We eten 1 keer per week frietjes (wij uit de oven, manlief van de friettent) met een snack en komkommertjes/verse appelmoes. Verder kook ik zo veel mogelijk vers en met zo min mogelijk pakjes. Soms bezwijk ik voor de tomaat/olijf pastasaus van de Aldi, omdat ik hem zelf niet zo lekker krijg . Maar op erwtjes na, eten we alle groente vers. Vlees eten we weinig (vrijwel alleen rundergehakt, enkele keer ontbijtspek door een gerecht). Verder veel vis, met keurmerk uiteraard, eieren of sojaballetjes/burgers. Hier gaat er ook echt wel eens een zak chips doorheen, maar ik let verder wel goed op wat we eten. Ik vind het belangrijk dat onze kinderen leren dat gezond eten lekker is en onze moestuin helpt daar goed bij. Vorig jaar mocht onze zoon helpen en at hij groente die hij daarvoor niet eens wilde bekijken Edit: de enige die wel eens bij de mac komt is mijn man. Ik moet absoluut niets van die zooi hebben. Vind het te slecht, te weinig smaak, te duur en te Amerikaans
Ik kook gemiddeld 5x per week, 1 dag eten we bij mijn ouders en 1 dag in de week halen we friet. Daar nemen we geen snacks bij, en dan valt het qua ongezondheid wel mee volgens mij. Wij komen nooit bij de mac, we zijn vegetariër dus hebben er niks te zoeken. Af en toe eten we wel buiten de deur, dan let ik niet echt op wat we eten. Pizza, tapas, pannenkoeken. Ik denk gemiddeld 1x in de 6 weken. Als ik kook is dat gezond. Veel groenten, geen pakjes en zakjes. En dus geen vlees. Mijn kinderen zijn overigens erg slechte eters helaas... Dus heel veel invloed heb ik nu nog niet. Alhoewel mijn zoontje liever spinazie eet, dan frietjes
Ik kook gemiddeld 6x per week, met alleen maar verse en bijna alleen maar biologische producten. Ook hier liever geen pakjes of zakjes, tenzij het echt een keer niet anders kan. De keer in de week dat ik niet kook is vaak als we een visje halen en sporadisch thais of surinaams of chinees of een patatje en idd heel af en toe een big mac. Vlees eet ik zelf steeds minder, ik krijg last van vlees en voor mijn endometriose werkt het streeds fijner zo. Na jaren gerommel heb ik hierdoor toch minder last. Ook begin ik soja producten steeds meer te waarderen. Mijn man eet wel gewoon vlees. Ik ben meer van de vis en vleesvervangers of gewoon vegetarisch. Ben nog steeds zoekende naar een goede balans. Ik wil binnenkort ook een stukje in de tuin gaan afzetten voor groenten.
hier wordt bijna elke dag vers gekookt en weinig zakjes, ook omdat ik daar zelf niet altijd even goed tegen kan. veel bio producten en uit eigen tuin als het weer kan. soja absoluut GMO vrij. wij zijn dus aardig bewust bezig.
Afhalen mss 1 keer per maand. Uiteten doe ik regelmatig, vnl zakelijk. En thuis altijd alles vers, en veel biologisch.
Ik kook zoveel mogelijk vers, probeer de zakjes te vermijden maar ze zijn ook wel gemakkelijk . Rijst en macaroni kook ik eigenlijk altijd voor 4 volwassenen, de helft verdwijnt in de vriezer zodat we op de drukke dinsdag en donderdag snel iets goeds op tafel hebben. Er wordt zo eens per maand een frietje gehaald, pizza bakken we zelf met een dikke laag groente erop. De mac ziet me niet, vroeger ooit een voedselvergiftiging gehad na een hamburger daar. Dan hoef je die zooi echt nooit meer. We zijn redelijke vleeseters, rundvlees koop ik daarom bij een collega van me die een zoogkoeienbedrijf heeft. Net geen biologisch (het certificaat mist eigenlijk alleen, beesten krijgen nauwelijks antibiotica, lopen in een ruime strostal en vanaf april tot november lekker buiten, nauwelijks krachtvoer ed). Als je dat geproefd hebt, hoef je die vage Ierse of Argentijnse biefstuk niet meer.
