Daan is door de warmte helemaal uit zijn ritme, hij slaapt overdag nauwelijks ook al ligt hij alleen maar in een rompertje in zijn slaapzakje. Ik had het allemaal zo mooi bedacht: dat ik Daan wel in de bak van de wandelwagen zou laten slapen in de woonkamer, waar het een stuk koeler is. Maar ook dat wilde hij niet. Hij geeft ook heel vaak aan dat hij honger heeft, maar als ik hem vervolgens aanleg spuugt hij alles net zo hard weer uit. Dus volgens mij heeft het mannetje gewoon dorst, dat hebben wij immers ook als het zo warm is. Ik geef hem tussen de voedingen door nu elke keer een paar theelepeltjes water. Kijken of dat helpt. Hebben jullie kleintjes ook zo'n last van de warmte? Vraagje: Welke zoogcompressen gebruiken de dames die bv geven? Ik heb er al verscheidene geprobeerd, maar geen van alle vind ik ze echt prettig. En ik heb ze helaas echt hard nodig tegen het doorlekken. - Hema compressen: waardeloos, geen plakstrip en heel snel doorweekt. - Etos compressen: waardeloos, klein plakstripje en heel snel doorweekt. - Prenatal (Pigeon) compressen: gaat wel, grote plakstrip en niet zo snel doorweekt. Waar ik ook van baal is dat ik hierdoor dag en nacht mijn beha moet dragen. @Mirella28: Ik wil voorlopig nog even wachten met een eventueel tweede kindje. Denk dat het er op termijn wel komt (als alles meezit natuurlijk), maar nu eerst maar eens genieten van Daan. Hoe mijn dag met Daan eruit ziet? Dat is van tevoren moeilijk te zeggen, ligt helemaal aan of hij zich een beetje aan het voedingsritme houdt of niet. Als hij dat niet doet, kom ik vaak nergens anders aan toen dan voeden, verschonen, beetje spelen, voeden, etc. @viefje: Tja, die lekkende tepels... ik denk dat het kwam omdat er nu geen stress bij was. Als je moet kolven ben je toch altijd een beetje gestresst of je wel aan de gewenste hoeveelheid komt (althans, ik wel). Borstvoeding wordt continu ververst volgens mij, dus over de datum kan het niet zijn gelukkig. En ook al geef je borstvoeding, dan nog hoeven je borsten niet gevuld aan te voelen. Dat zegt helemaal niets over de hoeveelheid melk. Hier ook een sprongetje, ik hoor ineens ook allemaal nieuwe geluiden en zie Daan nieuwe dingen doen (veel spartelen met armen en benen, meer interesse in wat er buiten de wandelwagen gebeurt). Leuk dat Lisa nu echt lacht en nieuwe dingen kan! @asjuh: Jaaa, die borstvoeding daar kunnen onze kleintjes mooie spuitluiers van maken soms. Daan zat van de week ook bijna helemaal onder, had ik de luier niet strak genoeg dichtgeplakt . Ik dacht al: wat stinkt hij! Groene poep = teveel voeding, maar dat hadden al meerdere dames geantwoord zie ik. @Marjanne: Wij laten Daan wel inenten, aanstaande donderdag krijgt hij zijn eerste prikjes. Ook met het oog op zijn opvang op het kinderdagverblijf. Hoe wij tegenover de inentingen staan? Natuurlijk is het geen pretje, maar van zo'n prikje is ons mannetje minder ziek dan hij zou zijn van de aandoeningen waartegen hij inge-ent wordt. @Pendrag: Ben je stiekem niet teleurgesteld dat je gewoon ongesteld werd? En ja, snel aangeschoten zijn na 1 of 2 glaasjes alcohol herken ik wel. Gisteren twee glaasjes rosé gedronken, die zakten ook behoorlijk naar mijn benen. Ach, als je er maar van geniet he ? @Lisette28: Heb je een goed gevoel