speeltuin en grote kinderen

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door marleen3, 16 apr 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. marleen3

marleen3 Actief lid

27 mei 2006
    317
    0
    0
    Hallo Forummers,

Ik heb een vraagje.

Vandaag ben ik mijn zoon van 3 jaar naar de speeltuin gegaan. (het is de speeltuin van onze buurt). Mijn zoon ging spelen op het speelveld waar de schommel, glijbaan enz zijn. Op het speelveld heb je ook een grasveld maar is niet groot een klein veldje. Daar waren 3 jongens van mijn buurt ong. 8 tot 10 jaar aan het voetballen. Op een gegeven moment ging mijn zoon naar hun toe en wilde graag met hun spelen en voetballen. Ik iedere keer roepen maar zoon komt niet en denkt dat die jongens met hem spelen terwijl ze met z'n 3'tjes aan het spelen zijn. Mijn zoon is altijd vrolijk is nooit verlegen wilt altijd spelen met kinderen als hij ziet. Toen ik mijn zoon ging ophalen zag ik dat 1 van de jongens 2 keer hard naar hem gingen schoppen, 1 keer buik en 1 keer naar zijn knieen. Maar dat deden ze expres ik heb het gezien. Ik was boos en schreewde naar de jongen dat het niet normaal is om naar een kleien kindje te gaan schoppen en op dat moment was de moeder van de jongen bij de deur en zat tegen mij te schreeuwen dat mijn zoon op het speelveld moest spelen en niet met zijn kinderen, ik heb aangegeven dat zij gelijk heeft maar heb ook gezegd dat haar zoon niet expres moet schoppen. Mijn zoon begrijpt het niet, hij wil graag spelen.
    Ik heb toen gezegd dat ik geen discussie wil met haar en deed ze maar de deur dicht.

Nu zit ik te denken heb ik fout gedaan? Of mag de kind wel schoppen? Die moeder ging zo praten dat ik schuldig ben.
    Ik voel me nu twijfelachtig. Ik kan mijn kind wel uitleggen maar hij zou het niet helemaal begrijpen. Hij snapte zelf ook niet waarom de bal naar hem is geschopt ik zag het aan hem gezichtuidrukking.

Sorry voor het lange verhaal,maar misschien kan iemand mij helpen.
    Zodat mijn twijfel gevoel weg is.

Groetjes Marleen

2. Eva1983

Eva1983 VIP lid

2 sep 2007
    9.025
    2
    38
    Schopte hij de bal richting jouw zoontje of schopte hij met zijn voet tegen jouw zoon's lichaam?

Natuurlijk is het niet als zoiets gebeurd en natuurlijk heb je dan het recht om er iets van te zeggen. Maar ik zou dan altijd onthouden dat ík de volwassen persoon ben en dus ga ik niet naar een 8-10 jarige schreeuwen, maar ik was gewoon even naar hem toegelopen en uitgelegd dat ik het niet kan waarderen wat hij doet. Als jij naar hem schreeuwt, kan ik me voorstellen dat zijn moeder ook niet aardig en beleefd tegen jou is...

3. marleen3

marleen3 Actief lid

27 mei 2006
    317
    0
    0

Hoi Eva,

Bedankt voor je reactie. Hij schopte de bal richting mijn zoontje tegen zijn lichaam. Met schreeuwen heb je gelijk mee, ik kon me niet vasthouden hij deed het 2 keer achterelkaar. Oke als hij niet hard geschopt dan was het denk ik anders geweest, zo hard schoppen deed bij mij pijn. Ik denk dat ik eraan moet wennen hoe ik de komende tijden en in de toekomst moet gedragen en of wat ik allemaal tegen zal komen.

4. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Misschien wilden ze echt wel spelen en kunnen ze gewoon niet goed inschatten hoe hard die bal aankomt bij jouw kleine mannetje. Lees ook niet in je verhaal dat hij erom moest huilen of iets dergelijks.

Vaak laat ik dingen even gaan in de speeltuin. Hoop dingen lossen zichzelf op. Gaat er iemand huilen of echt slaan dan sta ik dus al klaar om evt in te grijpen. (en verlies je dus ook niet je geduld omdat het een berekende actie is)

en echt netjes is het niet van die jongens en de moeder natuurlijk. Maar ik ben ook geneigd niet met schreeuwende/boze mensen in discussie te gaan. Merk hier in de speeltuin wel dat de groten meestal vrij voorzichtig zijn met de ukkies en de ukkies onder elkaar juist harder. Maarja.. Niet alle groten zijn voorzichtig en ik ben ook weleens heel boos geweest. Gelukkig maakt een boze volwassene vaak genoeg indruk :)

en 1x ook heel boos geweest op een ouder die niet ingreep. Toen werd mijn dochter letterlijk gewurgd door een leeftijdsgenootje omdat ze aan dat meisje dr schep zat. Enige reactie van dr moeder: "ja dat heeft ze van dr vader". Je snapt dat iktoen wel redelijk ontplofte.. (implosie want ik ben van nature niet zo extravert)
    maar dat meisje heeft toen ze het 5 minuten later weer deed dusdanig op dr flikker gehad van mij dat dr moeder niets zei en met kind en al naar huis is gegaan.
    Helaas heb zelfs ik grenzen :)
    en geloof mij.. Ook zonder schreeuwen kan je heel boos doen :D

5. pnirmal

pnirmal Niet meer actief

Nou mijn zoon is ook tien.

