Bijstandstrekkers komen weg met weigeren werk

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door SeaShell, 16 aug 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. SeaShell

SeaShell Niet meer actief

Bijstandstrekkers komen weg met weigeren werk
    Driekwart van de mensen met een bijstandsuitkering heeft geen trek in een baan die ze niet bevalt. Ze zijn verplicht om elke baan te accepteren, maar als ze dat niet doen heeft het nauwelijks consequenties.

Dat blijkt uit onderzoek van staatssecretaris De Krom van Sociale Zaken. Ongeveer een half miljoen mensen ontvangen een bijstands- of werkloosheidsuitkering. Ze moeten van het kabinet zo snel mogelijk weer aan de slag.

Volgens De Krom zijn er banen genoeg. Het gaat om laaggeschoolde arbeid in de land- en tuinbouw, de horeca en de industrie. Maar het werk daar wordt niet door Nederlanders gedaan, maar door Polen en andere Oosteuropeanen, zo blijkt uit het onderzoek.

Uitkomsten onderzoek onder bijstandtrekkers:
    75 procent weigert een baan waarin men geen zin heeft
    55 procent wil beduidend meer verdienen dan de hoogte van de uitkering
    50 procent wil geen tijdelijk werk maar een vaste baan
    49 procent wil werk dichtbij huis en wil dus niet reizen
    Alleen al aan bijstand wordt jaarlijks 4 miljard euro uitgekeerd. Een bedrag dat De Krom omlaag wil krijgen door meer mensen aan werk te helpen. Maar dat lukt nauwelijks, blijkt uit het onderzoek.

Risico verliezen bijstand klein
    Hoewel mensen wettelijk verplicht zijn actief op zoek te gaan naar werk, gebeurt dat maar zelden. Het risico om de uitkering te verliezen, is klein. Dat is de schuld van de gemeenten. Die moeten erop toezien dat mensen serieus proberen een baan te vinden. Maar volgens de onderzoekers wordt dat nauwelijks gecontroleerd.

2. Saja87

Saja87 Niet meer actief

Gewoon uitkering stoppen als je weigert.

Zijn genoeg mensen die momenteel beneden hun niveau werken om toch maar geld te krijgen dus waarom mogen hun wel eisen stellen.

3. TempusFugit

TempusFugit Niet meer actief

Jeetje, ik zou in zo'n situatie alles aannemen om maar niet in de bijstand te hoeven eigenlijk. Dit zie ik terug bij mijn moeder; De rotste baantjes aangenomen en ondertussen verder gesolliciteerd naar iets beters, maar toch kwamen we niets tekort hoor.

4. Suprise

Suprise Fanatiek lid

14 mei 2012
    2.293
    1
    36
    Ik vind het te zot voor woorden. Mijn ex is zo een.... Hier zelf een jaar lang hard gewerkt met daarnaast een opleiding om om vooruit te komen. Zat ver onder bijstandsniveau en het heeft me 9 maanden gekost om als toen nog alleenstaande moeder een aanvulling op mijn leerlingsalaris te krijgen. Toen ik moest verhuizen kwamen alle kosten bij mij. En heb ik alles met gekregen en 2de hands spullen in gericht.
    Toen mijn ex en ik uitelkaar gingen heeft hij zijn bedrijf aan de wilgen gehangen en zit sindsdien (nu3 jaar in de bijstand) als ze hem aan het werk helpen is het maar even en hij is weer bij huis met een of andere smoes. Toen hij een paar maanden geleden ging verhuizen kreeg hij wel een bedrag mee. En ook allerlei witgoed heeft hij gekregen. Tis echt te zot voor woorden. Zijn redenatie is dan ook waarom zou ik gaan werken als ik het zo ook krijg.

Ik ben trots dat ik het op eigen kracht gedaan heb en aan mijn zoontje kan laten zien hoe het wel moet

5. lennylenn

lennylenn Niet meer actief

niet te geloven he..
    ik krijg nu ook een ww en ik solliciteer me suf ook op de rot baantjes, het boeit me echt niet hoor zolang ik maar weer aan het werk kan. ik solliciteer dan wel weer verder naar iets beters.

6. BuffySummers

BuffySummers VIP lid

16 sep 2008
    16.607
    7
    38
    Mars
    Ik kende ook mensen die in de bijstand zaten (alleenstaande moeders) nou die hadden me een partij geld. Niet normaal, die hadden het beter dan wij met zn 2en.
    Overal toeslagen van of kwijtschelding van dingen e.d
    Ik dacht bij mezelf, tja dan is het niet gek dat ze werken, als ze uiteindelijk nog meer overhouden dan wij, die wel werken.;)

Ze moeten ze gewoon zelf aan het werk zetten, niet opdagen weg uitkering. We zijn hier veel te soft.
    En werken ook belonen!! Want bij sommige banen zijn de lonen wellicht ook wel te laag en denken mensen, ja doei. Voor zo'n hongerloon ga ik geen 40 uur werken....

