Februari 2009 mama's

Discussie in 'Bevallingslijst forum' gestart door dayenne, 24 mei 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Eppie25

Eppie25 Fanatiek lid

28 apr 2008
    1.039
    0
    0
    Brabant!
    Ik denk dat ik vandaag maar weer even in etappes ga reageren.

@ Anne en Noralien: wat fijn dat jullie beide een goede echo hadden.

@Loeka: nou met die zwangerschap zit het dus wel goed, aangezien je hcg zo hoog is! Probeer er van te genieten meid!

@Fampje: idd heb ik de afgelopen weken hier gelezen dat meer dames last hebben van een beetje licht bloedverlies! Als ik dat zou hebben zou ik me toch ook zorgen gaan maken hoor!

@Noppie: jammer dat je je nog steeds zo belabbert voelt. Kan me voorstellen dat je geen zin hebt in sex. Ik ben de laatste tijd zo moe dat ik 's avonds blij ben dat ik in mijn bed lig, dus hier ook weinig sex hoor!

X Esther

2. Eppie25

Eppie25 Fanatiek lid

28 apr 2008
    1.039
    0
    0
    Brabant!
    @Caro73: jeetje wat fijn dat jij ook een kloppend hartje op de echo gezien hebt!

@Karina: gefeliciteerd met je diploma en nu lekker genieten van je zwangerschap!

@Mieke: fijn dat je katje in ieder geval te helpen is. Succes de komende dagen. Ik vind huisdieren net je kind (wij hebben een hond) en daar maak je je toch zorgen over!

@Ilse: wat vervelend meid. Heel veel sterkte!

@Caro31: veel succes vandaag!

@ Sonya: dat is wel een heel gaaf t-shirt!

Nou vanaf het moment dat ik wakker ben weer lekker misselijk en zelfs eten helpt niks! En mijn borsten zijn echt gevoelig en dan is het helemaal fijn als de hond er tegen aan springt (niet dus) ;) ! Overdag ook niet echt lekker geslapen. Wilde al om 14:30 opstaan, maar na het toiletbezoekje toch maar besloten om weer terug te gaan en toen was het ineens 16:30!

Komende dinsdag wordt denk ik een vervelende dag. Dan is het namelijk 2 jaar geleden dat mijn vader plotseling is overleden. Nog maar even mijn moeder bellen of ze al plannen heeft voor die dag, want anders zou ik haar lekker mee nemen naar de stad denk ik! Ook die dag komen we wel weer door!

Over anderhalve week mag ik naar de VK! Kan niet wachten. Het is toch wel een beetje een mijlpaal waar je naar toe leeft merk ik.

Nou dames succes maar weer vandaag en tot vanavond!

X Esther

3. mobielfreak

mobielfreak Fanatiek lid

28 jul 2006
    2.471
    0
    0
    Thuisblijfmama!
    Schiedam
    @ Mieke: Het is aangepast hoor ;)

Wisten jullie trouwens dat kraamzorg en je bevalling belasting technisch gezien aftrekbaar is?

4. Deurtje

Deurtje Fanatiek lid

8 mei 2008
    4.332
    0
    0
    Goedemorgen

@Ilse, wat erg zeg, heel veel sterkte!

Heb zelf even een wat mindere avond gehad, toen ik thuis naar het toilet ging na mijn werk had ik een soort van bruin slijmerig iets op mn inlegkruisje zitten. Was niet supergroot, maar het was er wel. Was er best overstuur van en heb mijn moeder gebeld die me iets heeft weten te kalmeren. Ik had met 3 vriendinnen afgesproken en ben daar dus naar toe gegaan, maar toen ik binnen was kwamen de waterlanders weer.. 1 vriendin is even met me mee naar buiten gelopen (zij is degene die het ook al weet) en heeft me gekalmeerd.. ik durfde dus steeds niet zo goed naar het toilet, bang om wat aan te treffen wat ik niet zou willen zien, maar tot nu heb ik geen bruin slijm meer gehad. Laten we dus maar hopen dat het een eenmalig iets was. Heb geen krampen en het was absoluut niet rood, iemand anders zou ik zo gerust kunnen stellen, maar bij mezelf werkt dat niet zo...

