Familie in financiele nood vraagt om hulp

Discussie in 'De lounge' gestart door Anice, 8 jun 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Char1983

Char1983 Fanatiek lid

19 feb 2011
    3.447
    21
    38
    Vrouw
    Noord-Brabant
    Jeetje wat een verhaal zeg!
    Wij hebben mijn ouders ook weleens geld gegeven maar daar hadden ze niet om gevraagd en waren er eigenlijk helemaal niet zo blij mee! Ze zeiden toen dan ook liever dat jullie het goed hebben en wij minder dan andersom....Ik vind dan ook als ik zo je verhaal lees echt NIET doen...Vooral als het contact al niet zo best is!

2. tassie

tassie Fanatiek lid

23 mrt 2006
    1.888
    0
    36
    De manier waarop dit gevraagd wordt staat me niet aan.
    Dat ze ook nog een bedrag noemen vind ik helemaal raar. Als je ze zou willen helpen, dan mag je toch zelf bepalen hoe lang en hoeveel?
    Natuurlijk hebben ze hun kinderen niet gratis opgevoed, ze zouden de eersten zijn ;). Maar hebben zij ook financiele blunders van hun kinderen rechtgetrokken?

Al met al zou ik zeggen: niet doen. Je zou nog kunnen overwegen om het geld aan ze te lenen, maar ik denk dat je nooit meer wat terug ziet.

3. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Ik vind dat iedereen hier nogal makkelijk oordeelt. Niemand hier weet hoe de relatie met die vader is. Misschien hebben ze helemaal geen hekel aan hem, maar is het contact om andere redenen verwaterd. Het kan (KAN!) ook echt zo zijn dat die vader diep in de schulden zit. Ik zou het mijzelf niet kunnen vergeven als ik zonder er over na te denken NEE zou zeggen en dat ze daardoor op straat zouden komen te staan.

Mensen, probeer eens VERSCHILLENDE scenario's te bedenken voor je zo kort door de bocht reageert! Ik sta nog steeds achter mijn advies van vanmorgen om eerst eens te achterhalen wat er nou aan de hand is. Misschien wordt die vader wel afgeperst en door criminelen gedwongen om die brieven te sturen. Misschien heeft hij JUIST zijn woorden zo gekozen, zodat TS zou voelen dat er iets niet klopt. Het is niet onmogelijk.... Er is zoveel mogelijk!

Ik hoop in ieder geval dat TS was heeft aan de reacties in dit topic.

4. SeaShell

SeaShell Niet meer actief

Mee eens!

5. mik25

mik25 VIP lid

12 sep 2007
    14.563
    0
    0
    kapster
    op een roze wolk
    en heb je al besloten wat te doen?

6. Belle1981

Belle1981 Bekend lid

5 jun 2011
    654
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik vind dat je het onderste uit de kan moet halen. Exact weten WAAROM het geld nodig is (luxe? eten? achterstallige rekeningen? te hoge levensstandaard? schulden die direct ingelost moeten worden/afbetalingsregeling mogelijk?). Verder moet je kijken dat wanneer het structurele schulden zijn, en het ws. niet opgelost gaat zijn binnen enkele maanden, er verder gekeken moet worden (schuldhulp, schuldsanering, budgetcoach etc.). Ik zit er helaas middenin nu, ik persoonlijk niet, familieleden wel. Er is ons al om geld gevraagd, maar wij hebben het 'normaal'. Niet tekort, niet teveel, dus:nee. En ze hebben zichzelf in de problemen gebracht, dus moeten ze het ook oplossen, dat gaat nu via schuldhulp gebeuren.
    Misschien kunnen ze goedkoper gaan wonen (sociale woningbouw etc.)?

Zomaar geld geven: nee, niet doen. Evt. een broodnodige rekening betalen kun je wel overwegen, verder: weet waar je geld naartoe gaat. Het is, zoals eerder gezegd: een bodemloze put. Je schoonvader heeft het iig. niet goed aangepakt door ene manipulatief mailtje te sturen, hij zou het bij mij al verbruid hebben denk ik, maar mischien moet je hem wel een kans geven, WAAROM hij het mailtje zo opgesteld heeft. Misschien zit hij zo ernstig in de schulden dat hij geen andere uitweg ziet (al kan hij altijd naar de sociale dienst met stadsbank stappen...)

7. Diaantje78

Diaantje78 Niet meer actief

Ik ben het hier helemaal mee eens. Eerst kijken wat voor schulden het zijn, dus niet zomaar geld geven.

