Fas

Discussion in 'Films, televisie en nieuws' started by rebekka84, May 15, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. rebekka84

rebekka84 Fanatiek lid

Jan 27, 2011
    1,930
    184
    63
    Filmpje voor de dames onder ons die zwanger zijn of willen worden en denken dat drinken tijdens de zwangerschap wel kan.

https://vimeo.com/83525511

2. xElles

xElles VIP lid

May 24, 2013
    9,575
    2,232
    113
    Poeh.. Dat is wel heftig..
    Ik drink sowieso 0,0 alcohol.. Begrijp ook echt niet dat sommigen zich er niets van aantrekken en tijdens de zwangerschap toch drinken.

3. rebekka84

rebekka84 Fanatiek lid

Jan 27, 2011
    1,930
    184
    63
    Zo denk ik er dus ook over. Ik denk dat mensen te weinig de gevolgen zien. Moet zeggen dat ik in mijn directe omgeving wel mensen ken die drinken of hebben gedronken tijdens de zwangerschap, maar waarvan de kinderen het geluk hebben dat ze niks mankeren. Dit houdt natuurlijk wel in stand dat je (aanstaande) moeders hebt die denken dat het oke is om "maar" een glaasje te drinken.

4. penseel

penseel Niet meer actief

Zelf niet gedronken tijdens de zwangerschap.

Persoonlijk denk ik echt dat het niet van een glas dit meteen krijgt.

Dan moet je wel regelmatig en veel gedronken hebben. Niet van een glas. Niet om andere moeders te vertellen dat ze maar een glas moeten gaan drinken. maar straks krijg je een hoop dame.s die zich vreselijk schuldig gaan voelen terwijl dat net ook weer niet nodig is.

Beter van niet drinken. Maar van een glas geloof ik het niet helemaal.

5. Berte

Berte VIP lid

Feb 24, 2011
    7,026
    3,840
    113
    Female
    Thuis
    #5 Berte, May 15, 2015
    Last edited: May 15, 2015
    Een op de 37 Nederlandse sterfgevallen veroorzaakt door alcohol | NU - Het laatste nieuws het eerst op NU.nl

Ik verbaas me er altijd over dat de mens zo gemaakt is dat hij verslaafd kan raken aan dingen die dodelijk zijn.

Als één op de 37 Nederlanders zoveel alcohol gebruikt dat hij er door overlijdt, wat ik echt heel veel vind, dan vraag ik me af hoeveel zwangeren er zo verslaafd zijn dat hun kind FAS krijgt.

Er is onderzoek gedaan in 2011 hoeveel kinderen er (een milde vorm van) FAS in Italië hebben, en dat blijkt meer dan 3% te zijn :(:
    Foetale alcoholsyndromen.
    In Nederland is het niet onderzocht, maar het alcohol gebruik in Nederland en Italië is vergelijkbaar.

Ik drink niet, dat heb ik dus ook niet gedaan tijdens mijn zwangerschappen, maar ik denk niet dat je door één glaasje FAS krijgt. Maar het is wel bekend dat ook één glaasje alcohol bij het ongeboren kind terecht komt. Tja, naar mijn mening moet je niet drinken als je zwanger bent.

6. rebekka84

rebekka84 Fanatiek lid

Jan 27, 2011
    1,930
    184
    63
    Wellicht niet van 1 glas nee. Ken er wel 1 die dagelijks 1 (of 2 glazen) glas dronk, kan al gevolgen hebben lijkt me. Ik zou t risico niet willen nemen.

7. Imrw

Imrw Bekend lid

Jul 1, 2012
    810
    20
    18
    NULL
    NULL
    Dit gaat idd wel over verslaafde moeders..
    Mijn client heeft ook FAS en zijn biologische moeder is idd zwaar verslaafd.. Heel erg sneu..
    Ik drink ook geen druppel als ik zwanger ben

8. mumija

mumija Niet meer actief

Echt; om te janken dit!!

9. Champetter

Champetter VIP lid

Mar 5, 2013
    6,825
    3,809
    113
    Een van mijn vriendinnen is aan het promoveren op FAS bij jong adolescenten en criminaliteit. Het is om te huilen wat deze kinderen doorstaan, ze zijn echt verminkt voor het leven.

Het betreft bij haar ook veel kinderen met een Oost Europese achtergrond, al dan niet geadopteerd.

