Februari 2015 mamaatjes !!

Discussie in 'De mama's' gestart door Yasmientje14, 1 mrt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. PukjePuk

PukjePuk Fanatiek lid

3 jul 2012
    1.483
    0
    36
    NULL
    NULL
    Yasmientje, wat naar dat de kleine meid ziek is! Zo klein, zo zielig! Ook naar voor jullie, want je maakt je toch zorgen! Beterschap!!!

Dubbele cadeautjes, nog geen last van. Alleen twee dezelfde truitjes alleen dan verschillende maten. Dubbele kleertjes/ knuffels, je hebt dan altijd eentje reserve als de ene in de was zit.
    Kleertjes die al te klein zijn, tja, bewaren voor een mogelijke tweede in de toekomst. Of toch als cadeautje bewaren, dan wordt het wel gebruikt, maar ik begrijp je gevoel.

Hilly1980, wat een schatje jouw mannetje!! Heerlijk zo'n tevreden snoetje!
    pff, wat een nare zware kraamtijd (eerste weekjes) heb jij gehad zeg!! Na de bevalling gelijk de griep! Als de bevalling niet genoeg is of zo!!
    En dan borstvoedingproblemen. Inderdaad dat steeds eerst borst, bijvoeding, kolven) is zoveel gedoe en zoveel stress. Ik hield dat ook niet vol, mijn borstvoeding ging alleen nog maar verder terug lopen door dat kolven. Ik voelde mij ook een mislukking en ik heb er ook echt veel tranen over gelaten. Nu flesvoeding (nutrilon en 1 of 2 keer borstvoeding uit fles) en hij is gegroeid als kool en zo lief en tevreden. Toch de beste beslissing geweest, en ik heb nu dus zelf ook veel meer rust en ik geniet nu ook veel meer. Zelf viel ik tijdens de borstvoeding ondanks veel eten en drinken ook gewoon in een week 10 kilo af, als ik door was gegaan was er misschien maar weinig van mij over gebleven.
    Bij Benjamin ook tongriempje geknipt, gelijk in dezelfde week. Beter nu dan later.

Jmay, urine verlies geen last van. Ik kreeg wel de tip gelijk bekkenbodemoefeningen te doen om dit te voorkomen of te verminderen. Ik had in het begin wel dat mijn ontlasting direct kwam als ik aandrang voelde zeg maar, het was toen rennen naar de toilet. :)

Wishing, wat betreft er op uit gaan met de tweede. Zelf alleen nog maar gewandeld en een keer thee gedronken bij mijn ouders tussen de voedingen door. Jouw Emma ook nog maar 3 weekjes oud, ik moet er ook nog niet aandenken. Bang ook voor gelijk te veel indrukken voor onze kleine man. Eerst al de bezoekjes (en dus vaak mensen op bezoek) achter de rug, daarna meer rust om uitstapjes te proberen.

Vakanties, nog niks geregeld voor de zomervakantie, ik weet nog geen eens of ik vakantie krijg, wij zitten vast aan de bouwvak. Altijd een gezeur op ons werk. Maar wij doen dit jaar gewoon maar eens een autovakantie in Nederland, Belgie of Duitsland. Hij is dan nog maar vijf maanden, nog zo kwetsbaar om naar Roemenie (schoonfamilie woont daar) te gaan. Toch lang niet dezelfde hygienische standaard als in Nederland of Spanje of zo, en die hitte in de zomer. Wij gaan in de winter wel een keer naar Barcelona enkele daagjes om het vliegen te oefenen.
    Ellada, Canarische eilanden heerlijk!! Nu is het weer ook heerlijk en nog goed te doen qua hitte.

2. Onyx

Onyx Bekend lid

10 sep 2014
    550
    0
    16
    NULL
    NULL
    Nou hier ook spruw! gelukkig er ook op tijd bij. Middeltje voor hem en voor mij gekregen. Hopelijk is het snel weg, want het voeden doet af en toe echt super pijn.

@roken, hier word niet gerookt en vind het ook super vies als iemand die rookt hem vast wil houden o.i.d.
    En ik vind het heel asociaal als iemand alsnog in de buurt van een baby gaat roken, je weet toch dat het slecht is denk ik dan. Gelukkig is dat nog niet gebeurd.

