De wieg staat al opgemaakt Ik heb een matrasje, moltonzeil (heet dat zo?), hoeslaken en dan een laken en een deken gemaakt door mijn ma. Als het zo niet mag dan een dekbedhoes met een deken erin. De kraamhulp zal het nog wel nalopen denk ik.
Dames. ik ga even mijn haren doen en dan even naar de drogist hier.. jee wat moest ik nou toch hebben.. een cadeaubon en... denk denk denk ow ja verf voor mijn bazin en even naar de apotheek en daarna ga ik werken tot 18.00 uur, dus spreek jullie vanavond wel weer... Fijne dag nog Kuss
dees ik zag het wel hoor je echo... nu is hij natuurlijk nog duielijker... ps heeft niemand steken in hun baarmoeder(mond)?
Wij vonden hem ook wel duidelijk maar wij weten waar we moeten kijken. Veel mensen zagen het blijkbaar niet dus dan maar wat aanpassingen. Voord e opa's en oma's moeten we dat sowieso al doen want die zien er niks in, in die echo's
Zo ben weer terug van alles! Heb alleen het hondje niet hoeven uitlaten, dat heeft mijn schoonzusje voor me gedaan! Vond ik erg lief! Fysio was zeer tevreden over hoe ik met m'n bi omga. Ze vond het de vorige keer een beetje vreemd dat ik niet op gym zat, en ze vroeg me nou vanalles. Ze was geloof ik best verbaasd dat ik toch wel een heleboel wist! Heb maar niet verteld dat ik dat allemaal hier vandaan heb! En uit het boek veilig bevallen. Heb ook 3 mini twixen op! haha Zullen er nog wel meer worden! @dwazie: Ik heb ook af en toe van die steken, niet heel vaak. Geen idee wat het is. Bedje opmaken: Ik doe ook matras, molton ding, hoeslaken en dan een laken met een dekentje. En waarschijnlijk een slaapzakje. Moeten we het weer maar eerst afwachten, he!
Leerzaam he, zo'n forum . Fijn dat je de hond niet hoefde te doen, scheelt toch weer he. Ik moet nog steeds Veilig bevallen lezen. Ik zal er snel eens aan beginnen.
heb trouwens een 2de etos doos gekregen! Werd thuis bezorgd. Beetje vreemd! Misschien heeft iemand me nog een keer opgegeven? Zaten wel weer nieuwe boekjes in, een new born speen (maar als ik borstvoeding ga geven wil ik geen speen geven de eerste 3 maanden) 2 luiers en babyhapje peer. En billendoekjes. Nou ja toch wel leuk!
Ja zeker leerzaam! @dees: je vroeg een paar pagina's terug of dat wel goed was die 3 uurtjes: ik denk het wel. Meestal gaat het na 4 uur niet meer. Dus de bedrijfsarts zei; dan stoppen we voor dat het niet meer gaat, dus na 3 uur! En als het een dag niet gaat, gewoon ziekmelden. Vind het een hele begripvolle bedrijfsarts die je niet eens alles hoeft te vertellen, ze voelt zelf veel aan.
Hey meiden! So hee er is weer een hoop geschreven. Zal zo proberen op wat berichtjes te reageren maar excuuseer me als ik niet op iedereen kan reageren. Gaat zo snel hier met berichtjes he dat t niet bij te houden is als je niet zo vaak hier komt. Ben gisteren naar info bijeenkomst van thuiszorg geweest. Ging over verzorging van de baby. Best leuk en interessant. De a.s. oma's waren ook mee. Vonden het ook wel leuk om te horen hoe bepaalde dingen veranderd zijn tov vroeger. Hier wat info waar jullie wellicht ook wat aan hebben: Flesjes hoef je tegenwoordig niet meer te steriliseren/uit te koken. Gewoon wassen met heet water en schoonmaken met flessenborstel en wat afwasmiddel is voldoende! Reden: drinkwater in NL is schoon genoeg tegenwoordig...dus magnetronsterilisator heb je echt niet nodig! Je hebt maar 1 thermometer nodig. Deze gebruikt de kraamhulp voor moeder en kind. Wordt gewoon ontsmet met wat alcohol. Zit in je kraampakket. Let er bij het kopen van een flesje op dat er verschillende spenen voor te koop zijn. Bij heel veel goedkopere/merkloze flesjes is maar 1 soort speen verkrijgbaar wat niet handig is. Goede babyflesjes zijn bijv van Avent of Dodie. Je baby moet ongeveer 10 tot 15 min erover doen om flesje leeg te drinken Je hebt maar 1 kruik nodig. Deze wordt alleen de eerste dagen gebruikt. De temperatuur op de babykamer moet 18 graden zijn. Dus vooral niet de verwarming hoog zetten omdat je bang bent dat je baby t koud heeft. Je kunt je baby t beste in badje/of tummytub doen een half uurtje voor de voeding als de temperatuur van je baby minder is dan 36.5 graden mag hij/zij niet in bad. Voordat je je baby in badje doet leg je hem/haar op het aankleedkussen. Van te voren heb je op het kussen een badcape gelegd en daarop een hydrofielluier (dan wordt badcape niet nat) en bovenaan t kussen leg je een hydrofielluier die je trapsgewijs hebt opgevouwen. Dit is om na t wassen je baby makkelijk te kunnen afdrogen. Nu ga je met hydrofielwashandje de baby wasssen en erna uitspoelen in badje/tummytub. T makkelijkst is je baby te wassen op zn slaapkamertje omdat je daar alles bij de hand hebt. De temperatuur van kamertje moet je verwarmen tot ongeveer 20 graden en badwater mag 38 a 39 graden zijn. opmaken van het bedje: Eerst leg je een molton onderleggen of een molton hoeslakentje over het matrasje. Hieroverheen komt dan een gewoon