vandaag is liv een week! voel me steeds beter worden en ben nu sinds 2 dagen bijna de hele dag beneden. was wel even weer aclimatiseren hoor..na zoveel dagen boven in bed. beetje op de bank gezeten en tussendoor aangerommeld. slapen: de afgelopen nachten heeft ze echt een goed ritme. ze meld zich elke 3 uur voor voeding en daartussen slaapt ze zoet. heel fijn. sinds 2 dagen leggen we haar ook in de wieg naast het bed en niet meer tussen ons in op het aankleedkussen. hormonen: voel me al wat rustiger worden..sommige momenten komt dat down gevoel weer terug maar dat gaat al een stuk beter en uiteindelijk zal dat wel helemaal verdwijnen. heb best zin om ff naar buiten te gaan maar qua duizeligheid moet ik nog wel rustig aan doen na het bloedverlies. zal eens kijken voor die floradix.. vanaf morgen heeft mn man 2 weken vrij. maar sochtends moet ie nog wel een paar uurtjes weg voor een belangrijke vergadering. dan ben ik dus voor t eerst alleen met liv. vind ik wel erg spannend hoor pfff
Goedemorgen! @niki, wat fijn dat liv een ritme aan het krijgen is! @hen, het zal idd wel 'n kwestie zijn van alles nu op dit moment. Maar gewoon lekker hier van je af blijven schrijven als je daar de behoefte aan hebt! @stuiterbal, hier dus eentje van bijna 2, die dus ook geen moment van de dag stil zit. Ach ja, vind het alleen jammer dat hij op zo'n moeilijke leeftijd zit, ik bedoel kan niet met hem spelen of boekjes voorlezen want daar heeft hij het geduld niet voor. Knutselen is ie nog te klein voor. mocht iemand van jullie ideeen hebben, en dan voornamelijk voor binnenshuis. @debby, wow! Sam gaat snel zeg! Goed hoor! Ik vind het al heel wat dat elisa haar hoofdje zo goed optilt en ''vast''houdt. Gisteren souders geweest, komen ze ineens met het idee dat we weleens met z'n allen op vakantie kunnen deze zomer!!! Nou ik heb er niet op gereageerd maar ik weet wel dat ik het absoluut niet wil! Moet er niet aan denken
Jeetje, 2 dagen niet geweest, nu ruim 10 paginas bijlezen. (Gaat nu niet helemaal lukken. Ben nu aan het kolven. Klaar = douchen en naar een doop.) Dani, ik heb ook ooit een spiraal gehad. Ik heb daarna echt 2 dagen enorm last gehad, leken wel weeen. Heb gezegd dat ik dat niet nog eens zou doen, maar nu denk ik toch dat het dat wel gaat worden. Wil écht niet zwanger worden (voorheen deden we timen met persona) en wil niet aan pil.
Weegschaal: ook ooit gehad, na nieuwe batterij deed ie weer goed. (Had gedacht dat ie dan gewoon uit zou vallen, maar dit kan dus ook. Notitie aan mezelf, gebleven bij pagina 36.
Meiden, kunnen jullie me effe een beetje moed inpraten? Heb het effe nodig.... Ik baal zo dat de bv nog niet goed loopt. Ik kolf nu fulltime op aanraden van de lactatiekundige. Ik leg Lynn dus niet aan, maar kolf, schrijf op hoeveel en dat geef ik haar met de fles. En dat vul ik aan met KV. (Soms zet ik het in de koelkast, zodat ik na meer keer kolven een volledige bv kan geven.) Dit om te kijken hoeveel productie per dag: 240 tot 280 ml per dag. En het moet 600 ml zijn. Nog niet de helft dus, en het lijkt steeds wat minder te worden. Nu sta ik dus voor de keus: - stoppen met bv en volledig kv (scheelt wel een hoop moeite en tijd, is nu zo'n gedoe, voelt alsof ik alleen maar aan het kolven en flessen ben.) - blijven kolven en per fles aanbieden (maar voelt niet goed, net een melkmachine zo. Maar ja, ze krijgt in ieder geval wel iets mee voor allergie en weerstand. Zelf ben ik allergisch). - aanleggen, en als ze dan nog honger heeft fles. (maar dat is zo vechten, want borst leeg is vechtende Lynn. Ze blijft zoeken en mijn tepel snel weer loslaten, en dan moet ze weer wachten op de fles, etc.) Ik vind het zo meoilijk, en ben ook verdrietig dat het allemaal niet lukt zoals ik wil. Ben nu al 2 weken aan het kl*ten
smartie ik heb 6 weken fulltime gekolfd bij Emma en ik werd er stapelgek van. Persoonlijk zou ik dus overstappen op de fles. Het is toch een heel gedoe en ik hield dat echt niet vol.