Eén van mn andere vriendinnen belde me nadien op, die vermoedde al wat omdat ik geen gerookte zalm at en ik daar normaal erg gek op ben.. dus heb het haar verteld. Ze reageerde erg leuk. :D

Hebben meer meiden iets bruinigs in hun afscheiding gehad? Ja toch? Heb het volgens mij al vaker gelezen hier, maar als het bij jezelf is, ben je ineens veel meer in paniek, stom he...

Zal blij zijn als het 16 juli is!

Dames die vandaag een intake of echo hebben, heel veel plezier en succes!

5. noralien

noralien Fanatiek lid

7 jun 2005
    2.734
    1
    0
    Wormerveer
    Ilse, wat naar zeg! Heel veel sterkte!

Marriedgirl, ik heb eergister ook wat bruin/rozig slijm gehad. Dat is toch even schrikken hé?! Gister heb ik een goede echo gehad.
    Jezelf gerust stellen is heel lastig. Misschien dat dit je iets gerust stelt.
    Zolang je geen rood bloed verliest hoef je je geen zorgen te maken.

6. mobielfreak

mobielfreak Fanatiek lid

28 jul 2006
    2.471
    0
    0
    Thuisblijfmama!
    Schiedam
    @ married girl: Als je de zalm bij de visboer vandaan hebt mag je het gewoon eten ;) Als het voorverpakte zalm is, kun je het beter laten staan, maar bij de visboer vandaan is het geen probleem want dan is het verse vis ;)

7. Deurtje

Deurtje Fanatiek lid

8 mei 2008
    4.332
    0
    0
    Dank je wel Noralien.. iets in me zegt ook dat ik rustig moet blijven en me geen zorgen moet maken, maar toch blijft naar het toilet gaan momenteel erg spannend. wat ben ik toch een muts he. Vind het wel fijn om te lezen dat meerderen het gehad hebben.

@ Mobiel, een vriendin had de zalm gehaald, volgens mij voorverpakt bij de appie, vandaar dat ik het toch maar heb laten staan. Maar mag gerookte zalm van de visboer wel? Hmm...

Ow, en feta kaas, mag je dat? Dat heb ik gister gegeten namelijk, het zat in bladerdeeg en is best een tijdje in de oven geweest. Leek mij weinig kwaad kunnen, maar begin nu toch te twijfelen.

8. Mieke8

Mieke8 VIP lid

9 nov 2006
    14.188
    0
    0
    Noord-Holland
    He nou we schelen niet heel veel in dagen maar die van jou is toch wel 2 mm groter, zou dat precies in groei-dagen schelen?

9. Knorretjuh

Knorretjuh Actief lid

21 apr 2008
    369
    0
    0
    Mobielfreak als we jou toch niet hadden he :D

Hehe vandaag is het zover eindelijk naar vk!
    Ik weet dat het gewoon intake is en toch nog vindt ik het spannend stom he.

Vergeef me meiden heb laatste dagen niet echt terug gelezen beetje druk hier, nog een weekje en dan gaan we op vakantie.
    Andere meiden die vandaag echo hebben VEEL PLEZIER!
    Gr knorr

10. Mieke8

Mieke8 VIP lid

9 nov 2006
    14.188
    0
    0
    Noord-Holland
    Thanks! :D

Oh nee dat wist ik niet? is dat zo, dan ga ik dan even noteren voor onze boekhouder tzt.

11. Knorretjuh

Knorretjuh Actief lid

21 apr 2008
    369
    0
    0
    Ilse heel veel sterkte meid :( , dikke knuf

12. fampje

fampje Lid

20 mrt 2008
    57
    0
    0
    verpleegkundige consultatiebureau
    Hallo

Ilse: Heel veel sterkte meid

Marriedgirl: is schrikken he van dat bruine slijm. Bij mij is dat gisteren ook begonnen, echt maar heel weinig, maar wel steeds een beetje. Vanmorgen helaas nog steeds niet over. Volgens de verloskundige die ik gebeld heb is er in 90% van de gevallen niets aan de hand, zolang het maar net helderrood is of je er krampen bij hebt.
    Hopelijk ben je zo wat meer gerustgesteld. (zit zelf ook nog steeds in de stress hoor, maar als ik het zo intype lijkt het eigenlijk best mee te vallen ;) )

fijne dag allemaal!

