Hoi meiden, Van mijn oudste dochter weet ik dat het vanzelf goedkomt maar ik zit toch met een vraag. Mijn jongste dochter van 3 maanden slaapt niet tot nauwelijks overdag. De enige manier waarop ze diep slaapt (en ook een slaapje doet langer dan een uur) is wandelen met de wandelwagen of met de auto rijden. Maar ik kan moeilijk elke keer gaan wandelen, zeker als het rotweer is. Ze slaapt overdag bij ons in de huiskamer, omdat ze boven in haar wiegje echt enorm overstuur wordt. Ze valt nu aan de borst in slaap (zal wel slecht zijn, maar zo wil ze het en mijn oudste deed dit ook tot 4 maanden, daarna viel ze opeens zelf in slaap), laat een boertje en slaapt dan zo'n 30 minuten. Daarna wordt ze wakker en ik zie dat ze nog moe is, maar ze valt gewoon niet meer in slaap. Ze jengelt ook niet, het is echt hard en overstuur huilen, dat kan ik niet langer dan een minuut aanhoren Mijn oudste gaf alles zelf aan, dat was heel makkelijk eigenlijk, ik heb het idee dat ik de jongste wat meer moet 'helpen', al kan ik dit ook mis hebben en ik weet niet wat ik nog meer kan doen. Vast ritueeltje: check, slaapplaats in orde: check. Alleen 's avonds/'s nachts gaat het goed. 's Avonds rond 22 uur gaat ze in haar wieg, soms slaapt ze de hele nacht al door, anders komt ze rond 4 uur om een voeding om daarna weer verder te slapen tot 8 uur. Ik heb al geprobeerd om haar overdag in het donker te laten slapen maar dat werkt dus niet...
onze jongste heeft ook een poosje gehad waarin zijn kinderwagenbak zn favoriete slaapplek was...ik reed dan gewoon in de kamer met hem rond Als hij eenmaal diep sliep stopte ik en als ik hem zag bewegen reed ik snel weer door haha. O ja, wat hier hem "hielp" was een spuugdoekje over zn ogen, hij bleef zichzelf prikkelen, door het doekje waren alle prikkels als het ware weg en sliep hij veel makkelijker. Nu vraagt hij nog elke middag en avond: doekje? En legt dan zelf een spuugdoekje over zn oogjes
Bedankt voor de reacties. @Carino, draagdoek werkt wel maar alleen als we buiten lopen, gek genoeg. Binnen blijft ze wakker en zich omhoog duwen, het lijkt wel of ze niet meer tot rust kan komen erin. Net werd ze enorm overstuur aan de borst, het was duidelijk dat ze wilde slapen maar het niet kon. Ik ben toen rechtop gaan staan, haar tegen me aan en zo een beetje blijven wiegen. Binnen vijf minuten was ze vertrokken, maar ik kan ook weleens aan het wiegen blijve, en dan slaapt ze nog niet. @tuc, ze heeft een knuffelkonijntje maar die gebruikt ze niet altijd. Ze heeft er nog niet echt een band mee. Ook een speen wil ze niet. Het blijft een beetje zoeken.
Waar ik laatst per goeval achterkwam is dat mn dochter wel goed in de drager kan inslapen, wanneer ik een zwart sjaaltje over haar hoofdje leg. Beetje zoals het doekje van tuc denk ik. Uiteraard gebruik ik een hele dunne sjaal en houd ik goed in de gaten dat deze niet over haar neusje zakt. Zonder sjaal moet ik veel meer moeite doen om haar in slaap ge krijgen, omdat ze net als jouw kindje zich omhoog blijft duwen en alles wil blijven zien. Met die sjaal om haar hoofd kan ik zelfs in een fel verlichte keuken met een reuze interessante peuter zus aan tafel koken, zonder dat ze wakker wordt. Verder is het denk ik idd een leeftijdsdingetje, zoals je zelf ook weet natuurlijk. Ik herinner het me ook nog van de oudste en moet nu dus ook weer erg veel moeite doen. Met een paar weekjes of maandjes gaat het hopelijk vanzelf weer stukken gemakkekijker. Gelukkig is alles een fase
Ik moest ook altijd even lopen om in slaap te krijgen, zeker 10 minuten blijven wiebelen en ik deed een hand op zijn gezicht tijdens het tegenstribbelen en dan zakte hij heel snel weg. Alsof hij een zetje nodig had.