@smartie je moet doen waar jij achter staat en waar jij je goed bij voelt. het mag ook niet ten koste an jezelf gaan, daar heeft lynn ook niks aan!
oja en als je wel door wilt gaan zou ik het denk ik anders aanpakken. Weegschaal huren bij de thuiszorg winkel, voor en na een voeding wegen hoeveel ze heeft gehad en dat aanvullen met kunstvoeding. Een baby drinkt namelijk altijd meer dan dat je kolven dus dat scheelt ook weer. Of je kan zelfs baby aanleggen, rest met een flesje geven, uurtje later kolven en dat weer gebruiken voor het volgende flesje (aangevuld met kv). Zo krik je je productie op (door zoveel mogelijk momenten te kolven/aan te leggen) en dus niet door lang te kolven. Beter 20 keer 5 minuten dan 10 keer 10 minuten zeg maar. Zo heb je de kans dat je haar nog aan de borst krijgt. Anders denk ik dat je altijd fulltime zou moeten blijven kolven... Ik vind het ook een beetje een raar advies van die lactatiekundige... zij zou toch moeten weten dat de hoeveelheid die je kolft niks te maken heeft met de hoeveelheid wat een baby drinkt...
@smartie: je moet doen wat je hart je ingeeft. ik heb bij de eerste fulltime gekolft omdat hij de borst absoluutn niet wou. bij de eerste ging dit goed. bij de tweede ben ik na 4 weken gestopt met de borstvoeding, haast hetzelfde als bij jou, kolven geprobeert maar als er 1 rondloopt ging dat niet goed. ben toen gestopt (wat wel moeilijk was) maar o god er viel een last van m'n schouders. wat was ik een ander mens, minder gestressd. maar nogmaals, ik weet niet hoe jullie situatie is (of kolven aardig gaat en lukt) maar je moet doen wat jezelf je hartje je ingeeft, laat je moederinstinct het werk doen. ik kan je dus niet echt een advies geven maar wens je wel suc6 met de beslissing.
smartie, als ik je zo lees dan zie ik meer het feit dat je liever overgaat op kv. want hier zie je de makkelijkheid in, en geen negatieve dingen. bij de andere 2 keuzes lees ik ze wel. ik zou in jou geval dus kiezen voor kv. voel jezelf hierin niet als falend. het is veel erger dat je niet lekker in je vel zit door constant je op te fokken omdat het niet lukt. als dat je voor de makkelijkere en rustigere kant opzoekt. ikzelf vind ritme, regelmaat,rust, etc beter voor n babytje. en geen gestress. maar dit is mijn mening. ook met kv worden babytjes groot. je faalt niet als je kiest voor kv. ook niet als je kiest voor bv en dus doorgaat met waar je mee bezig bent. enkeld moet je wel samen het leuk vinden om te voeden. en het niet zien als een must. hier vaak verschillende nachten nu 23.45- 5.30- 10.00
@smartie, ik zou idd kiezen waar je je het beste mee voelt. Het klopt wel wat debby zegt dat lynn meer uit je borst krijgt dan de kolf. Maak je iig niet te druk en doe waar jij je het beste bij voelt! Falen doe je sowieso niet!
