Hoi hoi! Ik weet niet goed of het nu echt een probleem is, maar het is vooral heel lastig. Ook voor Sam zelf. Sam blijft moeite houden met alles wat zacht en zoet is. Dat laatste vind ik niet zo heel erg eerlijk gezegd, maar ooit is het wel jammer. Dit is wat Sam echt niet eet: - Zachte groenten zoals bruine bonen, erwtjes, kapucijners, sla. Uitzondering hierop zijn worteltjes. - Appelmoes - Alles wat geprakt is zoals stamppotten, aardappels met jus - Alle sauzen (warm of koud, dus geen frietsaus, ketchup, roomsauzen, jus) - Snoepjes - Koekjes (behalve droge biscuitjes of cakejes) - Taart - Toetjes en ijs Gelukkig eet hij sinds ongeveer 9 maanden weer brood en macaroni. Dat is echt een vooruitgang. Het is alleen wel lastig dat hij alle andere dingen laat staan. Ik krijg ook wel eens het idee dat hij het gewoon 'eng' vindt dat zijn vingers en mond vies worden. Hij eet vooral nog met zijn handen. Heel incidenteel met een lepel (bijvoorbeeld rijst wat hij wel heel lekker vindt). Dus iets met saus eraan of wat 'afgeeft' aan zijn vingers vindt hij gewoon spannend. Tenminste... dat is het idee dat ik erbij heb. Weet je, sommige dingen vind ik echt niet zo erg dat hij niet eet (zoals bijvoorbeeld snoep enzo), maar soms is het wel jammer. En voor wat betreft de groente vind ik het wel vervelend. Ik wil enerzijds geen strijd aangaan aan tafel, maar ooit werkt het me wel op mijn zenuwen. Als ik hem dan zeg dat hij bijvoorbeeld twee kapucijners moet eten, dan gaat hij gewoon kokhalsend en spugend aan tafel zitten. Dat vind ik wel heel erg. Is er hier nog iemand met dé gouden tip? Bedankt voor het meedenken! Josien
Ik heb persoonlijk ook moeite met groenten met een afwijkend mondgevoel, zoals erwten en bruine bonen. Als ik niet oppas ga ik ook kokhalzen als ik ze eet Vraag me af of het "zachte" wel het probleem is? Ik heb een tegenovergesteld probleem: onze peuter eet alleen zoet, sauzen en stamppot en qua groenten eigenlijk alleen broccoli. Eet je zoontje al met een vork? Misschien helpt dat? Op zich blijven er genoeg groenten over die hij wel eet toch?
Hij eet op zich genoeg. Hij eet bij voorkeur sperciebonen en wortelen. Verder lust pappa ook niet veel, dus is er weinig variatie mogelijk . Ook dat is natuurlijk wel een probleem, maar ligt dus meer aan pappa (die ook boodschappen doet en kookt), dan aan Sam. Met een vork eten doet hij eigenlijk ook niet. Ik leg altijd een vork, mes en lepel op tafel, maar hij gebruikt alleen af en toe een lepel. Of het 'zachte' een probleem is weet ik niet precies. Ik probeer iets te zoeken dat zijn afkeer van bepaald voedsel verbind. Zoet en zacht zijn in ieder geval de samenverbindende factoren.
Ik zit even naar je rijtje te kijken en het lijkt erop dat je zoon een voorkeur heeft voor 'droog' eten. Wel rijst en pasta, maar geen saus. Eet hij wel banaan? Die zag ik niet in het rijtje staan. Een banaan is relatief droog fruit (maar wel zacht en zoet) Weet niet of je hier iets aan hebt, maar misschien brengt het je nog tot nieuwe inzichten?
@Zogelukkig, daar schiet ik iets mee op :S... Mag een moeder het niet fijn vinden als haar kind verschillende dingen eet? @Mamatss, klopt! Dat is misschien de juiste benaming: droog eten. Macaroni eet hij inderdaad ook zonder saus. Wel jammer, want die droge macaroni brengt ook niet veel binnen . Juist de groentes in de saus zouden het wat mij betreft gezonder maken. Hij is er niet ongelukkig of ongezond bij, maar vooral eenzijdig voor wat betreft zijn eetpatroon. Banaan eet hij met enige regelmaat. Hij heeft weken dat hij het mwah vindt en weken dat hij er weer dagelijks om vraagt. Go with the flow zullen we maar zeggen...
