Geen middagslaapje meer.. wat doe je de hele dag?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Marie85, 17 feb 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Marie85

Marie85 Lid

22 jan 2016
    99
    3
    8
    NULL
    NULL
    Hoi!

Even een vraagje over het moment dat het middagslaapje eraf gaat. Ik weet niet of dat bij ons nu echt het geval is (dochter is 2 jaar en 4 mnd), maar de afgelopen twee weken heeft ze al 4 x 's middags niet meer geslapen. Ze sliep altijd zo'n 2 uurtjes.. soms iets langer. Bij de gastouder (waar ze 3 x per week heengaat) slaapt ze sowieso nog wel, soms wel 3 uur!

Maar wat ik me af vraag.. wat doen jullie zo de hele dag als je peuter ineens niet meer slaapt? ;) Ik ben momenteel 24 weken zwanger en nog steeds wel gehecht aan die 2 uurtjes voor mezelf. Mijn dochter hangt ook erg aan mij, dus wil veel aandacht in de vorm van samen spelen, dingen laten zien, kletsen. Heel gezellig natuurlijk, maar lang alleen spelen doet ze niet.. ik probeer haar wel zo veel mogelijk daarin te stimuleren, maar dat gaat nog niet altijd even goed. De laatste tijd gelukkig weer ietsje beter.. maar dan zijn die 2 uurtjes 's middags wel even een welkome pauze.

Maarrr nu ze dus af en toe niet meer slaapt.. ze ligt dan gewoon rustig een half uur tot een uur te kletsen, springen, zingen en te roepen 'ik ben wakker!!!' haha. Ik haal haar er dan uit, maar de middag duurt dan best lang ;).

Ik hoor meerdere mensen zeggen dat de kindjes toch nog moe zijn, ook al slapen ze niet, dat zie ik ook bij mijn dochtertje wel en dat ze ze dan tv laten kijken. Maar ja, ze kijkt meestal 's ochtends al een tv (half uur, soms iets langer) en tijdens het koken (half uur).. en dan 's middags ook nog, vind ik wel wat veel. Maar snap wel dat t ook weer een rustmomentje is.

Dus hoe ging dat bij jullie? :) Gewoon nieuwsgierig!

2. Arian

Arian Fanatiek lid

6 dec 2010
    1.587
    36
    48
    Toen ze hier niet meer sliepen, ging de tv toch echt aan. Ik was/ben veel te gehecht aan dat rustmomentje.
    Proberen toch iets meer de tv momenten te verkorten/verplaatsen zodat je tussen de middag wat langer kan kijken..

3. Ocean83

Ocean83 Bekend lid

13 mei 2015
    731
    82
    28
    Mijn dochter kijkt tussen de middag ook wat tv als haar broertje in bed ligt. Ik heb dan even pauze nodig :oops:
    Mijn zoontje wordt bijna 2, straks slaapt er niemand meer tussen de middag...

4. Marie85

Marie85 Lid

22 jan 2016
    99
    3
    8
    NULL
    NULL
    Oh maar het is ook niet mijn bedoeling om dat af te keuren hoor :) Ik snap het helemaal.. is ook mijn eerste ingeving, tv kijken. Alleen door al die richtlijnen (10 minuten per dag!!! Wie houdt zich daar aan? :eek:).. denk ik altijd dat ik haar te veel tv laat kijken.

Hoeveel kijken ze bij jullie 's middags dan en op andere momenten van de dag? Ook even nieuwsgierig naar :roflmao: Een half uur is altijd zo voorbij ..

5. PBV

PBV Fanatiek lid

6 feb 2018
    1.765
    1.321
    113
    Vrouw
    In het westen
    #5 PBV, 17 feb 2018
    Laatst bewerkt: 17 feb 2018
    Hier hetzelfde verhaal.

Als het mooi weer is, ga ik een stuk fietsen of op bezoek bij opa en oma. Of naar andere kindjes gaan.

Maar hij kan zich wel goed alleen vermaken. Tekenen, blokken bouwen (Lego, dublo), een filmpje of spelletje op de iPad (hij vindt het heel leuk om naar suprise eggs te kijken en dat ze speelgoed uitpakken en voordoen), voorlezen, zelf plaatjes kijken, spelen met autootjes, soms speel ik zelf ook mee.

Meestal valt hij toch rond een uurtje of 16.00u in slaap op de bank.
    Hij geeft soms wel aan dat hij moe is en dan zegt hij: slapen in kleine bed en dan breng ik hem naar bed.

Hij kijkt hier ook tv hoor! Hij vraagt ernaar en dan zet ik het gewoon op. Zolang hij er niet naar vraagt, zet ik ook niks op. Maar eerlijk gezegd kijkt hij elke dag wel tv. Hoeveel min/ uur weet ik niet. I

6. Glimmer

Glimmer Niet meer actief

Anders stop je met sochtends tv laten kijken en doe je dat smiddags?