Maar als ik merk dat hij een kleinkindje pijn wilt doen met trappen krijgt hij toch mooi op zijn kop van mij.

Leer zoonlief dat hij altijd lief moet zijn tegen kleine kinderen.

En zelfs van laat maar even mee spelen ze zijn nog zo klein.

Dus geef jou gelijk.

En als het andersom was geweest zoon drie kind tien dan had ik waarschijnlijk ook geroepen van he dat kan je niet maken. Het is je kind en je reageert uit een emotie van blijf van je poten van mijn kindje af;) En die moeder ze had het kunnen weten ze is niet gek.

Volgende keer gewoon zeggen van jongen zou je dat niet willen doen. Dat is niet lief en niet aardig.

Geeft die een grote mond zegje ;) zal ik een neefje van 14 er bij halen kijken of jij het leuk vind om door grote kinderen pijn te krijgen ect ect( Dit meen ik niet echt hoor) ;)

6. marleen3

marleen3 Actief lid

27 mei 2006
    317
    0
    0
    Hoi Saskia,

Bedankt voor je reactie. Ik leer er van om zo mijn verhaal te delen.
    Mijn zoon huilt niet snel, hij keek erg verdrietig en zij dat hij erg pijn had. Bij de eerste schop kwam het bij zijn knieen, ik liet het gaan en ik ging mijn zoon ophalen op het moment toen ik hem ging ophalen schopte hij expres hard tegen zijn buik ik kon het goed zien. En het is een klein kindje, het maakt niet uit welke kindje van 3 jaar daar staat, het is nog een klein kindje. Als het een leeftijdgenoot was dan het ik niet zo kwaad gereageerd.

Je hebt gelijk ook zonder schreeuwe kan je heel boos doen

7. marleen3

marleen3 Actief lid

27 mei 2006
    317
    0
    0
    Hoi pnirmal,

Ik ben blij dat je me begrijpt. Het is niet zo dat ik perse altijd mijn kind wil verdedigen, maar ik ben altijd eerlijk op een gegeven moment hoor je je kindje wel verdedigen. En het maakt niet uit van wie de kindje van 3 jaar daar heeft gestaan ik vind ze nog steeds een baby.

8. Sensea

Sensea Niet meer actief

ik denk dat het slimmer was geweest dat je je kindje eerder weggehaald had. die kinderen vonden waarschijnlijk dat hij inbreuk maakte op hun voetbalspel en in de weg liep. en omdat hij ook nog eens niet weg wilde gaan, nog meer irritanter werd. dan is schoppen natuurlijk niet de manier. maar goed ze zijn ook nog kind. als jij dan vervolgens gaat schreeuwen naar die kinderen dan zou ik als moeder van de grote kinderen ook boos geworden zijn. (nadien zouden ze heus wel aangesproken worden op het schoppen hoor) maar ik zou wel begrijpen dat het kleine kind hun spel bederfd en dat hij niet weg wilde gaan en dat je dan irritatie krijgt. je kunt dan niet verder spelen. 8 of 10 lijkt heel groot maar ik feite valt dat nog best mee af en toe. en dan kiezen ze niet altijd de juiste manier om iets op te lossen. beter was geweest als ze aan jou hadden gevraagd of je hem weg wilde halen. maarja, dat zijn volwassen beredeneringen natuurlijk.

9. mora27

mora27 VIP lid

25 nov 2009
    6.381
    0
    36
    webwinkel eigenaar
    in een huis
    snap dat je boos werd, maar je had beter naar die jongen kunnen toelopen en hem duidelijk maken dat hetzeer doet bij zo'n kleintje om zo hard te schoppen, en dan je zoontje meenemen aan de hand en weggaan, wat anders gaan doen....

denk dat ik dat zelf zo zou hebben gedaan.... die kleintjes zijn idd nog zo onbevangen en willen gewoon meedoen....

10. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

@Marleen ben met je eens dat het echt niet kan hoor :)
    ben al blij dat dat soort dingen hier in ieder geval qua pijn doen weinig voorkomen.

Ander voorbeeld wat ik me bedacht is van 4 meisjes hier in de straat vorige zomer.
    1 was wat jonger maar mag alles, 2 zusjes en ons buurmeisje van 6.
    Die laatste mag niet zo vaak buiten spelen en draagt altijd wit maar moet wel weer schoon thuis komen.

Wat deden ze dan... Als ze haar zat waren gingen ze aan de overkant van de straat spelen omdat ons buurmeisje niet mocht oversteken.
    Vond dat echt zo onwijs zielig...

Deel Deze Pagina