Als je lijstje nu bestond uit bloemkool, brood en kaas! Welke moeder is er nu rouwig om het feit dat haar kind geen snoep, fritessaus, ijs en taart lust??
hey, mijn dochter heeft dat ook, pasta zonder saus...doperwten iewh! enz enz enz...snoep wil ze niet, behalve chocolade....dat smelt! We hebben hier veel onderzoeken gehad, en wat eruit kwam. Ze is overgevoelig in haar mond, dus alles voelt super sterk aan.... Heb je wel eens zelf het gevoel als je iets aan raakt dat je moet griezelen....nu zo voelt het voor haar in haar mond, vandaar dat ze dus over haar nek gaat en niet wil eten. Dit moet groeien.....iedere keer proberen en dingen uit proberen...en blijven herhalen....1 boontje...alleen in de mond, niet doorslikken. Als dat goed gaat, zonder te kokhalzen..stukje verder (en dat dagelijks he....) op het boontje bijten..als dat goed gaat...stukje van het boontje af bijten en kauwen....als dat goed gaat...stukje eraf bijten, kauwen en doorslikken...als dat goed gaat...heel boontje! Enz enz enz....het is ons nu gelukt om pasta met saus te laten eten!! (wel rode saus, want andere kleuren is ook weer vreemd.....alles moet wennen en leren...) Heel vermoeiend, maar langzaamaan eet ze steeds meer en gevarieerder...... succes! (je zou eens tips kunnen vragen bij een logopediste hierover, misschien kan die je helpen hiermee.) Groetjes, miranda
nou...daar zou ik me ook niet zo een zorgen om maken als het kind verder alles at..maar ze heeft het over veel meer dingen..... ze noemt deze dingen op omdat ze denkt dat het aan de textuur of smaak ligt... Vind je antwoord nogal ongevoelig hoor, ts heeft een probleem en je doet het af alsof ze gek is......
Doe even normaal. Ik zeg dat ik het probleem niet zie. Ts vraagt zich dit zelf ook af, zie eerste zin openingspost. Beetje jammer van je gestook.
gestook?? Ts opent een topic met probleem..jij geeft een vreemd antwoord...ts merkt dit ook op en zegt dat het jammer is...jij komt daar weer overheen met nog een vreemder antwoord.....en ik merk op dat dat nogal ongevoelig van je is....mag dat soms niet meer?? Nja...ga er verder niet meer over zeggen hoor. Ts, als je je zorgen maakt kan je altijd informatie inwinnen...maar het is vooral een kwestie van geven en herhalen...laten 'wennen' aan voedsel. succes!!
Ik vind het ook nogal een rare reactie Zogelukkig, maar goed... als je niet mee wilt denken, ook prima. Ik noem inderdaad niet alleen snoep, fritessaus, ijs en taart. Ik vind het vooral vervelend dat ie bepaalde groenten niet eet, stamppotten (dat weer is toch weer in aantocht en ik vind het zelf zo lekker ) en toetjes. @Emmarijn, pap heeft hij inderdaad ook nog nooit gegeten. Hij ging echt kokhalzen toen we hem dat als baby gaven. Ook yoghurt eet hij inderdaad niet. @Antares, je verhaal is heel herkenbaar. Heeft jouw dochtertje ook moeite met verstaanbaar spreken? Wij vinden dat Sam ook niet heel duidelijk praat en ook op het CB en de PSZ geven ze dat aan. We hebben afgesproken het aan te kijken tot aan het nieuwe jaar. Als er niet heel veel verbetering in zit, dan gaan we toch maar eens naar logopedie. Dan kunnen we dit verhaal meteen meenemen. Ik heb het wel eens vaker gehoord dat je ook voor eet'problemen' bij een logopediste terecht kan, dus misschien is dat gewoon toch een goeie. Raar hè? Het is gewoon een heerlijk gelukkig en vrolijk kind en hij groeit prima, maar als ouders vind je het gewoon ook fijn dat je kind gevarieerd eet zonder er een strijd van te moeten maken. Dat laatste wil ik ook zeker niet, want ik heb het idee dat dat echt averechts werkt. Bedankt voor jullie hulp! Ik ga misschien toch maar eens eerder de logopediste aan de slag zetten . Groetjes en een fijn weekend, Josien
