Spannend he. Im kan ook niet wachten op de 1e echo! Van mijn zoon ben ik indertijd bevallen in het ziekenhuis, persoonlijk vond ik het heerlijk. De verzorging is super! Ik zit nu te twijfelen wat ik nu zal doen. Aan de ene kant is een ziekenhuis erg prettig maar aan de andere kant; Stel dat ik s'nachts beval, dan kan mijn zoon er niet bij zijn. Als ik thuis beval rolt mijn zoon zijn bed uitgerust en wel uit en kan ie gelijk de baby zien. Aan de andere kant, we hebben een elektrisch bed (zit een motor aan de onderkant, bovenkant kan omhoog etc.) en die krijgen we nooit op klossen. Dan moeten we een apart bed ergens vandaan toveren om deze op klossen te zetten. Tja..keuzes, keuzes..je moet datgene doen waar jij je het prettigst bij voelt. Gelukkig hebben we nog even om erover na te denken! Even iets huishoudelijks; Ik maak steeds smileys alleen zie deze niet verschijnen als ik mijn reactie bekijk?
Ik zie ze ook niet, zie wel ergens een ; waar volgens mij moet staan, dus misschien typ je te snel, heb ik zelf namelijk vaak last van En ik voel me nu wat normaler haha, ben dus niet de enige die ALLES maar dan ook ALLES googled.
ik ben een keer in zh bevallen, en een keer thuis. en ik kies nu weer voor thuis. vind mn eigen huiselijke sfeer persoonlijk veiliger. en mn eigen dekens, mn eigen bedje om na de bevalling met mn kleintje op te rusten. heerlijk echt waar. mn eigen douche nadien mn eigen spulletjes. en nog belangrijker mn eigen eten en lekkere dingen lol. nee ik vond het heerlijk. een zh heeft weer andere charmes, heb over zh ook niet te klagen. maar mijn persoonlijke mening v een thuisbevalling is fijner en veiliger,maar dit is voor allen anders,
Ik kom net van de verloskundige af. 29 Juni heb ik mijn eerste echo! Ik ben dan iets meer dan 8 weken zwanger. Ook wordt er dan besproken of ik deels (vanwege mijn overwicht) in het ziekenhuis moet onder begeleiding van een gyn. en deels bij de vk. Ook wordt er een prenetaal onderzoek gedaan met 10 a 11 weken, een soort van nekplooi, op deze manier kunnen ze voor 95% bekijken of het goed zit met je kindje oid. Met de 20 weken krijg je dan ook weer een standaard echo. Dat zijn veel meer echo's dan ik ooit met mijn oudste jongen (13 jr. geleden) heb gehad. Toen kreeg je met 11 weken een echo en dat was het dan. Ik heb gelijk gevraagd naar de lichte steken in mijn onderbuik, maar dat is vrij normaal en niet echt iets om je zorgen over te maken. Het is dus echt afwachten tot de 29e! Wat duurt dat nog lang! Ik heb ondertussen de tekens gevonden
Twitty Mijn beste vriendin die net bevallen is moest ook vanwege overgewicht aan het eind van haar zwangerschap naar de gyn. Zij heeft verder overigens een perfecte gemiddelde zwangerschap gehad. Ik heb nooit iets daarover gehoord van mijn Vlos (misschien durfde ze het niet te zeggen?) maar ben vanwege zwangerschapshypertensie toch al bij een gyn terecht gekomen. Die nekplooimeting, die is toch optioneel....?
