Beste UWV, vanaf 16 februari ben ik werkloos omdat mijn werkgever failliet is. nu ben ik 26 weken zwanger en ga 12 maart met verlof. ik heb dus een periode van bijna 4 weken te overbruggen tot mijn verlof. heb ik in die periode sollicitatieplicht? en moet ik dan ook al ww-uitkering aanvragen? ook zit ik 50% in de ziektewet en zou ik naar de bedrijfsarts moeten voor een consult, maar deze afspraak is afgezegd vanwege het failliesement. heeft dit nog gevolgen? met vriendelijke groet, Nathalie
Beste Nathalie, Als je ziek bent bij het einde van je dienstverband, ga je niet naar de WW maar naar de Ziektewet (ZW). Je hoeft dus geen WW aan te vragen. Als het goed is, heb je vanwege het faillissement van je werkgever een faillissementsuitkering aangevraagd bij UWV. In de brief van UWV over deze faillissementsuitkering staat tot wanneer de opzegtermijn van dit dienstverband loopt. Na afloop van deze opzegtermijn meld je je ziek bij UWV. Je krijgt dan een volledige ZW. Ook als je voor 50% ziek gemeld bent; je kunt namelijk niet een gedeeltelijke WW en een gedeeltelijke ZW tegelijk ontvangen. Je ZW stopt op het moment dat het zwangerschaps- en bevallingsverlof (WAZO)ingaat. Houd er in jouw situatie rekening mee dat je zelf de ZW en de WAZO aanvraagt. Je hebt immers geen werkgever meer die dat voor je doet. Heb je na afloop van het verlof nog geen ander werk? Dan kun je vanaf die datum alsnog WW aanvragen. Op onze website vind je actuele informatie over ZW, faillissementsuitkering, WAZO en WW. Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team