hoogste inkomen of kan ik gewoon niet lezen...kan ook :D
     
  11. Claartje79

    Claartje79 Fanatiek lid

    17 aug 2006
    4.862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    de kinderkorting ben ik inmiddels een beetje uit, maar daaronder wordt dan ook weer combinatiekorting genoemd, dit gaat ook over kinderen tot 12 jaar, maar wat dat dan weer is?

    hoe zat dat ook al weer met leuker en makkelijker?! :(
     
  12. smoekie

    smoekie VIP lid

    7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    gewoon eens even rustig lezen op de site van de belastingdienst...daar wordt je wijzer van dan kort samengevatte antwoorden...

    Iris,
    verzamelinkomen is het inkomen zoals deze overblijft nadat deze belast is (zijn) in de verschillende boxen...
     
  13. Josien

    Josien VIP lid

    27 jun 2006
    9.956
    5
    38
    Vrouw
    Loonadministrateur
    Noord-Brabant
    Van de site van de belastingdienst:

    Als u gaat werken en u heeft een thuiswonend kind, dan kunt u recht hebben op de combinatiekorting. Als u een partner heeft, kan deze ook recht hebben op de combinatiekorting.

    De voorwaarden voor de combinatiekorting zijn:

    - U heeft in 2007 minimaal 1 kind dat voor een periode van ten minste 6 maanden tot uw huishouden behoort en dat op 31 december 2006 jonger was dan 12 jaar.
    - Dit kind staat in die periode ingeschreven op uw woonadres. Bij co-ouders mag het kind ook ingeschreven staan op het woonadres van de co-ouder.
    - U heeft in 2007 inkomsten uit tegenwoordige arbeid (loon, winst uit onderneming of bijvoorbeeld freelance-inkomsten) die hoger zijn dan € 4.405, of u komt in aanmerking voor zelfstandigenaftrek.
    - De combinatiekorting is € 146 (of € 70 als u 65 jaar of ouder bent).

    Aanvullende combinatiekorting
    Naast de combinatiekorting kunt u recht hebben op de aanvullende combinatiekorting.

    De voorwaarden voor de aanvullende combinatiekorting zijn:

    - U heeft in 2007 recht op de combinatiekorting.
    - In 2007 heeft u geen fiscale partner of u heeft in 2007 wel een fiscale partner, maar u heeft minder inkomsten uit tegenwoordige arbeid dan uw fiscale partner.
    - De aanvullende combinatiekorting is € 608 (of € 290 als u 65 jaar of ouder bent).
     
  14. happybaby

    happybaby Lid

    27 jul 2007
    98
    0
    0
    zuid holland
    josien?
    kun je de kinderkorting in makkelijke bewoording uitleggen aan mij? :oops:
    ik snap de site niet zo
     
  15. Suuzje

    Suuzje Fanatiek lid

    22 feb 2007
    1.024
    0
    36
    De kinderkorting is eigenlijk gewoon een belastingvoordeel waar je als ouder recht op hebt. Je kind moet in het kalenderjaar wel minimaal 6 maanden bij jou op je woonadres ingeschreven staan.
     
  16. Jusi

    Jusi VIP lid

    4 mei 2007
    8.057
    2
    38
    Ja, maar de vraag is, wat moet je ervoor doen om het aan te kunnen vragen?
    Invullen in de belastingpapieren dat je kind 50 euro per maand kost, of wat?
    Jaja ik snap er ook niet veel van hoor. ;)
     
  17. noura

    noura VIP lid

    27 apr 2006
    8.819
    0
    0
    gewoon even de belastingtelefoon bellen.
    ze kunnen je ook de papieren toezenden

    er word gekeken naar je jaarinkomen. je moet als je het maandelijks wilt , weten wat je dat jaar gaat verdienen. als blijkt dat je verkeerd geschat hebt, dan word dat aan het eind van het jaar gecorrigeerd

    wij vragen het altijd aan met de jaarlijkse aangifte, dan krijg je alles bij mekaar een leuk bedragje.

    maar ik zou gewoon de belastingtelefoon bellen, of langs gaan bij je belastingkantoor.

    let wel op de heffingskorting en kinderkorting kan niet door dezelfde ouder worden aangevraagd.
    1 ouder doet de heffing, en ander de kinder en eventueel combinatiekorting
     
  18. wannabe

    wannabe Fanatiek lid

    17 dec 2006
    1.493
    1
    0
    accountmanager
    Deventer
    ehh heffingskorting heb je allebei recht op en die hoef je niet aan te vragen want dat regelt je werkgever gewoon voor je, en verrekent hij al met de inkomstenbelasting. ( behalve als je neit werkt, maar dan moest je het toch al apart aanvragen met het VT programma dus dan zie je vanzelf de kinderkorting langskomen)

    Kinderkorting krijg je alleen als jullie verzamelinkomen lager is dan € 44.590 per jaar . Als je verzamelinkomen lager is krijg je afhankelijk van de hoogte van je inkomen een bepaald bedrag aan kinderkorting.

    Combinatiekorting heb je allebei recht op ( als je meer verdient dan € 4405 )
    aanvullende combinatie korting heeft de minst verdiendende partner recht op. ( maar je moet ook recht hebben op combinatie korting)

    Het makkelijkste aanvragen is via het programma voor de voorlopige teruggave van je inkomstenbelasting ( dan krijg je het per maand) en anders als je begin volgend jaar je belastingaangifte doet.

    Via het programma wijst het zich helemaal vanzelf, want het vraag er gewoon om, en geeft het ook aan als je er recht op hebt.

    Het wijst zich eigenlijk vanzelf.
     
  19. Lientje

    Lientje Fanatiek lid

    24 nov 2005
    4.063
    0
    0
    Financieel advies
    Zeeland
    Je kunt het programma zo downloaden. Als je hulp nodig hebt pb maar even, dan kan ik helpen (doe dit hele dagen, werk op een accountantskantoor)
     
  20. tweety

    tweety VIP lid

    2 okt 2005
    10.054
    0
    36
    dordrecht
    je kan dit alles ook aan het begin van het jaar doen ? ik doe nooit belasting aangifte dus vandaar mijn vraag. via het internet downloaden en aanvragen dan?
     

Deel Deze Pagina