Laten huilen totdat ze overstuur zijn nooit, maaaaarrr ik laat N wel huilen dat gedoe met in de nacht wakker worden is gewoon gewenning (vind ik). Heb het 2 nachten volgehouden door de 5 minuten regel toe te passen en nu slaapt ze door tot 8.30 Ik ben van mening dat ze het wel weten. In mijn vriendenkring zie je ook echt duidelijk verschil tussen de kindjes. Nog steeds zijn er kindjes van 2a3 die elke nacht wat moeten drinken of aandacht willen, en die mama's zeggen ook allemaal...! Had ik toen maar ff doorgepakt met het laten huilen. Dus ja het is maar net wat lianne zegt wat je je kind wil meegeven Duidelijk zijn naar je kind dat het wat ze nodig hebben vanaf deze leeftijd. In de nacht moeten ze slapen en dat moeten ze leren. En dat kunnen ze alleen van jou als mama. Overstuur laten worden is niet nodig. Maar zoals ik al zei de 5 minuten regel werkt perfect! Niet uit bed ook niks drinken geven maar steeds laten weten dat je er bent. De volgende dag doe je 10 minuten en zo bouw je het op! Succes!
Nee moedersvan2 , t is echt de pijn. Na pcm is t voor een paar uur beter. Maar niet zolang als er tussen 2pcm zit. En Set.. niet willen drinken kon ik mij tot vandaag ook niets bij voorstellen.. niet willen eten wel maar daar maak ik me niet zo druk om gezien hij goed groeit en ontwikkelt.
Ik laat Emma ook nooit huilen totdat ze overstuur is. Ik merk wel of er echt wat is of dat ze gewoon een beetje 'zeurt'. Vannacht was ze ook wel even wakker om 4.15 uur, maar ik heb even afgewacht en ze is weer in slaap gevallen. Mijn zus geeft mijn neefje een fles, elke keer als hij wakker wordt. Dan gaat hij om 18.30 uur naar bed (nadat hij een fles heeft gekregen), wordt om 21.30 uur wakker (krijgt meteen weer een fles), wordt dan om 1.00 uur weer wakker en krijgt wéér een fles. En dan geen kleine flesjes, maar volle flessen. Hij is 3 maand ouder dan Emma. We krijgen hier trouwens een 2e meisje
Lianne, hier ook moeilijk drinken gisteren ook hele dag niet en eergisteren kwam ze inderdaad avond inhalen, omdat we beide nog de borst geven dacht ik, ik reageer even want ik wilde nog vragen of er andere bv moeders zijn die tegen hetzelfde probleem aanlopen maar jij dus ook. ze kwam de nachten wel weer elke 2 uur drinken helaas voor mij maar had ik ook op gerekend. vandaag ging wat beter met afleiden (spellletje in der handen geven, op der vingertjes bijten (vraag me niet waarom maar vind ze ge-wel-dig) en lijd haar zo af) succes ! vandaagw as het hier wel wat beter dus met drinken en eten
Wat Super leuk een 2e meisje!!! Had je een voorgevoel of niet? Je neefje krijgt dan toch veel te veel flesjes. Waarom geeft ze dat elke keer of weet je dat ook niet.
Dat niet drinken schijnt heel erg de leeftijd te zijn. Alles is boeiender dan de borst. Word er soms ook gek van. Heb van de week 2x een nachtje mogen doorslapen (en 'sochtends met een zwaar hart naar het kanertje toelooen om te luisteren of hij nog leeft) nu is het weer 1x per nacht wakker. Overdag erg slecht slapen. Met geluk net 2 uurtjes Leuk dat je er weer bent yasmientje! Vroeg me vanmiddag nog af hoe het met jou en y. Gaat
@set: laten huilen tot aan overstuur zijn doe ik ook niet. Als ik nou merk dat L door de vermoeidheid aan het huilen is, laat ik hem wel even huilen maar ik laat wel om de 5 a 10 minuten weten dat we er zijn. In de avond en nacht is het donker in huis zodat L weet dat er geen tijd voor gezelligheid is, dat helpt ook wel. En een extra voeding, dat kunnen ze soms nodig hebben. Ik heb een half uurtje geleden ook nog 40 cc water kunnen slijten omdat L daar behoefte aan had. @lianne: dat werkt dan behoorlijk ja! Hier zie ik ook veel tanden zitten maar ze breken nog niet door. De mouwen van L zijn ook steeds doelwit om op te sabbelen of te knagen, bijtring oid wordt gelijk aan de kant gesmeten. @moedersvan2: dat nachtelijke voeding geven, dat ken ik van een familielid. Die hadden steeds om 2.30 dat er gevraagd werd om wat te drinken, ze gaven dan water. Soms kan dat ook een sociale controle zijn... zullen papa en mama er nog zijn midden in de nacht @elsa: wat leuk! Een meidenhuis dan maakt je zus het ook erg bont, steeds volle flessen geven. Ik ben blij dat ik nooit ben begonnen aan iets te drinken mee naar bed te nemen, doe ik zelf ook niet @nacht: verloopt wel soepel hier. L slaapt van een uur of 20.00 - 7.00, soms langer en soms korter. Heel af en toe wordt hij wakker omdat hij weer eng droomt of de knuffel kwijt is.. Hij ligt op de buik en onder zijn buik ligt zijn knuffeldoekje haha zo schattig. Maar de knuffel draait natuurlijk niet mee in bed Hier: de voortanden boven zijn bijna helemaal door. Dat is goed te merken aan het humeur voor het slapen gaan en L is vaker sneller moe. Gisteren had ik 2 zure luiers... Dus er zijn meer tanden die door willen komen. L is al sneller met de tanden dan ik ik was 8,5 maanden eer de eerste tand zichtbaar door was. L heeft het lopen nog niet helemaal goed door maar hij trekt zich nu wel aan de gekste dingen op.... was rek, je benen, een dichte kast.. En de spraak gaat met sprongen vooruit. Ik vroeg vanmiddag aan L 'waar is nijntje?' Hij zei 'nene et' of te wel nijntje ligt in bed mama haha. En dan trots kijken dat ik zeg 'dat klopt! Nijntje ligt in bed' haha. Vanavond had L wel moeite met in slaap vallen. Hij had pijn door de tanden, dus dentinox gesmeerd. Maar dat hielp niet.. nu heb ik niet naar de tijd gekeken toen ik dat gaf.. en L bleef ook smekken. Dus flesje met water gevuld en gegeven. Na 40 cc was het gedaan.. flinke boer gelaten en hij was weer moe... en toen de hik.. maar na heel wat wrijven in de ogen heb ik hem al hikkend in bed gelegd en hij slaapt nu
Normaal geen last dat hij niet wil drinken.. wel snel afgeleid maar zijn titjes kan hij niet zonder hoor... Vanavond heeft hij 2 uur geclusterd,was wel even gezellig. Hihi inhaalslag.. ml meende na t badje te zien dat ook de 2e kies door is... wellicht kwam het daardoor. Hij ligt nu lekker te slapen.. en ik.. ik lig languit op de bank met groente chips!nomnomnom..
Ik weet niet wie het zei over dat je snachts niks moet geven qua drinken. Hier ben ik het niet mee eens. Als mijn kleine erom zou vragen zou ik het geven. Ik wil soms ook drinken s nachts maar kan dat zelf. Zo'n kleintje heeft je gewoon nodig! Bv mama's, wat houden we het al lang vol! Anne krijgt nog steeds bv, ik kom nu uit op drie voedingen over een dag. Ze vraagt ook niet om meer. Verder drinkt ze goed uit haar rietjesbeker en eet ze zelf goed uit haar handje(s). Anne slaapt hier nog steeds goed s nachts. Het wisselt wel hoor, soms even een brul midden in de nacht en vaak tegen zes uur wakker maar dat is prima. Dat komt vooral doordat wij door de weeks om zes uur opgaan. Ik weet niet wie het zei dat s avonds haar kindje wakker wordt als ze naar bed gaan, toch tijd om de kleine naar zijn/haar kamer te doen? En Elsa, wat leuk nog een meisje!
Hier ook nog bv. S'ochtends 2 borsten, 2 x kolven op een dag (levert 2 voedingen van 120cc op voor kdv) en s'avonds nog een of 2 borsten. Op dagen dat ik thuis ben voed ik gewoon voordat ze slaapt. Ik denk toch wel door te gaan tot ze 1 is. Hier was ik op aanraden van cb ook gestopt om s'nachts te voeden. Het werd op gegeven moment echt te veel, zo vaak werd ze wakker om te drinken. Het was even een paar nachtjes moeilijk maar nu hoeft ze geen borst meer s'nachts. Wel wordt ze nog geregeld een keertje wakker maar dan is de speen meestal genoeg, of even tegen me aan. Ik heb ook een anti-lek- bekertje water in haar bedje staan. Afgelopen week was ze ziek met koorts, toen was ze s'nachts af en toe echt moeilijk in slaap te krijgen en heb ik toch de borst gegeven, ze moeten toch drinken met koorts. En daarna heeft ze ook weer eens gewoon een nacht doorgeslapen. Helaas beginnen ook hier de dagen vroeg. Meesyal om 5 of kwart over, de afgelopen nachten soms iets langer (kwart voor 6, hoera) ML is eindelijk terug van een dikke week VS en nu ook nog meteen 2 nachten Duitsland. Ik zei dat het nu genoeg is of ik ga staken. Dagen en nachten met 2 kids alleen en daarnaast een drukke baan, het is niet niks!!! Straks lekker vakantie, kijk er echt naar uit!!