nekplooimeting kon ik kiezen of ik dat wilde. ik kies daar niet voor. maar ben geen risicofactor ook dan. en daaraan zitten ook risico's. dus durf t niet. overigs nooit gedaan maar het kan wel zekerheid geven idd. zo leuk eerste echo. ik weet nog niet wanneer ik mag. eerst volgende week vrijdag verloskundige
Ik ga die combinatietest ook niet doen, het risico is zo klein voor mij (ik ben 23) en mocht het wel zo zijn...tja, een kindje met een handicap is wat mij betreft ook welkom, ik werk er mee, dus ik heb wel enig inzicht wat het met zich mee brengt. Bovendien zijn er nog zoveel andere syndromen die niet waar te nemen zijn, en zoveel kinderen bij mij op het werk waarvan men pas iets merkte toen het kind 1,5 was...en dan pas later wordt een handicap vastgesteld, dus ja, kans op syndroom van down zegt me niet zoveel, sterker nog, een kindje met syndroom van down kan qua ontwikkeling ook nog steeds alle kanten uit, van heel laag tot vrij zelfstandig, ik zou het niet over mn hart kunnen verkrijgen om er dan "iets" aan te doen, terwijl de kindjes die ik op mn werk zie het best goed doen en heel gelukkig zijn en ook gewoon lekker kunnen lopen klieren en etteren zoals normale kinderen. Maar zoals ik al zei, voor mij is het risico heel laag, ik heb geen erfelijke afwijkingen in mijn familie, en mocht er onverhoopt toch spontaan iets gebeuren, tja, 9 van de 10x dat dat pas duidelijk wordt een tijd na de geboorte. Ik heb er dus al duidelijk over nagedacht maar ik zie het niet zo zitten, al die onderzoeken, 20 weken echo wil ik wel, ook als ze iets zien waardoor ik bv niet thuis mag bevallen, prima! maar voor de rest wil ik gewoon genieten van een zwangerschap en er niet al teveel een medische aangelegenheid er van maken. Maar die nekplooimeting, doen ze dat niet via een echo? of stel ik nu een hele stomme vraag....
@Michele25: Een nekplooimeting wordt toch gedaan door middel van een echo? Dan berekenen ze toch verschillende waarden van het kindje en kunnen ze zien of het waarschijnlijk gezond is of niet. Welke risico's zouden er volgens jou aan vast zitten? @Twitty: Spannend zo'n eerste echo, ik heb vandaag ingesproken op de voicemail van de VK ?) en ik word als het goed is morgen teruggebeld voor een intake. Ik hoorde ook al van mijn schoonzus dat er tegenwoordig veel meer echo's gemaakt worden. Toen ik mijn eerste kreeg (hij is twee weken geleden 12 geworden) toen kreeg ik ook maar één echo. Bij de tweede en de derde overigens ook. En dat is niet eens zo gek lang geleden. @Maryam: Ik ben ook niet zo van al dat medische rompslomp. Heeft het kindje iets, tja, so be it. Je weet inderdaad nooit wat en hoe het zich gaat ontwikkelen. Een gezond kindje heeft waarschijnlijk een makkelijker leven en voor de ouders is een gehandicapt kindje een zware taak. Echter, je hebt het niet voor het zeggen en afwachten is het enige wat er rest. Ik wil ook gewoon van de zwangerschap kunnen genieten. Het is mijn vierde dus waarschijnlijk de laatste. Vandaag had ik trouwens ook een soort chagrijnig-dag. Tenminste dat vond mijn man, ikzelf vond het wel meevallen... Er was gewoon veel te doen en iedereen was in een luie bui. Ik heb soms zo wel eens het idee dat er teveel van mij verwacht wordt. Als er dingen niet door mij gedaan worden, dan wordt het door niemand gedaan. Erg frustrerend:x. Even diep ademhalen en genieten van de rust die er nu in huis is. Alle kinderen naar bed, man naar zijn nachtdienst en ik eventjes op de pc wat tikken. Ik heb nog wat gordijnen liggen die ik nog moet vermaken en eigenlijk moet de was ook nog opgehangen worden, zucht!!! Groetjes dames, Oumi
Maryam Ik denk er zo ook over. Heb zelf geen enkele ervaring met gehandicapte kindjes, maar kan me niet voorstellen dat ik de zwangerschap zou laten afbreken. Er zijn echt ergere dingen dan een kindje met down. Oumi N.a.v. de nekploometing moet je een vruchtwaterpunctie/vlokkentest doen om zekerheid te krijgen. Nekplooimeting geeft alleen een kans weer. Hier ongeveer anderhalve kubieke meter strijkwas liggen....geen zin in...morgen....