over je sollicitatiegesprek? Ik duim dat je wordt aangenomen! @daphne78: Mooi dat de kv geen probleem is voor Sam! Hier bellen met name vrienden ook nu pas om op kraamvisite te komen, ik denk dat iedereen bang is teveel vooraan te staan en zich op te dringen of zo. @fredje8: Daan is ook vaker wakker, maar direct na de voeding geeft hij toch steeds aan dat hij moe is. Ik leg hem in zijn bedje, en dan wordt hij ongeveer een uur voordat het tijd is voor de volgende voeding al wakker. Meestal nog niet met honger, dus dan haal ik hem soms alvast maar uit zijn bedje en speel een beetje met hem. @inge1983: Wij hebben een badzitje gekocht voor in het babybadje. Op zich een handig systeem, maar als Daan erop zit, zit hij precies met zijn balletjes en zijn piemeltje tegen de steun. Lijkt me niet echt lekker zitten voor een jongetje. Dus we hebben het nog niet echt gebruikt. Hoe doen jullie dat? @liefje: Sterkte met Harco's slaaptest vandaag! Groetjes, Wendy
@Wendy, wij hebben een easy bath matrasje voor in het bad. Daar ligt Sam gewoon op en dan heb je ook beide handen vrij. Geen dingetjes tussen de beentjes. Ik vind het soms echter wel prettiger om Sam met de hand in bad te doen (voor haar ontspanning). @Mirella, onze dagen zijn een grote ramp Ik heb eigenlijk alleen een avond ritme sinds vorige week. Maar ik sta om 6 uur op geef haar voeding dan ga ik terug naar bed, als het kan staat Mark op voor de voeding van 10 uur en dan gaat hij soms al met haar op pad. Wij gaan ook op de middag nog eventjes naar het winkelcentrum. En dan 's avonds badderen masseren eten en slapen. Huishouding is hier beetje ondergeschoven
O ja, we zijn er vandaag achtergekomen dat ons autostoeltje (maakt niet uit of het een maxicosi of onze rebel is) niet in mijn auto kan.. nu moet ik of een nieuw stoeltje, of nieuwe gordel achterin grrrrrr!
@Wenniepenny: stiekum wel een beetje ja. Maar het is wel verstandiger om nog heel even te wachten. Kan ik lekker van de zomer genieten. Stel je voor dat ik weer zo'n ellendige zwangerschap zou krijgen. Pfff. CB heeft vanmiddag teruggebeld. Zij denken ook dat het aan de speen ligt. Doordat Jarissa nu te veel moet werken om haar voeding binnen te krijgen, wordt ze te moe. Halverwege de fles valt ze dan in slaap. Om vervolgens veel te vroeg weer wakker te worden. En dan niet uitgerust genoeg is om een volle fles leeg te drinken. Ik heb net een nieuwe speen gehaald en die fles had ze echt zomaar leeg! Ik ben nu zelf wel helemaal kapot hoor. Ben rond 2 uur weggegaan en nu net 10 minuten thuis. Pfff, wat een eind lopen. Alles bij elkaar heb ik zeker 15 kilometer gelopen. Als ik nu niet afgevallen ben, weet ik het ook niet meer. Jarissa heeft weer honger geloof ik. Ik ga proberen het nog even te rekken met haar (ze heeft nog maar 3 voedingen op vandaag dus gelukkig mag ze er nog 2) en dan voeden. En zien dat ik tussendoor zelf wat te eten krijg. Wat ritme betreft, dat wisselt per dag. Ergens tussen 6 en 8 de eerste voeding, dan als het lukt allebei nog even slapen tot een uurtje of 11. Tweede voeding voor Jarissa, ontbijt voor mama. 's Middags in ieder geval een eindje wandelen. Als het lukt wat huishouden en 's avonds ben ik momenteel alleen maar met Jarissa bezig. Tussendoor tv aan en af en toe de laptop erbij.