8. Kaatje85

Kaatje85 VIP lid

14 jul 2006
    35.431
    47
    48
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Ik zou het niet doen. Als ik een goede band met ze had wel ( als ik het kon missen ) maar idd het stukje "wat is liefde je waard" en het feit dat ze bijna geen contact hadden de afgelopen jaren lijkt het er nu behoorlijk op dat je man nu goed genoeg is voor zijn geld, en als zij uit de problemen zijn kan hij het contact etc weer vergeten

9. me83

me83 Niet meer actief

als hij nou netjes had gevraagd dat als je wat kan missen dat je het hem miss kan lenen okee... maar dit gaat me te ver. als mijn moeder me dit had gestuurd terwijl ik weet dat ze het financieel niet breed heeft en dan nog per mail had ik ook nee gezegd..

hij zal eerst met wat bewijzen over de brug moeten komen en dan kan je ervoor kiezen of je wat geld geeft of leent.. en hoeveel en hoevaak hangt dan van jezelf en het bewijs af..

ik zou nooit maar dan ook nooit om zoveel geld vragen als ik in de soep zou zitten. tis me eigen schuld dan en zou het dan zelf proberen op te lossen..er zijn diverse instanties die daarbij kunnen helpen..volgens mij denkt je schoonvader er best makkelijk over als het op deze manier gaat..

als ik geld nodig heb en ik vraag het persoonlijk aan iemand leg ik uit waarom en ik betaal het ten alle tijde terug

succes

10. Seth

Seth Niet meer actief

Dit was ook mijn eerste reactie.....

om aan liefde een prijs te hangen.... en idd op het gevoel opeens in te spelen....

mocht je willen helpen, zijn er wellicht anderen manieren als geld.... (?)

Zelf heb ik besloten om helemaal niemand meer geld te lenen..... want zit hier nog steeds te wachten op alles... terwijl er wel nieuwe "inrichting" wordt gekocht....
    bij lenen weten ze je wel te vinden, maar moeite doen om terug te betalen.. hooo maar...

11. fabsie

fabsie Fanatiek lid

19 jan 2010
    1.289
    0
    0
    Ik zou niet direct 'nee' gezegd hebben, maar ook ZEER ZEKER NIET direct 'ja'. Ik zou eerst wel eens willen weten wat exact de oorzaak is van zijn geldnood en meer inzicht in zijn financiele situatie willen hebben. Ik zou ook willen weten hoe hij bij dit bedrag komt (wat akelig hoog trouwens!) en waar hij het op baseert dat dit met een paar maanden wel klaar zal zijn. Verder zou ik hem zeker aanspreken op de manipulatieve toon van zijn mail. Ik krijg de bibbers van zijn mailtje over altijd voor je klaar staan, blabla. Zoals je het nu schrijft zou ik dus geen geld overmaken, maar eerst eens een heel goed gesprek aangaan.

12. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Over welke liefde heeft hij het eigenlijk? :D

13. mora27

mora27 VIP lid

25 nov 2009
    6.381
    0
    36
    webwinkel eigenaar
    in een huis

jeetje wat heb jij een fantasie zeg.... :p

maare als het zo zijn dan moeten ze helemaal niets geven, krijg nje straks ook nog gedonder met ongure types.... ik zou zeggen, zoek het lekker uit met je problemen.....

14. nessa88

nessa88 Bekend lid

3 sep 2010
    891
    57
    28
    Den Haag
    Jeetje wat vervelend voor je dat het zo gebracht is zeg. Dit lijkt meer op eisen dan op vragen. En dan ook nog via de mail. Kan me goed voorstellen dat het je een naar gevoel bezorgt!

Ik zou een familie meeting organiseren waarbij jullie samen komen met je schoonvader en anderen waaraan geld is "gevraagd" Dat is een stuk persoonlijker en kunnen jullie het er over hebben. Hoe de schuld ontstaan is en hoe groot de schuld is en hoe dringend alles is. Tuurlijk wil je familie steunen en heerlijk dat jullie financieel de mogelijkheid hebben. Maar je wil wel weten waar dit dan naar toe gaat natuurlijk. Zijn er echt schulden of leven ze gewoon te luxe en kan hier op bezuinigd worden. Zo nee hoeveel hebben ze daadwerkelijk nodig want ik vind het bedrag dat ze vragen wel erg hoog.. Misschien loopt het wel al een hele tijd en moeten ze enorme schulden binnen een paar maanden afbetalen omdat er anders iets naars gebeurd? Misschien kunnen jullie het dan in 1x afbetalen en kunnen zij jullie in kleinere termijnen terug betalen? Al met al zou ik opzoek gaan naar meer informatie en goed over praten! Want stel het is 10 maanden ofzo dan is het voor jullie toch 3500 euro. Een hoop geld natuurlijk.

Ik hoop dat jullie een goed gesprek er over kunnen hebben zodat je je weer fijn voelt over de situatie. Want de toon van het mailtje is natuurlijk niet echt vriendelijk als ik het zo begrijp.

Sterkte!

15. tulip

tulip Niet meer actief

ik zou iig eerst eens met de andere kinderen overleggen, misschien weten zij meer dan jullie??

16. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Tuurlijk moeten ze dan niet zomaar geld geven, maar het zou een hoop verklaren en ze kunnen dan op een andere manier hun vader helpen. Bijvoorbeeld door de politie in te lichten.
    Ik zou mijn naaste familie niet zomaar laten stikken. Ook niet als ik er al jaren geen contact mee had. Ik zeg: Niet zomaar. Wil dus niet automatisch zeggen dat ik alles maar geloof en gewoon geld ga geven...