@Collo: Yep, hier ook strijkwerk maar ook nog een was in de wasmachine die eruit moet én opgehangen want er staat al weer een andere was in de wacht. Tja, een huishouden met vijf mannen draaiende te houden is zo simpel nog niet. En over de nekplooimeting, zoals ik al zei; "If it is...so be it." Ik doe de standaard onderzoeken en verder laat ik alles gaan. Groetjes en slaap lekker voor de dames die lekker onder de wol liggen. Oumi
O ja het heet een nekplooimeting idd. Daar kun je zelf voor kiezen. Om heel eerlijk te zijn doe ik het meer omdat ik dan weer een echo heb en weer even 'contact' heb met de baby. De uitslag kan me ook niet enorm boeien, juist omdat het 95% kansberekening is. Nogmaals, de ene baby is de andere niet. Waar is de grens? Ik krijg zo langzaamaan het idee dat de medische wereld echt overal voor wilt zijn. Waarom niet gewoon de natuur zijn gang laten gaan? Waarom altijd de perfectie na streven? De perfectie zit 'm toch juist in de imperfectie? Mocht het zo zijn dat er een grote kans bestaat dat het een kindje is met een down syndroom, dan is het even welkom. Volgens al die medici is het nooit goed, dat is het gewoon. Ben je te dun is het niet goed, kom e teveel aan is het niet goed, ben je te zwaar dan is het niet goed, ben je te oud is het niet goed..kortom..het is nooit goed.. We zien het wel, ik ga nu lekker genieten van de zwangerschap
Welkom DaphneenEstelle, en natuurlijk gefeliciteerd! @ iedereen Wat fijn om te lezen dat ik niet de enige ben, heb soms toch wat het idee dat steeds meer mensen voor al die onderzoeken kiezen en een zwangerschap van een evt. down kindje afbreken. Ik weet dat ook die keuze niet gemakkelijk is, maar soms heb ik het idee dat er vooral doemscenario's worden geschetst en niet wordt verteld dat relatief vaak nog best goed uitpakt en dat zo'n kindje echt wel plezier in het leven kan hebben Maar goed, ik ga er niet van uit en hoop in februari een gezond kindje vast te houden Hier trouwens ook erg lui, ik moet nog zoveel doen maar heb gewoon zo geen zin Ik ga vandaag denk ik gewoon rustig wat door het huis heen en dan zie ik wel hoever ik kom, alle kleine beetjes helpen toch?
Goeiemorgen meiden, Moeders voor moeders is net al langsgeweest en het was weer een goede test, ik begin volgende week. Zijn er nog meer dames die meedoen? Verder niet veel nieuws hier, heb geen kwaaltjes meer en heb energie voor 10. Ben erg druk dus niet vaak tijd om te posten, zal vanavond alles even teruglezen en proberen overal op te reageren haha.. @alle nieuwe zwangeren: van harte gefeliciteerd!!
@Peetjuh: Fijn dat je zoveel energie hebt, ik doe ik veel maar niet meer of minder dan anders. Ik doe niet mee aan moeders voor moeders. Ik heb het de eerste zwangerschap wel gedaan maar ik vond het best een beetje een gedoe. Verder: Vanmorgen gebeld met de VK. Mijn eerste afspraak is op 13 juli 2010. Ik ga strakjes bellen voor een termijnecho. Ze vroeg me ook of ik een combinatietest wilde. Ze stuurt me wat informatie en ze vertelde me dat het 150,- kost. Ik weet nog niet of ik zo'n onderzoek ga doen. Ik bespreek het vanavond wel met mijn man. De dame aan de telefoon klonk heel aardig en de praktijk is lekker in de buurt. Omdat ik na mijn derde alle spullen heb weggegeven moet ik nu alles weer opnieuw aanschaffen. Ik heb Marktplaats al afgesnuffeld en heb wat erg leuke spulletjes gevonden. Ik ga niet meer dezelfde fout maken en allemaal onzin dingen kopen. Het is vaak schattig en mooi maar heb je er ook wat aan??? Als het antwoord nee is dan laat ik het liggen. Ik kan me voorstellen dat de verleiding groot is om veel schattigs te gaan kopen. Nu ga ik voor praktisch. Groetjes Oumi
nekplooi meting, echoscopisch of niet. dat zou kunnen. maar hoor ook meet over vlokkentest, etc. dat werd me gevragen dat word via buik gedaan. nah heb ik geen behoefte aan. dat bedoelde ik eigenlijk. omdat daar zeker wel een risico aanvast zit met miskraam. en dat wil ik niet. dan erbij ben ik ook nog jong, 2 gezonde kinders. en het is nooit vanzelfspreken een gezond kindje te krijgen. ik zie het wel. en met de 20wk echo zien ze ook genoeg. dus ben benieuwd. eerst lekker genieten van het zwanger zijn.
idd oumi, zo denken wij ook. hebben op marktplaats een wagen gekocht weer. dezelfde die we hadden met onze 2e. en een maxi cosi. ammel gewoon modieus. maar niet zo belachelijk duur. wij hebben ook veel afgegeven na de 2e. zeker kleren allemaal weg,. maar koop ook ammel niet zo veel. dat is bij de 1e heel leuk. maar doe je dr ook wat mee? knuffels hier, poppetjes daar. veiligheidspeltjes hier, waar je niks aan hebt. ammel van die zooi wat je helemaal niet gebruikt. ach ja.ieder voor zich toch.