Hier is het alle dagen vroeg opstaan, Harco word meestal wakker rond 6.30 a 7uur en wil daarna niet meer slapen, en blijft hij wakker tot zijn voeding van 9uur, rond 10uur valt hij meestal in slaap tot een uur of 12 en dan begint hij te huilen voor zijn volgende flesje maar we moeten bij hem echt zorgen dat er tussen zijn voedingen 4uur zitten, kwestie van zijn maagje niet te overbelasten daar hij zo ziek is geweest. In de namiddag gaan we vaak een wandeling maken of naar de winkel en dan slaapt hij in zijn maxicosi tot een uur of 17 a 17.30 en krijgt hij zijn volgende flesje, vaak blijft hij dan gewoon wakker, rondkijkend of huilend tot hij zijn volgende voeding moet krijgen rond 21uur, hierna gaat hij zijn bedje in en valt hij na een 15minuten in slaap tot 01uur a 01.30 voor volgende flesje, valt dan terug in slaap tot 05uur a 05.30 voor zijn laatste flesje van de nacht. We zijn eigenlijk wel heel de dag goed bezig, maar daar mijn vriend in ziekteverlof is kunnen we alles met zijn twee doen alsook de voeding s'nacht, ik doe die rond 01uur en hij die van 05uur en zo hebben we toch nog een goeie 6uur dat we aan één stuk kunnen doorslapen. eigenlijk hadden we stiekem gehoopt dat we mochten proberen om hem rond 01uur s'nacht door te laten slapen maar daar zijn problemen mag dit nog niet en moeten we hem wakker maken voor zijn flesje, hopelijk mogen we binnen een aantal weken dit wel proberen, ik voel gewoon aan dat hij liever zou doorslapen.
Onze dag door de weeks: 7:45 Sofie eten geven, even spelen op bed, Sofie terug naar bed en ik douchen en ontbijten, vriend gaat 8:30 naar werk. Dan doe ik alvast wat huishouden. 10:30 Sofie wakker maken voor badje (om de dag) daarna fles, spelen, bedje anders 11:00 fles 13:00 Sofie eten, met Sofie de stad in, boodschappen doen. Als we terug zijn Sofie naar bed, dan doe ik afwassen, de was etc. 15:30 fles, spelen, naar bed 18:00 vriend komt thuis, ik kook, eten 19:00 fles, naar bed. Dan doe ik de afwas (en uitkoken) en daarna ga ik lezen of internetten of tv kijken, vaak hebben we ook wel vrienden over de vloer 23:00 fles, naar bed en 24:00 gaan we zelf naar bed tijden schommelen wel een beetje maar meestal maar een half uur verschil. Weekend is bijna hetzelfde allen gaan we weer naar bed na de ochtendvoeding om nog even uit te slapen. Groetjes Lisette
@ Wenniepenny, er zijn zoogcompressen van lilypad, deze zijn van siliconen en plakken aan je borsten. Mijn dag ziet er een stuk anders uit, Tedje slaapt weinig overdag en zeker met deze warmte. Daar komt wel bij dat hij 's nachts goed slaapt. (gelukkig) Ik ga elke dag met de kleine man naar buiten, boodschappen doen of even naar opa en oma. Daar krijgt hij dan ook weleens een voeding en daarna weer lekker naar huis. Ben ookal een paar keer aan het werk geweest in onze eigen zaak. Dan gaat hij soms mee en komen opa en oma langs om tijdens drukke tijden even met hem te gaan wandelen.
