Pff wat een begripvolle rokers allemaal.. Ik wou dat ze allemaal zo waren. Toen wij na de geboorte van Sverre hebben aangegeven bij mijn schoonouders dat er bij ons in huis niet meer gerookt mocht worden, zijn ze 5 (!) maanden boos geweest, hebben ons genegeerd en hun pasgeboren kleinzoon dus niet gezien. Nu wordt er nog steeds gewoon gerookt waar de kleinkinderen bij zijn (ze hebben er 5, waarvan 1 van 7 maanden ). Mijn vriend vindt het onzin dat ik er een probleem van maak dat er bij Sverre in de buurt gerookt wordt; echt ongelooflijk. Zijn moeder heeft tijdens alle drie haar zwangerschappen ook gerookt en volgens hem is er met hen toch ook niets mis?! (Nee, maar dat zijn broer 7 wk te vroeg is geboren is heel normaal zeker?!). Bij hen is er dus niet te overleggen of te onderhandelen; zij zien het probleem echt niet - ondanks alle reclamecampagnes op tv etc. Ik probeer het zoveel mogelijk te vermijden met Sverre daarheen te gaan, maar ontkom er niet helemaal aan.
Voor mij is het heel simpel. Mijn zoontje ga ik niet blootstellen aan rook. Ik kan het al helemaal niet begrijpen dat ook een oma even geen uurtje zonder sigaret kan. En ook bovenstaand stukje verbaast me. Hoe kan een vader nou zeggen dat hij het onzin vindt dat je jullie zoontje niet in een rokerige ruimte wilt laten. Anno 2008 weten we toch allemaal hoe verschrikkelijk slecht meeroken is? Het gaat wel om de gezondheid van een kind. Ik kan me daar echt kwaad om maken. Als volwassene vind ik het al vervelend om in de rook te zitten. Als ik in een rokerige ruimte zit, ben ik aan een stuk door aan het hoesten en ik ben standaard schor na afloop. Laat staan hoe een baby met nog mooie roze longetjes zich moet voelen.
Wij hadden van de week het zelfde dilema, we moesten op verjaardag visite waar we van te voren wisten dat er gerookt zou worden. Dus van te voren gevraagd of onze dochter boven in een kamer mocht liggen zodat ze geen last zou hebben van de rook. Komen we daar hebben ze tegen iedereen gezegt dat er niet gerookt mocht worden omdat onze dochter zou komen. Iedereen ging dus gewoon buiten staan roken. Mijn broer die echt flink verslaafd is aan roken kwam zelf met de opmerking dat hij echt niet ging roken met zo`n kleine baby in huis. Had ik toch niet verwacht van hem.
Bedankt voor al jullie fijne reacties! Ik heb besloten om komend weekend niet naar het feestje te gaan. Ik zal de verschillende familieleden binnenkort bellen om met ze af te spreken mijn dochter te komen laten zien. Ik zal dan van te voren vragen of ze voor en tijdens mijn bezoek rekening willen houden met roken. Jammer van het feestje, maar het is een hele opluchting dat ik mijn besluit genomen heb. Ik durf het echt niet aan dat kleine meisje in een huis vol rook.