7. Elmyra

Elmyra Niet meer actief

Onze oudste dochter van 3 jaar en 4 maanden slaapt de ene middag wel prima, de andere middag blijft ze wakker. Ik laat haar wel op haar kamer omdat ze toch rust heeft en ik zo ook. Maargoed zij accepteert dat ook/vind het niet erg. Ze vermaakt zich wel. Gaat met knuffels spelen of boekjes 'lezen'. Wellicht wil je dochter ook wel gewoon even boven zijn met wat speelgoed zodat jij toch even wat tijd voor jezelf hebt?
    De middelste hier is 2 jaar en 4 maanden net als jouw dochter en ook zij pakt gewoon boekjes of knuffels als ze wakker is en vermaakt zich hiermee tot ik haar kom halen. Al komt het bij haar zelden voor dat ze 's middags niet slaapt. Meestal gaat ze wat spelen als ze 's ochtends erg vroeg is.

8. famofthree

famofthree Fanatiek lid

13 sep 2017
    1.024
    1.031
    113
    Vrouw
    10 min tv echt ?? Nou daar heb ik me nog nooit aan gehouden . Als het tijd was om even op de bank te hangen ging baby tv aan of Nijntje.

Laten kleuren op een behangrol/ kleurrijk van action wou hier ook nog wel eens lang voor vermaak zorgen , maar door mij neergelegde treinbanen waren altijd het beste speelgoed volgens zoon en dochter.

9. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Kinderen moeten leren zelf te spelen; wij doen alleen aan het eind vd middag de tv aan, als ze moe is. Ze (nu 4) mag 20 min. Heel soms een speelfilm (thuis of in de bios).

10. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Toen ik zwanger was en onze zoon stopte met z'n middagdutje ging ik als ik het echt nodig had gewoon samen in ons bed liggen. Soms viel hij in slaap en anders had ik de tablet ergens verstopt, dan kreeg hij de tablet en deed ik even m'n ogen dicht. Deed ook wel eens de tv hoor, zette gerust een dvd van een uurtje op en zelf ging ik lekker even met een dekentje op de bank liggen. Zeker omdat ik tot vrij lang in de zwangerschap avonddiensten heb gedraaid had ik die rust soms echt even nodig, dan maar wat minder pedagogisch verantwoord, je hebt als moeder ook je rust nodig om een gezellige moeder te kunnen blijven de hele dag. ;)

Lena1982 vindt dit leuk.
  11. Sneeuwvlokjes

Sneeuwvlokjes Fanatiek lid

12 mrt 2014
    2.131
    1.210
    113
    Wij zitten momenteel ook in de slaap-overgang. Zoon is 3j 5m.
    Soms komt het heel goed uit, hoeven we eindelijk geen rekening meer te houden met zn tukkie. En anders, heel simpel, is de tv zn beste vriend. En het interesseert me ook echt niet dat ie dan 1,5 uur tv kijkt. Vaak liggen we samen op de bank, onder een dekentje. Kijken we samen een film. En heeeeel soms valt ie in slaap en lig ik heerlijk te genieten van zn slaperige geluidjes.

Hopsatee vindt dit leuk.
  12. Jigsaw

Jigsaw Niet meer actief

Ik doe ook regelmatig de tv aan tussen de middag, wat @Sneeuwvlokjes ook zegt het interesseert mij niet dat mijn zoontje dan een keer 1.5uur tv kijkt. Andere dagen is het weer een stuk minder. Nu heb ik weer een baby waardoor ik veel thuis ben maar daarvoor gingen we als het mooi weer is vaak fietsen of lekker naar de speeltuin, daar vermaken ze zich prima zelf en had ik ook een beetje rust.

Sneeuwvlokjes vindt dit leuk.
  13. Jillzz

Jillzz Fanatiek lid

17 aug 2015
    2.126
    405
    83
    Ik was hoogzwanger toen de oudste stopte met zijn middagdutje. Ook hier heeft de tv aardig wat aan gestaan toen. En dan viel ik in slaap op de bank. Ik had het vooral echt even nodig.

Hopsatee vindt dit leuk.
  14. Ukkie1

Ukkie1 Fanatiek lid

30 jun 2015
    4.822
    2.249
    113

Woeps. Ik ben zo een 10minuten muts hahaha. Hier kijkt hij met papa samen het nieuws smorgens en zo af en toe 10 minuutjes een filmpje van t e.e.a. op youtube... verder istie uit :p

Als antwoord op je vraag, wellicht de ochtend eerst spelen thuis, dan rond 11 uur samen op stap of wat leuks doen, kleuren,bakken,kleien, naar de kinderboerderij, speeltuin oid. Eer je dan terug bent, hebt geluncht etc is t al een uur of 2. Zoiets? Mijn zoontje slaapt nog maar 45 min dus ook niet echt lang meer. Ik ga nu vaak smorgens even weg en smiddags weer...