13. mobielfreak

mobielfreak Fanatiek lid

28 jul 2006
    2.471
    0
    0
    Thuisblijfmama!
    Schiedam
    @ marriedgirl: Ja vers van de visboer mag wel, sterker nog het is zelfs heel erg goed voor je kindje ;)
    Ehm Feta mag dus weer niet is rauwmelkse kaas en daar kan de listeria bacterie inzitten...

14. Mieke8

Mieke8 VIP lid

9 nov 2006
    14.188
    0
    0
    Noord-Holland
    Eppie, ik heb vanmorgen ook tot 9.00 liggen knorren hoor, dus dat jij gister nog even lekker je mandje in bent gedoken, gewoon doen.
    Heerlijk toch!
    Alvast sterkte voor volgende week dinsdag, dat is absoluut geen pretje om dat zo jong al mee te moeten maken, moeilijke dag dus.

Marriedgirl, oeps schrikken zeg, en tja als je al zo schrikt dan is jezelf kalmeren erg moeilijk.
    Vertrouw op jezelf dat alles goed is meid.
    Feta kaas en mozarella mag je gewoon eten hoor!
    En als er gerookte zalm op het menu staat in een restaurant gewoon even vragen of het echt vers is.

Knorr, veel plezier bij de vk vandaag!

Ik ga het dit weekend aan nog 2 vriendinnen vertellen, spannend hoor.

15. Mieke8

Mieke8 VIP lid

9 nov 2006
    14.188
    0
    0
    Noord-Holland
    Hmmm ik heb van andere verse mama's gebrepen dat feta wel mag.

16. mobielfreak

mobielfreak Fanatiek lid

28 jul 2006
    2.471
    0
    0
    Thuisblijfmama!
    Schiedam
    Kaas en andere levensmiddelen tijdens de zwangerschap in verband met Listeria monocytogenes

Deze vraag wordt in de kaaswinkel vaak gesteld, als gevolg van een aantal meningen die de ronde doen over Listeria besmetting. Gelukkig is het antwoord ja, kaas is zelfs een belangrijke bron van voedingsstoffen (zoals kalk), die juist tijdens de zwangerschap zo belangrijk zijn. MAAR.....het is belangrijk om op te letten dat je geen RAUWMELKSE, ZACHTE kazen eet, i.v.m. een mogelijke besmetting met de Listeria bacterie. Een boterham met goudse kaas kan dus geen kwaad, evenals de meeste buitenlandse kaassoorten. Alleen bij zachte kaassoorten (kazen die gaan "lopen" als ze rijp c.q. op kamertemparatuur zijn) moet je je afvragen of ze van rauwe (ongepasteuriseerde) melk zijn.Listeria is een algemeen voorkomende bacterie die vooral aanwezig kan zijn op rauwe, ongewassen groenten en in een aantal levensmiddelen. De Listeria-bacterie kan zich snel vermenigvuldigen in voedingsmiddelen die onvoldoende (niet door en door) verhit zijn geweest, te lang zijn bewaard of onder slechte hygienische omstandigheden zijn geproduceerd of klaargemaakt. De Listeria-bacterie vermeerdert zich bij voorkeur op: pate, voorverpakte of te lang bewaarde salades, koude kip, zachte kaassoorten van ongepasteuriseerde (rauwe) melk (zoals Brie de Meaux (boerenbrie), Camembert "au lait cru" (=van rauwe melk)(Boerencamembert),Reblochon "fermier" (=op de boerderij gemaakt, dus meestal rauwmelks), Coulommiers en Vacherin) en in koudgerookte of rauwe vis en schaal-en schelpdieren (zoals gerookte zalm en oesters). De listeria-bacterie vermenigvuldigt zich ook bij lage temperaturen (zoals in een huis-houdkoelkast met een temp. van 7 gr. C.). Het verdient dan ook aanbeveling uitsluitend vers bereid voedsel te consumeren en vers voedsel in ieder geval niet langer dan 12 uur te bewaren.

