onze schuld is groter dan 50000.... zijn aan het bekijken hoe we een beminnelijk traject in kunnen gaan en kijken wat er dan mogelijk is! Maar zou het liefste over een paar jaar een schone lei willen hebben! Wil heel graag werken maar fulltime is voor mij niet mogelijk (in verband met mijn verleden en niet tegen stress kunnen) Ben wel druk aan het zoeken maar het is nog niet zo gemakkelijk!
dank je wel dat bezuinigen daar zijn we druk mee bezig! qua eten ga ik proberen in ieder geval te bezuinigen en kijken wat we nog meer kunnen bezuinigen! Zo ruim leven we niet!
Hier werdt dat ook besproken in het voortraject van het minnerlijk traject. Hun bekeken alles en gaven hier hun op en aanmerkingen over. Nou kon ik nergens op bezuinigen maar ze denken er wel aan mee. Mocht je niet aan de 'eisen' voldoen voor een minnerlijk traject zal je ook alles goed en duidelijk uitgelegd worden. Je moet er inderdaad zelf alles aan gedaan hebben om het zelf te regelen. Zolang je de termijnen kan betalen (al betaal je maar 1% af) zie ik jullie niet aan die eisen voldoen. Maar je kan natuurlijk het probleem aangeven dat je straks geen inkomen hebt, voor zover dat nu te bepalen is. Wellicht kan er dan een vervolg gesprek komen als je echt zonder inkomen zit. Bedenk je wel dat er stabiliteit moet zijn voordat ze uberhaupt van start gaan. Dus jij moet ook inkomen genereren enzo. Daarna gaan ze de schuldeisers aanschrijven om een totaal van de schuld op te vragen. De schuldeisers mogen er 3 maanden over doen om daar antwoord op te geven. Dan gaan ze een voorstel maken. Die sturen ze op naar de schuldeisers en die hebben dan weer 3 maanden de tijd om accoord te gaan. Als er ook maar 1 niet accoord gaat komt het voor de rechter en wordt het een wsnp (als de rechter dat toewijst). Wellicht was er bij mij wat meer aan te passen in het begin (was een alleenstaande moeder zonder vaste woning) maar hier ben ik nu een jaar verder en vorige week is de laatste schuldeiser accoord gegaan en is er dus nu echt een minnerlijk traject. De 3 jaar moet ik nog door. Al met al kost het mij 4 jaar. Het is een lange weg maar het is het wel waard.
we kunnen nu het maandbedrag voor de lening wel betalen maar niet meer als ik geen inkomen meer heb! Verder betalen we wel de deurwaarder voor de ibgroep maar de ibgroep verder niet! dit betekent dus dat er een deurwaarder voor blijft komen!wat iedere keer weer extra kosten met zich mee brengt! Er valt bij ons best nog wat te bezuinigen maar niet veel! We gaan ons best doen om er zsm vanaf te komen!
Omdat jullie een samenlevingscontract hebben waarin jullie financien los staan kan je alleen op naam van je vriend een schuldtraject beginnen. Voor de WSNP komen jullie niet in aanmerking om de redenen die je zelf al aangeeft. Das op zich jammer want gedurende de looptijd van de wsnp wordt je studieschuldaflossing stilgezet. Deze wordt overigens in geen enkel schuldtraject meegenomen! Jouw inkomen wordt in elk schuldtraject ingezet in die zin dat jij gewoon voor de helft moet bijdragen aan het gezinsinkomen. Hetzelfde geldt voor je vriend en alles wat er dan aan zijn inkomen overblijft gaat in het schuldentraject. Hier in Groningen kan je bij de kredietbank schuldhulpverlening krijgen. Dit kan bijvoorbeeld ook door budgetbeheer. Dan wordt al je inkomen overgemaakt naar de kredietbank en doen zij al jullie betalingen en jullie krijgen dan zakgeld voor de boodschappen ed. Dit is vrijwillig. Met de bank en de ib-groep moet je dus een afspraak zien te maken voor een hanteerbaar af te betalen bedrag. Daar kan de schuldhulpverlener mee helpen. Vaak denken mensen overigens wel dat ze alles doen om te besparen, maar vaak valt er veel meer te besparen...
ik heb zelf trouwens 3 jaar in de wsnp gezeten en daarvoor 3 jaar budgetbeheer. Ik heb nu alweer 2 jaar een schone lei. Heel fijn.
Mijn moeder was er na de scheiding met 3 jaar vanaf. De eerste maanden was het erg wennen, 75 euro per week mocht ze over houden om alles van te doen. Dus eten/ boodschappen, kleren kopen etc. En dat met 3 kinderen (die wel al een eigen bij baantje hadden). De eerste maanden was het moeilijk, maar daarna wist ze niet beter en hield ze van die 75 euro nog geld over. Ook lieten ze haar bijvoorbeeld de uitvaart verzekering op het minimum zetten, abbonementen van alles opzeggen( denk aan tv gids/sporten v de kinderen) . Ze vroegen vrijstelling van bepaalde gemeente belasting voor haar aan. En van het vakantie geld mocht ze een heel klein percentage houden. De auto moest wel de deur uit, maar dat kwam omdat ze op de fiets naar het werk kon (15 min fietsen).