15. Feye

Feye VIP lid

26 nov 2013
    6.467
    3.913
    113
    Vrouw
    De oudste stopte met 2 jaar ook met slapen en was toen zo'n 6 maand zwanger. Ik ging tussen de middag wel veel wandelen. En dan brood mee en op een bankje lekker eten. Soms viel ie dan nog weleens in slaap. Of even op visite bij opa/oma, tante, etc. Binnenspeeltuin, etc.
    Maar ook hier ging de tv/tablet wat vaker aan.

16. sabagirl

sabagirl Fanatiek lid

15 okt 2015
    3.446
    1.129
    113
    Hier in de ochtend zelf spelen en vaak uur naar buiten. In de middag na lunch weer zelf spelen en dan ook weer uur naar buiten.

Naar buiten is soms buiten spelen met buurkids. Soms naar dorp wandelen en shoppen. Rondje skelter etc .

Zoon is geen fan van tv. Kijkt alleen als.ie heel moe is, ongeveer 2x in de week tijdens koken. Andere dagen rommelt/speelt hij in de kamer.

17. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.316
    10.282
    113
    Herkenbaar dat je je zo kan hechten aan die slaapjes hahah. Even opladen voor de rest van de dag haha.

Hier had een een tijdje geen slaapjes meer om vervolgens weer een paar weken wel te doen en daarna was het ook echt klaar.

Nu is het handig dat je de dag in kan delen zoals je wil zonder om de slaapjes te plannen. (Al moet ik zeggen dat hij overal wel sliep )

Smorgens ontbijt, opruimen/poetsen etc , boodschap, spelen, lunch. Smiddags wandelen/knutselen (kan hij heel lang doen) en hij mag 1 filmpje kijken, dat kan sesamstraat zijn, kindertijd , buurman en buurman of een filmpje zoals winnie de poeh (ook een paar disney films) de ene keer is het 15min de andere keer een stuk langer of helemaal niet en doen we andere dingen.

Met mooi weer fietsen we graag ergens naar toe maar dat is nu te koud voor hem achterop.

18. Ligero

Ligero VIP lid

1 aug 2011
    6.823
    1.533
    113
    Zeker toen hier het slaapje er net af was stond de tv of tablet soms best vaak aan omdat dat de enige manier is om mijn (ik denk de meeste) peuter tot rust te krijgen. Hij heeft geen rust in zn kont om samen aan tafel te puzzelen of een boekje te lezen oid. Dus ja dat betekende (soms nog steeds) wel 3 uur per dag tv. Mja hij is zo'n 12 a 13 uur per dag wakker en als je dan de rest van de dag actief aan het rennen, fietsen, springen en spelen bent dan ben je toch zo'n 9 uur per dag actief. En dat is niet dagelijks. Er zijn ook dagen dat hij niet/amper tv kijkt.

Toen hij echt de rust minder nodig had nam ik de tijd om echt wat langere uitstapjes te doen zoals dierentuin (hebben abonnement dus gaan vaak), of uit lunchen oid. Ik vind het nu juist superfijn dat hij niet meer slaapt, hoef ik veel minder op tijd te letten. Ik probeer wel elke dag sowieso 2x naar buiten te gaan. Als we dochter op school hebben gebracht gaan we daarna nog boodschappen doen, naar de speeltuin oid. En smiddags gaan we vaak ook nog even naar buiten. Soms alleen dochter ophalen met de (loop)fiets, soms nog met zn drietjes naar de speeltuin of kinderboerderij oid.

19. spruitjes

spruitjes Fanatiek lid

27 sep 2014
    2.900
    1.389
    113
    Gelukkig slaapt m'n dochter nog vaker wel dan niet. Naar die zondag 2 weken geleden was ze erg actief en wakker. En ik zat om 13.30 te knikkebollen op de bank. "Zullen we samen in het grote bed gaan liggen?" Ze slaapt eigenlijk verder nooit bij ons in bed en vond het een geweldig idee! We hebben heerlijk dik 2 uur geslapen!

Ja en sochtends als ze wakker wordt in het weekend mag ze bij ons in bed tv kijken. Voor je het weet is er een uur voorbij !

20. humptydumpty

humptydumpty Fanatiek lid

9 apr 2014
    3.637
    1.193
    113
    Als ik 24 weken zwanger zou zijn met een peuter van 2,5 zou ik toch alles op alles zetten om het middagslaapje nog even in ere te houden, in ieder geval tot na de bevalling. Misschien kan ze een uurtje later naar bed als ze het slaapje echt niet meer nodig heeft?

Wat je verder kunt doen, tja dat hangt natuurlijk ook een beetje af van wat je gebruiken zoals zijn en waar je woont. Toen wij net van het middagslaapje afgingen woonden we praktisch naast een dierentuin en verbleef ik ineens heel wat meer uurtjes in die dierentuin ;). Verder speeltuintjes opzoeken, lekker sloom boodschappen doen en natuurlijk ook gewoon zelf binnenspelen en dingen zoals samen lezen enzo. Maar vooral in de winter probeerde ik toch vooal zoveel mogelijk te investeren in middagslaapjes, helemaal bij mn oudste toen ik zwanger was van de jongste.

Succes!

Deel Deze Pagina