hier trouwens net m'n schoonmoeder weer aan de lijn gehad. Die wou weer langskomen (we hebben elkaar gisterenavond gezien!). Dus ik zeg dat ik dingentjes in het huis te doen heb (lees=ik wil liever niet dat je komt). Zegt ze 5 min later, oh misschen kom ik wel wat eten brengen (ik denk,je hebt het dus niet begrepen). Dus ik heb gezegd dat ik haar morgen wel bel. Zo frustrerend!!! Snapt ze dan niet dat ik haar niet elke dag hoef te zien? Aaarrrgghh
lastige dingen zijn dat he, aan de ene kant super lief hoe trots en gek ze zijn op de kleine, en snap ook dat ze de kleine zo vaak mogelijk willen zien. Toch bijzonder is dat! En aan de andere kant voor jullie ook lastig omdat je ook wat privacy wil, en ze zo vaak zien...tja... ik herken je situatie! hier ook zo hoor, bij mijn s-ouders. tegenovergestelde van mijn moeder, die de kids echt weinig ziet...das weer t andere uiterste! ook niet leuk.... ik weet niet hoe de band is tussen jou en je s-ouders, maar kun je het niet gewoon bespreekbaar maken? ik kan namelijk alles tegen me s-ouders zeggen... ze zullen het misschien niet leuk vinden, maar ik denk toch dat je alles moet kunnen zeggen... (al ligt het soms niet zo makkelijk dat je alles kan zeggen) het moet voor jou juist niet frustrerend zijn, maar leuk om ze te zien! maar idd t is lastig!
hier trouwens een echte buikslaper, ik leg der nu overdag op de buik te slapen, en dat gaat super, voor de nacht durf ik dat nog niet, want geen aerosleep in de wieg en babynestje... dat is dus ook de reden dat we slechte nachten hebben, ze wil op der buik slapen. we hebben nu de aerosleep van de maxi-cosi in het babynestje gelegd, dus vannacht gaan we het babynestje tussen ons in leggen en dan lisa op der buik, kijken of de nacht dan beter is... tja je moet wat he als ze niet slapen... ze kan moeilijk eeuwig op MIJN buik slapen in bed...
Goedemiddag meiden! Pfff...erg druk hier! Kleine meid is veel meer wakker, dus vraagt heel veel tijd hihi. @ Smartie: Volg je gevoel inderdaad! Ik weet niet wat ik in jou geval zou doen. Al is het zo stressvol zo! Dat houd je niet lang vol... Succes en sterkte met de beslissing. Want stoppen zal heel moeilijk zijn (gevoelsmatig) mocht je die keuze maken. @ Iosola: Pfff... souders... Spreek me dr niet van... Jij ook succes! @ McGyver: Haha, dat is inderdaad een overtuigende buikslaper Snap dat je het voor de nacht nog eng vind! @ Nachten: Hier gisteren: 23.00-7.00-10.00 En vannacht 22.30-6.00-9.00 Wij mogen ons met deze nachten in de handen knijpen. @ Striemen: Voor de bevalling hier helemaal geen gehad. Na de bevalling heb ik aan anderhalf uur persen striemen op m'n benen overgehouden. En momenteel krijg ik ze op m'n borsten... Lang leve de stuwing in de nacht! Beetje jammer! Maar ze worden vanzelf wit hoop ik @ Kolf: Ben bezig met een 2e hands electrische. Krijg van die avent handkolf allemaal bloeduitstortingkjes op m'n borsten (aan de rand van waar de kolf vacuüm zuigt. Dit komt puur door het vacuümzuigen). Fijne dag verder!
Nee, al heel lang niet meer eigenlijks... Heb zoiets van: "Als ze niet genoeg drinkt komt ze wel eerder voor de volgende voeding." Bedenk de dag erna soms wel hoe vaak ze de dag ervoor ongeveer is geweest. En het bijhouden van de tijd heb ik eigenlijk nooit gedaan (kraamverzorgster deed het hier thuis voor me) en daarna heb ik het zelf nooit. (beetje slecht misschien, maar vertrouwde vooral op mijn gevoel.)
Meiden, ik had nog een vraagje aan jullie: Hoe lang mag je eerste menstruatie na de bevalling eigenlijk duren? Ben dr nu al 2 weken zoet mee en ondertussen ben ik er he-le-maal klaar mee.
goede vraag, geen idee eigenlijk.... ik vloei nog, nouja vloeien, tis slijm met een bruinig tintje... en nihil...