@cadeautjes: Ik heb ook wat dubbele dingen. Knuffeltjes kun je wel cadeau doen ofzo, kleertjes maakt me niet zoveel uit. Ik heb wel echt gigantisch veel knuffels gekregen! en zo jammer want je hebt er helemaal niets aan.

3. Maryelle

Maryelle Actief lid

10 feb 2015
    438
    469
    63
    Vrouw
    Fijn om jullie reacties te lezen! Ik had het er net nog met mijn moeder over en die gaf me ook groot gelijk.

Yasmientje Beterschap met jullie meisje!

Elsa wat leuk dat jullie gaan trouwen! Geven jullie een groot feest?

@vakantie Hier nog niks geboekt en gaat waarschijnlijk ook niet gebeuren 😯 ik moet eerst nog hard op zoek naar een baan. Misschien dat we in augustus nog een paar dagen naar center parcs gaan ofzo. Volgend jaar maat weer vliegen 😁.

@ er op uit gaan: ik ga er in principe elke dag ff uit maar io ben nog nooit tijdens een voeding weggeweest omdat ik dit ook nog best een gedoe vindt. Ik zou bijvoorbeeld niet weten hoe lang gekookt water af moet koelen totdat het de juiste temperatuur is 😶. Buiten dat is het er ook gewoon nog niet van gekomen haha.

@cadeautjes Hier nog geen dubbele cadeautjes gehad. Gisteren wel een paar dingen gekregen waar we niks aan hebben, luiers maatje 1 die dus niet meer passen, fles van avent (wij gebruiken dr Brown), speentje van bibi (die hebben we dan wel van avent, andere pakt ze niet). Heel lief bedoeld hoor maar dan heb ik toch liever dat mensen zich aan mijn wensenlijstje houden haha.

4. Elsa86

Elsa86 VIP lid

30 jun 2014
    6.573
    3.507
    113
    Maryelle: wij geven wel een feest, maar groot zal het niet worden. Ik denk hooguit 100 personen. Wij hebben wel alles er op en eraan, dus gemeentehuis, fotograaf, videograaf etc.

Cadeau's: wij hebben niks dubbel gekregen, maar hebben wel dingen gekregen waarvan ik denk 'wat moeten we ermee'. Maar goed...een gegeven paard mag je niet in de bek kijken:p

5. Yasmientje14

Yasmientje14 Fanatiek lid

10 jun 2014
    1.442
    263
    83
    Bedankt dames, hopelijk knapt ze gauw weer op!

Elsa ik ben eigenlijk ook wel heel benieuwd naar jullie trouwen, spam ons maar met alles wat je kwijt wilt hihi wat gaat je meisje aandoen ? en inderdaad hoe gaan jullie uitpakken ? Wat is je datum eigenlijk? Kunnen we allemaal mee aftellen hihi ;)

@Vakantie zit er hier ook niet in helaas

Urineverlies, hier geen last van maar heb vanaf het begin gelijk nadat ik gedoucht had bekkenbodemoefeningen toegepast die ik geleerd had

6. Elsa86

Elsa86 VIP lid

30 jun 2014
    6.573
    3.507
    113
    Haha, wij gaan 4 september trouwen. Wat Emma precies aan krijgt weten we nog niet. We hebben nog 2 andere bruidsmeisjes en heb voor hun al een jurkje uitgezocht. In ivoor begint dat jurkje vanaf maat 68, maar ik wil Emma graag in hetzelfde jurkje maar dan een andere kleur. En die kleuren beginnen bij maat 74. Het is dus even afwachten in welke maat ze dan zit. Anders krijgt ze waarschijnlijk gewoon hetzelfde jurkje aan als de andere 2 meisjes.

Ik heb mijn trouwjurk al uitgezocht toen ik 16 weken zwanger was. Het is er 1 met korset, dus het is geen grote ramp als ik mijn kilo's nog niet helemaal kwijt ben. Eind april wordt de jurk geleverd. Kan niet wachten.

We trouwen om 15.30 uur in het gemeentehuis, daarvoor hebben we een fotoreportage. Na de ceremonie gaan we naar de feestlocatie. Daar hebben we om 18.00 uur een warm en koud buffet. En om 20.30 uur gaat het dak eraf (hopen we):p

7. mimimama88

mimimama88 Fanatiek lid

19 sep 2014
    1.516
    0
    36
    @yasmientje: beterschap!

