ziekte bij gastouder

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door mel78, 23 sep 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mel78

mel78 VIP lid

12 feb 2008
    8.320
    242
    63
    Vandaag was ik toevallig vrij, maar zou de kindjes wel naar de gastouder laten gaan. Kom ik daar aan, zegt ze dat er een ander kindje ziek op bed ligt met buikpijn, en al 3 dagen diarree. Ook waren verschillende gezinsleden al ziek geweest deze week.
    Mijn reactie was: dan gaan mijn kindjes weer naar huis, want ik hoef geen ziek kindje dit weekend. Dus ben weer naar huis gegaan met ze (dochter natuurlijk helemaal over de zeik)

Heb haar later gebeld en gezegd dat ik er nog eens op terug wil komen, want ik vind dat zieke kindjes thuis horen te blijven, en dat ik zeker ingelicht wil worden dat er iemand met buikgriep is, zodat ik misschien wat anders kan regelen.

Werd mijn gastouder best boos, want zij had de verantwoordelijkheid om het kindje wel of niet die dag in huis te nemen. Maar ik vind ook dat ze de verantwoordelijkheid heeft over mijn kindjes. Om een lang verhaal kort te maken, zal ze me voortaan bellen als er een ziek kindje komt, want dan wil ik mijn kindjes daar niet hebben. En dan heb ik het natuurlijk niet over een verkoudheidje he, maar echt over buikgriep etc. Helaas moet ik deze dag dus wel betalen, want het was mijn eigen keuze ze weer mee naar huis te nemen, best zuur geld.

Ben ik nu echt zo'n drama-mama om mijn kindjes weer mee naar huis te nemen en te vragen of ze me de volgende keer wil inlichten?

2. takhen

takhen Fanatiek lid

13 nov 2009
    2.386
    0
    0
    medusch secretaresse
    Leiden
    Ik vind dat je groot gelijk hebt!
    Als een kindje bij de creche buikgriep heeft worden de ouders toch ook gebeld om het kindje weer op te halen?
    Die mogen daar ook niet blijven.
    Of je nu zou moeten betalen of niet, heb ik geen idee van eigenlijk maar dat kan ik me wel voorstellen
    Maar zij had dat kindje daar niet mogen hebben vind ik!

3. yessie

yessie Fanatiek lid

27 nov 2009
    1.208
    12
    38
    It Fryske Lân
    Ik vind ook dat je gelijk hebt.... Op de meeste kinderdagverblijven geldt de regel dat kindjes bij bepaalde ziektes niet mogen komen.... Zou dat wel mogen, dan zouden alle kindjes elkaar immers telkens weer besmetten

Persoonlijk vind ik het zelfs niet netjes dat ze je toch voor die dag laat betalen aangezien jouw keuze om je kindje niet aan die omgeving bloot te stellen voort is gekomen uit haar keuze om een ziek kindje te laten komen... dus tsja...
    Maar goed, of je daar dan weer moeilijk over moet doen is natuurlijk een ander verhaal ;)

4. fokje

fokje Fanatiek lid

14 mei 2007
    3.313
    0
    0
    verzorgende
    friesland
    mee eens met boven staande!!!
    buikgriep is erg besmettelijk!!

5. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Ik ga mee met de anderen.. Op een KDV moet een kindje met een besmettelijk ziekte ook opgehaald worden (behalve verkoudheden en waterpokken geloof ik).. Maar buikgriep is iets wat je liever wil ontlopen. Heb je geen contract waar iets over ziekte staat?

Ik denk, dat als je nu goede afspraken hebt kunnen maken, dat ik het geld ook zou laten zitten. Maar echt happy zou ik ook niet zijn..

6. misa

misa Niet meer actief

Ik werk op een kdv en bij bepaalde ziektes moeten kindjes naar huis. Ik weet zo niet welke allemaal. Maar er zijn ook situaties waarin een kindje gerust mag blijven. Met veel ziektes is het ook zo dat de incubatietijd al voor de uiting van de ziekte is. Dus dan is het al besmettelijk geweest.

Maar met buikgriep weet ik niet hoe het precies op ons kdv zit. Maar als een kind er erg ziek van is, is onze regel al ophalen. Koorts hoeft geen voorwaarde te zijn bij ons.

