Goedemiddag, Vanaf 1 september wordt ik na 11 jaar bij dezelfde werkgever te hebben gewerkt ontslagen (via een vaststellingsovereenkomst). Bij deze werkgever werk ik 20 uur. Al langere tijd speel ik met de gedachte om naast mijn dienstverband (van 20 uur)een eigen bedrijfje starten. Mijn vraag is kan ik nu voor deze 20 uur ww aanvragen (dus ook actief opzoek gaan naar een baan van 20 uur) en daarnaast in prive tijd een bedrijfje starten? Of vervalt het recht op een uitkering dan? Alvast bedankt voor het beantwoorden van deze vraag.
Beste Butterfly29, Wat vervelend dat je werkloos wordt. Je kunt inderdaad voor deze 20 uur werkloosheid een WW-uitkering aanvragen. Voor deze uren moet je wel beschikbaar zijn voor de arbeidsmarkt. Ga je andere werkzaamheden verrichten, dan ziet UWV dit als vervangend werk. Actuele informatie vind je hier. Het is mogelijk om vanuit de WW-uitkering als zelfstandige te beginnen. Dit heeft wel gevolgen voor je uitkering. Je hebt twee mogelijkheden: - Je krijgt voor minder uren een WW-uitkering. Voor deze uren ben je dan niet meer verzekerd als werknemer. De korting van deze uren is blijvend. Ook als je daarna minder uren als zelfstandige gaat werken. - Je maakt gebruik van de startersregeling. Dit houdt in dat je voor een vaste periode van 26 weken 29% minder WW-uitkering krijgt. Heb je recht op minder dan 26 weken WW? Dan kun je toch gebruik maken van de startersregeling. Heb je bijvoorbeeld recht op 20 weken WW dan maak je 20 weken gebruik van de startersregeling. Actuele informatie vind je hier. Ik wens je veel succes met het opstarten van je eigen bedrijf. Met vriendelijke groet, Yvonne UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare