Ok even wat advies gevraagd aangezien we nieuw zijn op de koopwoningen markt en we ook (nog) geen aankoopmakelaar hebben. We hebben het volgende huis op het oog: Huis te koop: Wilbertshof 5 5712 HA Someren [funda] Nu staat het huis al sinds november 2011 te koop en de huidige eigenaars zijn al een ruim anderhalf jaar verhuisd naar een ander koophuis. Op het moment zit er een huurder in die het niet gemakkelijk maakt, zijn ruim een maand bezig geweest om een bezichtiging te regelen. De huurder is een alleenstaande vrouw (vriendin van de eigenaar) die net uit een vervelende scheiding is gekomen met kleine kinderen. Het contract van de huurder loopt pas in juli van dit jaar af. Dus als we het kopen kunnen we dan pas verhuizen, wat voor ons geen probleem is aangezien we nu in een huurhuis zitten. Het huis zelf is in prima staat, alleen de "schuur/garage" langs het huis is echt aan renovatie toe. Dit willen we dan ook zeker gaan doen zodat mijn partner dit als sporthok kan gebruiken voor zijn sterkste man trainingen. Ook willen we de oude keuken/kantoor als aparte kamer maken zodat daar de slaapkamer van de opvangkindjes kan komen (ben gastouder). We hebben van de verkoopmakelaar wel de garantie gekregen dat de huurster echt in de zomer vertrekt en dat dit contractueel goed is vastgelegd. Iets in de richting van een contract mbt op leegstandswet ofzo (totaal geen verstand van)! Maar nu de grote vraag, met wat voor bod zouden we beginnen. Hoever zouden jullie, in deze huidige markt, onder de vraagprijs gaan zitten rekening houdend met bovengenoemde factoren!
Ik zou nog lager gaan, 225K zou ik beginnen.. Het is een kopersmarkt, helemaal omdat deze al zo lang te koop staat en ze er zelf al niet meer wonen.. Wij hebben 60K van de vraagprijs afgekregen, mensen lagen in een vechtscheiding. Moet je gewoon gebruik van maken..
Zelfs zonder die complicerende factoren (huurder, wachttijd) zou ik so wie so 20% onder de vraagprijs bieden. Met die huurder en alles zou ik nog lager gaan zitten. Ik zou 210-220.000 bieden.
Als ik de eigenaar zou zijn zou ik dus dikke doei tegen zo'n belachelijk bod zeggen. Wil je serieus genomen worden minimaal 230. Het hangt er ook vanaf hoe graag je het wil hebben Ik denk dat de eigenaar geen haast heeft met een huurder...
Je wilt toch oprecht serieus overkomen neem ik aan. Dus een openingsbod van 240.000 lijkt mij heel reëel.
De huurder is uit pure noodzaak vanuit de huurder zijn kant. Ze moest een huis hebben ivm de scheiding, ze betaald dus ook niet heel veel huur. dus het s inderdaad geen noodzaak dat ze een koper vinden maar de ideale situatie is het zeker niet. We zaten zelf te denken om te beginnen bij een 215/220?
Ik vind altijd zo'n gezeur van ja je moet hoog beginnen anders wordt je niet serieus genomen. Wij hebben 40.000 lager geboden op ons huis en zijn uiteindelijk op 20.000 lager uitgekomen. Eerste bod werd idd niet geaccepteerd, maar so what? Het is niet alsof het huis zo verkocht is a)huurder en b) sinds 2011 te koop. Ik zou beginnen op 215.000. Accepteren ze het niet, prima toch? Bied je over een maand wat meer. Jij hebt geen haast.
Ik denk dat dat echt te laag is en ze de onderhandeling niet aangaan maar als jullie dat willen bieden moet je het natuurlijk doen. Zou zelf beginnen met 230
Mooi huis! En als ik het dan ook nog eens lees, nieuwe keuken, vrij nieuwe ketel, klinkt dat ook erg goed. Vraag me af waarom het al zolang te koop staat? Zijn er al meerdere kijkers geweest? Ik zou beginnen met 230.000. Daarnaast zou ik wel een expert laten kijken naar eventuele verborgen gebreken. Misschien kijk ik er anders op, omdat je in mijn omgeving, voor die vraagprijs, veel kleiner woont
Het zou erg dom van de verkopers zijn om de onderhandeling niet aan te gaan. Want wat als de kopende partij vervolgens met een hoger bod komt, dan zeg je als verkoper toch niet "nee, sorry we vonden jullie eerste bod te laag dus we onderhandelen niet verder?" Haha. Vrienden van ons hebben hun huis te koop staan voor 390.000. Het huis staat nu drie jaar te koop en twee jaar geleden hebben ze een bod van 330.000 afgeslagen. De kopers konden er niet meer dan dat voor betalen. Inmiddels zijn ze twee jaar verder en als ze nu een bod van 330.000 zouden krijgen zouden ze dolblij zijn en akkoord gaan. Beter nog, wij weten dat ze inmiddels ook akkoord zouden gaan met 320.000 want ze willen écht heel graag weg. 70.000 minder dan hun oorspronkelijke vraagprijs dus. En dit betreft een huis uit 2009, vrijstaand in een prachtige wijk. Gigantische nieuwe keuken, twee luxe badkamers echt een huis waar niets meer aan hoeft te gebeuren.
Ik zou een aankoopmakelaar nemen. Die hebben er veel meer verstand van dan wij. Persoonlijk zou ik ook laag inzetten, volgens mij wil de verkoper het huis graag kwijt na ruim 2 jaar wachten!!!!
Ik zou in elk geval eens bellen met hun makelaar hoe het zit met de huurder. Klinkt namelijk niet alsof die heel snel weg kan, dus als het niet onder de leegstandswet verhuurd is, dan koop je een huis met een huurder erin.. En verder zou ik lekker laag gaan zitten. Willen ze niet onderhandelen dan doe je er gewoon wat bij, tot ze wel willen onderhandelen. Hebben wij ook een paar keer gedaan omdat we echt niet meer wilden betalen. En iedereen ging tóch de onderhandeling aan, met 80.000 onder de vraagprijs.. Maar goed, hun makelaar zal ook meer over hun situatie weten en wat hun ondergrens is. Dus als je écht te laag zit, zal hij het al afketsen. Succes!!
Wij zijn bij ons huis begonnen met 40.000 minder dan de vraagprijs (huis stond anderhalf jaar leeg, verkopers hadden geen haast doordat dit huis al volledig afbetaald was) Ze namen ons bod niet serieus en kwamen ook niet met een tegen bod (wij wilde toen oplopen tot 20.000 onder de vraagprijs) na 3 maanden nam de makelaar weer contact met ons op of we nog geïnteresseerd waren! Uiteindelijk hebben we maar 10.000 meer betaald dan ons openings bod.. terwijl we in eerste instantie dus wel meer wilde betalen... Ik denk dat je dus niet te hoog moet inzetten, aangezien ze uiteindelijk vast toch nog wel willen onderhandelen... maar het ligt er natuurlijk ook maar net aan hoe graag je echt dit huis wil hebben en hoe snel je dat rond wil hebben ons huis was trouwens goedkoper dan dit huis..
Waarom in de landen om ons heen is het heel erg normaal om te beginnen met 20 tot 25% Daarbij is de woningmarkt verzadigd dus het is nu een goed manier.
Volgens mij willen die mensen anders graag van hun huis af, ik zou ook beginnen met bieden van rond de 215, en dan kom je vast uit op 240. Er zijn tegenwoordig meer huizen te koop dan kopers