Hallo meiden, Ik was benieuwd hoe het met de "oudere" prematuur geboren vinden en hun ouders gaat. In de tijd dat mijn dochter geboren was (2009) waren er natuurlijk nog meer kinderen rond die tijd geboren. Ik was benieuwd hoe het met hen gaat. Al weet ik natuurlijk niet wie er nog op het forum komen en wie niet.. Groetjes
Hai S. Is met 32.5 geboren in 2011 en is nu 3.5 jaar. Behalve haar lengte/ gewicht is er niets meer te merken van haar vroeggeboorte. Nou ja, mijn moeder zegt dat ze gevoeliger is voor lawaai... Ik kan het moeilijk vergelijken, want weinig kindjes in de omgeving... Ik kan nog steeds niet met droge ogen naar programma's over premature kindjes etc. Kijken of verhalen lezen, maar ik heb het wel goed afgesloten wat die periode met haar betreft. Daar heb ik geen verdriet meer van. Hoe gaat het bij jullie? Jullie meisje was wel veel jonger geboren!
Hallo fleur, hoe gaat het met je kindjes? Gaat het inmiddels wel goed met je dochter en met jou? Mijn dochter is in 2008 geboren met 32 wk (daarna ernstig ziek) en pas 6 geworden. Het gaat gelukkig erg goed met haar en zit inmiddels in groep 3 (trots ). Ze is nog wel wat klein en iel, maar dat is gewoon haar groei. Verder zou je niet meer zeggen dat ze prematuur is. Met mij gaat het nu ook steeds beter. Ik wordt niet zo verdrietig meer als ik eraan terug denk. En de perioden dat ik eraan terug denk worden ook minder. Het slijt dus toch. Vandaar dat ik nu ook minder vaak op het prematuren gedeelte kom. Ik hoop dat het voor jou ook geldt. Groetjes
Onze drietal zijn geboren in 2009. Hier gaat het over het algemeen heel goed, ze zitten nu in groep 2. Op het moment hebben we 5jarige uitgebreide screening in het zkh, hebben jullie dit ook gehad?
Mijn oudste zoontje is 30 december 2007 geboren met 27.6 weken. Op wat benauwdheidsproblemen en concentratie problemen na, doet hij het erg goed. Soms nog diarree nav NEC die hij heeft gehad. En het overprikkelde is waarschijnlijk nog het gevolg van de hersenbloedingen. Maar dat zijn in verhouding kleine problemen als je ziet waar hij vandaan komt.
Leuk om de reacties te lezen! Mijn dochter kwam redelijk "makkelijk" door de NICU heen. Alleen heeft ze nu wel wat problemen eraan overgehouden. Ze heeft beschadigd netvlies, nefrocalcinose, zwakkere longen na BPD, motorisch een achterstand(je), eet nog steeds nauwelijks ondanks dit wel een goede lengte en gewicht (leeft nog steeds op dieet voeding) en een vorm van autisme (komt voor bij 1 op de 4 prematuur geborene) . Ze heeft groep 1 op een dagbehandeling gedaan (in combinatie met speciaal onderwijs) omdat ze nog niet toe was aan school. Ze was ook niet zindelijk. Gezien de uitslag van haar IQ test die erg hoog was, hebben we besloten om voor het regulier onderwijs te gaan. Ze zit nu vanaf dit schooljaar op het regulier onderwijs en het gaat het erg goed. Ze zit in groep 2 en heeft enorme reuzensprongen gemaakt. Ze is veel vrolijker en haar gedrag is nauwelijks meer opvallend te noemen. Ze heeft nog steeds fysiotherapie, al vanaf de tijd op de couveuseafdeling. Wij moeten 22 dec voor de follow up. Hopelijk de laatste keer. Het verdriet ed omtrent de vroeggeboorte slijt bij mij niet. Het krijgt wel een andere vorm. Inmiddels hebben we ook een zoon van 3 die is blijven zitten tot 38 weken en ben ik nu 23 weken en 4 dagen zwanger van de derde. Groetjes
Hier ook een dame uit 2009, inmiddels 5 en zit in groep 2. Gaat eigenlijk hartstikke goed! Begonnen met zwemles, wat ze hartstikke leuk vind en op school gaat het ook heel goed. Hier geen follow-up meer, met drie hoefde ze niet meer terug naar het sophia en met vier was haar laatste afspraak in het andere ziekenhuis.