hoeslakentje. Mag van badstof of katoen zijn. Dan leg je op de plaats waar hoofdje komt een hydrofielluier in een punt gevouwen. Dan hoef je niet hele hoeslaken etc te verschonen als je kindje beetje melk spuugt. Vervolgens leg je kindje in bedje met voetjes tegen t uiteinde aan. Dan krijgt ie een lakentje en een dekentje over zich heen. Moet je goed instoppen onder de matras dus strak opmaken. Let erop dat je de ene keer je kindje op de rug met hoofdje naar rechts gedraaid en de volgende keer met hoofdje naar links gedraaid in bedje legt. Anders ontwikkelt ie een voorkeurshouding en kan ie een afgeplat hoofdje krijgen. Een baby mag de eerste tijd maar max 15 in wipstoeltje zitten. Zo'n stoeltje is nl niet zo goed voor t ruggetie Laat je kindje altijd in bedje slapen en niet in de box. In de box vangt hij teveel prikkels op en dit kan ervoor zorgen dat je een huilbaby/onrustige baby krijgt na bijv een paar weken. Gebruik vd kruik in bedje: gebruik geen kruikenzak! Vul de kruik met heet water tot aan de rand en spoel de dop af met koud water. Zo komt er een beetje koud water bovenin en kan de kruik niet gaan roesten. Dan dop goed erop draaien. Rol de kruik nu over een hydrofielluier om te zien of hij niet lekt. Is dit in orde dan kun je de kruik in de hydrofielluier wikkelen en vervolgens maak je de 2 uiteindes in een knoop aan de zijkant vd kruik. Zorg altijd dat er 1 handbreedte tussen baby en kruik zit en leg de kruik tussen lakentje en dekentje dus niet eronder. Altijd met dop naar beneden toe zodat water naar beneden toe kan weglopen mocht er wat zijn. overdag moet je kamertje niet verduisteren als je baby gaat slapen. hij moet nl een dag/nachtritme krijgen en dat lukt anders niet. leg niet teveel spullen in de box of boven t bedje. dat zorgt alleen maar voor teveel prikkels die zo'n kleintje nog niet kan verwerken. het is helemaal afhankelijk van je baby of je 1 of 2 dekentjes nodig hebt. Dit is van te voren dus niet te zeggen maar kom je in kraamtijd gauw genoeg achter. Je mag ook een dekentje in dekbedhoesje gebruiken. Dat is geen probleem. als je een hemeltje boven t bedje hebt zorg er dan altijd voor dat je dit/de stof naar achteren toe wegslaat als je baby in bedje ligt te slapen. Je weet nl nooit wanneer ze in staat zijn ernaar te grijpen met alle gevolgen van dien.. Laat je kind nooit bij jezelf in bed slapen. Altijd in eigen bedje. Een ongeluk zit immers in een klein hoekje. Als je BV geeft wordt aangeraden om de eerste tijd de baby in bedje op kamer van ouders te hebben. Dit is toch wel fijner en makkelijker. Je moet immers toch om de 3 uur aanleggen de eerste tijd. zo dit was een beetje belangrijkste dingen. wellicht wisten jullie t allemaal al maar ik denk wie weet heeft iemand er nog wat aan dus zet ik t effe neer. O ja mocht t niet klikken met de kraamhulp gewoon bellen met kraambureau zodat ze iemand anders sturen. Laat je kraamdagen niet verpesten door een of ander vervelend mens. Enne laat je vooral die eerste dagen lekker verwennen!
Huh? volgens mij hoef je niet eerder weer te gaan werken hoor als je beebjes eerder komen... die datum blijft toch gewoon staan? naar mijn mening is het zelfs zo dat je langer vrij krijgt wanneer je beeb(jes) later word(en) geboren... toch?
Zo, wat en luxe, 2 dozen. Ik heb er 2 gekregen van Prenatal en Babydump, 1 van Etos en niks gehoord van het Kruidvat. Maar aan die van het Kruidvat mis ik niks begreep ik. Ach, en we hebben inmiddels alles wel dus het is ook niet zo erg. Ik ben trouwens een lijst aan het maken voor wat te regelen na de bevalling. Ik heb ziekenfonds, aangifte gemeente Nederland en België, verzekeringen maar meer weet ik niet. Bij wie we moeten bellen heb ik ouders en wat vrienden, Monuta i.v.m. de uitvaart, verloskundige en thuiszorg. Vergeet ik nog dingen?
helaas is t alleen zo dat je verlof langer is als beeb later dan uitgerekende datum komt zie hieronder: Baby te vroeg geboren U bent zes weken voor de vermoedelijke bevallingsdatum gestopt met werken. Uw baby wordt een week te vroeg geboren. U heeft dan vijf weken zangerschapsverlof en elf weken bevallingsverlof. In totaal heeft u dus zestien weken verlof. Baby te laat geboren U bent zes weken voor de vermoedelijke bevallingsdatum gestopt met werken. Uw baby is twee weken na deze datum geboren. U heeft dan recht op acht weken verlof voor de bevalling en tien weken erna. In totaal heeft u dus achttien weken verlof. U bent vier weken voor de vermoedelijke bevallingsdatum gestopt met weken. Uw baby wordt twee weken na deze datum geboren. U heeft dan recht op zes weken verlof voor uw bevalling en twaalf weken erna. In totaal heeft u achttien weken verlof. Meerlingen Ook voor meerlingen is het recht op zwangerschapsverlof en bevallingsverlof minstens zestien weken: het verlof is niet per kind.
Ik dacht ook dat als ze eerder worden geboren dat die 10 weken erna dan ingaan en niet vanaf de uitgerekende datum.