7. jada08

jada08 VIP lid

14 jan 2009
    7.567
    332
    83
    Ben ik met je eens. Ik raakte 3 jaar terug ook mijn baan kwijt, en had recht op 11 maanden ww. Kreeg binnen 3 maanden een nieuwe baan aangeboden. Mijn nieuwe salaris was 300 euro lager dan mijn ww... Erg krom toch? Ik heb natuurlijk wel de baan aangenomen maar er zijn er genoeg die dit dan niet doen. 300 euro per maand is erg veel geld. Dit soort dingen moet anders. Mensen willen daarom ook niet werken.

8. jessy77

jessy77 VIP lid

9 aug 2007
    8.640
    5.947
    113
    Nou, hier een alleenstaande moeder en kan je vertellen dat ik helemaal niet zoveel extra heb hoor. Kwijtschelding? wat is dat? Word soms zo ontzettend moe van al die vooroordelen over alleenstaande moeders die rijk zouden worden door met hun luie reet op de bank te zitten! Tuurlijk..die heb je..net zo goed als die stellen die er ook voor kiezen om geen ruk uit te voeren.

Ik heb me tot voor kort uit de naad gewerkt om er tevens voor te zorgen dat ik iig niet 'een van die alleenstaande moeders' was;)

Wel ben ik idd zo'n persoon die het vertikt om een baan aan te nemen waarbij ik honderden euro's netto minder dan mijn WW-uitkering zou gaan verdienen, daar solliciteer ik niet eens op.
    Ik ben al zo'n 500 euro netto achteruit gegaan en dat is eigenlijk mijn hypotheek! Het spijt me dat ik er niet voor kies om nog minder te gaan ontvangen maar heb werkelijk waar geen zin om de boel hier te koop te moeten zetten en met mijn dochter op straat te moeten gaan wonen alleen omdat men van mening is dat je maar alles moet aanpakken! Reëel blijven is ook een kunst blijkbaar.

9. BuffySummers

BuffySummers VIP lid

16 sep 2008
    16.607
    7
    38
    Mars
    Het is geen vooroordeel, maar ik heb dat gewoon écht zelf gezien.
    En ja zoals bij elk ander verhaal zullen er uitzonderingen zijn...

Alles aan pakken is relatief. Ik snap best dat mensen niet honderden euro's minder willen gaan verdienen. Dat zou ik ook niet willen want dan kunnen wij onze vaste lasten ook niet meer betalen, het moet reeel zijn.

Maar ik denk dat we allemaal wel weten wat voor groep bijstandsmensen er bedoeld worden.

By the way, ik ken ook een alleenstaande mama die werkt en die heeft het beter dan wij met zn tweeen hoor. Dus dat kan ook nog. Ik zei nog voor de grap tegen mijn vriend zal ik bij je weg gaan:D
    Bij mijn zus hetzelfde toen ze alleen was en zelfs werkte had ze het breder dan toen ze met haar kids bij dr vriend ging wonen...erg krom is het.

10. BuffySummers

BuffySummers VIP lid

16 sep 2008
    16.607
    7
    38
    Mars
    Heb ik ook gehad. Ik was in dec 2011 mijn baan kwijt geraakt en kreeg ww. Vond in eind maart een andere baan maar verdiende aanzienlijk minder dan mijn uitkering. Oke het werk was ook wel anders, maar dan nog. Kijk nou was ik blij dat ik een baan gevonden had, maar er zijn er dan genoeg die het niet aannemen hoor.

11. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    Misschien verplichten te studeren zodat kans op een betere baan vergroot wordt. Ben je ongeschoold dan moet je ook geen 2000 per maand verwachten maar is 1300 echt niet verkeerd. Met betalen van een gepaste studie doen ze nog wat nuttigs met hun tijd en de belasting met hun geld.

12. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Ik vind WW wel iets anders dan bijstand. WW heb je zelf opgebouwd en dat is eindig, afhankelijk van je werkverleden. Ik vind het logisch dat je dan meer tijd neemt om werk te vinden wat past bij je vaste lasten. Overigens zelf gelukkig (nog) nooit in die situatie gezeten.