@vakantie: nog niet geboekt en of het erin zit is ook maar de vraag. Ml heeft ergens in juni en in oktober een week vakantie.

@ergens voeden: die ervaring ga ik woensdag op doen. Moet dan naar het cb (ja alweer!) en dat is juist rond een voedingsmoment. Dan heeft het personeel daar maar pech als dat net voor het wegen is ;)

@Elsa: ohh wat leuk, trouwen! Hier hebben we dat 2,5 jaar geleden gedaan. Het was alleen niet met zoveel gasten zoals jullie. Sterker nog, op de directe familie en de werkgever na wist niemand het :D daar kwam men pas na de trouwdag achter en ik ben blij dat we dat op deze manier hebben gedaan. We hadden 8 gasten waarmee we de dag hebben gevierd.

Hier: *zucht* L. had net een mooie poep luier maar hield zich erna niet stil om weer een schone luier om te krijgen. Heb ml maar ingeschakeld maar die was niet te genieten. Hij is stront verkouden en had me gisteravond nog dingen klaar gezet die niet meer nodig waren omdat we, vanwege de verkoudheid, niet meer naar mijn ouders gaan.. En dan zei ik er wat van, kreeg ik geen antwoord alleen trok hij de deur dicht..
    Gister zei hij nog dat we ons maar moesten wegcijferen.. Ja leuk, dus ik moet maar 24/7 thuis zitten? Ik kan dat niet meer, heb sinds 4 weken voor de bevalling al continu thuis moeten zitten omdat ik het niet meer trok. Ik ging toen alleen maar naar de afspraken bij de vk..
    En ja het is zwaar om voor zo'n kleine hummel te zorgen maar dat is het wel waard in mijn ogen. Al ben ik nog zo moe of zit ik er even doorheen, L. weet hoe hij mama kan opvrolijken. Een blik met die grote ogen laat me helemaal smelten :)

Zo maar weer gaan slapen, dit keer op de bank. Maar eerst even lekker uit janken ;)

8. Zomersproet

Zomersproet Fanatiek lid

17 apr 2014
    1.041
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hi wishings,
    Ik heb altijd een kleine thermoskan met water dat al goed op temperatuur is. En van kruidvat heb ik zo'n bakje voor melkpoeder, met drie vakjes. Je kunt dus drie porties erin doen (zoveel je wilt, 2 of 3 schepjes of meer per vakje). Dan maak ik het flesje ter plekke zo klaar . de spullen heb ik mee in de luiertas.
    Afgelopen zaterdag waren we boodschappen doen bij een foodmarkt hier in amsterdam (landmarkt) en daar is ook een restaurant. Toen het allemaal langer duurde heb ik voor het eerst buitenshuis moeten voeden. Ik deed dat gewoon aan tafel met een doek over cleo en mijn birsten heen. En we hadden ook een plekje een beetje aan de kant, niet zo in het zicht. Dat ging allemaal verbazingwekkend goed, daar ben ik blij om. Cleo was voldaan en wij konden rustig verder eten en boodschappen doen.
    Maar als dat niets is voor je is de portie-oplossing ook goed en makkelijk.

9. Zomersproet

Zomersproet Fanatiek lid

17 apr 2014
    1.041
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb daar helaas ook last van 😔 ik draag omdat ik nog steeds bloed verloes ook nog maandverband, daardoor heb ik er minder last van. Ik had het bij mijn oudste ook en was toen echt bang dat het zou blijven. Op gegenpven moment was het gewoon boorbij, dus daar hoop ik dan nu ook op. En idd bekkenbodemspier trainen...

Vakantie: wij plannen twee weken op een van de eilanden eind juli,maar hebben nog niet geboekt. Hoop dus dat we nog wat vinden.... Tips iemand? Liefst willen we naar Texel omdat dat het makkelijkst is met de auto.

Gisteren voor het eerst bij het consultatiebureau geweest en cleo is gegroeid van 3170 naar 3710g, en van 50cm naar 53😃
    En dat terwijl ik nog maar 60-90ml bijvoeding gaf de laatste dagen, dus zo te zien zit de bv nu goed. Helemaal blij 😃

10. Wishing

Wishing Actief lid

18 feb 2012
    225
    5
    18
    NULL
    NULL
    Ik zal het een keer moeten uitproberen om ergens anders d'r flesje te geven haha, weet nog niet wanneer.