Ik zou er ook graag meer over leren, maar weet niet zo goed waar ik moet beginnen. Wij zitten er op dit moment financieel ook niet echt ruim bij, dus ik vind het best lastig om alles biologisch te kopen. Ik eet zelf geen vlees, mijn man wel. Ik twijfel nog wat ik daarmee met mijn zoontje wil doen... Twee collega's zijn laatst naar een raw-food bijeenkomst geweest. Ik vond het erg interessant wat ze daarover te vertellen hadden. Ze hadden ook allemaal lekkere repen enzo bij. Niet dat ik volledig rauw zou willen eten, maar ik zou wel meer groente, fruit en noten willen eten. Ook zou ik meer willen weten over wat zuivel precies met je doet (en met je kind). Misschien dat ik volledig van de koemelk af wil. Ik vind het ook shokerend dat ziektes als kanker en hart- en vaatziekten in europa en amerika veel vaker voorkomen dan in bijvoorbeeld azie (al groeit het aantal daar ook doordat de levensstijl verwestert).
ik let er sinds een tijd meer op en kook steds vaker zonder pakjes. helemaal vermijden wil ik niet gaan doen. ik wil dat mijn kinderen ook gewoon een chippie en een frikandelletje af en toe mogen eten. eten halen doen we op zaterdag. alleen man en ik de kinderen eten dan brood. vaak halen we dan bij de griek en deze maakt alles vers en is veel ook biologisch. maar het wil ook zo zijn dat we es pizza of kapsalon eten dan. op zondag meestal een frietje. de rest van de dagen gewoon erg gezond met elke dag groente. mac komen we weinig. stom toeval zondag een ijsje en wat kipnuggets gekocht. nu kan het wel weer 3 maanden duren. ik wil me er zeker nog meer in gaan verdiepen. vind het soms wellastig maar pluis het op mn gemak uit
als je de ruimte hebt, groente in eigen tuin gaan verbouwen. kan al op een klein stukje. begin met makkelijke dingen als courgette en sla. die mislukken nooit. alles rauw zou ik niet doen, (kort) koken zorgt ervoor dat je meer voedingsstoffen binnen krijgt dan rauw. google hier maar eens over, is ook waarom wij mensen zich hebben kunnen ontwikkelen. verder zakjes kruiden laten staan maar los kruiden kopen/in de tuin zetten. veel verantwoorder en is zeker niet duurder.
Hier weinig afhaal/fastfood buiten om de 2 à 3 weken (soms zelfs een maand) eens naar het frituur. En daarbuiten heel af en toe eens afhaal pizza of McDonalds. En af en toe als ik er één tegenkom Burger King wat ik wel lekker vind.
Ik kook vrijwel iedere dag zovel mogelijk vers. Uit eten doen we nooit en patat bakken we zelf, heel wisselend maar gemiddeld 4-5 keer per jaar. Vindt het wel een keer lekker maar ik let ook op e-nummers en snacks kun je dan al niet nemen en dat vind ik zo saai Soms een potje met pastasaus ofzo zonder smaakversterkers. Verder meest aaradppels en verse groenten, waar ik wel weer eens andere recepten mee verzin ipv de standaard dingen.
Ik lees geen etiketten etc. Avondeten is hier vaak vers (aardappel/verse groente/vlees/vis/pasta.) Dat het toetje niet gezond is hoef ik geen etiketten voor te lezen , en hier wordt er ook weleens Chinees/tai/frietjes/Mac gehaald. Niet elke week maar 1x per 2 weken zeker. Tai is overigens erg gezond! Verder vind ik met name belangrijk dat ik vers kook,zo min mogelijk kant en klaar gebeuren. Waarom? Omdat er dan de meeste voedingsstoffen en vitamines in zitten. Daarnaast geniet ik evengoed van m'n toetje/chips etc. Alles met mate..