Februari 2009 mama's

Discussie in 'Bevallingslijst forum' gestart door dayenne, 24 mei 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Gepie78

Gepie78 Actief lid

25 jan 2008
    166
    0
    0
    Medewerkster Thuiszorg
    Friesland
    Hallo Knorretjuh,

Ja wij zijn er hier al over uit wat het gaat worden: Flesvoeding. Maar ik heb eigenlijk ook geen andere keus ook al zou ik anders willen. Ik heb namelijk in 2002 een borstverkleining gehad waarbij o.a. mijn tepels en melkklieren verplaatst zijn. E.e.a. is wel intact gebleven, maar de kans is te groot dat e.e.a. inwendig gaat ontsteken met het geven van borstvoeding dat ik dat risico niet wil lopen. Dus zodra ik ben bevallen is het voor mij een kwestie van opbinden en zo snel mogelijk laten opdrogen om complicaties te voorkomen. Ach ja, jammer misschien maar ook met de fles worden ze wel groot en kan pappa ook eens een nachtvoeding overnemen, ha, ha, ha. Kan hij niet zeggen dat het niet kan omdat er borstvoeding gegeven wordt ...

Groet,
    Gepie78

2. Mieke8

Mieke8 VIP lid

9 nov 2006
    14.188
    0
    0
    Noord-Holland
    Hihi toen ik zo vanmiddag voor het eerst in het kannetje plaste, doen dacht ik toch wel, get en dit t/m week 16, hahahaha!
    Maar goed voor het goede doel hoor, want hier op ZP zijn zoveel vrouwen bij wie het niet zomaar gaat.
    En als we daar bij kunnen helpen, dan doe ik dat graag.

3. daantje07

daantje07 Bekend lid

Ik zit nu aan een maaltijdsalade en het smaakt me voor geen meter....

Heb ook net lekker een uurtje geslapen, maar nog steeds moe!

4. Mupkuh

Mupkuh VIP lid

10 okt 2007
    6.442
    0
    0
    Mama
    Brabant
    @ Mieke, ik help idd ook graag. De vorige keer had ik er na een paar weken ook al lichtelijk genoeg van :) Maar heb het er zeker voor over...

En wat betreft de voeding, ik wil als het lukt borstvoeding gaan geven :D

5. Knorretjuh

Knorretjuh Actief lid

21 apr 2008
    369
    0
    0
    @Mieke jaja heb 11 feb in gevult, dan zal het vast wel kloppen misschien dat ik met de ouwe banner verkeert heb gedaan.
    Ja zelfde bannersite je kan hem aanpassen he, beetje veranderen, aan de zij kant zie je dat staan daar(als je nog niet wist)

@Giepie idd met de fles worden ze ook wel groot , heb zelf maar 3 dagen borst gegeven rest toen met fles en hij is behoorlijk een buffel geworden.

Net na het eten vroeg ik aan me zoontje wil je broertje of zusje, zegt hij JA, probeerde ik het anders vroeg ik wil je jongetje of meisje, zegt de kleine mmm ijsje! haha geen duidelijkheid van hem maar hij heeft ze ijsje wel gehad lol

6. Iloiza

Iloiza Fanatiek lid

26 mrt 2008
    2.894
    1
    0
    Multitasker
    Haha :) echt grappig!

Wat betreft de voeding; als het mogelijk is wil ik graag borstvoeding geven.

7. daantje07

daantje07 Bekend lid

Ik ook borstvoeding tenzij het erg zeer gaat doen!

8. Ik hoop ook weer borstvoeding te kunnen geven hoor. Ik heb het met Stijn 6 maanden met plezier gedaan.
    Na 6 maanden ging ik weer werken en was ook (bijna) gelijk de borstvoeding gestopt.

9. mobielfreak

mobielfreak Fanatiek lid

28 jul 2006
    2.471
    0
    0
    Thuisblijfmama!
    Schiedam
    @ Fysio: Was niet veel aan, ze heeft een beetje gevoeld en me in voor andere mensen onmogelijke posities gewurmd, ze vond me verbazingwekkend flexibel, dus ik ja hahaha wat wil je met hypermobiliteit? :p Ze heeft me een ademhalings oefening mee gegeven, en niet eens naar me rug gekeken, die rug zou komen door een combinatie zwangerschap, hypermobiliteit en bekken instabiliteit :eek: moest maar voorzichtiger doen met tillen enzo... *zucht*
    Verder werd me verteld dat ik niet aanvullend verzekerd ben en ik dus de rekeningen zelf moet betalen van de fysio.. Tja dat is dan niet anders...
    Verder moest ik maar op zoek gaan naar een sluitlaken voor na mijn bevalling....

