recepten voor spitskool

Discussie in 'De lounge' gestart door singa, 17 nov 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. singa

singa Niet meer actief

Ik heb een spitskool gekocht maar weet niet zo goed wat ervan te maken. Ik heb alleen een recept voor spitskool stamppot. Maar misschien heeft iemand hier veel betere ideeën?

2. zustertje

zustertje Niet meer actief

Ui met champignons bakken spitskool erbij (kruiden naar keuze)
    noedels koken
    Alles door elkaar en in een ovenschaal beetje kaas er over heen en dat even laten smelten onder de grill.
    ERG LEKKER!

3. Only me

Only me Niet meer actief

Je kan spitskool stamppot maken, net als je normaal rauwe andijvie gebruikt :) Is echt heel erg lekker!

Of een ovenschotel. 500 gram gehakt, 1 rode paprika, 3 sjalotjes, klein teentje knoflook, 1 kleine prei en dat bij elkaar bakken. Spitskool erdoor en dan de ovenschaal insmeren. Bovenop aardappelpuree doen en ene beetje kaas. In de oven totdat de kaas krokant is en smullen maar!!!

4. stef

stef Fanatiek lid

19 apr 2006
    3.084
    31
    48
    Hier gewoon super simpel en valt ook bij andere in de smaak!

Spitskool wokken kerrie sausje van maggie erdoorheen dat in de ovenschaal doen.

Daarna 500gr gehakt wokken met cajunkruiden ook in de ovenschaal puree erover heen en met je vork lijnen trekken over je puree wordt die knapperig van ff 30 min in de oven en eten maar!

5. singa

singa Niet meer actief

Bedankt voor de reacties. De recepten lijken mij in ieder geval lekkerder dan stamppot.
    Ik ben niet zo'n stamppotfan maar mijn vriend wel.

6. z0nne

z0nne Niet meer actief

Spitskool kleinsnijden, 5 minuten in magnetron koken
    spekjes kort in de magnetron bakken, daarbij bakje creme fraiche
    alles door elkaar roeren en dan nog 3 minuten in de magnetron

Lekker en snel klaar :)

7. sprits

sprits Fanatiek lid

21 feb 2011
    3.917
    376
    83
    In een ovenschotel. Spitskool roerbakken, nasimix er door, met puree en gehakt in de oven.
    Jammie.

8. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Ik maak met spitskool altijd koolrolletjes gevuld met gehakt. Je moet de kool dan blancheren in kokend water en dan komen de bladeren makkelijk los. Je snijd de hardste nerf eruit. Dan leg je een pluk aangemaakt gehakt erin en maak je een mooi rolletje. Ik doe meestal 2 per persoon.
    De rest van de spitskool snijd je klein en leg in in een ovenschaal en daar boven op leg je de rolletjes. Dan maak je een bechamelsaus waaraan je creme fraiche en tomatenpuree aan toevoegt (en zout en peper natuurlijk) en die giet je eroverheen. Dat geheel moet zo'n drie kwartier in de oven (met alufolie eroverheen) op 190/200 ongeveer.

Ik eet het dan met rijst.

9. Mayon

Mayon Niet meer actief

Ik kook het alleen en dan wat nootmuskaat erop.

10. lieselot84

lieselot84 Fanatiek lid

11 okt 2008
    4.362
    0
    36
    Adm. mw.
    Overijssel
    spitskool - kip - rijst
    -----------------------

spitskool
    ui
    rode paprika
    champignons
    spekblokjes
    kipfilet
    kerriepoeder

snij de spitskook in dunne reepjes, snipper de ui. snij de paprika, champignons en kipfilet (beetje kerriepoeder of vleeskruiden erover) in stukjes

bak de spekjes in de wok, daarna de kip erbij. als dit (spek + kip) klaar is, uit de wok halen.

in het vet van het spek bak je de ui, rode paprika en champignons. als dit gaar is doe je de spitskool erbij. Kerriepoeder erover. roerbakken. knapperig houden.als het bijna klaar is de spekblokjes en kip toevoegen.

Serveren met bijv. rijst

Dit recept heb ik onlangs geprobeerd en wij waren aangenaam verrast :)

11. Kylie1986

Kylie1986 Niet meer actief

Ik krijg er honger van :D

12. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Wat wij doen ->
    Gehakt rul bakken met flink wat uitjes erbij en een klein beetje paprika/chilipoeder of een paprika mee bakken. De spitskool en de rijst koken.

Ovenschaal invetten, rijst erin scheppen met een eitje erdoor. Mengsel van ui/gehakt er over heen scheppen en een laagje kaas erover heen. Spitskool erop scheppen en weer een laagje kaas. Vervolgens ruim een half uur in de oven en daarna vind ik het smullen! Maar vooruit, ik schijn de enige te zijn die dit lekker vind :p!

13. guppekop

guppekop VIP lid

28 aug 2009
    13.271
    1
    0
    varend op schip
    zo kende ik hem niet, maar goed idee! lijkt me lekker!

ik maak er altijd stamppot van met nasimix en spekblokjes

14. lillibit

lillibit Fanatiek lid

12 jul 2010
    2.348
    0
    0
    in de jeugdzorg
    Midden Nederland
    Gehakt rulbakken met peper, zout en evt. knoflook, spitskool (in reepjes gesneden als dat nog niet gedaan is) erbij, roerbakken en tegelijk op smaak brengen met kerriepoeder!

Deel Deze Pagina