Ik vind het ook echt doodnormaal. Mijn dochter heeft ook heel veel fantasie, met 9 jaar speelt ze nog graag eenhoorn hoor En een jaar geleden dacht ze echt dat tandenfee worden een echt beroep was. Creatieve mensen daar ontbreekt het aan in deze maatschappij Ik vind het wel zorgelijk dat een kleuterjuf hier zo'n moeite mee heeft.
Ik speelde vroeger ook vaak paardje. Ik maakte zelfs hindernissen met een vriendinnetje door bijv stelten over stoelleuningen heen te leggen en eroverheen te springen. De grootste lol hadden we. Ik zie er dan ook geen kwaad in. Het heeft mij zeker niet belemmerd in mijn ontwikkeling, maar ik ben wel nog steeds gek op paarden Lekker laten spelen dus. Zolang ze achterwaartse trap naar klaasgenootjes geeft, kan het echt geen kwaad.
Nou ik dus ook, zeker nu ik jullie reacties allemaal lees want ging echt een beetje twijfelen omdat ze dit zei terwijl ik heel goed weet dat dat niet nodig is.
Zo heb ik er eigenlijk nooit naar gekeken maar daar heb je denk ik wel een punt. Ze heeft 1 vriendinnetje van haar eigen leeftijd en verder trekt ze naar de oudere kleuters. Haar andere vriendinnetje zit in groep 3.
Ja wij gaan tot op zekere hoogte ook gewoon mee in haar spel en dat vindt ze geweldig, niets leuker dan dat je ouders mee doen natuurlijk. Ik ga eerst denk ik aan de andere juf vragen of zij hier hetzelfde over denkt en als dit niet zo is, wat ik verwacht, dan kijk ik of ik eens met beide juffen tegelijk in gesprek kan. Ze zitten met meer dingen totaal niet op 1 lijn en communiceren ook niet heel goed met elkaar.
Maar als ze zelf taalvaardig is en een groot deel een taalachterstand heb je al snel geen klik. Daar heeft haar fantasie niks mee te maken. Ze is verder en is graag talig, snap ook dat ze een ouder vriendinnetje heeft. Uk is ook taalvaardig en zit met veel vve kinderen op de peuterspeelzaal. Hij heeft met die kinderen geen klik, ze begrijpen hem niet en hij hun niet. Hij speelt met een meisje dat een heel stuk jonger is (bijna een jaar verschil) maar is heel taalvaardig, spelen heel leuk samen.
Dat herken ik ook heel erg bij mijn 2e dochter. Die vve kindjes zijn maar irritant, vab haar vriendinnetjes zijn er 2 ouder, 1 iets jonger maar heeft dr bekkie goed bij. Wat mij betreft echt een punt om aan te dragen als school er weer over begint TS.
Ik betwijfel eigenlijk of taalgebruik belangrijk is voor kleine kinderen, helemaal op de peuterspeelzaal. Dl is heel taalvaardig, maar speelde daar graag met expatkinderen die totaal geen nederlands spreken. Het heeft op mij wel indruk gemaakt om te zien hoe leuk en enthousiast zo'n buitenlands kindje meedoet met alles, terwijl ze helemaal niemand verstaan. De juffen bevestigden dat kinderen op vele manieren met elkaar communiceren. Mijn eigen logica zegt dat dit helemaal wel zou moeten lukken als het kind een beetje creatief is
Was dat hier maar zo, misschien ligt het niet alleen aan de taal maar ook aan de persoonlijkheid en leeftijd (mentaal jonger) wat uk niet snapt is waarom ze bijten, slaan en vooral afpakken. Hij wil met iedereen vriendjes zijn maar snapt ze echt niet.
Of aan de leidsters...Dat soort gedrag werd bij onze psz niet getolereerd. (Dl was namelijk als de dood voor dat soort kinderen, en vertelde altijd blij dat 'juf' weer eens heel boos was geworden op 1 meisje dat dit soort dingen deed - dat was er dus maar 1 in de groep, gelukkig.)
To mijn dochter van vijf speelt ook elke dag eenhoorn op het schoolplein, met een groot groepje van de klas. Lijkt me heel normaal gedrag ook? Fantasie en juist een overvloed aan fantasie is toch fantastisch? Zolang ze wel gewoon functioneert maar in spel fantasie gebruikt lijkt me het geen probleem
Zou heel goed kunnen, blij dat het bij jullie beter gaat!! Hier is het snel een simpele niet doen dat is niet leuk, of in die trant. Van uk hoor ik dat ze soms voor straf even op een stoeltje moeten zitten. Naar mijn idee zijn ze niet consequent. Mijn zoontje is heel eerlijk en zegt ook hoe de ochtend gaat. Soms hoor je dan dat een ander kindje niet op het stoeltje hoeft te zitten maar hij wel.
Prettig dat hij zo goed kan vertellen over school, doet dl ook. Ze begreep wel dat juf soms iets niet goed ziet (net als mama ).
Haha, we zijn ook blij dat hij zich goed kan verwoorden. Wanneer er thuis wat is kan hij ook goed vertellen waarom we boos zijn. Of als er iets niet goed gaat wat er niet zo goed ging Hij kan ook niet liegen, je ziet het aan hem en hij zegt het ook eerlijk.