Naar aanleiding van het andere auto topic dacht ik, ik gooi m er ook even in . Wij willen overstappen van vouwwagen naar caravan. Maar we hebben nu een dacia logan mcv van 2007 met 1.4 motor. Een vouwwagen trekken lukt nog net (we zijn in het zwarte woud en luxemburg geweest) . Maar met een caravan gaan we die heuvels waarschijnlijk niet opkomen. Dat trekt de motor gewoon niet. Maar wat is nu een betaalbare vervanger (waarbij je niet achteruit gaat in jaren?!) ? Moet je echt een 1.8 motor hebben? Met een budget van 7000 euro ongeveer is het best moeilijk (aankoopprijs van de nieuwe auto, inruil tel ik al mee) . Dus ik vroeg me af met welke -niet te dure niet te zware- auto jullie naar Frankrijk etc rijden met caravan. ---> wij hebben straks overigens een relatief kleine caravan - wel voor 4 personen maar geen meterslange
Wij hebben een Mazda 323 gehad met, geloof ik, een 1.4 of 1.5 liter motor. Die mocht onze caravan trekken, en die kon dat ook. Op de OVI site van het rdw kun je per kenteken kijken wat de auto mag trekken. Is niet altijd afhankelijk van de motorinhoud. Wij hebben nu trouwens een Toyota avensis verso. Ik geloof 2.0 maar dat weet ik niet eens.
het is geen antwoord op jullie vraag maar wij hebben een mercedes s klasse 400 voor de caravan staan. maar we hebben ook een caravan van 6.50 meter. ding weegt al 1800 kilo
Daar had ik al eens gekeken, maar mogen en goed kunnen is nog wel een verschilletje . Ook Nederland of buitenland maakt een groot verschil. Met de dacia kunnen we nog wel een weekendje in Nederland met de caravan (west brabant) maar écht heuvels... met de vouwwagen moesten we dit jaar al in zijn 2 naar boven op de snelweg op enkele plekken....
Op je kentekenbewijs kun je kijken wat je auto mag trekken. Dit kan hij dan ook wel. En dan kun je een caravan kopen die daaronder blijft. Let op de gewichtsverdeling van je bagage, dus bijv. stoeltjes etc in de auto vervoeren ipv in de caravan, dat scheelt alweer voor het trekgewicht. Wij hadden tot voor kort een Renault Megane die een grote zware Hobby 500 kon trekken. Dat ging relatief probleemloos, ook wel in de bergen. Maar we hebben ook met een Seat Arosa (ja, zo'n heel kleintje) een Predomcaravannetje getrokken door de Alpen. Ging ook wel goed.
Heeft geen zin om te kijken naar 1.6 of 1.8. Je moet naar motorvermogen kijken Van het ene merk kan de 1.6 motor wel sterker zijn dan de 1.8 van een ander merk. Je kan via kenteken kijken wat de auto mag trekken.
Vw Passat 2.0 2005 Caravan Eiffelland holiday , met dissel 6,5m (4pers caravan) We hebben 6500 betaald voor onze auto. Misschien een optie😬
Je moet echt kijken wat de auto mag trekken van gewicht. Had een Opel Zafira, een 2.0 diesel met 140 PK, hij mocht maar 1170 kg trekken! Nu heb ik een VW Tiguan, ook een 2.0 Diesel, wel meer PK (194) en hij mag tot 2,5 ton!