choco...chocomeeelk nijn fiene (speen) dora bal zus joehoe ohneeee spelen spingen (springen) poes olaf sjonnie (onze cavia's)
doe je? Als je vraagt wat hij aan het uitvreten is. Foei....zegt hij nu de hele tijd te pas en te onpas tegen de hond.
o dat overal aan ruiken is zoooo grappig, vandaag zat ze bij de voeten van mn vriendins zoontje en hoorde ik snif snif whoeehhahhaha omdat we heerlijke wasverzachter hadden gebruikt op kleertjes liet ik haar ruiken, tja dan kan je dat ook verwachten..
Oudste: 1. poepiescheet 2. alle woordcombinaties die rijmen, hij verzint ze ook zelf voor de rest kletst hij ons de oren van het hoofd. altijd al een kletsmajoor geweest met een vrij bizarre woordenschat voor z'n leeftijd. (hahaha, hij heeft z'n kdv-leidster het woord 'moraliteitsbesef' geleerd... hoezo rare ouders? ) Jongste: 1. papa (tegen íedereen, ook tegen mij... hoewel: vanavond zei ze voor het eerst in wéken weer eens mama tegen me. ik was zó blij! ) 2. vwavwa (bij hondjes en alle andere harige dieren) 3. aaaai (ook bij hondjes, na vwavwa)
tut = tut/speen tie = tiet. tja zo noem ik het nogal eens happehappe = tijdens het eten mama = dat ben ik papa = dat is mijn man koe = knuffelkoe in bed wasda = lijkt op wat is dat, maar dat kan natuurlijk helemaal nog niet whahaha
Nijn zegt te pas en te onpas Pabbe (Gronings voor papa, wij leren het haar niet bewust) Papa Mwama (Mama) Apa (Opa) Aaai Aaai tits (Aai Stitch, poes) Haaaai (hoi/hallo) Heel af en toe zegt ze bos (Borst) Verder maakt ze geluidjes die erg op elkaar lijken Bwoew (koe) Broew (auto/motor)
Favoriete woorden op dit moment: Hoplaaaaa (echt bij alles wat hij doet..) Bus (op z'n Frans: buus) gaia (scania)
Tussen zijn brabbeltaal door komt elke keer "auto papa" tussendoor. Waarschijnlijk omdat hij papa 's ochtends altijd uitzwaait als hij de auto instapt en wegrijdt. Verder: Meer (als hij iets nog een keer wilt doen of meer wilt) Naam van zijn zusje Piepie hangkous (pippie langkous) Hij vindt kip ook erg lekker maar kan het niet goed zeggen. Hij zegt het al maanden andersom . Gelukkig dat de meeste mensen het hier niet verstaan maar laatst waren we in een restaurant en daar zaten toevallig wel nederlanders en die hoorden het toen hij zei " ik wil lekkere ...........
Papa Mama Poepa (opa) Moema (oma) Kiekie (tante Angelique en tractor) Koeka (Skoda) Opolo (Opel) Poesjo (Peugeot) Mama (als hij een Ford ziet, wij rijden ook in een Ford) Vrawra (vrachtwagen en vliegtuig) Tuta (voor alle gestreepte auto's met verlichting op het dak) Toetoe (voor alle auto's waarvan hij het merk nog niet kent) Boes (bus) Een echte jongen, dat is wel duidelijk... Hij kent nog veel meer woorden, maar dit is toch wel favoriet Ow ja, hij zegt bate tegen water en batemedoen tegen....watermeloen (dat is echt te grappig) Hij kan ook veel dierengeluiden, om je kapot te lachen
De woordjes-fase zijn we hier al een hele tijd voorbij.. Jayro heeft wel veel favo-zinnetjes... "Mag ik...alsjeblieft?" wordt errrrg vaak gebruikt "Ja dat is zo inderdaad" hoezo bijdehand "Goed zo mama, het is gelukt!" als IK iets goed doe "Kenji niet huilen, het is al goed, wil je ... speentje/flesje/kusje?" zodra kenji ook maar een beetje moppert Maar goed, hij kletst vanaf het wakker worden tot hij in bed in slaap valt hele verhalen, ik denk dat hij op een dag meer praat dan ikzelf.. Leuk straks bij Kenji weer die eerste woordjes, ben benieuwd of hij net zo vlot zal zijn als Jayro, dat betekent over paar maanden al papa en mama!
daaaaaa titititééér... en dan iets erachter..... bed, deur, papa, mama, bumba, auto, enz enz enz ( daaag tot de volgende keer) ooohooohhwww ( spreekt voor zich) tout... mama of iets anders ( stoute....) mammmmiee (op slijmtoontje) en een liedje iiiaaaiiiaaa aaaa (iaaa iaaa ooo old mac donald) innnnn met een priemend vingertje in zijn beker ofzo. (als hij drinken moet.) (hij praat nog niet zo goed heeft een achterstand)
Mijn zoontje zegt ook tegen iedereen hoi die hij tegenkomt, of daaaaaaaag. Een een oma in een scootmobiel is ook een motor!
Heerlijk dat gebrabbel, en soms zo lachwekkend. Onze jongste kent al veel woordjes maar ik heb zo mijn favorieten. Plaps (plas) Pallestoel (paddestoel) Snot (als ze een zakdoek vast heeft) Kik es (kijk eens op zijn dialect) Vovel (vogel) Wooi (mooi) Ik kan nog wel even door gaan maar dat bespaar ik jullie.
Hoe langer ik erover nadenk, hoe meer het er zijn... DUUUIIIITUH! (ik wil naar buiten!) Doeiii Ziiiieeeewwwwl (Sil -> hij kan sinds kort zijn eigen naam zeggen -ongeveer- en doet dat nu dus ook erg vaak) Sausie (als er ketchup op tafel staat) Ohooooh! Vallen! (als hij iets expres op de grond heeft gegooid, want hij weet dat 't niet mag) Aaaaah, uiluh... (als er 'n kindje huilt, inclusief bezorgde blik) En tot slot, op elk moment van de dag, zelfs voor het slapen gaan: Happuh etuh, happuh etuh.... (zijn eigen versie van 'Smakelijk eten' zingen) Oh, ben nog 1 heeeel vaak gehoord 'woord' vergeten: Woooooooooooooow! Bij het zien van vrachtwagens, tractoren en andere grote apparaten
Robyn roept de hele dag: "hee wat doe jij" Waar is papa (als papa even weg is en dat dan 100x achter elkaar) Als we ergens weggaan zwaait ze alles uit (de speeltuin, zwembad of de bus ofzo) en dan zegt ze daag .... tot de volgende keer. En wat oko veel voorkomt is dat ze zegt: "ik ga even gek doen" en dan gaat ze idd gek doen.
Mijn zoontje kent al heel veel woorden, en ze beginnen nou ook zinnen te worden. Hier een paar favorieten van hem: ~ Papa ~ Mama ~ Auto ~ Paadje (paard) ~ Voggel (vogel) ~ Poepen ~ Mascha (hond van m'n ouders) ~ Tacktor (tracktor) ~ Soenen aan/soenen uit (schoenen) ~ Zinnen met baby/zusje er in (ons dochtertje). Baby huilen/baby slapen in bed/baby slaap uit/baby honger.