10. Mieke8

Mieke8 VIP lid

9 nov 2006
    14.188
    0
    0
    Noord-Holland
    Meiden die al mama zijn even een vraagje.
    Ik weet dat de vader straks binnen 3 dagen na de geboorte de beep moet aangeven bij de burgelijke stand.
    Maar hoe zit dat ook al weer tijdens de zwangerschap, dan moet hij toch het kindje erkennen of zo.
    Hoe zit dat nou precies?

Ik denk, weet niet of dat goed is, dat ik een combinatie van borst- en flesvoeding wil geven?

11. TamaraP

TamaraP Lid

16 jun 2008
    59
    0
    0
    verkoopster
    Hilversum
    Hoi ik dacht dat dat gelijk moest als je de baby aangeeft bij burgelijkestand dat de baby eerst geboren moet zijn en aangemeld en dan door vader erkend worden maar word nu ook wel nieuwsgierig of dat zo is

12. Iloiza

Iloiza Fanatiek lid

26 mrt 2008
    2.894
    1
    0
    Multitasker
    Interessante vraag, Mieke. Ik zou het ook niet weten, ben helaas nog niet echt mama**.

Vanavond voel ik me trouwens iets beter dan de afgelopen dagen. Wel steeds een gevoel in mijn buik, maar verder valt het mee. Daarom was ik weer van plan even naar streetdance te gaan (vorige week was ik veel te misselijk), maar ik stond net voor een dichte deur. :(

13. mobielfreak

mobielfreak Fanatiek lid

28 jul 2006
    2.471
    0
    0
    Thuisblijfmama!
    Schiedam
    Erkennen moet VOOR geboorte geregeld worden!

Na geboorte is dit vaak lastig omdat de moeder mee moet om een handtekening te zetten en na je bevalling denk je er niet echt aan om mee te gaan naar het gemeentehuis ;)

14. mobielfreak

mobielfreak Fanatiek lid

28 jul 2006
    2.471
    0
    0
    Thuisblijfmama!
    Schiedam
    Wanneer en waar kan ik een kind erkennen?
    U kunt een kind erkennen bij de gemeente. Dit kan voor de geboorte, tijdens de aangifte van geboorte en op een later moment.

Erkenning van de ongeboren vrucht
    De erkenning kan plaatsvinden tijdens de zwangerschap. Dit moet u doen in de gemeente waar u als ouders staat ingeschreven in de Gemeentelijke Basisadministratie (GBA). Staat u als ouders in verschillende gemeenten ingeschreven, dan kunt u kiezen bij welke gemeente de erkenning plaatsvindt. Als de moeder niet in persoon verschijnt, moet zij schriftelijke toestemming geven.

Erkenning na de geboorte, tijdens de aangifte van de geboorte
    De erkenning kan plaatsvinden na de geboorte, tijdens de aangifte van de geboorte in de gemeente waar het kind is geboren. Als de moeder niet in persoon verschijnt, moet zij schriftelijke toestemming geven.

Erkenning op een later moment
    De erkenning kan plaatsvinden tijdens het hele leven van het kind, ook als het meerderjarig is. Een erkenning is niet gebonden aan de woonplaats van de erkenner of het te erkennen kind. Elke ambtenaar van de burgerlijke stand in Nederland is daartoe bevoegd. Is het kind twaalf jaar of ouder, dan moet het schriftelijke toestemming geven. Is het kind tussen de twaalf en zestien jaar, dan moet zowel het kind als de moeder schriftelijke toestemming geven.

Erkenning en huwelijk
    Erkenning is binnen een huwelijk automatisch geregeld. Het is niet nodig en zelfs onmogelijk om uw kind te erkennen bij de gemeente. Als de moeder nog getrouwd is met een andere man die niet de vader is, is het dus niet mogelijk een akte tot erkenning van uw ongeboren kind op te stellen. Als blijkt dat de echtgenoot van de moeder niet de biologische vader is, kan de automatische erkenning alleen worden gewijzigd door ontkenning van het vaderschap.