Hoi, mijn oudste dochter is in 2006 geboren met 30+6 en 1290 gram. Het enige waar ze nu nog last van heeft zijn haar ietwat zwakke longen (snel bronchitis of longontsteking) en ze is een klein poppetje voor haar leeftijd. Verder gaat het prima met haar!
Fleur wat heftig nog steeds voor jullie, maar geweldig dat jullie meid het zo goed doet in groep 2! En wat is het beleid met de voeding? Heeft haar slechte eetgedrag een medische oorzaak? Theepot, hier is het een beetje vreemd: wij zijn met 2,5 jaar gestopt met follow up, behalve voor de lengte van M (nog steeds op- 2 lijn). Met 5jaar controle vroeg de ka of we willen meedoen met het prematuren project waarmee onze kids eindelijk een keer volledige follow up zouden krijgen. Want we hoefden nooit terug te komen in academisch zkh, kregen alleen meet-weeg controles bij de eigen ka. Dus nu krijgen ze een uitgebreid fysio en ontwikkelingsonderzoek. We verwachten niks geks maar zijn wel heel benieuwd.
@ adi Ze heeft een trauma in haar mondgebied waardoor ze niet eet. Dit heeft jaren tijd nodig. Ze heeft logopedie hiervoor gehad maar dit hielp maar mondjes maat. Ze eet wel wat zoals banaan vla aardappelen (wel gebakken) brood en vlees maar dat is natuurlijk niet voldoende. Wij hebben het los gelaten ze gaat vanzelf ooit wel meer/beter eten. en anders maar niet. Het is goed op te vangen met haar drankjes. En die zou ze haar hele leven kunnen gebruiken als dat moet. Ze nuttigt eerst de maaltijd en krijgt pas minimaal een uur daarna haar drinkvoeding. De heftigheid ervaar ik zelf gelukkig niet zo. Soms wel even balen, maar ben ik snel weer overheen. Gezien de start is de heftigheid en dergelijke alleen maar minder geworden. Spannend dat onderzoek!
Zoon 1 geboren met 36 weken ( in 2000) woog 10 pond en was 63 cm. Hij werd prematuur genoemd vanwege zijn geboortedatum. Kreunde iets en had snel geelzucht. Hij is inmiddels ruim 14,5 jaar. Een boom van een gozer en doet het super. Zoon 2 (08/2007) is geboren met 36,2 weken woog 8,5 pond en 53 cm. Hij heeft 2 dgn slecht gelegen aan de beademing omdat hij dit niet zelfstandig kon Had een slechte start. Maar de 3de dag mochten we nog voor de avond weg omdat het ineens weer goed ging met hem. Hij is nu inmiddels 7 jaar en ook een boom van een kerel. Maar wel lomp en onhandig in zijn doen en laten althans stuntelig. Maar kwa koppie koppie ontzettend goed in leren en heeft een klas over mogen slaan.
@adi, mijn dochter had met gecorrigeerde leeftijd van 2 jaar de laatste afspraak bij de nazorgpoli dus ook nooit de 5 jarige controle gehad. Wel iets langer bij kinderarts streekzkh geweest (denk tot een jaar of 3). Wel de standaard controle bij de jeugdarts. Spannend hoor deze extra controle, ben wel benieuwd waar ze naar zullen kijken. Mijn dochter is trouwens ook heel vatbaar voor longontsteking. Denk dat t door de beademing is gekomen. @fleur, jeetje dan is het ook wel logisch dat je nog wat meer moeite hebt om de vroeggeboorte te verwerken. Je bent er na die periode dan ook nog vaak mee bezig. Ik vind het erg knap dat ze het dan zo goed doet op school. Mag je echt trots op zijn. En ik denk dat je het goed doet door het "probleem" van de voeding een beetje los te laten. Het is alleen een probleem als je dat ook zo ziet en nu is het toch redelijk goed opgelost. Voor mezelf denk ik iedere x dat ik haar in bed zie liggen dat ik super gelukkig ben dat het allemaal nog zo is afgelopen. Mijn 2e is trouwens ook met 38 wk geboren. Ik hoop dat het bij jou het verdriet ook zal slijten. Wat helpt is er toch nog over te blijven praten en desnoods met een psycholoog. Ik heb destijds ook emdr gedaan om het verdriet wat minder te maken. In ieder geval gefeliciteerd met je zwangerschap!