7. mel78

mel78 VIP lid

12 feb 2008
    8.320
    242
    63
    Mijn gastouder gaf aan dat ze een gastouder is en geen KDV. Heeft ze gelijk in natuurlijk, maar met buikgriep hoor je je kindje in mijn ogen gewoon thuis te houden. De gastouder vind dat ze ten alle tijden kindjes mag opvangen, dat heb ik niet te bepalen voor haar was haar verweer.

Poeh, ben eigenlijk nog steeds wel boos...

8. Chocoladekoekje

Chocoladekoekje VIP lid

25 mei 2010
    7.799
    43
    48
    Ik vind dat je groot gelijk hebt!

Ik kan me trouwens niet voorstellen dat de ouders van dat kindje het ziek naar een oppas gebracht hebben! Als mijn kinderen ziek zijn, blijf ik lekker bij ze, dan hebben ze hun moeder hard nodig...

9. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.092
    7.843
    113
    Ik breng mijn kindje ook wel eens ziek naar de GO hoor. Niet zo ziek dat ze de hele dag in bed moet blijven liggen, maar een beetje dreinerig, wat verhoging etc vindt mijn GO prima, en ik ook. Ze is dol op de GO en ik vind dus echt niet dat ze dan beter af is bij mij. Als er wat is, als het niet meer gaat, neemt mijn GO contact op en dan haal ik haar op.

Qua besmettelijkheid: er zijn wel gradaties. Echte buikgriep met diarre en overgeven komt er bij mijn GO ook niet in, maar verder komen alle kleintjes toch altijd met van alles in aanraking as ze met elkaar spelen. Straks op school idem, dus ik ben er iets makkelijker in denk ik. Maar ik heb makkelijk praten, mijn kind heeft een sterk gestel en is eigenlijk nooit ziek.

10. mel78

mel78 VIP lid

12 feb 2008
    8.320
    242
    63
    Ik breng een zoontje van 5 maanden weg. En als die kleintjes buikgriep krijgen zijn ze snel al goed ziek. Als je je kindje weg brengt die ziek is en er zijn geen andere kindjes, prima. Maar ik vind dat de GO ook aan andere kindjes moet denken. Zij kiest er toch voor om 4 kindjes op een dag op te vangen?

11. Kyra73

Kyra73 Niet meer actief

Ik ben zelf gastouder met kleine kinderen en ik heb wel eens zieke gastkindjes gehad, maar had dan geen andere gastkinderen alleen mijn eigen kinderen. Dit ging dan niet om buikgriep, maar een kindje met koorts door verkoudheid. Daar had ik als moeder zijnde geen moeite mee.

Toen mijn eigen kinderen waterpokken hadden heb ik mijn vraagouders ingelicht en 1 kindje werd wel gebracht en de andere twee niet. Ik heb dat toen ook niet doorberekend aan de vraagouders die hun kinderen thuishielden, want zij kunnen er niets aan doen.

Ik vind het dus een beetje een rare reactie van deze GO. Daarnaast zou ik zelf mijn kind ook niet weg brengen naar de opvang als het zo ziek is.

12. Yolanthe

Yolanthe VIP lid

ik ben zelf ook gastouder en kinderen met buikgriep zijn niet welkom. Het is mij te besmettelijk en ik heb geen zin in dat mijn kinderen, ik zelf of andere kinderen met buikgriep eindigen. Wel vang ik kinderen op met verhoging van tandjes of verkoudheid. Ik had het zieke kindje dus niet opgevangen en als ouders moet je dat ook niet willen. Ik vind het ook eigenlijk wel raar. Ziektes met een incubatietijd is anders omdat ze al besmettelijk zijn voordat je iets ziet. Ik heb pas ook een kindje met krentenbaard geweigerd (en niet door laten betalen omdat de ouders er ook niets aan konden doen) ter voorkoming dat de rest het ook zou krijgen.

