Ik weet sinds gisteren dat ik koolhydraatarm moet gaan eten omdat dat beter is voor mijn zwangerschap aangezien ik door hormonen regelmatig last heb van het late dumping syndroom. nu ben ik op zoek naar ervaringen en recepten!
Ik moet sinds kort ook koolhydraatarm eten, omdat ik er overgevoelig voor ben (met name de snelle koolhydraten). Tips die ik heb gekregen van mijn dietiste: - heel logisch: vermijd suikers - eet alleen volkorenproducten en geen witte producten (dus volkorenbrood, volkorenpasta en zilvervliesrijst) - eet veel groenten - wat fruit betreft: vermijd banaan, druiven en watermeloen. Daar zitten naar verhouding veel koolhydraten in. Ga vooral voor citrusvruchten. Ik voel me er echt stukken beter bij!
Ik mag helemaal geen gewoon brood aardappelen pasta of rijst eten. Wel koolhydraatarm brood. Op zich lekker hoor! Maar zit vooral met tussendoortjes ( moet min 6 keer per dag eten)...
Babybell light is een lekker tussendoortje en zitten geen kolydraden in of niet veel, of een mini tonijn salade!
Ik eet koolhydraat beperkt! Wat ik zoal eet is; 's ochtends een bakje yoghurt met fruit ofzo erdoor. Tussen door fruit/nootjes/stuk groente 's middags gebakken eieren/shake/salade Tussendoor; fruit/nootjes/ stuk groente 's avonds; normaal avond eten maar laat dan de aardappels weg.
En wat lekkere recepten; Ovenschotel van tonijn, courgette en tomaat - Voedzaam en Snel Pittige garnalen | LowCarb Recepten 'Italiaanse Kipfilet met Pesto en Mozzarella' - Een recept van Annelini D'Angelo - Albert Heijn Super gezond: Courgette-spaghetti met geroosterde tomaten | NSMBL.nl
mijn dietist vertelde me gisteren dat juist in citrusvruchten bv een sinaasappel al 15 koolhydraten zitten, ik moest vooral denken aan roodfruit maar dat is er momenteel amper. de rest van het fruit moet ik mee uitkijken, Ik ga ook koolhydraatarm eten, ik heb de exacte cijfers nog niet, dat krijg ik per mail nog. maar ze dacht dat ik max rond de 40g koolhydraten op een dag mag. Mijn schema is nu, Ochtend schaaltje yoghurt 200 ml met wat zoetstof op basis van surculose (geen aspertaan) plus 2 cracots met pindakaas. daar zit nl heel weinig koolhydraten in. tussendoor niets, heb daar geen behoefte aan. smiddags een omlet van 4 eieren, met bv champions, of tomaat of ham of spek, naja iets in iedergeval. tussendoor als ik behoefte heb (meestal niet) een paar walnoten of een stukje kaas of komkommer of iets in die gratie. avond eet ik gewoon warm, eet is stampot dan eet ik in het algemeen iets minder, eet ik losse aardappels dan eet ik 2 aardappels plus heel veel groten en mager vlees. rond 20:00 eet ik nog een schaal yoghurt van ong 250ml met zoetstof. als ik echt nog zin in iets heb, pak ik savonds nog wat walnoten of een stukje kaas. maar meestal heb ik die behoefte niet. ik ben nog lerene in variatie, ik eet te weinig groente om de darmflora op gang te houden, daar ga ik nog schema`s van krijgen. Ik heb pco syndroom en veel vet op mijn buik dus daarom probeer ik nu dit dieet.
Hier tijdens de zwangerschap ook koolhydraatarm moeten eten ivm suiker. Als je cholestorol in orde is: veel ei. Wat al eerder is gezegd: ei, stukjes kipfilet en veel groente. Heb je een hele maaltijd aan. En gebruik google eens. Er is zo enorm veel over te vinden. Ik heb veel info/ recepten gehaald uit het boek van Yvonnen Lemmers. Grip op koolhydraten. Staan hele lekkere dingen in.
Ralph Moorman heeft een paar super handige boeken geschreven en uitgegeven! De 1 met recepten, de ander met waar deze ingrediënten te koop zijn. Google maar eens op hormoonfactor of hormoonbalans. Is voor mij echt DE eye opener geweest.
Ben er nu ook sinds een week mee bezig en ik moet zeggen het valt me reuze mee! Mag ook maar 3 maaltijden per dag eten nu en dit is wat ik nu ongeveer heb gegeten: Ochtend: Volle kwark/volle yoghurt met een stuk fruit en lijnzaad of chiazaad erdoor. Tussen de middag: Roerei met veel groentes erdoor/ Sla met roergebakken groentes/ Sla met bietjes/ Mango met kipfilet Savonds: Vooral veel groente en een stukje vlees/vis van ongeveer 125 gram. Vanavond bijv: tilapiafilet met gewokte bloemkool, worteltjes en pijnboompitjes en een beetje geraspte kaas erdoor. ( groentes wel kort voorgekookt ) Spitskool met stukjes appel gebakken met wat kerriepoeder, pijnboompitjes en rozijntjes is ook erg lekker! Of rode kool ( of een andere groente ) met hachee. Of een lekkere maaltijdsoep zonder vermicelli. Bijv bruine bonen of erwtensoep...
Misschien is grip op koolhydraten wat voor je... En betreft je darmen... Je zou bijv lijnzaad door je yoghurt kunnen gooien en ik zou die cracottes weggooien, zit echt niets in, geen kh en geen vezels! Bij GOK leer je hoe je gemakkelijk zelf crackers kunt maken!
Ja die crackots is ook iets tijdelijks, tot ik een goe boek heb gevonden, Ik heb het liefst een boek waar een lijst in te vinden is wat hoeveel koolhydraten bevat. Normaal at ik 2 volkoren beschuiten met vruchtenhagel, maar dat kon echt niet zij de dietist gisteren. Heb nog geen mail van haar, dus worstel nog even een paar dagen door met wat ik weet. De tip van hachee is al perfect ben ik dol op, samen met rodekool. lijnzaad door de yoghurt lust ik overgens niet, helaas.
Bij de ah en gisteren ook bij de c1000 hadden ze koolhydraatarm brood. Echt kerker en dat zitten dan ook vezels in. Zit ook te twijfelen of ik het boek grip op koolhydraten zal kopen en dan met name het receptenboek. Misschien toch wel handig. ...
Ik vind het voordeel van grip op koolhydraten dat je een koolhydratenuur hebt waarin je dus ook gewoon aardappels of pasta kunt eten en je fruit en zelfs chocolade... Dit maakt het voor mij gemakkelijker vol te houden. Ook de kh arme recepten zijn heel lekker en het is vooral geen light en mager regime... en in grip op koolhydraten heb je een groene en oranje lijst waarin staat aangegeven welke producten meer dan 5 gram koolhydraten hebben p bepaalde hoeveelheid... Niet precies per gram dus, maar wel een goede richtlijn..
Kh arm brood heeft ook nog relatief veel koolhydraten.. Wat je bijv wel kunt doen, is bijv een kh arme boterham door de helft doen en heel dik beleggen met vleeswaren/kaas en veel (kiem) groenten en als je dan nog honger hebt evt een eitje eten of wat dan ook.. Als je inspiratie wil voor GOK, er is een grip op koolhydraten facebook voor receptinspiratie waar heel veel lekkere dingen langs komen..