@ Martine: mijn beebje slaapt ook erg veel en huilt ook heel weinig. Wat ik daarom doe met voeden is: eerst 1 borst, dan verschonen zodat ze goed wakker is en dan de andere borst. Maar ze maakt ons snachts wel wakker om te drinken, dat dan weer wel. @ flesje warm maken: wij hebben 1x 24 uur moeten bijvoeden omdat Ebbie het nog niet goed genoeg deed. Wij maakten het flesje au bain marie warm. Dus: water koken in een bakje doen en dan het flesje erin en laten opwarmen. @ duur voedingen: al met al wel een uur, maar dus ook met verschonen tussendoor. @ Mieke: hihihihi, hier wordt ook flink geknetterd door Ebbie! Wat naar dat je wonden weer een beetje open zijn gegaan... Ik hoop dat het niet al te pijnlijk is? Niet te onzeker zijn hoor, je doet het hardstikke goed meid! In mijn boek (wat ik iedereen kan aanraden!) staat: de eerste weken huilt je baby alleen van de honger of van de krampjes. Je kan hem niet verwennen door 'te vaak' aan te leggen of 'te vaak' te troosten. Gewoon doorgaan met wat je doet dus. Ik laat Ebbie ongeveer een kwartier jengelen, dan proberen met pink tot rust te krijgen en als het niet lukt leg ik haar ook weer aan, soms is dat inderdaad ook weer na 1 uur. Boektitel: Jouw baby van week tot week, van Simone Cave en Caroline Fertleman. Verder: van mijn kraamhulp begreep ik dat die regeldagen ook komen doordat je zelf meer gaat doen. Als jezelf actiever wordt loopt direct je borstvoedingproductie terug. Dan moet je een dagje voor de tv gaan hangen en extra veel eten en drinken, zodat je productie omhoog gekrikt wordt. Jullie zijn ook allemaal al zo actief. Ik heb nog helemaal geen zin om naar buiten te gaan, laat staan met mijn kleine Ebbie! @ Maka: wahahahahaha, wat geinig hoe je jouw verhaal over het HEMA-bezoekje opschrijft! @ Married: auw, een bijna tot-ruptuur..... Pfff, ik hoop dat je wonden gauw helen. Fijn dat je zo geniet van Thije. Nee, mijn vriend mocht helaas niet in het ziekenhuis blijven die eerste nacht. @ Vaam: gefeliciteerd met de koop van jullie nieuwe huis! Wow! @ bijslapen: lukte de eerste dagen niet omdat ik erg hyper was, nog vol met adrenaline denk ik. Daarna lukte het niet omdat er teveel bezoek kwam. Gister voor het eerst echt geslapen smiddags, was echt nodig. Ik ga het er wel inhouden. Jullie zijn allemaal zo actief dames! @ Wenny: YOU GO GIRL!
@ Mieke: er staat ook nog in mijn boek: 'Drinken is voor de baby een heel nieuwe ervaring, dus af en toe raakt hij de draad een beetje kwijt. Hij moet nog ervaring op doen... Soms is hij de techniek even kwijt. Blijf deze week oefenen en verwacht er niet teveel van. Blijf voeden op verzoek en maak je niet druk om schema's. De ene keer zit er 4 uur tussen 2 voedingen, terwijl hij zich het andere moment alweer na een uurtje meldt.
