Hallo forummers, Ik vroeg me af of iemand hier ervaring heeft met pillen die de vruchtbaarheid zouden (kunnen) verbeteren. Ik heb bv. ETOS zwanger worden 3 maanden geslikt, maar helaas dus niet zwanger geworden. Vriendlief aan de zinktabletjes gezet, 't wordt alleen maar minder! Ben toch nog hoopvol dat er iets is wat een beetje werkt. Voor een paar procentjes kans erbij willen we best wat slikken! (als het niet slecht is voor de gezondheid). Heeft heeft hier iemand (de man dan...) ervaring met Flixar bijvoorbeeld? Liefs, B.
Botervliegje, aangezien de meiden hier allemaal in de mmm zitten, zullen vaak pilletjes niet helpen behalve bv clomid voor vrouwen die geen eisprong hebben. Of idd zinktabletjes soms voor tijdens de iui/ ivf of icsi behandeling voor de kwaliteit van het sperma. Als dit het geval was denk ik dat we allemaal als gekken zouden rennen voor zoiets.
hi botervliegje, ik denk dat je dat met geen enkel zomaar los verkrijgbaar pilletje je zwangerwordkans kan verhogen. 100 jaar geleden heb ik ook die ETOSpillen gebruikt, maar mijn cyclus werd er alleen maar langer van. het is een kwestie van of jij en je man samen goed (genoeg) vruchtbaar zijn. indien het (te) lang duurt, kan je naar de HA gaan voor een orrienterend vruchtbaarheidsonderzoek. succes!
Hallo dames, Bedankt voor jullie reacties. Ik zit helaas ook (8e IUI alweer...) in de mmm. Ik wil graag alles er aan doen wat ik kan/ wat we kunnen doen om de kansen te verbeteren, als zou het maar een klein beetje schelen. Juist omdat die kansen al zo klein zijn. Stel dat die Flixar-pilletjes die ik noemde bijvoorbeeld echt zouden werken en het zaad zou beter worden (laatst zaten we op 300.000 na opwerking...), dan is dat juist iets om te proberen voor stellen in de mmm die zaadproblemen hebben, toch? Maar ik kan me voorstellen dat mensen dat soort pilletjes hebben geprobeerd en dat het niks lijkt uit te maken, dus weggegooid geld. Daar ben ik benieuwd naar. Voor vrouwen lijkt het me nog lastiger om iets algemeens te vinden wat zou helpen. Denk inderdaad dat de ETOS-pilletjes voor ons niet zoveel doen. Liefs, B.
ik geloof er niet in. omdat anders de gynnen en artsen er wel mee zouden strooien toch? klingman is wel aan een halfje clomid. we kunnen over een maandje zien of het daardoor is verbeterd.
Dat is ook zo, maar ik dacht wie weet is er toch iets op de markt wat sommige gynnen aanraden wat het waard is om te proberen. De ene gyn is de ander niet heb ik al gemerkt. Spannend, jouw mannetje aan de Clomid! Heb ik nog nooit van gehoord. Waarom krijgt 'ie dat als ik vragen mag? Is bij hem een hormonaal probleem? De mijne heeft weinig zaadcellen en slechts 2 % normale vormen. Maar verder zijn de hormonen niet onderzocht.
Volgens mij zijn er geen pillen op de markt die je vruchtbaarheid verhogen. Wat er op de markt is, is puur commercieel en werkt in op de angst en onzekerheid van mensen. Er is helemaal niet bewezen dat het werkt. Als het echt zou werken, dan zouden artsen er gebruik van maken. Waarom mensen dure en zware vruchtbaarheidsbehandelingen laten ondergaan, als het met een pilletje op te lossen zou zijn?! Geef je geld dus niet uit aan zogenaamde vruchtbaarheidsverhogende middelen. Gebruik het zeker niet zonder dat je arts ervan op de hoogte is. Want sommige kruiden en middelen kunnen de hormoonmedicatie juist tegenwerken en je mag ook niet alles zomaar gebruiken, omdat het op bepaalde momenten in je cyclus juist schadelijk kan zijn voor een prille zwangerschap. Om de zaadkwaliteit te verbeteren (als dat al mogelijk is) dan zou ik me aan de standaard regels houden: niet roken, geen alcohol. geen warme baden/sauna's, geen strak ondergoed, voor een behandeling min 3 dagen en max 7 dagen onthouding, enz.
helemaal met jippie eens. ik denk zelfs dat je de kwaliteit niet kan verbeteren, maar wel erg kan verslechteren vandaar dat niet drinken/roken/strakke undies/enzovoort goed zijn. @botervliegje: de hypofyse zou iets lui zijn. vandaar.
Hoi, ik ben wel eens tegengekomen dat je 200mg vitamine B6 moet slikken en heel veel (ook 200?) IU Vitamine E. Dit zoiu goed zijn voor je oestrogeen huishouding. Ik weet even niet in welk zh dit wordt toegepast, maar er is er wel een in nederland. Zelf dacht ik: baat het niet dan schaad het ook niet en zowaar is mijn hormoonhuishouding een keer op peil.... of het tussen mijn oren zit of niet, het maakt mij niet uit . Liefs, Marjah
Ik denk wel dat je de zaadkwaliteit ietsjes kunt verbeteren door je aan de gestelde leefregels te houden. Maar als de zaadkwaliteit sterk verminderd is, dan heeft dat vaak een medische oorzaak. Bij ons is de oorzaak een spatader, het kan hormonaal of genetisch bepaald zijn, het kan aan de zaadleiders liggen, mannen kunnen onvruchtbaar worden doordat de balletjes vroeger niet zijn ingedaald of doordat ze de Bof (of was het Rode Hond?) gehad hebben. Vitaminepilletjes zullen hier niks aan veranderen. Gezien jullie aantallen, denk ik aan een medische oorzaak en zul je in aanmerking komen voor IVF/ICSI. Een paar honderd zaadcellen meer, zal niet echt iets veranderen aan de situatie, jammer genoeg... Heel veel succes en ik hoop natuurlijk dat het met IUI nog gaat lukken of op de gewone manier!