SAO PAULO - Een 61-jarige vrouw in Brazilië heeft een tweeling ter wereld gebracht. Moeder Antonia en de beide baby's Sofia en Roberto maken het goed. De vrouw en haar 55-jarige man hadden 20 jaar geprobeerd om een kind te krijgen, meldden lokale media donderdag. Met kunstmatige bevruchting was het uiteindelijk gelukt. De baby's zijn met een keizersnee geboren met een gewicht van 900 gram elk. De zwangerschap was verkort tot 7 maanden wegens een hoge bloeddruk van de moeder. De leeftijd van de moeder leidt tot discussie in Brazilië. De Braziliaanse vereniging voor menselijke voortplanting zegt zelf een grens van 55 jaar te hanteren. ''De leeftijd van 61 jaar is twijfelachtig uit sociaal oogpunt, maar de gebruikte methode is niet onethisch'', zei arts en voorzitter van de vereniging Arthur Dzik tegen nieuwssite globo.com. Nu.nl Ik weet niet hoor maar even de leeftijd van moeders (en vader) daar gelaten, maar dat de kinderen het goed maken? 900 gram bij 7 maanden is toch ook wel erg weinig?
Sorry maar ik vind het ziekelijk.. Wat bezielt zulke oude mensen?? Andere discussie maar toch.. De lichamelijke conditie is waarschijnlijk door haar leeftijd slechter dan een vrouw die op gemiddelde leeftijd zwanger zou zijn. 900 gram bij 7 maanden zwangerschap lijkt mij vrij weinig ja. Ik denk dat ze bedoelden dat de kindjes het naar omstandigheden goed maken.
Helaas wordt er op deze manier misbruik gemaakt van de medische wetenschap. Ik ben heel blij voor iedereen die hat nodig heeft dat het kan, maar er zou wel een max leeftijd aan verbonden moeten worden.
Dit zal wel weer een topic worden waarin iedereen zich er erover verbaasd dat dit nog mogelijk is en dat mensen zo ver gegaan zijn. Waarbij dan termen zullen vallen die niet echt als een compliment opgevat kunnen worden . Persoonlijk denk ik dat het echtpaar behoorlijk wanhopig was, als ze 20 jaar lang geprobeerd hebben om een kind te krijgen. Ik ga niet vertellen dat ik weet hoe dat is, ze hadden daar beter in begeleid moeten worden, denk ik. Maar de artsen valt wel het één en ander te verwijten natuurlijk: scoren over de rug van wanhopige mensen. Nu maar hopen dat de tweeling snel aansterkt en het zo goed doet dat ze zo gezond mogelijk mee naar huis mogen.
Belachelijk, als ze nou al sinds dat ze jong waren bezig waren. Maar effe met kinderen beginnen op je 41ste en dan 20 jaar doorgaan klopt gewoon niet. Misschien als ze wat jonger waren gestart het ook wat vroeger was gelukt...
Misschien dat het in brazilie toch anders werkt dan hier en zijn kinderen toch wel handig / essentieel voor je oude dag . Ik denk niet dat je dit gelijk naar nederlandse maatstaven hoeft te veroordelen.
Maar dan zijn de kinderen nog niet oud genoeg om voor de ouders te zorgen als ze oud (slecht) worden. Dus dat gaat bij dit echtpaar ook niet op.
Ik bedoel maar ; ik vind het zo makkelijk om vanachter je computer te zeggen dat het belachelijk is terwijl je niets van hun situatie af weet. Tuurlijk verdient het geen schoonheidsprijs maar om ze nou gelijk zo te veroordelen????
Klink zielig al 20 jaar bezig maar vind dat ook wel een beetje het risico wat je neemt als je pas begint op je 41 begint. Je bent dan Zowiezo minder vruchtbaar. Vind het schandalig dat ze tegenwoordig oma's helpen aan baby's. Kinderen kunnen later voor hun ouder zorgen Ipv andersom of komen in een kindertehuis terecht. Ook al ben Je nog fit en gezond, dat vind ik geen excuus om na je 60ste nog een kind te dragen mag staan 2. Ook nog vroeggeboorte en nog geen kilo. Daar mogen ze trots op zijn. Vind dat zo egoïstisch. Lijkt wel of geld tegenwoordig belangrijker is dan het belang van het kind.
Leuk voor die mensen, maar ik heb ook zoiets van: Het is niet voor niets dat de natuur op een bepaalde leeftijd zegt dat je geen kinderen meer kan krijgen. Echter ken ik deze mensen niet en zijn zij mogelijk prima in staat hun kinderen "normaal" op te voeden. De vraag is alleen of dat over 10 jaar ook nog zo is. Hoop trouwens dat het goed gaat met de kindjes. 900 gram is wel echt héél weinig.
Wat een hoop (voor)oordelen weer...wie kent deze mensen? Wie kent hun situatie? Wie kent hun portemonnee? Wie kent hun (wan)hoop?