Favoriet gezond gerecht bij kinderen.

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Yeuu, 17 mei 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Yeuu

    Yeuu Fanatiek lid

    25 jul 2017
    1.395
    796
    113
    Vrouw
    Welke gezonde gerechten zijn favoriet bij jouw kind(eren)?

    Ik ben op zoek naar inspiratie. Buiten gegrilde groente op knoflook-naanbrood met feta of bloemkool met gebakken aardappeltjes zijn mijn kinderen niet snel tevreden. Hierdoor verlies ik mijn plezier om (gezond!!) eten voor te schotelen.

    Wie heeft goede tips?
     
  2. Golden1213

    Golden1213 Fanatiek lid

    14 apr 2020
    2.439
    1.825
    113
    Ik maak altijd,
    Komkommer in een schaaltje (Soms aromat erop)
    Paprika in glas, dus rechtop erin! Staat leuk!
    Soms deed ik de paprika ook in een koffiefilter! Moet het wel worden droog gemaakt na het wassen.

    Fruitspies maken met erop een snoepje <op het einde)


    Hier gaat het vaak om het uiterlijk. Hoe creatiever hoe beter.

    Het echte eten kwam pas later!
     
  3. elsie89

    elsie89 Fanatiek lid

    27 sep 2014
    3.589
    1.209
    113
    randstad
    Lievelingseten van mijn kinderen is pasta. Gewoon lekker alle groenten blenderen dan zien ze niet erin zitten.
     
  4. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.525
    24.429
    113
    Hier is dat denk fajita’s
    Ik kruid de kip met een zelfgemaakte kruidenmix, dus weinig zout en andere toevoegingen. En we eten er veel rauwkost en (gebakken) groente bij en zelfgemaakte guacamole.

    Maar misschien is de beste tip toch eerder: kweek een olifantenhuid.
    Ik heb 4 kinderen met allemaal verschillende smaken en voorkeuren, dus er was nu altijd wel iemand aan het mekkeren. Maar mij boeit dat niet meer. Ik maak gewoon wat ik lekker vind en graag kook. Zijn ze het er niet mee eens moeten ze zelf maar boodschappen doen en koken. Ik krijg tegenwoordig nog maar weinig gemekker, en ik eet zelf meestal heerlijk.
     
    Robijn89, Asil, Sophy en 9 anderen vinden dit leuk.
  5. Golden1213

    Golden1213 Fanatiek lid

    14 apr 2020
    2.439
    1.825
    113
    Ik nocht altijd 3 dingen opnoemen wat ik niet weg kreeg! Ik moest er van kokhalzen.
    1. Champignons
    2. Rode bieten en hete bliksem!
    3. Knödel
    Daarvoor maakte mijn moeder een uitzondering. Ik ook, als ze het niet lusten ik maak altijd wat extra's. Dit juist om trauma te voorkomen aan tafel. Mijn vader was harder, daar zat ik altijd te roeren in het eten of bergjes te maken van eten. Woedend was hij altijd. Hij vond me dan verwend.

    Van Mijn oma kreeg ik altijd creatief eten. Pannenkoeken met sterren, of hartjes komkommer, of sterren kaas, ook op het bord met avond eten. Zij woonde bij ons.

    Punt is, het opdienen. Nee..het is geen restaurant! Maar het helpt wel mee.
     
  6. Saartje33

    Saartje33 Fanatiek lid

    6 dec 2018
    3.500
    5.167
    113
    Vrouw
    Favoriet van alle kinderen is hier wraps. Met allemaal schaaltjes op tafel zodat iedereen precies kan pakken wat ie lekker vindt
     
    mamameer en JupitR vinden dit leuk.
  7. Luppy

    Luppy VIP lid

    1 dec 2007
    7.043
    2.181
    113
    Hier zijn favoriet:
    Wraps
    Traybake met kip, zoete aardappel en broccoli
    Kip met prei en rijst
    Pittipanna: aardappelblokjes met gemengde groente door elkaar heen en dan doen we er meestal drumsticks bij
    Jambalaya, maar daar zit niet zoveel groente in
    Spätzle met champignonroomsaus en sperziebonen
    Kapsalon gezond: kipdijfilet in reepjes met Marrokkaanse kruiden, zelfgemaakte patat en heel heel veel sla eroverheen. Ok, er zijn vast gezondere gerechten naar deze is hier wel echt heel favoriet
     
    Yeuu vindt dit leuk.
  8. MadeInUSA

    MadeInUSA VIP lid

    27 dec 2011
    8.692
    9.660
    113
    Wat hier helemaal op gaat is een salade van linzen, komkommer, maïs, edamame, paprika, avocado en mosterdvinaigrette.

    Poke bowl gaat er goed in

    Favoriet: rijstbladen die we aan tafel vullen (bv gebakken tofu, garnalen, wakame, geraspte wortel, stukjes komkommer, avocado, gebakken zoete aardappel, edamame, eierreepjes...)

