Peuter van 3 jaar ineens duimen

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Anouk2005, 7 sep 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.218
    16.581
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Onze dochter van net 3 jaar heeft voor het slapen nog een speen.
    Ik heb daar geen problemen mee maar wat ik minder prettig vind is dat ze sinds een week overdag op haar duim en vingers aan het sabbelen is.
    Al haar tanden en kiezen heeft ze al dus dat heeft geen relatie met elkaar.
    Ze heeft dit nooit eerder gedaan.
    Ze zeurt overdag wel vaak om haar speen.
    Wanneer ze moe is maar ook als ze een pijntje heeft gooit ze het in de strijd.
    Ik geef soms toe om van het gezeur af te zijn en vooral als ze moe is vind ik het geen issue.
    Nu heeft ze kennelijk ontdekt dat haar vingers en duim ook een fijn hulpmiddel zijn en wordt dit dus een gewoonte.
    Ik wil dit zo snel mogelijk afleren maar hoe doe je dat bij een 3 jarige peuter.
    Ik wil ook niet steeds streng en geïrriteerd doen wanneer ze haar vingers in haar mond steekt.
    Moet ik het negeren en accepteren en hopen dat het voorbij gaat?
    Graag tips.

2. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.934
    3.945
    113
    Waarom mag ze wel een speen en geen duim?

3. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.218
    16.581
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Dat is niet mijn vraag.
    Die speen gaat binnenkort de deur uit.
    Ze is nu druk bezig met zindelijk worden en dit vind ik niet het juiste moment.

Mijn vraag is hoe ik duimen kan afleren?

4. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.934
    3.945
    113
    Ik denk dat het heel verwarrend voor haar is, dat ze wel een speen mag en geen duim. Als je het zindelijk worden wilt afwachten (wat wel logisch is) zou ik zowel speen als duim even laten voor wat het is.

Als je perse het duimen wilt afleren nu moet je er iets op smeren of op plakken. Of de speen geven als ze wil duimen maar dat lijkt me niet zo wenselijk.

5. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.218
    16.581
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Ik vind het ook lastig.
    Ik heb ook geen ervaring met duimende kinderen.
    Mijn andere 2 kinderen hadden wel een speentje maar hebben nog nooit geduimd.
    Ik vind het ook opvallend omdat ze het nooit eerder heeft gedaan.
    Op de creche heeft ze wel een vriendinnetje die vaak met haar duimpje in de mond loopt en misschien kopieert ze dit in zekere mate.

6. nellebelle

nellebelle Actief lid

8 sep 2014
    218
    0
    0
    hier heeft de dochter dat ook gedaan. toen de speen naar het bed verbannen was (zij was ook 3 jaar) tutterde ze soms op haar wijs en middel vinger. en ook wel eens de duim. denk dat ze dit van het buurmeisje had overgenomen,die loopt steeds met haar duim in de mond,...

ik heb telkens gezegd dat het niet mocht. dat het vies was,ze geen kleine baby was,... klinkt hard maar ze heeft het afgeleerd op heel korte tijd. ze hebben ook een leeftijd waar op je al wel eens wat kan bespreken, en je bent de gewoonte van de speen aan het afleren, dan moet je toch geen nieuwe ongewenste gewoonte gaan toelaten. wat een tutter behoefte is er op die leeftijd toch niet meer (denk ik )

haar favoriete knuffel mag ze wel steeds als troost gebruiken

7. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.218
    16.581
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Ik corrigeer haar inderdaad regelmatig want ik wil gewoon geen duimend kind hihi
    Destijds ook een buurmeisje wat altijd aan het duimen was en die zag ik in groep 3/4 ook nog met een duim in haar mond in de klas zitten.
    Helemaal tegenhouden kan ik het denk ik ook niet maar ik let er wel continue op en anders plak ik er gewoon een pleister op.
    Ook zo opvallend want ze heeft nooit met vingers in haar mond gezeten en daarom denk ik aan kopieergedrag.

Deel Deze Pagina