Een paar maanden geleden heb ik mijn oude hobby, fotografie weer opgepakt. Ondertussen een nieuwe camera en wat lenzen rijker. Maar qua fotobewerkingsprogramma kom ik er maar niet uit. Welk programma raden jullie aan voor op de laptop? Het liefst gratis of niet te duur, want het is puur een hobby. Ik ben benieuwd naar jullie tips en ervaringen.
Ik gebruik Lightroom nu voornamelijk op mijn telefoon. Maar heb het ook op de computer. Ik vind het fijn en makkelijk werken. Wel presets gekocht van een fotograaf, zo is het heel makkelijk om je foto te bewerken. Vaak pas ik het dan nog een beetje aan
Ik maak gebruik van GIMP. Via Youtube kan je heel veel vinden hoe je kunt bewerken. Ik gebruik het meer voor ontwerpen van drukwerk maar je kan foto’s ook ermee bewerken. En het is volledig gratis.
GIMP is geweldig!!! Heb ik m trouwfoto's mee gedaan. Even filter opslaan en hoppa hele reeks foto's die op een stuk feller gedeelte van de dag gemaakt waren in dezelfde setting gezet, zodat het 1 geheel bleef. Viel qua leercurve ook erg mee, maar goed dat ligt er allicht ook aan WAT je er mee wilt doen. Maar voor een gratis tool is hij wel heel sterk.
Lightroom is alleen verkrijgbaar middels een abonnement a ruim 12 euro per jaar. En je moet er eigenlijk wel voor in RAW fotograferen. In jpg heb je te weinig ruimte aan informatie in je foto. Ik zit bij een fotoclub en iedereen die alternatieven had geprobeerd (want gratis, geen abo, enz) stapt nu toch langzaam over naar lightroom vanwege de eenvoud. GIMP is een weinig intuïtief programma en andere programma's gaan ook over op een abonnement of word je op een andere manier gedwongen om een (dure) update te kopen.
Je bedoeld denk ik dat LR €12 per maand kost, helaas niet per jaar. Ik gebruik ook Lightroom en Photoshop.
Ja dank voor de correctie, 12 euro per maand, zo'n 150 euro per jaar. Maar bij de fotoclub zijn we erachter gekomen dat er eigenlijk geen alternatief is.