factor 5 leiden/APC-resistentie

Discussion in 'Zwanger worden' started by sunnyqueen21, Mar 4, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. sunnyqueen21

sunnyqueen21 Fanatiek lid

Feb 18, 2009
    4,277
    1
    38
    verzorgende IG
    Friesland
    Hallo ik zit nou een paar weken op deze site en het bevalt me goed.
    Nu zit het zo dat mijn vriend en ik sinds kort dus bezig zijn om een kindje te krijgen... We zitten in ronde 2... Nou weet ik al een paar jaar dat ik factor 5 leiden heb, ook wel APC-resistentie genoemd... Het kwam aan mijn vaders kant voor en toen mijn vader het bleek te hebben ben ik dus ook getest. Voor diegene die niet weten wat het inhoud:
    Factor V Leiden (uitspraak: Factor vijf Leiden) is een afwijkende vorm van een van de eiwitten die de bloedstolling regelen.
    Er is een verhoogde kans op stolselvorming van het bloed in de bloedvaten. Dat kan een spontane trombose tot gevolg hebben.
    Zwangerschappen bij vrouwen met deze aandoening eindigen wat vaker in miskramen of doodgeboortes. Dat komt doordat het gemuteerde stollingsgen zorgt dat stolselvorming optreedt in de placenta.

De huisart wou dus ook niet dat ik aan de pil zou gaan, en gaf toen aan dat de nuvaring beter was... De nuvaring heeft namelijk een heel laag hormoongehalte..
    Risicofactoren voor trombose zijn o.a.:
    -roken
    -overgewicht
    -gebruik van de pil
    -factor 5 Leiden

Ik rook niet en heb de pil dus ook nooit gebruikt. Wel heb ik overgewicht en factor 5 Leiden dus. Nou heb ik gelukkig nog geen trombose gehad en slik dus ook geen medicatie zoals bloedverdunners, maar mocht ik zwanger raken moet ik wel meteen onder controle bij de Gynecoloog zodat die mij goed in de gaten kan houden aangezien er door die stollingsfactor een verhoogde kans op miskramen is. Ik heb al eens rond geneusd op internet en kwam er achter dat er ook vrouwen zijn die als ze zwanger zijn en factor 5 leiden hebben dan fraxipirin tijdens hun zwangerschap moeten injecteren bij zichzelf... dit hangt er o.a. ook vanaf of je al medicatie gebruikte en/of je al eens een trombose hebt gehad.
    Ik ben nu dus benieuwd of hier meer vrouwen op dit forum zijn die dit ook hebben of er bekend mee zijn en ben dus benieuwd naar jullie verhalen daarover...
    Graag zou ik hier reacties op krijgen!
    Liefs Sunny

2. sunnyqueen21

Feb 18, 2009
    4,277
    1
    38
    verzorgende IG
    Friesland
  3. Vlinderbloem

Vlinderbloem VIP lid

Mar 27, 2008
    8,128
    1,682
    113
  4. Milla Rose

Milla Rose Fanatiek lid

Jul 8, 2008
    4,084
    0
    0
    Een vriendinnetje van mij heeft het. Mag helemaal geen pil of wat dan ook. Is vorig jaar bevallen van een gezonde zoon! Meteen de eerste ronde raak en een top zwangerschap. Vanaf ik dacht wk 34 moet je op controle bij gyn, dan draagt de vk je over. En je moet in het ziekenhuis bevallen. Daarna thuis ik geloof 6wk spuiten voor trombose. Maar dus geen miskraam en ook geen complicaties! Succes!

5. sunnyqueen21

Feb 18, 2009
    4,277
    1
    38
    verzorgende IG
    Friesland
    Jah ik hoor zoveel verschillende verhalen, maar gelukkig ook dat het vaak genoeg ook wel goed verloopt... Tjah je wil toch goed voorbereid zijn en zodra ik zwnager ga ik ook meteen afspraak maken bij de huisarts en dan wil ik alles er over weten.

Share This Page