Hallo dames, Wel leuk om jullie verhalen zo te lezen. Ik dacht met sommige dingen dat het echt aan mij lag, maar als ik dit dan zo lees hoort het er gewoon bij. Hier gaat alles goed. Heb niet heel veel bijgelezen, maar nog wel een paar vraagjes. Ik las iets van neusspray voor aambeien. Vertel werkt het echt en welke bedoelen jullie dan? Harde ontlasting: het doet soms echt heel pijn en door de aambeien doet het zitten daarna ook pijn. Ik las iets van roosvice laxe. Heeft die kleine daar dan geen last van als ik dat drink? Dames die aan het bevallen zijn succes. Lekkende borsten daar heb ik nu nog steeds last van. Mn ene borst ook meer als de ander en als kyana er dan van drinkt dan spuit het er vaak ook met vier stralen tegelijk uit. Hier is kyana nu met oma mee wandelen. Dan laat ik haar straks nog een keer drinken en dan ga ik hier bij vrienden van ons in de kroeg helpen voor de carnaval. En dan krijgt kyana voor het eerst een complete afgekolfde bv uit een flesje. Vind dat best wel eng en spannend. Ben ook erg benieuwd hoe ze het zal doen. Nou ben erweer vandoor. FF mn mannetje wakker maken. Die moet ook zo werken in de kroeg
hallo mama,s.. we hebben allemaal een beetje de zelfde zorgen lees ik hier. ik ben nu al 8 weken verder en ik moet ook nog echt mijn meisje leren kennen. Een ritme heeft ze nog bijna niet. Maar met borstvoeding maakt het niet veel uit hoe vaak je ze aanlegt. Je kunt ze niet overvoeden is mij uitgelegdt. Royenna is ook met tijde erg onrustig.. ze vind het fijn om in haar wipstoeltje om zich heen te kijken. Ook darmkrampjes pffffffffff zo zielig. ik geef ook cinababydruppels.. mag zelfs om het uur! masseer haar buikje of neem ze inde draagzak lekker tegen me aan. Voor de nacht geef ik nu een flesje..ze blijft toch nog 2 a 3 keer komen. maandag krijgt ze al haar eerste prikken brrrrrrr verschrikkelijk.... wanner gaan we over naar de febr mama,s.. we zijn denk ik bijna allemaal bevallen he... hooplijk dat ik dan beter mee kan lezen.. groetjes voor iedereen.. ps heb een nieuwe foto.... vind haar echt al een wijsneusje hahahha
Hoi Meiden: Mieke: bedankt ik zal het gaan proberen. Ik heb trouwens nu de c1000 luiers gekocht en ze bevallen mij prima, bij de kruidvat luiers was Fuad snel nat, bij die van c1000 niet. tirtilisko: fijn dat je weer thuis bent. Maka: is wel even wennen he, met een kleintje op stap. Vaam; fijn dat het wat beter gaat met Daan, Fuad was juist helemaal niet wakker te krijgen, beetje sloom zeg maar en omdat hij verkouden is en minder drinkt maakte ik me wat zorgen, gelukkig is hij vandaag weer iets allerter, ga straks wel even met hem naar het inloopspreekuur om hem te wegen en dan vraag ik ook even vor het hoesten. Eppie: Jasmin vond het helemaal leuk, ze wilde zelfs niet mee toen ik haar kwam halen. Wendy: succes meid, Al zal je dit niet meer op tijd lezen. Sonya: wat een schatje is royenna, balen dat ze aldoor zo'n hoger heeft. Groetjes Martine
@Wendy, heel veel succes! @Married, kan me voorstellen dat een supersnelle bevalling niet heel erg prettig is. Maar wel apart: volgens mij heb jij minder moeite met een kind uitpoepen dat met ontlasting... Balen dat je nu ook zo uitgescheurd bent, succes daarmee. Ik moet zeggen dat het vanaf de dag nádat de hechtingen verwijderd waren het heel snel beter ging met mijn onderkant. Nu kan ik eigenlijk vrijwel alles weer. Mijn kraamvz zei idd ook 6 weken niet zwaar tillen en stofzuigen... Maar ja, ik ben de hele dag thuis, de was moet toch gedaan worden, boodschappen... Gisteren die kinderwagen in de auto tillen. 6 weken geen 'zware dingen' doen gaat echt niet lukken hoor. Ik probeer wel zo vaak mogelijk - als ik er aan denk - bekkenbodemoefeningen te doen. @Dayenne, jeetje spruw en borstontsteking. Pff, sterkte hoor. Herkennen jullie trouwens dit: Vera zit best vaak te kreunen, soms lijkt t alsof ze steeds zit te poepen of een vastzittende hoest/keelschrapen ofzo. En even later is er weer niets aan de hand. Het lijken ook wel een soort krampjes te zijn ofzo...? @Mieke e.a, ik herken t heel erg: wat heeft ze nu weer dan? Is dit normaal? @Sofie, huh nog steeds naweeen? Heb ik geloof ik helemaal niet gehad.. Wel af en toe een krampje, vooral wel wat pijn in bm gehad tijdens t voeden, maar echt naweeen, nee. Sterkte. Wat een mooie foto's zeg, schattig! He, ik heb tzelfde boxkleed! @Eppie, bij jou dus ook 1x een hele voeding eruit. Gelukkig, kan dus gebeuren en ws niets aan de hand. Lekkende boobs, heb ik heel soms. Dan heb ik opeens een natte plek in BH/shirt. Maar om nou constant compressen in te doen, schiet ook niet op. Vindt t sowieso maar raar allemaal met die borsten. De ene keer zijn ze weer helemaal gestuwd en pijnlijk, dan weer