@Michele: Ik ben relatief ook nog jong. Ik ben 32 en dat is nog geen risicogroep qua leeftijd. Verder heb ik ook drie gezonde kindertjes en ik zou een vlokkentest of zo'n punctie ook niet doen. En de spulletjes: Tja, ik wilde wel een nieuwe kinderwagen kopen, ik heb mijn zinnen gezet op een Quinny Senzz. Lekker hip, praktisch en kan vanaf dag één met een wiegje. Persoonlijk draag ik de kleine liever in een draagdoek en daarna draagzak dus het wiegje heb ik waarschijnlijk nieteens nodig. Groetjes Oumi
He wat leuk ik heb een zoontje in de leeftijd van jou kindje. Wij wilden ook liever wat minder leeftijd verschil maar ja we hebben tot de negende ronde moeten wachten. Leuk we gaan dus samen op en hebben straks met de oudste ook wat vergelijkings materiaal. Ben heel benieuwd naar de reactie van mijn zoon. Groetjes
He meiden Hier even een update van mij. We zijn al aardig actief hier he? Ik ben even niet geweest en heb wel wat berichten gemist. Hoop dat het allemaal goed met jullie gaat. Ik heb net een afspraak voor 6 juli gemaakt. Ik moet zeggen dat ik me nog niet helemaal hyper voel wat zwanger zijn betreft. Heb nog niet echt drang om wat te kopen of er heel erg mee bezig te zijn. Misschien ook omdat ik gelukkig weinig symptomen heb. Geen misselijkheid, alleen veel honger in de morgen als ik uit bed kom. Voor de rest ben ik super opruimerig en verstrooid ruim dingen op rare plekken op ( dingen die in de koelkast moeten kom ik in de keukenkast tegen). IK voel weinig nog van het zwanger zijn en daardoor draai ik mijn dagen op gewone sterkte waardoor ik op een gegeven moment wel merk dat ik een beetje licht in mijn hoofd wordt.Had ik ook bij de eerste. Te lage bloeddruk. Ik heb ook een kleintje van twee en een half rond lopen dus tja rust nemen wanneer je wil is er niet bij. Hij slaapt nog wel overdag dus dan ga ik ook even plat.Ik hoop dat hij dit nog even vol houdt. Soms maak ik me druk omdat ik me nog zo normaal voel ondanks mijn zwanger zijn. Herkennen meiden dit. Op sommige momenten voel ik helemaal niks... @Daphne Ja leuk zo samen op. Ja ik weet ook niet hoe mijn grote jongen er op gaatreageren. Hij heeft een klein nichtje en daar is hij heellief en voorzichtig mee. Maar aandacht delen vind hij moeilijk schat ik zo in. Wij gaan hem in deze maanden verhuizen naar een nieuwe kamer met een groot bed, zodat hij zich niet weg gestuurd voelt als de kleine er is. En zo kan ik die overgang van hem ook in goede banen leiden. Ik ben er echt allert op dat hij niet te weinig aandacht krijgt. Het lijkt me leuk om iets te doenmet een foto van hem en hetgeboorte kaartje. Zo van iedereen mag het horen, mijn ...is geboren. Ik heb nu een tshirt voor hem gekocht om straks het grote nieuws aan opa's en oma's te vertellen. Op de voor kant ik ben stoer en de achter kan ik word een grote broer. Ben benieuwd naar de reacties, maar vind het nu nog heel leuk dat het ons geheimpje is. Voor ons beroep gaan we nu weer naar het buitenland dus de verleiding om het eerder te vertellen is er niet. Het is nu nog lekker even van ons... Nou Daphne we houden elkaar op de hoogte en andere meiden we horen graag jullie ervaring van reactie van broertjes en zusje. Sorry beetje een lang verhaal 6 juli verloskundige 1 e echo...spannend,de bevestiging...eindelijk
ik heb bij de eerste ook moeders voor moeders gedaan. Maar door ons beroep kan het nu niet. Ik vind dat wel jammer. Maar meiden jullie weten dat het fijn is als het via de natuurlijke weg loopt, dus helpen van een ander is een kleine moeite.....