13. jessy77

jessy77 VIP lid

9 aug 2007
    8.640
    5.947
    113
    #13 jessy77, 17 aug 2012
    Laatst bewerkt: 17 aug 2012
    De meesten vinden WW anders dan de bijstand. Maar uiteindelijk gaat het er om wat die stelletje prutsers in Den Haag vinden en die vinden dat je idd alles moet aannemen, óók als je in de ww zit, of je er nou 10 euro op achteruit gaat of 1000..dat is hun pakkie an verder niet. En dat snap ik wel..want regeltjes opstellen terwijl je zelf een maandsalaris hebt waar je 3 gezinnen van kunt onderhouden en je nergens zorgen om hoeft te maken is wel érg makkelijk natuurlijk. Jij en ik zijn gewoon nummertje zoveel, als de cijfertjes en tabelletjes maar kloppen dan zijn zij al dik tevreden;)

Begrijp me trouwens niet verkeerd. Ik ben hartstikke blij dat we in een land leven met al die sociale voorzieningen waar je op terug kan vallen in tijd van nood, maar persoonlijk vind ik dat er ook beter naar persoonlijke omstandigheden gekeken mag worden. Maar goed..dat zou tijd kosten en dus geld..

14. pardoes

pardoes VIP lid

15 apr 2009
    7.664
    1.426
    113
    Sommige mensen makegewoon erg veel misbruik van hun situatie en ja ik vind absoluut dat gemeenten daar strenger tegen op moeten treden!! De realiteit is gewoon dat je als alleenstaande met bijstand met alle toeslagen en inderdaad kwijtscheldingen vaak net zoveel zo niet meer overhoud als waar een ander hard voor moet werken dus dat klopt gewoon niet, denk ook zeker dat dat verandert kan voor de mensen die KUNNEN werken maar gewoon te lui zijn om het te doen van mij mogen daar flinke consquenties aan komen te hangen zodat die mensen eens inzien dat het zo niet werkt.

15. Kolibrie

Kolibrie VIP lid

29 jun 2008
    5.767
    423
    83
    Vrouw
    Zuid-Holland
  16. Nikki88

Nikki88 VIP lid

29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    Helemaal mee eens! :) Werken moet lonen, in de bijstand zitten niet. Dus de minimumlonen flink ophogen en de bijstandsuitkeringen de komende 10 jaar hetzelfde houden. :D We zijn idd veel te soft hier. En dan zijn er ook nog mensen die het doodnormaal vinden om als je in de bijstand zit zwart (!!) bij te beunen en te jatten uit winkels! (zie topic lounge) Het moet niet veel gekker worden! ;):(

17. Nikki88

Nikki88 VIP lid

29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    Absoluut. Ik maak dan ook echt een onderscheid tussen ww en bijstand.

18. Berte

Berte VIP lid

24 feb 2011
    7.028
    3.840
    113
    Vrouw
    Thuis
    Ik vind het artikel weer typische verkiezingsretoriek.

Bijvoorbeeld: 49 procent wil werk dichtbij huis en wil dus niet reizen

Een reistijd van anderhalf uur (vertragingen niet meegerekend) wordt nog acceptabel geacht door het UWV. Met de standaard vertraging met de bus hier kom je dan al uit op een kwartier extra reistijd enkele reis, dat zal echt geen uitzondering zijn. Zelfde geldt voor anderhalf uur met de auto, de meeste mensen hebben dan echt last van files.

Tel daarbij minimaal het verplichte half uur pauze op op een werkdag van 8 uur en dan ben je dus ruim 12 uur van huis. Iedere dag. Vindt het wel wat over de motivatie van de mensen zeggen dat 51 procent blijkbaar aangeeft hier geen moeite mee te hebben.

Natuurlijk zijn er de rotte appels, die ken ik ook, maar de meerderheid in de bijstand wil gewoon werken. Maar dit moet dan wel te combineren zijn met hun privéleven.

19. jojo32

jojo32 Fanatiek lid

26 nov 2008
    1.871
    8
    38
    nu huisvrouw
    grunn

geef je eigenlijk wel beetje gelijk

20. julyray

julyray Actief lid

4 feb 2011
    108
    0
    0
    NULL
    dichtbij de zee
    Je kan wel alles over 1 kam scheren, maar er zijn genoeg mensen met een bijstandsuitkering die wel willen werken, maar dat door omstandigheden nu nog niet kunnen. En vergeet niet dat alleenstaande ouders overal alleen voor staan, en kinderen opvoeden is al een dagtaak opzich!!!!!!
    Vind niet dat de goeie onder de kwaaie moeten lijden!!! Vergeet niet dat er ook heel vaak kinderen in het spel zijn, die hier niks aan kunnen doen, en die moeten dan ook maar minder doen met alles? Een alleenstaande ouder heeft het echt niet breed!

Deel Deze Pagina