Ik denk dat de meesten niet beseffen hoe erg het is. Net als al die mensen die denken dat 1 glas wel kan. Misschien is dat dan net 1 glas teveel... Jammer, want volgens mij is er toch echt voldoende voorlichting.
Erg hoor, dat die kinderen de dupe worden van hun moeders drankgebruik. Wel goed dat ze hier aandacht aan schenken. Maar of het echt helpt weet ik niet. Iedereen weet dat je niet moet drinken of roken tijdens de zwangerschap, maar als ze zin hebben doen ze het toch wel. (Helaas...)
Toen ik amper (anderhalve week ofzo) zwanger was, heb ik ook twee glaasjes wijn gehad. Ik wist op dat moment niet dat ik zwanger was. Toen bleek dat ik zwanger was, heb ik mij daar erg zorgen overgemaakt. Ook geen druppel meer gedronken tijdens de rest van de zwangerschap. Volgens mij heeft ze er niets aan over gehouden.
Er is zeker genoeg kennis maar vrouwen die zwanger zijn en verslaafd zijn aan drank die zien het kwaad er niet van in... Lijkt mij als ik arts zou zijn echt vreselijk om zo iemand op controle te krijgen die gewoon door drinkt... Al is het maar 1 glaasje... Gelukkig snappen wij hier niet hoe mensen dit kunnen doen. Anders waren wij net zo erg Het is gewoon onbegrijpelijk en we moeten het ook niet willen begrijpen. Een gezond kind krijgen is al een wonder als je ziet wat er allemaal in de aanleg goed moet gaan om een gezond kindje te krijgen. Vind het zo zielig voor die kindjes die dan in het filmpje ook zeggen hoe boos te zijn dat ze zo zijn... Ze weten dondersgoed waarom ze zo zijn en dat ze dat aan hun biologische moeder te ''danken'' hebben.
Toen ik zwanger was van nummer 3 (onverwacht) heb ik met Oud en Nieuw Champagne gedronken,een half glas omdat ik me niet lekker voelde die avond. Een week later kwam ik erachter dat ik zwanger was en heb me enorm rot erover gevoeld. VK kon me gerust stellen. Dochter is kerngezond goddank. Mijn schoonzus rookte zich tijdens haar zwangerschappen helemaal te pletter. Mijn neefje had de eerste 4 jaar van zijn leven de ene na de andere longontsteking en aan de puffers en ze bleef vrolijk doorroken in huis.Haar andere zoon is geboren met een tweetal chromosoomafwijkingen en mijn nchtje is dyslectisch met problemen op school.Ik vraag me weleens af wat het een en ander met elkaar te maken zal hebben. Wil echt niet zeggen dat het allemaal door het roken komt maar ze hebben 3 kinderen maar met alle 3 is wel iets aan de hand.
Ik heb 3 te vroeg geboren kinderen en heb niet gerookt, niet gedronken, zelfs geen zoetstoffen gedronken/ gegeten tijdens mijn zwangerschap. Genoeg rust etc. Ik vraag me wel eens af of mensen daaraan twijfelen zoals jij bij je schoonzus doet.
Pfff dat snap kook echt niet Anouk. Laatst was ik op het werk en was er een hoogzwangere voor het laatst, voor ze met verlof zou gaan. Ze stonk helemaal naar rook toen ze even naast me stond, dus ze had net gerookt. Vind dat zo stom hè, en er zijn zoveel mensen die ik ken die dat doen/ gedaan hebben. Het is inderdaad niet alleen tijdens de zwangerschap voor het kindje al slecht, maar het kindje kan later ook problemen met de luchtwegen krijgen, zoals jij al noemt.... Ik snap niet waarom je je kind dit aan doet.