Kosten erkenning
    De ambtenaar van de burgerlijke stand maakt een akte van erkenning op. De procedure is gratis.

Erkenning bij notariële akte
    Erkenning kan ook plaatsvinden bij de notaris met een notariële akte. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de Notaristelefoon of een notaris.

Erkenning bij zwangerschap meerling
    Als u erkenning heeft aangevraagd van de ongeboren vrucht terwijl u zwanger bent van een meerling, dan geldt de erkenning voor alle kinderen waarvan u op dat moment zwanger bent.

15. mobielfreak

mobielfreak Fanatiek lid

28 jul 2006
    2.471
    0
    0
    Thuisblijfmama!
    Schiedam
    Als je niet getrouwd bent, ben je als biologische vader niet automatisch de officiële vader van het kind. Je zult je kind moeten erkennen. Je kind erkennen regel je bij de burgerlijke stand van de gemeente waar je woont.

Wanneer erkennen?
    Je kunt je kind op diverse momenten erkennen:

Tijdens de zwangerschap. Er wordt een akte gemaakt waarin wordt erkend dat jij de vader bent, de moeder moet hier altijd bij aanwezig zijn.
    Bij de geboorteaangifte, maar let wel op, is dit jullie eerste kind, dan moet de moeder erbij aanwezig zijn. Aangezien een geboorteaangifte binnen 3 werkdagen na de geboorte moet plaatsvinden, is het vaak nogal belastend voor de moeder om dan mee te gaan naar het gemeentehuis.
    Op enig moment na de geboorte. Als je het kind niet tijdens de geboorteaangifte hebt erkend, dan kun je dit op een later tijdstip altijd nog doen. Er wordt dan een aparte akte opgesteld waarin je wordt erkend als de officiële vader van het kind.

Gezien het bovenstaande is het bij een eerste kind wel zo verstandig om de erkenning in de zwangerschap te regelen.

Voorwaarden Om een kind te kunnen erkennen, moet je aan de volgende voorwaarden voldoen:

je mag niet met een andere vrouw getrouwd zijn.
    je moet schriftelijke toestemming hebben van de moeder en bij het eerste kind moet de moeder bij de erkenning aanwezig zijn.
    je moet minimaal 16 jaar zijn.
    je moet persoonlijk naar de burgerlijke stand, iemand anders kan dit dus niet voor je regelen.
    het te erkennen kind mag niet geboren zijn terwijl de moeder met een ander gehuwd was.
    zowel jij, als de moeder, moeten een geldig legitimatiebewijs kunnen overleggen bij de burgerlijke stand.
    Wordt het kind geboren uit een relatie tussen een Nederlandse man en een vrouw met een buitenlandse nationaliteit, dan kan de vader zijn Nederlandse nationaliteit doorgeven aan het kind, als hij het kind VOOR de geboorte erkent.
    Doet hij dit na de geboorte dan krijgt het kind pas de Nederlandse nationaliteit na 3 jaar (door te opteren voor het Nederlanderschap) of er moet bij de rechtbank een procedure gestart worden voor vaststelling van het vaderschap.
    De beide laatste procedures kosten behoorlijk wat geld. Bovendien moet er voor het kind eerst nog een verblijfsvergunning aangevraagd worden, wat ook geld kost.

Doordat je je kind erkent, krijgt je kind erfrecht en heb je als vader het recht en de plicht om je kind te onderhouden. Met een erkenning krijg je echter niet direct het ouderlijk gezag en ook geen omgangsrecht in het geval jullie relatie mis zou lopen. Om ouderlijk gezag te krijgen moet je apart verzoek indienen bij de griffie van het kantongerecht.

Advies: erken het kind (als je dit wilt) vroeg in de zwangerschap. Stel dat je kind ergens in de zwangerschap komt te overlijden en je hebt de erkenning nog niet geregeld, dan komt het kind niet op jouw naam te staan. Vooral in deze moeilijke, emotionele situaties is het heel zwaar te verwerken dat je een doodgeboren kindje hebt gekregen, maar dat het officieel niet jouw kindje is. Nergens staat dit kindje geregistreerd als JOUW kind.