een paar pijnlijke klieren, de volgende dag voelen ze wel redelijk of zelfs slap. En dan die tepels, soms doet aanleggen of zelfs voeden nog erg pijn, dan voel ik er weer bijna niets van... Gek hoor. Gisteren ook weer wat paniek in de tent. Ik voelde opeens mijn lip jeuken, alsof ik een koorstlip zou gaan krijgen. Doodeng, want dat is zo gevaarlijk voor pasgeboren kindjes. Dus continu mijn handen gewassen, vriend zoveel mogelijk voor Vera laten zorgen en meteen met koortslipcreme gaan smeren. Nu is ie nog steeds niet doorgebroken, dus misschien vals alarm? Ik blijf vandaag maar ff smeren en heel voorzichtig doen met Vera, want ik lees op sommige sites dat ie al besmettelijk kan zijn vóór de blaasjes komen... Echt moeilijk hoor, want ik wil haar zo graag steeds oppaken, troosten, kusjes geven... En dan steeds maar je handen wassen (die zijn al helemaal gortdroog en kapot)... Zucht, al die nieuwe dingen en onzekerheden, word er ook helemaal moe van
Meiden weer bedankt voor jullie antwoorden en geruststellingen. Noppie, ik heb het boek 'Oei ik Groei' liggen, ga ik er maar eens bijpakken dan. Hahaha dus Ebbie knettert ook wat af. Ik moet er altijd wel erg om lachen hoor. Dan weer een vette scheet en dan weer gewoon lekker spinazie! Het is ook echt een leuk ventje onze Boaz. Hier ook geen slaapjes tussendoor hoor, anders wordt het hier een rotzooitje. Vanmiddag komen de schoonmaaksters weer, benieuwd hoe dat gaat. En ik wil even met de maxicosi in de auto toch naar het kruidvat, is niet ver. Sonya, wat een lekker meisje is Royenna zeg. Wendy, GO GO GO! Vaam, gefeliciteerd met jullie huisje. Goh toch nog snel een ander leuk woninkje gevonden dus, ook wel spannend. Martine, aha C1000 luiers. Hmmm, ga straks even de nieuwe van KV halen en proberen. Sofie, veel plezier met je uitje naar de buurtwinkel. Maatje, Justin zal lekker genieten van zijn uitje met oma zeg. Wat leuk dat hij zo lief is voor Zoey. Hahaha hier hoor ik af en toe een rare kreet door de babyfoon komen van meneertje die in zijn slaap hard ademhaalt oid. Vaak tijdens de voeding maakt hij ook van die geluiden door tegelijkertijd adem te halen en te blijven drinken, de schrokop.
Nyncke De neusspray was van mij. Gewoon de goedkoopste kopen eigenmerk. Heb er 2 in 3 dagen opgemaakt en de aanbeien zijn bijna weg werkt echt super goed. Slapen. Hier ook niet de 1e 2 dagen wel nu niet. Justin heeft vakantie en wil niet slapen als hij thuis is. De nachten gaan zo goed hier we hoeven er maar 1x uit dus echt moe ben ik niet. Tirtilisko meid hoe is het met je en jullie ventje? Martine Hier ook eigenmerk c1000 of kruidvat. Bevalt hier ook Goed. Hou wel altijd de makro in de gaten met de aanbiedingen van de pampers. Sonya Wat een pupke heerlijk he.
Maka: dat kreunen en keelschrapen dat doet Julian ook. Ik weet ook niet wat dat is. Volgens mij niks bijzonders, soms doet hij dat ook als hij zich uitrekt. soms dan zegt mijn gevoel ineens dat hij een boertje moet laten en dan hou ik hem even rechtop en klop zachtjes op zijn ruggetje en dan komt er een grote boer! Wenniepennie: SUCCES! Sophie: heel herkenbaar hoor die hormoonbuien....euhh...huilbuien aan het einde van de middag! Ben dan blij dat mijn man er is waarbij ik het kwijt kan. Lekken van de borsten: ik zit eraan te denken om misschien maar Lilipadz (of zoiets) aant eschaffen, want het is wel lastig dat lekken. Vannacht moets ik zelf ook even een ander nachthem aantrekken en de zoogcompressen raken doorwekt. Heeft iemand ervaring met Lilipadz? Middagslaapje: Vanaf de tweede dag na de bevalling heb ik consequent elke dag gerust. Net ook weer even een uurtje geslapen (nu wat eerder dan normaal, omdat mijn zoontje naar de peuterspeelzaal was en dan is het lekker rustig). Als ik die middagslaapjes niet zou doen dan zou ik echt uitgeput raken, zker omdat Julian 's nachts net iets meer wakker is dan overdag. En daarnaast vraagt mijn Guillaume ook nog veel aandacht en dat is dan extra vermoeiend. Vandaag is de laatste dag dat de kraamhulp er is, dus ik doen nog even lekker rustig aan! Hoelang drinken: Julian drinkt elke keer heel kort, 5 tot 10 minuten. Dan bijvoorbeeld even luier verschonen en dan leg ik hem nog wel aan dezelfde borst weer aan want die is nog lang niet leeg, zeker als hij maar 5 minuten heeft gedronken. Ik kan hem echt niet dwingen om langer te drinken, maar volgens mij krijgt hij wel genoeg binnen. Ik krijg heel snel een toeschietreflex en dan komt er ineens zoveel melk dat hij hele grote slokken neemt. Hij wordt nu weer wakker en dan gaan we zo voor het eerst samen onder de douche....zo lekker om dat kleine warme roze lichaampje tegen me aan te houden! Ik komstraks weer even spieken of er al babynieuws is!