Wat leuk je gaat trouwen Elsa! Wij zijn afgelopen 6 september getrouwd. Kleine bruiloft en zou het absoluut niet anders willen!

Wij gaan niet met vakantie dit jaar. We hebben vorig jaar een nieuwbouw woning gekocht en deze wordt in juli opgeleverd (als alles goed blijft gaan) dat wordt straks flink klussen en verhuizen. Misschien gaan we met de kerst naar m'n schoonouders in Engeland maar dat is niet echt een vakantie vakantie haha.

@minimama: het is ook zwaar om voor zo'n klein hummeltje te zorgen! En uiteraard is het allemaal dubbel en dwars waard! Soms is er gewoon even een moment dat je het even niet meer weet. Qua binnen zitten snap ik je heel goed! Ik heb het grootste deel van m'n zwangerschap thuis gezeten door bekkenklachten en nu doe ik ook niet veel spannends. Ik heb ook wel weer zin om andere leuke dingen te doen! Je hoeft jezelf echt niet weg te cijferen hoor! Denk er ook nog een soort van ritme en regelmaat moet komen en dat het san wel vanzelf gaat.

Vannacht lekker kunnen slapen 😁 ze had haar laatste flesje om half 10 en het was de bedoeling om haar om 1 uur weer te voeden. Blijkbaar waren zowel ik als Emma erg moe 🙈 ik sliep door de wekker heen en Emma liet niets van zich horen. Ik schrok om 3 uur wakker en ze lag nog heerlijk te slapen! Om half 4 maar wel wakker gemaakt voor d'r flesje omdat ze me hebben verteld er max 6 uur tussen mag zitten. Weet niet of dat eigenlijk nog zo is. Denk Emma nog wel langer had geslapen! Nu is ze weer aan het wakker worden voor een flesje mag niet klagen hihi! Hoop jullie ook een fijne nacht hebben gehad!

11. Rens90

Rens90 Lid

30 jul 2014
    43
    0
    0
    Wat een goede tip! Wilde ze net bestellen, maar volgens mij is de actie nu voorbij :(

12. mimimama88

mimimama88 Fanatiek lid

19 sep 2014
    1.516
    0
    36
    @wishing: dat is dan lekker klussen in de zomer. Lijkt me wel fijn, verhuizen naar een nieuwbouw woning. Hier staan de verhuis plannen in de koelkast. Auto krijgt een dure reparatie waardoor de pot geld weer slinkt. We zitten nu in een appartement via sociale huur en we zijn volgens de overheid scheef huurders. En dan leven we maar van 1 loon :$

@Ritme/regelmaat: die zit er nu met de voeding wel in. En ik wil mezelf iet wegcijferen. Als ik dat doe, dan vergeet ik zelfs te eten/drinken en dat is ook al niet goed.

@urine verlies: geen last van. Mijn spieren zijn zo sterk in dat gebied, dat de kraamhulp en de vk moeite moesten doen om mijn baarmoeder te vinden in de kraambed :D En daar ben ik erg blij mee. Al moet ik wel zeggen dat er her en der in die spieren nog verzuring zit waardoor ik niet lang onderuitgezakt kan zitten.
    @wehkamp aanbieding: ik heb 10 pakken luiers besteld :D

@nacht: om 1.30 kwam L. voor een luier en voeding. Na de voeding meteen naar bed, om 5.30 meldde hij zich weer voor een schone luier. En om 7.00 was het tijd voor de fles. Tijdens de fles heeft meneer nog een mooie poep luier gemaakt en na het verschonen is L. weer in bed gaan slapen.
    En ik kruip ook nog even in bed want om 7.00 werd ik met een hoofd vol wakker :$

13. PukjePuk

PukjePuk Fanatiek lid

3 jul 2012
    1.483
    0
    36
    NULL
    NULL
    Elsa, :D:cool:;) Wow, wat leuk trouwen!!! En jullie kleine meid mag daar getuige van zijn!! Of eigenlijk trouwt ze met jullie mee! ;);) Mooi!!