DE RISICOGROEPEN

De Listeria-bacterie kan een infectie veroorzaken bij mensen die voedsel consumeren dat met deze bacterie is besmet. Deze infectie, ook wel Listeriose genoemd, kan bij gezonde volwassenen en kinderen nauwelijks kwaad; zij kunnen door zon infectie hooguit enkele dagen wat griepachtige klachten krijgen. Maar voor zwangere vrouwen en personen die door ziekte of ouderdom een verminderde weerstand hebben kan het wel gevaarlijk zijn. Een Listeria-infectie wordt bij zwangere vrouwen overgedragen op de foetus en dat kan ernstige gevolgen hebben, zoals een doodgeboren kindje, een miskraam of een ernstig zieke pasgeborene.

HOE WORDT LISTERIOSE HERKEND?

De incubatietijd van Listeriose is nog niet exact bekend. De tijd tussen besmetting met Listeria en de eigenlijke infectie ligt waarschijnlijk ergens tussen de twee en de negentig dagen. Bij gezonde volwassenen (zwangere vrouwen inbegrepen) geeft een Listeria-infectie doorgaans geen klachten, of vage klachten zoals lichte koorts, hoofdpijn en andere griepachtige pijnen. Slechts sporadisch gaat Listeriose gepaard met ernstige ziekteverschijnselen en hoge koorts. Het is dus zelfs vaak voor een huisarts moeilijk om Listeriose te herkennen.
    Voor gezonde volwassenen en kinderen is Listeriose geen reden om de huisarts te raadplegen. Voor zwangere vrouwen en personen met een verlaagde weerstand is het in verband met de risicos noodzakelijk direct de dienstdoende huisarts te consulteren. Zwangere vrouwen bij wie Listeriose wordt vermoed moeten ter bescherming van hun kindje direct met antibiotica worden behandeld.

HOE WORDT LISTERIOSE VOORKOMEN?

De Listeria-bacterie wordt volledig uitgeschakeld door normale kookprocedures, dus als het voedsel door en door is verhit. Dit geldt ook voor kant-en-klaar maaltijden. Op de volgende zaken dient speciaal gelet te worden:

*Zelfgebraden kip: altijd door en door verhitten (dus niet roze). Eventuele restjes direct in de koelkast zetten en binnen 12 uur gebruiken.
    *Kip uit afhaalrestaurants: goed warm houden en direct eten. Nooit koud eten!
    *Zelfgemaakte pate: altijd binnen 12 uur gebruiken. Het niet gebruikte deel direct invriezen. Ontdooien in de koelkast en direct gebruiken. Niet opnieuw invriezen!
    *Zelfgemaakte salades: altijd bereiden van goed schoongemaakte en met overvloedig water gewassen, verse groenten. Direct eten, restjes niet bewaren.
    *Koud vlees: is niet veilig. Het is raadzaam deze producten niet te gebruiken.
    *Vlees en vis uit blik: direct gebruiken, restjes maximaal 12 uur in de koelkast bewaren.
    *Dressings e.d.: "fabrieksdressing" uit flessen zijn veilig mits niet te lang bewaard. "Verse" dressing die in een winkel of restaurant langere tijd in een open pot heeft gestaan kan beter vermeden worden.
    *Warm voedsel geleidelijk afkoelen, dek het vervolgens af en bewaar het in de koelkast.
    *Bevroren voedsel nooit bij kamertemperatuur ontdooien, maar uitsluitend in de koelkast. Vervolgens moet het door en door verhit worden.
    *Reinig de koelkast regelmatig.
    *Kaas: harde kaassoorten van gepasteuriseerde maar ook van ongepasteuriseerde rauwe melk zijn veilig: de zuurgraad van deze kaassoorten is dusdanig hoog dat de Listeria-bacterie in deze producten niet kan overleven. Zachte kaassoorten vormen een risico, met name zachte kaassoorten van rauwe, ongepasteuriseerde melk. Tijdens de zwangerschap en bij verminderde weerstand als gevolg van ziekte of ouderdom moet de consumptie van deze kazen vermeden worden. Worden deze kazen echter in een door en door verwarmd gerecht verwerkt dan wordt de eventueel aanwezige Listeria-bacterie volledig uitgeschakeld. Zachte kazen van gepasteuriseerde melk leveren doorgaans minder problemen op. Als deze kazen hygienisch bereid, vervoerd, bewaard, verpakt en verhandeld zijn en vers geconsumeerd worden is de kans op een Listeria-besmetting gering. Koop deze kazen bij een vertrouwd adres, let op dat men hygienisch te werk gaat en de voorgesneden kazen netjes verpakt in de koeltoonbank heeft liggen. Bij een goede speciaalzaak weet men welke kaas je beter niet kunt eten!
    *Voorts moeten afdoende hygienische maatregelen getroffen worden nadat men in aanraking is geweest met tuinaarde, potgrond, dierlijke of menselijke uitwerpselen.