17. Anice

Anice Niet meer actief

Nou, in iedergeval bedankt voor het meedenken en ik ben eerlijk gezegd wel blij dat de meerderheid er zo over denk als ikzelf. Vond mezelf in eerste instantie toch een beetje egoistisch hoe ik er over dacht. Over het inzicht vragen in zijn financiele situatie daar heeft mijn man helemaal geen zin in heeft hij gezegd aangezien hij nauwelijks contact heeft met zijn vader. Hij heeft het al druk genoeg om zich daar ook nog eens in te verdiepen. Zijn eerste reactie was ook eigenlijk, eenmaling een donatie. In de brief schreef zijn vader dat er kans was dat hij en zijn vrouw een zogenaamd € 400,- baantje konden krijgen. Ze wonen namelijk in Duitsland en daar hebben ze een soort regel dat wanneer je niet meer verdient dan die € 400,- je minder belasting hoeft te betalen. Hoe het helemaal zit weet ik ook niet maar goed het is dus nog helemaal niet zeker of dit wel doorgaat. Alleen als zij dus beiden dit baantje krijgen dan geld die € 350,- bijdrage per kind. Stel dat die baantjes niet doorgaan dan hebben ze dus veel meer nodig en als we al bijdragen verwachten ze idd dus nog meer geld. Zoals eerder al gezegd een bodemloze put waarschijnlijk. Verder is zijn vrouw een stuk jonger, rond de 40 jaar en het lijkt ons dat zij gewoon fulltime kan gaan werken als ze idd zo hoog zitten.

Het stukje over de liefde was een terugblik op zijn leven over hoe hij de liefde had gemist van zijn ouders, ex vrouw enz enz en een "spijtbetoon" aan zijn kinderen dat zij liefde tekort waren gekomen in hun opvoeding en dat hij zich nu heel goed realiseerde dat hij erg tekort was geschoten als vader zijnde. Dit alles goed en wel maar ik geloof er eerlijk gezegd niets van en dit stukje was alleen bedoeld omdat hij ook wel zeer goed doorheeft dat het brutaal en genant is om nu zomaar geld te vragen. Dus eerst een soort van vergevingsmail om sympathie en medelijden op te wekken en dan gelijk vragen om geld. Bankrekeningnr. en alles stond al netjes vermeld.

Het is ook vreemd dat ze na jaren nu opeens om geld vragen. Ze hebben het altijd al niet breed gehad dus daar leef je dan toch ook naar en houd je rekening met de kosten/uitgaven. Hij heeft een klein pensioen. Weet niet hoeveel dat is. Maar als ze beiden dan die € 800,- verdienen zitten ze toch wel over de € 1000,- heen lijkt me en dan ga ik ervan uit dat het pensoen misschien iets is van € 300,-, wat me erg laag lijkt eerlijk gezegd. Maar goed, daar bovenop die € 1000,- bijdrage. Genoeg lijkt me.

Nu denken we zelf eerlijk gezegd dat ze het geld nodig hebben om haar familie (van zijn vrouw dus) financieel te steunen. Zij komt van oorsprong uit een land waar familie banden erg hecht zijn. Dit schreef hij ook in zijn mail. Over de hartverwarmende familie liefde die deze mens voor elkaar hebben. Haar vader is een paar maanden geleden overleden en zij is eerst alleen naar haar familie gegaan voor de begrafenis natuurlijk, wat heel logisch is, en daarna hadden ze besloten om daar een leven op te bouwen en zijn ze voor 3 maanden samen gegaan. Ze hebben toen, wat uit de brief bleek veel schulden gemaakt, waarschijnlijk omdat ze dachten toch niet meer terug te komen. Ik denk niet dat er criminele aspecten in het spel zijn want daar zijn ze de mensen niet voor (maar je weet maar nooit natuurlijk).

Waarschijnlijk zullen we niet achter de echte reden komen waarom ze het nodig hebben maar we zullen voorstellen om de rekeningen voor hun te betalen. Als ze deze vorm van hulp niet aanvaarden en dus het geld overgemaakt willen hebben dan is het ons duidelijk genoeg.

18. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Anice, naar aanleiding van wat jij schrijft krijg ik steeds meer het idee dat je schoonvader niet zelf die brief heeft geschreven. Kan het niet identiteitsdiefstal zijn? Ik blijf maar denken aan iemand die je vader en vrouw heeft uitgehoord over hun leven en daar nu misbruik van maakt, zich voordoet als hem. Een oplichter dus. Of wat ik dus al eerder zei, dat iemand je schoonvader dwingt om dit te schrijven.

Jullie moeten het natuurlijk helemaal zelf weten, maar ik zou ook niet eenmalig een bedrag overmaken.

Wat zeggen de broers er eigenlijk van?

19. Anice

Anice Niet meer actief

We hebben de broers nog niet gesproken maar van 1 weten we zeker dat die niets bijdraagt. Maar ik kan me niet voorstellen dat iemand anders het heeft geschreven. Het is gewoon een rare man. Ik heb hem maar 2x gezien al die tijd dat we getrouwd zijn en hij is ook niet op de bruiloft geweest!

20. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    En gaan jullie het geld geven of gaan jullie er nog bij zetten dat het een lening betreft? En dat het éénmalig is?

Deel Deze Pagina