Slapen/nacht/ritme: benjamin drinkt om de 3 a 4 uur. S nachts om de bijna vier uur! Eerst maakt hij in de nacht soms een slaapje van 5 uur, maar nu niet meer. :( Nu meldt hij zich echt na uiterlijk 4 uurjes.
    Toch wel normaal met twee weken en twee dagen?? Met hoeveel weken gingen de ukjes bij jullie s nachts wat langer slapen??

Wat betreft jezelf weg cijferen, de beste moeder zorgt ook goed voor haarzelf. Dan houdt je het beste vol. Maar inderdaad ik heb ook de neiging om mij zelf te vergeten wat eten en drinken betreft. Vooral bij het avondeten, omdat onze kleine man dan onrustig en huilerig is.

Een vraagje wat betreft het huilen (huiluurtje of twee uurtjes) in de avond/ eind middag. Benjamin is overdag en eind avond/nacht echt makkelijk. Alleen eind middag/ begin avond tot de fles van 20:00 -21:00/ 22:00 wordt hij echt huilerig en is hij erg onrustig. Op de arm en lekker op schoot is hij heerlijk rustig met of vaak ook zonder speentje. Hebben jullie dat ook s avonds? en wat doen jullie dan? Bij jullie laten houden of laten huilen? Wij proberen hem dan eerst rustig te krijgen in de box of in de wagen (daar slaapt hij vaak overdag en begin avond), maar dat werkt vaak niet? Mijn ouders zeggen dat wij hem door dan bij ons te hebben teveel verwennen?

14. Zomersproet

Zomersproet Fanatiek lid

17 apr 2014
    1.041
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ons ochtend ritueel, dan komt onze grote dochter altijd even knuffelen met Cleo 😊

15. Zomersproet

Zomersproet Fanatiek lid

17 apr 2014
    1.041
    0
    0
    NULL
    NULL
    ...en eentje nog 😄

16. Elsa86

Elsa86 VIP lid

30 jun 2014
    6.573
    3.507
    113
    Pukjepuk, je kunt zo'n kleintje Nog niet verwennen. Gewoon lekker bij je houden. Als Emma onrustig is ligt ze ook lekker bij ons. Als ze wakker is zonder te huilen laten we haar wel in de box of kinderwagenbak liggen. En wat betreft het doorslapen: Emma slaapt pas sinds 2 weken van 23.00 uur door tot 5.00 uur. Toen ze 2 weken was kwam ze nog om 2.00 uur en dan om 6.00 uur weer. Maar het kan ook best zo zijn dat ze toen nog om de 3 uur kwam en dus 2x 's nachts de fles kreeg.

17. riean

riean VIP lid

21 apr 2014
    5.794
    7.382
    113
    Heerlijke foto's zeg!

@borstvoeding, bij de oudste heb ik helemaal geen borstvoeding geprobeerd, van tevoren al besloten om er niet aan te beginnen, het was toen niks voor mij, en dat accepteerde iedereen in mijn omgeving ook gewoon. Op 1 tante na, die vond het raar. Ach, dat mag ze vinden, ik stoor me daar niet aan ;)
    Bij de tweede wel een week of 9 borstvoeding gegeven, en dit keer ben ik wel echt gemotiveerd geweest, ben nu wel blij dat het is gelukt. Maar als het niet was gelukt, ook best, onze oudste is prima gegroeid, schoot langs het bovenste lijntje op de curve, tot hij een jaar of 3 was, dus groeide prima op de fles hoor :D

@vakantie, wij gaan lekker weer kamperen. Vorig jaar overgeslagen omdat we sinds een jaar een heel oud vervallen boerderijtje hebben, en er toch nog wel wat geklust moest worden om het goed bewoonbaar te krijgen, dus is alle vrije tijd daarin gaan zitten, maar we hebben het erg gemist, dus dit jaar lekker weer met de tent weg, we zien wel waarheen, naar de zon in ieder geval :)

Vannacht heb ik heerlijk geslapen. Zo fijn! Om 10 uur gevoed, en na 1 borst was hij klaar en is in slaap gevallen. Daarna was het pas 3 uur dat hij wakker werd. Toen weer maar een half uurtje voeden en weer in slaap tot vanmorgen, toen moest ik hem wakker maken om te voeden, omdat zijn broer en zus naar school moesten. Dat ik al blij kan zijn met 1 nachtvoeding, haha, maar het is wel veel beter dan 2 keer zo lang zitten voeden :)

18. PukjePuk

PukjePuk Fanatiek lid

3 jul 2012
    1.483
    0
    36
    NULL
    NULL
    Zomersproet, wat een prachtige lieve foto's!! Super om te zien en naar te kijken!!

