Sinds een week of 2 blijft mijn zoon van bijna 4 niet meer bij me fietsen. Hij kent de weg en fietst gewoon zelf waar we wezen moeten. Als we naar de pzs gaan ca. 5 minuten lopen, wacht hij niet op mij maar fietst er zelf heen. Schreeuwen dat hij moet wachten heeft geen zin, want hij doet alsof hij me niet hoort. Soms is hij helemaal uit zicht. Erachteraan rennen gaat niet, omdat ik achter de kinderwagen loop. Vandaag gingen we een eindje wandelen en op de terug weg fietste hij ook zomaar naar huis. Daar wachtte hij 5 minuten voor de deur omdat wij nog lang neit thuis waren. Boos zijn en uitleggen dat het gevaarlijk is om alleen naar huis te gaan heeft geen zin. Hij kent de buurt aardig goed, maar ik vind 4 jaar nog best wel jong om alleen te zijn, ik bedoel uit zicht van ouders. Straks wordt hij zo meegenomen of komt hij onder een auto terecht. Het is wel een erg voorzichtige jongen, hij doet bijv. heel hysterisch als hij een auto van de verte ziet. Dan gaat hij heel snel oversteken, maar met 4 jaar ben je toch niet zo bewust van alle (verkeers)gevaren. Overdrijf ik? Hij doet dit alleen bij ons in de wijk hoor, waar hij de weg gewoon goed kent. Op vreemde plaatsen blijft hij wel bij mama. maar vinden jullie 4 jaar ook nog te jong om alleen oftewel uit zicht van ouders te zijn.
Ik zou hem voorlopig dan niet meer op de fiets laten aangezien hij dus niet luistert. edit, mijn dochter heeft het ook gedaan en de fiets bleef mooi een tijd in de schuur staan. Nu stopt ze netjes bij iedere weg.
Mijn zoontje luistert ook slecht. Maar hij weet dat als hij slecht luistert terwijl hij fietst hij dan niet meer mag fietsen. Dit vindt hij verschrikkelijk, dus luistert hij dan wel goed!
Mijn zoontje luistert ook heel slecht. Niet met fietsen, maar als wij gaan wandelen. Hij blijft niet bij me, maar steekt de weg over. Je hoort me echt schreeuwen. En wij wonen in een hele drukke baan.
Precies dat. Eventueel met daarbij de opmerking dat het niet is omdat je denkt dat hij het niet kan... Maar dat jij het gewoon een beetje eng vind en dus nog moet oefenen. Maar hier is het inderdaad simpel.. Je mag voor fietsen... Ga je verder zonder het te vragen dan gaat de fiets naar binnen. Oorzaak -> gevolg
Ik zou ook even een goede consequentie hangen aan het feit dat hij niet luistert (inderdaad dan maar even niet fietsen). Het is gewoon gevaarlijk om buiten jouw zicht te fietsen.
Ik zou hem zeggen dat dit zijn laatste waarschuwing is, dat als hij weer weg fiets hij voorlopig moet gaan wandelen ipv fietsen.
Hier precies hetzelfde het geval geweest. Dochter heeft toen een week niet mogen fietsen en die boodschap was goed binnen gekomen. Logische consequentie, als je niet luistert mag je niet meer zelf fietsen want dat is te gevaarlijk. Sindsdien nooit meer een probleem mee gehad.
Ik heb vandaag tegen hem gezegd dat hij niet meer mag fietsen als hij niet op mij wacht. ZEgt hij heel brutaal; dan moet jij maar niet zo sloom zijn, je loopt net zo langzaam als een slak Nu al zo eigenwijs !
Mijn zoontje is ook een keer bij me weggefietst ( loopfiets). Echt uit het zicht en ik scheet echt in mijn broek!!! Toen voor straf een week niet gefietst en daarna iedere keer afspraken gemaakt voordat we weggingen: hij blijft bij mama in de buurt en luistert als ik STOP zeg! Zo niet, gaan we meteen naar huis. Nooit meer problemen mee gehad! Hou oud is je jongste trouwens? Wanneer kan die op de fiets? Een bakfiets kopen speciaal voor een kind dat niet luistert gaat wel erg ver! Anders gaat hij maar lopen naast de kinderwagen! Een kind van nig geen 4 kan de gevaren van het verkeer nog niet overzien!!!
Sorry hoor maar ben jij even gek zeg Dan ben ik vast een strenge moeder en jou zo behandelen na een waarschuwing? Sorry. Maar hier ging de fiets een aantal weken in de schuur!! Jij bent de baas hij niet. Van mij konden ze voorlopig met de benenwagen!!
ik ben hier met mijn kinderen heel makkelijk in. Voordat we weg gaan leg ik de regels uit, bij mij blijven, als mama stop zegt ook stoppen etc. Ook met het buitenspelen geef ik ze het gebied aan waarin ze mogen spelen. Hou je je niet aan de regels dan gaat de fiets voor de rest van de week de schuur in of (bij het buitenspelen) mag je de rest van de week niet meer alleen buitenspelen (wel achter het huis maar niet op het speeltuintje naast ons huis).