Ik ga de tip van de sjaal zeker proberen, want buiten valt ze na 2 minuten lopen al in slaap. En dan heb ik altijd, met koud weer zeker, een dunne sjaal over haar heen. Bedankt voor de tips! Het is inderdaad een fase, gelukkig gaat t weer voorbij
Even mee gelezen, want hier wordt ook niet geslapen overdag, alleen in de draagdoek (of inderdaad in slaapvallen aan de borst!). Volgens CB moest ik haar wekker wegleggen, maar dat resulteerd alleen in heel hard (panisch) huilen. Ach ja, dan maar in de draagzak in slaap vallen!
ja het is hier ook geen knuffeldoekje hoor, om te kroelen heeft hij bumba, elk spuugdoekje voldeed bij hem, zn oogjes moesten gewoon afgedekt zijn om rustig in te kunnen slapen
Hier slaapt mijn dochter ook nog steeds met een hydrofielluier, die trekt ze dan helemaal over haar gezicht heen. Gebruikte toen ze nog een baby was gedragen shirts, zodat ze m'n geur zou ruiken en heb dit later vervangen door hydrofielluiers. Ideaal hoor, geen gedoe met knuffels die ze kwijt kan raken haha, geef dat kind een luier en ze is blij. Je zou eigenlijk zo'n bewegende schommelstoel moeten hebben, kind erin doekje erover en tukken maar. Heb daar weleens aan gedacht als ze dan weer niet sliep en we naar buiten moesten in de hoop dat ze in de kinderwagen wel sliep haha.
Een eerste tip is om je twee kindjes niet te veel met elkaar te vergelijken. Ze zijn ieder een ander individu. Dat doe ik ook erg, maar dat maakt het alleen maar frustrerender aangezien onze dochter een enorme slaapkop was/is. Onze zoon slaapt ook zo weinig en moet soms erg veel moeite doen om hem is slaap te krijgen. Bij het cb weer aangekaat en hun reactie was ook dat sommige baby's gewoon wakkere baby's zijn en alles mee willen maken. In de draagdoek doe ik nu ook een doekkant over zijn hoofd heen. In de huiskamer laten slapen is wel veel prikkels. Als je je dochter in bed legt en er zelf bij blijft om haar zo in slaap te laten vallen? Maar dat is dan wel lastig dat je nog een peuter hebt
Bedankt voor alle reacties. Het doekje lijkt wel te werken, ze slaapt nu toch al een goed uur naast me in de kinderwagenbak, met het konijntje over haar ogen. Mijn geur zit daar ook in, heb er veel mee geslapen al voor de bevalling. Blemma, boven wordt ze echt overstuur overdag. In de huiskamer ligt ze wel 'afgeschermd' in de kinderwagenbak, het is wat donkerder of soms leg ik er nog een lakentje overheen. Ze heeft onze geluiden nodig om nog een beetje te kunnen slapen. Ik doe ook mijn best ze niet te vergelijken maar het is wel moeilijk hoor Dan denk je dat je alles kent, niets dus Je zou inderdaad een soort van schommelstoel moeten hebben. Mijn man schommelt haar weleens heen en weer maar dan moet je echt spierballen hebben
Hier hetzelfde probleem.. al sinds dat hij geboren is heeft hij nauwelijks willen slapen.. behalve de eerste 2 dagen na de bevalling. Ik moest ook echt met hem de deur uit (hij in de wandelwagen) zodat hij in ieder geval wat zou slapen. Maar stond ik stil of zette ik een voet binnenshuis was meneertje gelijk weer klaarwakker. Bijna niet te doen.. ik was doodop op een gegeven moment... maar ik heb het overleefd Hij is nu net 1 en slaapt overdag drie kwartier tot een uur.. en that's it. 's Nachts slaapt hij goed, dat dan weer wel (maar ik zou bijna zeggen dat dat ook niet anders kan). Elk kindje is anders.. maar misschien heb jij ook gewoon zo'n kindje dat weinig slaapt overdag en alles interessant vindt
Heel herkenbaar, hier een meisje van 4 maanden en 2 weken. Zij heeft dan wel erg gehuild en sliep soms maar 10 uur per 24 uur.. Maar na ongeveer 3,5 maand kon ik d'r eindelijk in bed leggen en ze slaapt nu meestal 2 korte en 1 wat langer slaapje. Niet altijd zonder slag of stoot, maar meestal lukt het wel. Het komt inderdaad vanzelf maar soms is het zoeken hoe je er dan komt, want elk kindje is zo anders. In de draagdoek doe ik ook 1 "baan" half over haar oogjes en dan is ze snel vertrokken. Gewoon prikkelgevoelige meisjes