    Volkoren pasta met een tomatensaus met aubergine erdoor

    Qua rauwkost lusten ze ook alles
     
    Sophy en Yeuu vinden dit leuk.
  9. lindajl

    lindajl Fanatiek lid

    25 jan 2016
    1.731
    1.364
    113
    Vrouw
    Wraps met kip en veel groente met salade erbij
    En bami met veel groente en kipsate
     
  10. Loveischocola

    Loveischocola VIP lid

    11 jan 2019
    11.963
    12.439
    113
    Vrouw
    Rijstgerechten doen het hier altijd goed
     
  11. Fanne

    Fanne Fanatiek lid

    16 feb 2017
    2.889
    4.159
    113
  12. EdN

    EdN VIP lid

    27 mei 2011
    8.693
    3.477
    113
    Hier is pokebowl favoriet. Taco’s die ze zelf mogen vullen vinden ze ook erg lekker. Of pitabroodjes gevuld met een mengsel van gerookte kipreepjes, paprika, prei, ui, Italiaanse kruiden en een klein beetje pesto.
     
  13. TotalBella

    TotalBella VIP lid

    11 apr 2019
    6.605
    6.297
    113
    Als ik thuis vraag wat we moeten eten dan roepen de meiden in koor: sushibowl (zalm, edamame boontjes, veldsla, geroosterde pijnboompitjes, quinoa en (behalve voor de jongste) avocado.
    Wraps of pasta wordt ook altijd wel goed gegeten. En anders maar niet, ik was vroeger ook een zeikerd met eten, en dat is goed gekomen, dus zal het bij de meiden (vooral jongste) ook wel goed komen.
     
  14. bosi333

    bosi333 VIP lid

    1 aug 2006
    37.180
    6.711
    113
    Hier ook poke bowl of Bibimbap favoriet.

    Sowieso kun je met een bowl veel varieren en de groenten erin doen die ze lekker vinden.

    Onze dochter vindt bijvoorbeeld spinazie gebakken of gekookt niet lekker. Dus die doe ik er bij haar dan niet in et cetera...

    Je kunt echt elk vlees of iedere vis wel in een bowl doen. Of alleen ei.

    Maaltijdsoep is hier ook favoriet.
     
  15. Mop81

    Mop81 Fanatiek lid

    9 nov 2013
    4.056
    2.436
    113
    Vrouw
    Amsterdam
    Tomatensoep met balletjes
    Wraps met verschillende bakjes om zelf te kiezen wat je erop doet. (Sla, kipfilet, mayo pesto sausje) en wat je allemaal nog meer kunt bedenken.
    Noedels met garnalen en taugé
     
  16. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.299
    19.077
    113
    Mijn kinderen lusten alles :oops: Ik kan niet zo 1, 2, 3 iets bedenken dat ze niet lusten. Maar favorieten hebben ze wel, bij A is dat couscous (traditioneel bereid) en H pasta.
     
  17. Vulpen

    Vulpen Fanatiek lid

    30 jul 2014
    2.744
    3.282
    113
    Broccoli, aardappelen en vega-kipschnitzel is hier de favoriet. En varianten daarop.

    Ovenschotel met zuurkool, (vega)gehakt, rozijnen, ananas en aardappelen

    Boboti

    Wittebonenschotel met ei, gegrilde paprika en tomaat, met rijst

    Walnotenpasta met doperwten

    Pasta pesto met pijnboompitten

    Soep: erwtensoep, zoete aardappelsoep, broccolisoep...

    Als ze iets niet zo lekker vinden serveer ik er komkommers en tomaat bij, dan heb ik geen gezeur omdat ze dan wel iets te eten hebben.
     
  18. Nijntje01

    Nijntje01 Fanatiek lid

    2 dec 2012
    3.409
    366
    83
    Zuid-Holland
    Gelukkig eten ze bijna alle groenten, maar favorieten zijn wraps met kidneybonen, mais, paprika, tomatensaus (met zelfgemaakte Mexicaanse kruiden) en yoghurtsaus (ook zelf gekruid).

    Plakjes courgette, gehalveerde snoep tomaatjes en aardappelschijfjes (zelf gesneden en voorgekookt) in de oven in een braadslee met kaas, olie, peterselie, knoflook en oregano.

    En de grootste favoriet is sla met tomaatjes, komkommer, paprika, enz en eigen dressing.
     
  19. missle

    missle Fanatiek lid

    4 mrt 2010
    1.523
    1.063
    113
    Bloemkool-nasi, heel simpel en snel te maken.

    Ingredienten:
    • ui
    • 3 teentjes knoflook
    • 2 eieren
    • nasi kruiden
    • ketjap
    • bakje of zakje nasigroenten
    • zakje bloemkoolrijst
    • beetje olie of boter

    Uitje heel fijn snipperen en 3 teentjes knoflook persen of heel fijn snijden.
    Dit samen bakken tot de ui glazig is.
    Dan 2 eitjes erbij en roerbakken tot de eieren gaar zijn en kruimels zijn.
    Kruiden en een flinke scheut ketjap erbij (wij kruiden met Ketoembar en Djinten, maar een zakje kruiden of bakje boemboe kan ook)
    Voorgesneden nasigroenten mee roerbakken
    De laatste 1 a 2 minuten de bloemkoolrijst erbij

    Wij eten het met kroepoek en zelfgemaakte saté uit de slowcooker, of als ik lui ben met die bakjes kipblokjes in saus waar mijn zoon blij van wordt. :rolleyes:
     
    meintje vindt dit leuk.
  20. Lies1611

    Lies1611 VIP lid

    3 jun 2013
    7.039
    3.122
    113
    Broccolitaart! (Broccoli, kipreepjes of spekreepjes, bosui, kaas)
    Of alle andere hartige taarten met groente erin.
     

Deel Deze Pagina