10. WinterBird

WinterBird Fanatiek lid

Nov 28, 2012
    1,416
    877
    113
    NULL
    NULL
    Vreselijk dit! Ik verbaas mij er echt over hoeveel zwangere vrouwen wel eens een slokje of glaasje alcohol nemen. Alles wat een zwangere vrouw eet, drinkt, ademt of smeert komt bij de baby terecht en dus een goede reden om hierbij stil te staan.

11. Amaranth

Amaranth Niet meer actief

Jeetje wat heftig zeg :( Ik hou me ook gewoon aan het "niks", dat komt straks wel weer. Je moet denk ik echt wel flink verslaafd zijn om de alcohol niet te kunnen laten staan, echt heel erg voor die vrouwen maar helaas hebben deze kinderen er de rest van hun leven last van :(

12. Islah

Islah Niet meer actief

Wat verschrikkelijk voor de kindjes. Ik kamp zelf met de gevolgen van een rokende moeder tijdens de zwangerschap en ondanks dat dat al heel erg is valt het nog mee vergeleken met dit (en voor wie iets verkeerds leest; ik praat roken tijdens de zwangerschap absoluut níet goed).

13. Jackie87

Jackie87 VIP lid

Aug 6, 2013
    5,495
    2,948
    113
    Misschien heb ik wel te weinig begrip voor verslavingen, maar ik vind dat als je drinkt (of rookt ) tijdens de zwangerschap, jij je kind niet op de eerste plaats zet.

14. Amaranth

Amaranth Niet meer actief

Ik heb ontzettend veel begrip voor verslavingen, ik vind het alleen moeilijk te begrijpen dat wanneer je zwanger bent EN de gevolgen ervan kent er niet voor kiest om hulp te zoeken. Ik weet alleen niet hoe het met verslavingshulp zit in andere delen van de wereld... In Nederland is er in ieder geval hulp genoeg.

15. misa

misa Niet meer actief

Pffff ongelofelijk..... Wat enorm triest is dit zeg. :(

Nee het komt vast niet van 1 glaasje. Maar je weet nooit waar de ontwikkeling van je buikbaby mee bezig is en hoe schadelijk 1 glaasje kan zijn.

16. friezinne82

friezinne82 Bekend lid

Mar 6, 2009
    719
    0
    0
    ambulant woonbegeleider
    Ik heb een voorlichting gehad van iemand van een FASstichting en zij gaf aan dat het dus wel van 1 glas kan komen als alles "tegen zit". Vaak aan het begin van de zwangerschap.

Heel heftig!

17. Jackie87

Jackie87 VIP lid

Aug 6, 2013
    5,495
    2,948
    113
    Klinkt wel logisch. 1 glaasje is voor ons misschien niet veel, maar voor een baby van een paar cm waarvan alles nog vol in ontwikkeling is wel.

18. Sallie

Sallie VIP lid

Sep 27, 2008
    8,257
    292
    83
    Voor de klas
    Noord-Holland
    Het is inderdaad best hoog, het percentage sterfgevallen door alcohol. Wat je zegt klopt natuurlijk alleen niet helemaal, dan zou 1 op de 37 Nederlanders overlijden aan de gevolgen van alcohol. In het artikel staat dat 1 op de 37 sterfgevallen is veroorzaakt door alcoholgebruik. Dat is iets heel anders ;). Zelf van heel dichtbij meegemaakt ( vader ) en het is zo'n sluipmoordenaar, dat ik niet opkijk van de cijfers helaas...

19. puzzelstukje

puzzelstukje VIP lid

May 13, 2010
    11,413
    2,718
    113
  20. Blue Water

Blue Water Actief lid

Nov 20, 2014
    232
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ppfff wat heftig!!!
    Hier geen druppel alcohol tijdens de zwangerschap,echt 0,0
    Ik heb wel eens iemand op een terras met dikke buik een drankje zien drinken,was zeker geen alcohol vrij...
    Ik kan mij dan van binnen echt kwaad maken!
    Beseft zo iemand dan echt niet wat de schade kan zijn voor het ongeboren kindje?
    Laat staan iemand die echt verslaafd is aan alcohol...
    Ik kan dingen roepen maar doe het niet...
    Het is vreselijk dat aanstaande moeders hun ongeboren kindje dit aan doen,het is afschuwelijk.

Share This Page