Mijn zoontje is ruim anderhalf jaar geleden geboren na een zwangerschap van 30 weken en 1 dag. Is een paar keer heel erg spannend geweest omdat hij niet vooruit leek te gaan. Uiteindelijk heeft hij 6 weken in een couveuse gelegen. Toen nog een halve week op de NICU op een verwarmd matras en toen is hij verhuisd naar de high care in een ander ziekenhuis. Daar heeft hij drie weken gelegen, toen nog een paar dagen op de medium care en twee dagen voor de uitgerekende datum mocht hij mee naar huis. Nu gaat alles goed. Voor zover we nu kunnen zien heeft hij er niets aan over gehouden. Maar hij is nu natuurlijk nog klein. We gaan het allemaal meemaken hoe het gaat als hij naar school gaat. Nu ben ik zwanger van nummer 2, ik vind het allemaal wel heel erg spannend. Ik hoop dat deze uk wat langer blijft zitten. We wachten het af.
Fleur, ik zag je laatst op facebook voorbij komen en herkende je verhaal. Knappe meid heb je! Ik kan me voorstellen dat het verwerken minder makkelijk gaat als je nog dagelijks met de gevolgen geconfronteerd wordt. D. is in januari 2011 geboren bij 26 weken. Het eerste jaar was door twee hersenvliesontstekingen en bijkomende problemen heftig en onzeker. Lichamelijk lijkt hij niets aan de vroeggeboorte te hebben overgehouden, verder kunnen we er nog weinig van zeggen, hij is vaak erg druk (ook in zijn denken en praten) en ongeremd in het contact. Wel erg lief en knuffelig en verbaal behoorlijk vaardig. We zullen het vanzelf zien als hij naar school gaat. We hebben een school gevonden met kleine klasjes, in groep 1-2 zitten er 13, een goede keuze denken we. 9 december gaat hij voor het eerst wennen. Het verdriet rond de vroeggeboorte is wel weg, het is nu eenmaal zo gegaan en daar kun en kon je niets aan veranderen. Wel vraag ik me soms af of en wat hij er aan overgehouden heeft en wat voor jongetje het zou zijn geweest als hij aterm geboren was. Ik merk wel bij mezelf dat ik soms te beschermend ben, tot hij zijn bril kreeg vorig jaar moest je hem ook veel helpen en begeleiden (ze dachten dat hij een motorische achterstand had, bleek een minsterkte...), het is goed dat hij in januari naar school gaat zodat we iets minder aan elkaar 'plakken'. Fijn om te lezen dat het goed gaat met de kindjes!
Mijn jongste dochter is van feb 2010 en is met 34 weken geboren. Ze heeft het altijd heel goed gedaan. Na 1 jaar hoefde ze al niet meer naar de ka. Ze zit nu in groep 1 en loopt zodanig voor, dat ze extra uitdaging krijgt.
Ik heb een neefje en nichtje die beide prematuur waren bij de geboorte. Mijn neefje is nu 11 en geboren bij 36 weken. Hij was toen 50 cm en 2900 Gr. Heeft een tijdje in het ziekenhuis gelegen ivm geel zien. Altijd een lange dunne vent geweest die het super doet. Hij heeft wel ADHD en is motorisch gezien niet heel sterk. Met woorde was hij super rap en ook een grote clown. Erg vrolijk kind. Mijn nichtje dienu 9 is,is met 35 weken geboren. Had bij de geboorte het iets moeilijker en heeft even in de couveuse gelegen. Haar lengte en gewicht waren ongeveer het zelfde als haar broer. Ook zij is motorisch niet heel sterk. Ze heeft ook altijd wat moeite om mee te komen op school. Maar verder gewoon hartstikke gezond rn vrolijk.