Leuk om te lezen hoe jullie dagen eruit zien. Spelen kan ik me nig niet zoveel bij voorstellen. Merk dat ik vooral goed ben in rust geven. Mn vriend kan juist veel beter dollen. Zo vullen we elkaar mooi aan. Een andere speen lijkt veel uit te maken. In no time was de fles leeg. Daarna even jengelen omdat Jarissa nu natuurlijk gewnd is veel langer te moeten zuigen. Helaas pakte ze de fop niet. Toen even huilen door krampjes maar niet echt hevig. Ze is op mn schouder in slaap gevallen. Ik dacht haar lekker in bed te leggen maar dat vond ze niets. Ik heb even gedoucht (dat mocht echt wel na mijn wandeling vav vanmiddag). Toen ik klaar was, lag Jarissa nog te huilen, hartverscheurend. Ik heb haar bij me genomen en met wat nahuilen en nasnikken is ze toch weer in slaap gevallen. Al met al veel minder huilen, 'rustiger huilen' en veel meer geslapen dan voorgaande avonden. In bed slapen komt morgen of overmorgen wel weer. 1 stap tegelijk. Voelen jullie je dan ook zo schuldig? Blijk ik zo'n huilend onrustig kind te hebben gekregen door een verkeerde speen. Ik denk wel eens dat je daarom niets meer weet van je eerste jaren: om de blunders van je ouders niet te weten.
hahaha,, moet ff lachen hoor! zou dat de reden zijn?! mijn dagen zien er nooit hetzelfde uit, hihi. denk dat ik er toch wat meer regelmaat in moet gaan brengen ben af en toe té makkelijk.. ruben heeft er de laatste 3 dagen ook weer een handje van om tussen 3.30 en 4.00 weer wakker te worden. weet niet wat ik nu anders doe dan anders, was net zo blij dat ie doorsliep tot 6.30! net een gesprek gehad met een gastouderbureau, als gastouder dan, hoop dat ze snel een gezinnetje voor me hebben. gaan we er financieel toch weer op vooruit....
@runner: leuke manier om geld te verdienen! Ben benieuwd wanneer ze een gezinnetje hebben voor je. Wat een wereld van verschil zeg, een andere speen. Voeden duurt nu geen uur meer maar is binnen een kwartier klaar. Jarissa is ook weer wat vrolijker. Tweede voeding vandaag om kwart over 10. Om elf uur sliep ze al. Ze had dus toen haar fles leeg, lekker geboerd, was verschoond (gelukkig had ik vanochtend vroeg geen zin gehad om een luier uit de woonkamer te halen waar maatje 2 ligt dus had ze een maatje 3 om. Die had wel wat doorgelekt maar bevatte zoveel poep, dat had NOOIT in maatje 2 gepast), even in de box gelegen, wat geknuffeld en een beetje gehuild op schoot. Ze is nu zo gewend na het verschonen de tweede helft van de fles te krijgen dat ze nu om moet schakelen dat ze al vol zit. Ze ligt nu heerlijk in haar wagen te slapen. Mn vriend zou om half 12 thuis komen van het fitnessen. Ben benieuwd. Dan heb ik nl. tot half 1 de tijd om even bij de paarden aan de gang te gaan. Even de boel uitmesten en paarden borstelen. Als de dag zo blijft, kan ik dan vanmiddag gaan rijden. Wat een omschakeling he, dit weer? Ik vond het gistermiddag al te merken zeg. Had ik niet verwacht. Toen ik met Jarissa wegging om 2 uur had ze alleen een romper met haar luier aan. Onderweg heb ik haar hoofdje en handjes regelmatig nat gemaakt om haar te verkoelen. Op de terugweg kreeg ze het koud. Uiteindelijk lag ze aangekleed onder 2 omslagdoeken waarvan 1 dubbelgeslagen. Toen pas was ze warm genoeg. Ik was blij dat ik toch zoveel had meegenomen! @Daphne: balen zeg, van je autostoeltje. Dat soort kosten zit je echt niet op te wachten.
hoi dames hier nog een februari mama.ben op 25 februari bevallen van maureen. ik kom ook gezellig meekletsen met jullie! liefs rianne
welkom rianne, nog gefeliciteerd met jullie dochter pendrag dat had ik ook gister. ruben lekker meegenomen naar buiten in een shirtje. kom ik de buuf tegen bij het speeltuintje, toen wij uitgekletst waren na anderhalf uur heb ik maar rechtsomkeers gemaakt en terug naar huis gelopen want het was behoorlijk frisjes geworden. vanmiddag naar de VK iemand enig idee wat zo'n nacontrolle inhoud?