13. mel78

mel78 VIP lid

12 feb 2008
    8.320
    242
    63
    GO, bedankt voor jullie reactie. Ik heb zelf mijn dochter ook wel eens gebracht met verhoging. Dat hebben kindjes echt heel snel. En dan ben ik blij dat een GO niet zo moeilijk doet. Maar het kindje wat nu bij de opvang was had echt buikgriep. Ik ben zelf verpleegkundige, en als wij buikgriep hebben mogen wij een week niet werken, zo besmettelijk is het... Daarom wil ik in het vervolg de keuze hebben een andere vorm van oppas te zoeken als er kindjes komen die het hebben.

14. tulip

tulip Niet meer actief

ik vind het eigenlijk wel gek dat je de GO vraagt om jou te bellen. En juist als ik het vergelijk met een kdv. Kindjes op een kdv hoeven met diaree echt niet opgehaald te worden hoor. Daar hadden jouw kindjes ook ziek kunnen worden. Ieder kdv kan in principe zijn eigen regels hanteren, maar als je echt kijkt naar de richtlijnen van de GGD is er 1 ding waarmee kinderen geweigerd kunnen worden en dat is open tbc.
    Wel is het op een kdv zo dat ouders gebeld worden omdat het kind gewoon niet op zn plaats is en omdat de kdv leiding 1 op 1 aandacht voor het kind nodig heeft en dat dus niet gaat in zo'n grote groep. 2 dingen die mi juist bij een GO veel makkelijker gaan en daarom het grote voordeel van een gastouder zijn.

En ik denk dat hier het woord buikgriep wat te letterlijk wordt genomen, niet zoals de "echte"griep. In het topic wordt wel gedaan alsof je er dood aan gaat vind ik.

15. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.859
    19.253
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik snap dat je zoveel mogelijk wilt voorkomen dat je kindje besmet wordt met (buik-)griep. Dat je je kindje in deze situatie mee naar huis neemt, kan ik me best voorstellen.
    Maar waarom je nu eigenlijk zo boos bent, snap ik niet. Natuurlijk moet je betalen. Jouw baas besluit toch ook niet spontaan 's ochtends dat ie je toch niet nodig heeft om vervolgens je salaris in te houden?

Ik heb bij het intakegesprek al met mijn GO gesproken over "Wat te doen bij ziekt?" Ik weet dus wat ik (en de andere ouders) van haar mogen verwachten bij ziekte. Zij is (met mij) van mening dat kinderen die zich beroerd voelen, gewoon thuis het beste af zijn. Maar als het niet anders kan, is ook een ziek kindje eventueel welkom. De incubatietijd heb je meestal toch al gehad. Dus andere kindjes kunnen al besmet zijn voor het eerste kindjes ziek wordt.

16. ontzettendtrotsemama

ontzettendtrotsemama Fanatiek lid

7 aug 2009
    2.204
    0
    0
    NULL
    NULL
    Nou ik kan me zeker voorstellen dat je op zijn minst gebeld had willen worden dat ze een kindje met buikgriep heeft lopen (dan denk ik aan niet een beetje diaree, maar aan overgeven, hevige diaree een bedrust).
    Ongeveer vergelijkbaars gehad afgelopen zomer, een moeder met kindje met kinkhoest (nee, kindje was niet ingeent omdat ouders daar niet achter staan), kinkhoest duurt meestal zo ronde de 4 weken op, en 4 weken af... Ik heb heel duidelijk aangegeven dat ik het er niet mee eens ben als die kinderen wel worden opgevangen. Die moeder kiest ervoor om niet te enten, en moet dan ook maar de gevolgen dragen. Gezien mijn jongste dochter vanwege ziekte nog steeds de 11 maanden enting heeft gehad en dus nog niet volledig beschermd is. Ik moet er niet aan denken dat ze kinkhoest krijgt... met alle eventuele gevolgen van dien! Kindje is dus bij iemand anders tijdelijk opgevangen.

Mijn gastouder past ook wel op "kindjes die niet fit zijn" maar als mijn kinderen ziek zijn (en dus echt ziek, en dus beter af bij mij/thuis) dan komt het niet in mijn hoofd op om te gaan werken! Arme ziel... Maar ja je hebt er ouders bij.....

17. tulip

tulip Niet meer actief

ik vind dit niet vergelijkbaar hoor, ik zou zelf nooit op niet ingeente kindjes willen passen.

Deel Deze Pagina