Ontlasting: als ik de dames lees met moeilijke ontlasting vraag ik me steeds af of dat niet gewoon de baarmoeder is die aan het krimpen is. Zo voelen de na-weeën bij mij in ieder geval: alsof ik moet poepen, maar dat lukt dan niet. En er staat dan ook een druk op, alsof ik een 2e moet baren! Maar dan door een ander gat Kunnen dat dan niet gewoon de na-weeën zijn? Voelt als constipatie bij mij in ieder geval! @Maka: 6 weken niks zwaars tillen is hier ook niet mogelijk hoor, t leven gaat wel gewoon door namelijk! Fijn dat je je beter voelt nu de hechtingen eruit zijn! Hier moeten ze geloof ik oplossen, maar voel ze al een stuk minder: wat een opluchting! Uitje buurtwinkel: wat heerlijk even buiten te zijn! Maar toen ik terugkwam had ik wel pijn van onderen: het schuren van mn benen (als ik loop) had wel wat roodheid met zich meegebracht. Heb er maar iets opgesmeerd Als dat zalfje voor baby's werkt, dan ook voor mij @Oefeningen doen: haha grapjassen int ziekenhuis: wel oefeningen doen hè mevrouw! Daar denk ik echt niet aan.. oeps! Zeker die sluitspier trainen komt later wel, de hechtingen trekken zo als ik dat doe! Mn baarmoeder trainen doe ik dan weer wel, maar ook niet automatisch haha @Kreunen kleintje: ja hoor, hier ook! Maar dat houdt vanzelf weer op, meestal als ze een boertje laat of dr luier volpoept, dus neem aan dat het de verwerking van t eten is. @Gewicht: ook ik ben flink afgevallen.. Woog voor de zw-schap 68kg, tijdens zw-schap ongeveer 72kg en zit nu al op de 64kg! Ik dacht dat dat door de BV kwam, maar een kraamverzorgster zei dat als je BV geeft, je eventueel pas na een maand af kan vallen Dus wat ik nu verlies is allemaal bonus! BV: hier gebruik ik de eerste 2 minuten een tepelhoedje om de pijn te verzachten en mn tepel wat meer uit te laten steken. Daarna gaat hij eraf en pakt ze de tepel vanzelf, omdattie wt meer omhoog komt. Lijk soms wel madonna met die puntborsten! haha Honger: wat heb ik toch een honger! Vooral tijdens het voeden! Hebben jullie dat ook? Vraagje verschonen: wanneer verschonen jullie de beeb? Vóór of ná de voeding? of tijdens? Tijdens is voor mij geen optie, ze drinkt maar 15 minuten. Int ziekenhuis zeiden ze vóór de voeding. Maar tijdens en net ná de voeding is ze flink bezig met luier-vullen. dus vroeg ik me af... Tips? Dames, ben echt superblij dat iedereen een beetje hetzelfde heeft, dan voel ik me toch weer opgelucht om te zien dat het niet alleen bij mij is! Iemand al nieuws van Wenniepennie? Of andere dames? Alle clichés zijn waar in ieder geval: iedere bevalling begint anders, is anders en naderhand ben je alle pijn vergeten! Een hele dikke knuffel dames! Hoop jullie snel bij ons te hebben als feb-mama's; wij zijn echt supernana's! Knuff Sofie ps: Dayenne: wanneer gaan we babyzwemmen?