Elsa, doet mij goed jouw reactie! Wij houden onze Benjamin gewoon lekker bij ons tijdens zijn huilmomentjes in de avond! Geeft zowel hem als papa en mama rust!
    En met dat slapen ben ik ook gerustgesteld. Dus gewoon heel normaal, en omdat hij elke keer s nachts zo goed in slaapt, kom ik toch wel aan genoeg slaap.

Riean, goed jouw borstvoedingservaringen te lezen! geruststelling dat jouw oudste ook gewoon perfect groeide!
    Heerlijk kamperen, lekker in de buitenlucht en hopelijk veel zon!! buitenlucht doet baby's ook gewoon heel goed!
    Zie je een lange autorit naar de zon wel zitten met zo'n kleine? Al hoewel een rijdende auto lekker slaapt voor een baby!

Fijn hier de ervaringen van andere mama's te lezen en eigen ervaringen te delen. Jullie ukjes zijn allemaal wat weekjes ouder dan onze Benjamin, dus ik kan veel van jullie leren. ;);) Jullie zijn toch wat ervaringsweekjes verder. ;)

Hier ook een foto van een wakkere alerte Benjamin. ;):D
    Je herkent wel duidelijke zijn Roemeense roots (van zijn papa), met zijn mooie donkere bos haar en donkere oogjes. Hij heeft al een hele fanclub, zelfs tot in USA:$;):) Mijn broertje vloog dit weekend naar New-York en een vrouw in het vliegtuig was helemaal verliefd op de foto's van ons mannetje! ;) Ze bleef maar zeggen wat een schatjes! en ze heeft al zijn facebookfoto's selfies gezien. ;):)

Bijgevoegde bestanden:

19. Floddertje123

Floddertje123 Bekend lid

12 jun 2014
    915
    0
    16
    Overijssel
    Pukjepuk, J. is vaak begin van de middag/ eind van de avond onrustig tussen twee voedingen door dan houd ik hem die paar uur gewoon bij mij hoor. Dan zijn wij tenminste alle twee rustig, vind ik beter dan een gestreste moeder en een gestreste baby haha.
    Wat heeft Benjamin al een bos haar! J. heeft ook donkere haren maar die liggen helemaal plat op zijn hoofd (en als ik kijk naar het haar van mij en mijn vriend dan zal dat ook wel zo blijven) dus dat lijkt lang zoveel niet.

Urineverlies heb ik gelukkig geen last van, ik doe wel oefeningen.
    Borstvoeding geef ik niet dus jullie problemen herken ik niet maar als ik er zo over lees ben ik toch best wel blij dat ik gelijk voor flesvoeding gekozen heb. Ik voel mij daar geen slechte moeder door en er heeft ook niemand raar op gereageerd.

Vandaag moet ik naar het CB, ik ben benieuwd hoeveel hij weegt. Ik denk wel dat hij goed groeit.

20. ellada

ellada Fanatiek lid

23 mei 2014
    1.003
    165
    63
    #420 ellada, 24 mrt 2015
    Laatst bewerkt: 24 mrt 2015
    @Doorslapen: Hannah sliep tot 2 weken van 23.00 tot 3.00 en daarna tot 7.00. Tussen 2 en 4 weken sliep ze 6 uur achter elkaar en daarna regelmatig tot 7,5 uur! Nu is ze 9 weken en slaapt van 22.30 tot 6.30 :D

@Onrust: Hannah is rond het avondeten ook altijd onrustig, alsof ze merkt dat wij aan tafel gaan en er graag bij wil zitten! ;) Ze huilt veel en hard en wil ook vaker aan de borst. In die uren is ze altijd lekker bij ons. Tijdens wat jengelige huiltjes de rest van de dag laat ik haar wel eens even huilen, maar niet als ze echt krijst, dan vind ik het sneu... Vooral ook omdat ze zich dan zichtbaar en hoorbaar comfortabeler voelt en er eigenlijk ook altijd wel iets is (honger, vieze luier, krampjes, boertje dat dwars zit...)

Deel Deze Pagina