(Ik wist echt geen andere topictitel. ) Misschien is er iemand die hier verstand van heeft en mij kan helpen? Als hobby maak ik graag posters, logo’s, houd ik me bezig met typografie maar ook het ontwerpen van dingen die gedrukt worden. Dit doe ik al sinds de middelbare, al ruim 15 jaar dus. Heb een paar logo’s en posters ontworpen voor vrienden en familie. Ook weleens reclame/brochures voor de zaak van mn schoonvader etc. Verder maak ik ook vaak leermateriaal voor kinderen met bepaalde thema’s. Maar alles als volledige leek en gratis. Heb geen idee over bijvoorbeeld auteursrecht, copyright etc. Gebruik standaard dingen die je vrij mag gebruiken, ook voor commerciele doeleinden. De dingen die ik maak zien er hardstikke goed uit, maar ik weet dat ik eigenlijk als een amateur werk en dat de dingen die ik doe veel makkelijker kunnen. Nu wil ik graag iets doen om professioneler te werk te gaan. Niet om betaald werk te doen maar om gewoon beter te worden in mijn hobby etc. Ik zoek naar cursussen maar die gaan altijd zo diep heb ik het gevoel? Er bestaan zoveel soorten ‘design’ cursussen dat ik niet weet onder welke naam ik moet zoeken. Digital design, graphic design, corporate design. Hoe meer ik lees, hoe meer ik alles door elkaar haal. Ik sta open voor alles zolang het geen 4 jarige opleiding oid is. Cursussen, online lessen, geschreven stap voor stap lessen etc. Mag ook in het engels.
Ik heb een paar jaar terug een cursus gevolgd voor de adobe programma's in de praktijk bleek ik vooral de boeken van Classroom in a book van adobe te doorlopen. Dus ik zou die gewoon aanschaffen en dan het boek volgen! https://www.bol.com/nl/p/classroom-in-a-book-adobe-illustrator-cc/9200000014681320/ Als je het moeilijk vindt om 'opdrachten' te bedenken om mee te oefenen, zou je een account kunnen maken op 99designs of iets dergelijks.. Je kan dan ook aan de wedstrijden meedoen en dan krijg je feedback op je ontwerpen.. edit: je hebt per adobe programma een eigen boek en je zal ze vast ook wel tweedehands kunnen vinden
Wat een fijne tip van die boeken! Nu weet ik idd dat Adobe verschillende programma’s heeft. Maar ik kan nou niet precies vinden welke adobe meer voor mij geschikt is. Dacht eerst photoshop, toen indesign toen illustrator. Hahaha
InDesign is trouwens geschikt voor het ontwerpen van folders (ook wel voor posters en flyers, maar meer het samenstellen ervan ipv het ontwerpen) en photoshop voor het bewerken van foto’s.
Eigenlijk zou je een cursus moeten doen voor deze 3 bovengenoemde Adobe programma’s. Ik werk als DTP-er/ grafisch vormgever en zou geen enkele van deze programma’s kunnen missen! Daarbij is het handig om je in te lezen over drukprofielen voor het aanleveren naar een drukker. Zeker bij foldermateriaal. Wel een hele leuke hobby! Je zou er als freelancer best wat leuks mee kunnen doen
Bedankt voor alle reacties! Wat een prijzen! Ik heb gekeken en ik kan voor 20€ per maand op een Adobe Cloud all incl. abonneren voor een jaar. Heb ook een cursus instappen voor photoshop/illustrator/indesign gevonden van 3 maanden, ongeveer 400€. Ik ga denk ik even een weekje gratis illustrator downloaden en er goed voor zitten met dat boek. En van daaruit kijken of een cursus zinvol is of niet. Oh ja, waar kan ik me het beste inlezen over gebruiksrechten etc. Weten jullie dat?