mijn dochter spreekt idd onverstaanbaar....laatste half jaar word het beter door intensief logopedie op school (speciaal onderwijs) Maarrr...moet er wel bij zeggen, ze heeft een spier afwijking door haar hersenbeschadiging. Ze is aan 1 kant minder ontwikkeld, heeft een lage spierspanning door haar hele lijfje en heeft ook nog eens hypermobiliteit. Maar dus door de lage spierspanning in haar mond/kaak spieren heeft ze die aversie tegen eten gemaakt. Eet je zoontje ook veel voor in de mond? Mijn dochter kauwde alles met haar voortanden.....want achter in de mond voelde heel vies. Dit heeft ze echt moeten leren weer door logopedie, ze moet (jaja moet) 1x per dag harde crackers eten, zonder beleg (boter, of stroop mag voor de smaak maar niet om het smeuiger te maken) en die moet ze dan stukjes af bijten en achter in haar mond laten gaan..en met haar kiezen kauwen....heel moeilijk in het begin. Maar sinds ze dat doet is haar spraak ook duidelijker gewordne! tot haar 3 jaar kon niemand haar verstaan, sprak door haar ontwikkelings achterstand ook veel eigen taaltje hoor..maar wat ze zei was vaak half ingeslikt, niet goed uitgesproken..zo echt binnensmonds. gewoon ff naar je HA en vragen voor een dooverwijzing..geloof niet dat je zomaar bij een logo terecht kan....mar die krijg je wel hoor! En baat het niet dan schaad het ook niet, je kan er tips krijgen en zelf bepalen of je er wat mee doet!
oh en ook heel kenmerkend...boterham eten...dat was niet stukje voor stukje afbijten of als het gesneden was stukje voor stukje eten..nee dat was net zo lang proppen tot de mond tsjok vol zat en dan kokhalzen omdat ze het niet weg kreeg....... scheen ook met die gevoelens in de mond te maken te hebben, ze voelde niet goed wanneer vol vol is, en door de honger bleef ze maar dingen erin proppen....(brood was en is favoriet, tijd heeft ze alleen op droog brood geleefd, want alles erop was weer een te grote aanslag....)
Fijn... die herkenbare verhalen! Wij dachten steeds dat hij geen brood at omdat hij toen een keer heel ziek is geweest en veel moest spugen. Dat gebeurde op een dag dat hij boterhammen en macaroni had gegeten. Na die dag at hij bijna 2 jaar geen brood en macaroni meer... Echt balen! Hij leefde juist op crackers en beschuit. Het liefste eet hij ze zonder beleg, maar sinds korte tijd lust hij ook boterhamworst en speculoos. Laatst hadden we de nieuwe speculoos met choco erdoor, maar meneer werd helemaal woest. Die at ie dus niet ... het is er een met een handleiding zullen we maar zeggen. Hij heeft een tijdje kaas gegeten, maar ook dat is geen succes. Dus ook geen smeerkaas, hagelslag, leverpastei, en tja... wat kan je nog meer bedenken. Ik vind het vooral lastig als hij eens ergens anders moet eten (wat gelukkig niet vaak voorkomt). Voor de mensen bij wie hij eet is het vaak moeilijk te begrijpen hoe het zit. De verwijziging voor de logopedie wordt waarschijnlijk snel geregeld. Op de PSZ hadden ze het namelijk al geadviseerd en daar hoefde we alleen maar een gil te geven waarna 'zij in overleg met de huisarts zou zorgen voor een verwijsbrief.
Lijkt mij inderdaad iets met het mondgevoel. Op zich geloof ik niet dat je kind nou echt ongezond eet, maar meer kunnen varieren in het eten is natuurlijk wel prettig en voor hem ook gemakkelijker, om mee te kunnen doen op andere plaatsen dan thuis. (misschien ook een les voor papa om meer dingen te gaan proberen te eten...aan de andere kant, als papa een moeilijke eter is, dat soort dingen zit toch ook een erfelijke factor in). Voor mondgevoel hebben logopedisten hele leuke oefeningen. Vraag voor je met een logopedist in zee gaat wel van te voren of ze die oefeningen weet en er ervaring mee heeft. Wij hebben eerst veel geld uitgegeven aan logopedie die niet wist hoe ze met onze dochter om moest gaan, dat was nogal frustrerend.