Ouderlijk gezag
    Ouderlijk gezag is het recht en de plicht van de ouder om een kind op te voeden en te verzorgen. Je bent ook wettelijk vertegenwoordiger van je kind als je ouderlijk gezag hebt. Als je getrouwd bent hebben zowel de vader als moeder automatisch ouderlijk gezag, maar wanneer je niet getrouwd bent, krijgt alleen de moeder het ouderlijk gezag over het kind, ook al heb je als vader het kind erkend.

Om als ongehuwde vader het ouderlijk gezag te krijgen moet er een verzoek tot aantekening van ouderlijk gezag worden ingediend bij de griffie van het kantongerecht. Je kunt alleen ouderlijk gezag krijgen als je het kind ook hebt erkend. Als het ouderlijk gezag bij één ouder berust, dan kan er een verzoek worden ingediend bij de rechtbank om samen met een persoon die nauwe betrekking heeft met het kind het ouderlijk gezag te delen. Zo kunnen ook homoseksuele stellen het ouderlijk gezag regelen.

Welke achternaam krijgt mijn kind?
    Sinds 1 januari 1998 is het mogelijk om zelf de achternaam van je kind te kiezen. Je mag nu dus kiezen of je kind de achternaam van de moeder krijgt of de achternaam van de (erkende) partner.

Achternaam moeder
    Als je getrouwd bent en je wilt dat je baby de achternaam van de moeder krijgt, dan moet je dit regelen bij de burgerlijke stand. Om dit te regelen moet je samen naar de burgerlijke stand. Je moet dit regelen voor de geboorte want anders krijgt het kind bij de geboorte aangifte automatisch de achternaam van de vader (ook al zou dit niet de biologische vader zijn). Het kiezen van de achternaam moet gebeuren bij het eerste kind (van dezelfde partner). Ieder volgend kind krijgt automatisch dezelfde achternaam als het eerste kind.

Niet getrouwd
    Als je niet getrouwd bent, maar je hebt wel een partner waarmee je samen een kind krijgt, mag je ook kiezen welke achternaam het kind krijgt. Dan moet het kind wel officieel door de vader worden erkend. Wordt het kind niet officieel erkend dan krijgt het automatisch de achternaam van de moeder. Bij een erkend kind kunnen jullie dus ook samen kiezen welke achternaam jullie kind krijgt, je legt dit vast op het moment van erkenning. Ook hier geldt dat ieder volgend kind (van dezelfde partner) dezelfde achternaam krijgt als het eerste kind.

16. Deurtje

Deurtje Fanatiek lid

8 mei 2008
    4.332
    0
    0
    Wat een gedoe met dat erkennen, gelukkig zijn wij getrouwd :D

Net aan de schoonouders en schoonzussen (waarvan 1 ook zwanger :D ) verteld, die reageerden super enthousiast, echt leuk!

Schoonzus vertelde trouwens dat haar vk had gezegd dat als de streep op de test snel zichtbaar is en erg dik is, je al over de 4 wk bent.. dat was bij mij dus zo, denk dus ook dat ik al verder ben dan 4 wk (eerste dag laatste menstr. was dan ook 11 mei).. vind het wel erg jammer dat ik op korte termijn geen (inwendige) termijnecho krijg om te bepalen hoe ver ik ben en of alles goed is :(

17. Knorretjuh

Knorretjuh Actief lid

21 apr 2008
    369
    0
    0
    Nou het andwoord staat er al volgens mij haha

18. Iloiza

Iloiza Fanatiek lid

26 mrt 2008
    2.894
    1
    0
    Multitasker
    @ Mobielfreak: Bedankt, hele handige en duidelijke informatie! Ik denk dat wij maar gaan vóór de geboorte. Ik geloof niet dat ik na de bevalling zoveel zin heb om mee te gaan. ;)

19. Knorretjuh

Knorretjuh Actief lid

21 apr 2008
    369
    0
    0
  20. Deurtje

Deurtje Fanatiek lid

8 mei 2008
    4.332
    0
    0
    Vraagje.. waarom krijgt de één wel en de ander niet een inwendige termijnecho om te bepalen hoe ver ze is en of het hartje klopt? Vind het eigenlijk maar raar.. mijn vriendin en schoonzus hebben dat beiden gehad (de één bleek 6 wk en 2 dg en de ander 8 wk en 1 dg) en ik krijg dat niet terwijl ik ook niet precies weet hoe ver ik ben (4 of 5 wk?).. ik heb pas een intake op 16 juli...

Deel Deze Pagina