Welkom Rianne! Gefeliciteerd he @runner: Bij mij hield de nacontrole vrij weinig in eigenlijk.. Ze vroeg hoe het nu met me ging en of ik nog vragen of problemen had.. Alles was in orde en dat was het eigenlijk.. Nog even naar Lisa gekeken en met 10 min. stond ik weer buiten.. Voor mij was het gewoon leuk haar nog een keertje te zien en te kunnen laten zien hoe Lisa veranderd was in die paar weken, dat was voor haar ook leuk ze had extra gevraagd met baby te komen.. Jammer dat je niet hier in de buurt woont.. wij zijn al ruim 8 maanden aan het zoeken naar een gastouder helaas zijn ze hier maar dun gezaaid dus wij moeten nu toch naar het kdv, niks mis mee maar niet onze 1e keuze... Hierwas gister nog niks te merken van enige verkoeling... Nu begint het af te koelen maar ik loop nog steeds in een hemdje.. De zon is alleen niet meer zo fel aanwezig, wat bewolking en er staat een fris briesje.. Ik weet niet wat me overkomt, Lisa heeft doorgeslapen van 23.30 tot 6.00 uur fles gehad en toen schrok ik om 10.00 uur! wakker.. Lag ze heerlijk wakker in haar bedje om zich heen te kijken.. Heerlijk uitgerust dus nu Nu ligt ze sinds 11.30 uur weer in bed en is ga slapen zonder 1 huiltje.. Hoera! Eindelijk weer onze Lisa zoals ze de eerste weken was! P.s. die opmerking over verlopen moedermelk was een grapje he.. maar heb besloten het niet weer opnieuw te gaan proberen.. Ze doet het nu heel goed op die voeding tegen koemelkallergie dus waarschijnlijk heeft ze dat en dan moet ik op dieet.. Bovendien is ze nu aan deze voeding gewend en nu weer omschakelen is ook maar verwarrend voor haar en haar darmpjes...
@ runner bij mij was de nacontrole meer kletsen met andere moeders die ook in die zelfde periode bevallen zijn. ik heb daar anderhalf uur gezeten met een kop koffie en een gebakje! heerlijk gezellig! heb daar nog even mijn hb gecheckt en daarna de verloskundige bedankt. en dat was het liefs rianne
Hier hadden we al heel snel een ritme, maarja dat kan ook niet anders als er nog 3 (soms 5) kinderen rondlopen en hun behoeftes hebben. De kleine heeft niet zoveel keus als zich aan ons aan te passen... Hij drinkt om de 3 a 4 uur een flesje (5 per dag) en die drinkt hij tussen 7 uur s'morgens en 20 uur s'avonds, slaapt nu echt iedere nacht door, al een week of 2 inmiddels. Maar na iedere fles slaapt hij eigenlijk weer verder, dus overdag alle tijd voor het huishouden. (Wat een feest... ) Wassen wisselen we af, de ene keer bad, dan is douche, dan in het kleine bad alleen, dan in het grote bad bij een broer of zus etc etc. (Wel om de dag, beter voor ze huidje.) Nacontrole ben ik niet geweest, was wel de bedoeling, 6 weken na de geboorte, maar is er niet van gekomen en ik weet dat het niets voorstelt, voel me prima, dus verder ook niet nodig heb ik besloten. Het consultatieburo bezoek ik ook alleen nog maar voor de prikken want ik weet nu zeker dat het gewoon een stel mutsen zijn die vanuit een boekje alles ophoesten en je daar alleen maar vreselijk lang op je beurt zit te wachten. Allemaal zonde van me tijd! Ieder kind is anders en heeft een eigen gebruiksaanwijzing! Groetjes Cellie.