Hoe moeilijk is het om 9 maanden lang niet te drinken, roken of drugs te gebruiken? Nou ja, voor mij was het roken het grootste obstakel maar ben ik daar ook mee genokt. De overige 2 dingen kan ik mij niet eens voorstellen. Sowieso heb ik een haat-haatrelatie met alcohol (en de gevolgen daarvan), maar dan nog. Het gaat om je kind. Je hebt er de volle verantwoordelijkheid voor. Ik vind mensen sowieso tien iq-punten minder hebben wat betreft alcohol. Ik was op een bruiloft de afgelopen week en daar werd mij tegen de avond gezegd: we hebben bowl gemaakt, lekker joh, wil je een glas? Waarop ik zei: nee dank je wel, ik moet rijden; misschien wil mijn partner wel. Waarop dat mens mij aankijkt, moet lachen en zegt: ja maar, het is niet zulke heftige alcohol hoor! Zow, mijn oren begonnen spontaan te klapperen. Are you out of your mind? Als ik met de auto, waarin ikzelf, mijn kind en mijn partner zit, tegen een boom aan rij of in het ergste geval tegen een tegenligger waarin misschien wel een gezin zit; is het dan ook minder heftig? Die klap, schade en pijn die dat oplevert, is dat dan minder heftig? Stik met je bowl Ik wil het niet. Punt. En nee, zo stellig heb ik het niet gezegd op dat moment, ik wilde niemand beledigen en de sfeer goed houden - maar ik dacht het wel. Iedereen die twijfelt over de gevaren van alcohol dient gewoon verplicht in een ruimte te zitten voorlichtingsfilmpjes te kijken totdat ze nooit meer een druppel drinken. En ja, ik drink ook zo'n 2x per jaar wel eens een glaasje likeur voor de smaak op een feestje; maar that's it. En zeker niet waar mijn kind bij is!!!
Ik ken helaas ook wel wat mensen die hun 13-jarige dochter op een feestje een glas bier laten drinken onder het mom van je bent toch thuis. Ik zal maar niet zeggen wat ik daarvan vind...
Bij mijn schoonzus is er geen twijfel want dat weet iedereen. Mijn oudste is ook 5 weken te vroeg geboren en nooit gekke dingen gedaan. Ik ken genoeg moeders met te vroeg prematuren kindjes maar heb nooit getwijfeld aan hun oprechtheid
Wat ik toen ook zo erg vond was dat mijn neefje toen ongeveer 2 jaar was en zich helemaal rot aan het hoesten was en dat ze gewoon volop naast hem op de bank zat te roken. Dat kind aan de antibiotica en Ventolin en zij maar doorpaffen. Is gewoon verwaarlozing in zekere zin Voor de rest is ze een geweldige moeder voor haar kinderen maar dit blijft echt een punt... Kan er ook niet aan wennen
Ik zal ook maar niet zeggen wat ik daarvan vind. Maar ik denk dat je het zelf wel in kunt vullen. Voor mij staat alcohol gevoelsmatig gelijk aan xtc of cocaïne. En je moest eens weten hoeveel 'crap' ik vaak te horen krijg omdat men het grappig vind om te zeggen: mag jouw kleintje niet eens een slokje bier proeven? Omdat hij graag met het flesje speelt. Mja, mijn kind speelt hoogstwaarschijnlijk ook met een krokodil als die voor handen lag. Dat wil niet zeggen dat het goed is voor zijn gezondheid of dat het maar gewoon moet kunnen Ik hoop dat mijn kind bij alcohol uit de buurt kan blijven en wanneer hij er dan toch voor kiest om dat niet te doen, dat hij verstandig blijft en bij 1 of 2 drankjes blijft. Wij drinken hier allebei weinig. Ik 2x per jaar een glaasje en mijn partner drinkt hooguit 2 biertjes per hoge uitzondering omdat hij anders al op zijn kop staat en fysiek beroerd wordt. Dus stiekem hoop ik dat mijn kind op zijn vader lijkt
Ik hoop het ook! Mijn moeder was altijd al erg anti-alcohol (vanwege haar alcoholistische broer en vader) en ik ben dat eigenlijk ook altijd geweest, mede daardoor denk ik (ook voor ik moslim werd) dus heb sowieso nooit alcohol gehad. Mijn vader drinkt misschien 2 biertjes per jaar. Mijn andere oom is net als mijn moeder gelukkig ook heel erg anti-alcohol.
Bah, ik moet hier van huilen! Zo erg dat er zwangere vrouwen zijn, die zo met een mensenleven omgaan. Ik vind dit (en dan bedoel ik zwaar misbruik van verdovende middelen tijdens de zwangerschap) erger dan abortus .
Op dat moment is er nog geen placenta en navelstreng aanwezig en komt het dus nog niet bij je baby. Zo heb ik het begrepen. Dus geen zorgen daarover nodig.
Heb er ooit een documentaire over gezien en ben daar echt onwijs van geschrokken. Echt 1 glaasje kan het al veroorzaken, dat vond ik vooral erg schokkend. Dus in mijn zwangerschappen GEEN DRUPPEL!!