17. KanjerB

KanjerB VIP lid

24 apr 2007
    5.097
    0
    36
    Hey lieve meiden hoe gaat het met jullie. Ik ben al de hele week aan het werk vandaar dat ik echt geen tijd meer heb om op zwpagina te komen. Ik heb normaal ook geen internet op mijn pc maar dit is een gebruikersnaam van een internet bemachtigde. Dus ik dacht ik zeg jullie gelijk even gedag niet denken dat ik jullie ben vergeten :)

knuffelssssss

18. mobielfreak

mobielfreak Fanatiek lid

28 jul 2006
    2.471
    0
    0
    Thuisblijfmama!
    Schiedam
    @ Mieke: Ik mocht het toch echt niet hebben toen ik zwanger was van Tim...

19. Deurtje

Deurtje Fanatiek lid

8 mei 2008
    4.332
    0
    0
    Thanx Mobiel, gelukkig staat dit er: Worden deze kazen echter in een door en door verwarmd gerecht verwerkt dan wordt de eventueel aanwezige Listeria-bacterie volledig uitgeschakeld.

Het gerecht heeft zeker een half uur in de oven gestaan. :D

Las op een ander forum dit: Buitenlandse kazen zoals mozzarella, feta,… zijn meestal gemaakt van gepasteuriseerde melk en vormen dus geen probleem.

Maar voortaan eet ik het voor de zekerheid maar niet meer, ben er toch niet zo gek op.

@Fampje, heb jij het elke keer als je naar het toilet gaat? Ik heb het tot nu toe alleen die ene keer (gister rond 6 uur) op mn inlegkruisje gezien en heb het verder niet meer gehad, ook niet bij het afvegen ofzo. Fijn dat je je vk hebt gebeld, ik heb dat (nog) niet gedaan. Hopelijk valt het bij ons beiden mee! En Mieke heeft idd gelijk, we moeten vertrouwen op ons lichaam!

20. noralien

noralien Fanatiek lid

7 jun 2005
    2.734
    1
    0
    Wormerveer
    Ja, met rauwmelkse kaar moet je écht uitkijken hoor.
    Op vakantie stonden er mensen naast ons wiens zoontje met 28 wkn geboren was door de listeriabacterie, 1 fout stukje kaas.... Dat jongetje heeft een hersenbloeding gehad na de geboorte en is nu gehandicapt. Als je dat ziet wordt je weer even met de neus op de feiten gedrukt.

In nederland staat altijd op de verpakking of de kaas rauwmelks is, dus kun je het goed controleren.

Wat betreft voorverpakte zalm, hier kan ook de listeriabacteire in zitten. Vandaar dat dat niet mag. Ik heb die fout op vakantie dus gemaakt :oops: .
    Voor geïnteresseerden, hier staat info over wat je beter niet kan eten/drinken tijdens je zwangercshap.
    http://www.voedingscentrum.nl/EtenEnGez ... assen+met/

Deel Deze Pagina