ohja ons ritme... Lisa komt op het moment tussen 4.00 uur en 6.00 uur dat wisseld nog.. Krijgt dan een flesje en gaat weer naar bed.. Dan komt ze meestal tussen 8.30 en 9.30 weer dan wassen /badje en flesje dan nog even spelen als ze niet moe is en dan naar bed.. ong. 14.00/15.00 uur weer een flesje en dan in de kinderwagenbak zodat ik smiddags een stuk kan gaan lopen, boodschapje doen etc. Rond 18.00 uur komt de papa thuis en die zorgt dan voor Lisa (pyama aan, flesje even knuffelen en naar bed) terwijl ik kook.. Dan eten en nog wat opruimen en op de bank hangen Rond 23.00 uur moeten we haar dan wakker maken voor de laatste fles en dan begint het riedeltje weer van voren af aan... Nu heb ik wat meer tijd voor huishouden omdat ze nu vrij goed weer slaapt overdag, daarvoor niet omdat ze zo ontzettend veel huilde.. Doe alles gewoon tussendoor en in het weekend als we met zn 2en zijn..
@rianne: welkom hier en gefeliciteerd met je dochter Maureen. @runner: nacontrole kon ik kiezen bij de gyn of de VK. Ik ben bij de VK geweest. Was anderhalf uur kletsen met andere moeders. Als je wilde kon je nog even apart voor b.v. hb-controle of controle van je hechtingen o.i.d. Ik ga bij een volgende niet weer, vond het zonde van mn tijd. Bij de gyn. krijg je vaker een inwendig onderzoek om te kijken of alles goed geheeld is. Omdat ik helemaal geen klachten had, vond ik dat niet nodig. En ik vind de VK gezelliger dan de gyn. @Cellie: met meerdere kinderen zit je vast sneller in een ritme. Dat heeft zeker z'n voordelen. Nu we sinds gisteren een andere speen hebben, gaat het hier ook veel beter. Ik merk wel dat Jarissa nog moet wennen aan de nieuwe situatie maar ze is in ieder geval heel veel rustiger. Wat CB betreft: ik heb met het CB hier hele goede ervaringen. Ze denken mee, hebben voor mij handige tips en hebben nooit commentaar op mijn keuzes. Ze vragen eigenlijk alleen of alles goed gaat en wat dingetjes over de ontwikkeling van Jarissa (of ze haar handjes al heeft ontdekt enzo). Wanneer ik haar voed en of ik haar wakker maak, komt niet aan de orde. Pas als ik het ter sprake breng als ik ergens een probleem mee heb. Ik vind dat erg prettig. Kan alles lekker op mn eigen manier doen maar heb wel een vraagbaak op de achtergrond.
@ Pendrag; in mijn oude woonplaats waar ik met mijn oudere kinderen kwam was ik wel tevreden over het CB hoor. Maar hier hebben ze het al snel verbruid bij me. Haha. Maarrr, eigenlijk weet je zelf de antwoorden al....kijk maar naar jezelf, het antwoord was een andere speen uit proberen... Ik denk dat het logisch is dat ik makkelijker me gevoel volg met 4 kinderen en als het de 1e keer is je een bevestiging nodig hebt van je eigen plan?! Verder heb ik natuurlijk ook weinig te vogelen met zo'n tevreden baby hierzo, dus weinig te tobben ook ... ik realiseer me wel hoe ik het getroffen heb hoor!
@Cellie: heerlijk toch dat je zo kunt genieten? En ik denk ook dat je bij een tweede of volgend kind minder bevestiging of advies nodig hebt. Als het CB dan ook nog niet bij je past, is de keuze snel gemaakt. Het maakt misschien ook nog uit dat ik met 1 kind alle tijd heb. Ik wandel op mn gemak naar het CB, loop even door naar de super en ik heb mn uitje ook weer gehad.