Ow ja, nog een vraagje! HOE ZIJN JULLIE MANNEN MET DE BEEBJES? De mijne is echt super! Soms denk ik dat hij veel erger is dan ik.. Voor mij is het normaal dat Lili er is (heb er 9 maanden mee gelopen hè ), maar voor hem helemaal nieuw en geweldig! Vanaf de eerste dag is hij (soms té) actief met luiers verschonen, badje, in slaap wiegen, praten tegen de kleine (schiet soms echt in de lach als ik hem hoor kletsen via de babyphone t'is bijna KOEtje, koetje, klein lief meisje, blablabla haha hele verhalen!) en alles wat ik vraag. Denk soms dat hij nog vermoeider is dan ik, hij neemt alles van me over zodra hij thuis is! En ho maar dat ik haar in bad mag doen als hij er niet is.. Kletst tegen iedereen over welke uren ze gegeten heeft (alsof mensen dat willen horen ) en hoeveel ze poept.. Krijg er soms echt de slappe lach van! Hij is echt een top-papa. Papa-poule zoals ze hier zeggen: Lili is papa's prinsesje.. Hoe gaan jullie mannen hier mee om?
@luier verschonen: ik doe het voor de voeding. anders is ze met geen mogelijkheid wakker te krijgen en tijdens het voeden valt ze in slaap, dus als ik het na het voeden zou doen dan zou ze weer klaar wakker zijn.. wat een mopje ook he @Kreunen: ooh hier nog 1! als de beste! meestal ook gewoon een boertje wat vast zit, of ze is bezig met poepen @Na-weeën: niet gehad hier.. zou ook niet weten hoe het zou moeten voelen haha. ze zeggen wel dat het na een keizersnee erger is dan bij een normale bevalling? ik zou het niet weten iig! @lekkende boobs: geen last meer van.. sinds ik geen borstvoeding meer geef is het eigenlijk heel snel gegaan met de melkproductie. kennelijk had ik al niet heel veel melk, omdat ze niet aankwam.. maar ik denk dat ik nu vrijwel helemaal geen melk meer heb.... @Gewicht: heb me nog steeds niet gewogen! ik dacht dat mijn vader wel een weegschaal had, maar toch niet! misschien straks ff 1tje halen bij de blokker @middagslaapje: alleen gedaan toen de kraamhulp er nog was.. nu echt geen tijd meer voor! wie doet dan het huishouden? de kabouters? net soraya lekker in bad gedaan.. ruikt ze weer heerlijk! kan ik weer de hele dag aan haar ruiken hahaha! straks even naar het winkelcentrum... verf halen, mijn vriendin gaat mijn haar knippen en een nieuw kleurtje geven! wordt ook wel tijd.. tijdens zwangerschap maar 1x geknipt geloof ik.. kan het me al niet eens meer herinneren.. nou ik hoop op babynieuws vandaag! fijne dag allemaal! liefs!
ooh mijn man is helemaal verliefd op haar! kan ook de hele dag tegen haar praten, en haar kussen.. idd wat jij zegt sofie, soms moet ik er heel hard om lachen. hij danst met haar, zingt met haar, knuffelen, kussen, praten, wiegen.. hahaha hij wordt zo'n softie als ie met haar bezig is whahaha! maar ik vind het zooo schattig.. hij wist vanaf het begin al dat het een meisje werd.. hij zei ook gelijk al dat het zijn prinsesje werd. vandaar de naam Soraya. de arabische betekenis is namelijk prinses!
@Miirreii: waaw! Wat gaaf dat haar naam prinses betekend! Dat vind ik mooi.. Lili komt van Lelie (bloem) en staat voor puurheid, schoonheid en onschuldigheid. En ook nog : gewijd aan God, maar dat zagen we pas later In het chinees betekend t VUUR, dit duidt dan op haar karakter En ja hè, mannen worden soms ineens softies met die beebjes! Maar als dat zo is, mogen we niet klagen! Soms alleen even lachen..
ook mooie betekenissen zeg! haha soraya's naam had ook wel vuur kunnen betekenen... wat een pittig karakter heeft ze.. je kan echt merken dat dr vader marokkaans is hahaha! maar idd, we mogen niet klagen. vind het zelfs geweldig! zo mag ie af en toe ook wel naar mij toe doen hahaha
Hahaha Maka, moest wel erg lachen om je berichtje naar Married toe. Kind er wel zo uitpoepen maar de ontlasting niet, hihihihi. He wil ik eindelijk reageren wordt Boaz wakker. Later dus nog een poging.