Set, ik had zelf een beetje een jongetje verwacht, maar dat gevoel was niet zo sterk als destijds bij Emma. Mijn zus geeft elke keer een fles, omdat ze steeds denkt dat mijn neefje honger heeft. Mijn zwager zei ook altijd: hij huilt alleen als hij honger heeft. Nee als hij huilt denken ze dat hij honger heeft. Kwestie van je eigen kind niet kennen.
Onyx, bedankt Met Y gaat het goed, ze loopt met haar loopkar meters door het huis en kan er inmiddels mee sturen (houterig dat wel) ze is veeel te bang om los te lopen dus dat zit er momenteel niet in, ze lijkt het zelf ook goed te vinden zo en probeert ook niet om los te lopen haha eten gaat ook heel goed de rapley methode past mooi bij deze leeftijd waarbij ze meer motoriek over hun handen hebben, manderijntjes vind ze heerlijk en dan met zo een schattig knuistje, te schattig!! We beginnen steeds meer een goede routine te krijgen 's ochtends met papa opstaan die geeft haar een ontbijtje waar ze dan meestal niets van eet. Dan bij mij drinken en in bed voor ochtendslaapje. Daarna lekker spelen en in der bumba stoel (geweldige dingen!!) boekje voorlezen terwijl ze een tussendoortje oppeuzelt (ze verkopen bij de AH van die mini biologische rijstwafeltjes zit een beetje kaneel op en appelsmaakje, AANRADER!) Ze houd ervan om voorgelezen te worden en omdat ze dan bezig is met oppeuzelen houd ze het ook langer vol, record ligt nu op 2 boekjes. Dan weer spelen,drinken en eten slapen en overdag dan nog 1 of 2 slaapjes. 's avonds naar bed gaat eindelijk weer beter, zonder morren gaat ze slapen of nou ja heel even piepen 1 a 2 min. Oh ja en de tandjes, opeens waren daar een maand geleden 4 witte streepjes tegelijk te zien, er zijn er nu 2 zichtbaar maar nog niet helemaal door (hoelang duurt zo iets ?) En !! ze krijgt nu twee staartjes in als pippielangkous te schattig hahaha maaar ze heeft achterop nog een slaapplek met kroeshaar terwijl bovenop weer mooi zacht glanzend dik haar is, hopelijk gaat het kroezige nog weg weet ook niet zo goed wat ik ermee aan moet ben het niet gewend doe er nu wat olie in en uitkammen en probeer zoveel mogelijk het kroezige in een staartje mee te krijgen zodat het niet zo makkelijk weer gaat klitten iemand tips ? Nu heb ik wel een probleempje rond 5 uur is ze zoooo moe, ze is ook echt onwijs druk en overal bezig zit zelden stil. als ik het kan rekken kan dit tot half 6 maar dan houd het echt op, ze word hierdoor weer te vroeg wakker. Dus probeer ik overdag 3 middagslaapjes te krijgen maar dan wilt ze alsnog om 6 uur naar bed en rekken tot half 7 en dan is ze vertrokken en ook weer vroeg op. Hoe laat gaan jullie kleintjes naar bed en geven die s avonds ook aan dat ze op zijn ?
@century: ik zei dat ik niks mee geef in bed van drinken maar dat houdt niet in dat ik 's nachts niks geef als er vraag naar is hoor Afgelopen nacht heb ik nog water gegeven omdat L verkoeling vroeg vanwege de tanden. @bv mama's: knap zeg! Al zo lang bv geven! @zomersproet: dat is ook zwaar ja, zonder man alles draaiende houden. Een nachtje zelf misschien maar eens weg gaan? kan ml eens zien wat jij allemaal doet hihi. Hier: ik neem mijn uitspraak over de nacht terug een heerlijke korte nacht was het. L werd met hysterisch gehuil wakker en durfde niet meer te slapen in het donker. Eerst nog wat water gedronken en wat gegeven tegen de pijn. Bij ons in bed gelegd maar ik heb nagels in mijn neus gepord gekregen auw! Na een half uurtje hebben we hem terug gelegd. Daarna was ik snel in slaap en heb geen gehuil meer gehoord. Zo maar eens richting mijn ouders, even lekker een dagje hulp bij alles
@yasmientje: ik heb nu vaste tijden voor het slapen. Tussen 10.00 en 10.30, tussen 14.00 en 14.30 en dan tussen 19.15 en 19.45. Is het later dan die tijdstippen, dan zijn het hazenslaapjes of spoken in de nacht. Hier: even nog een vraagje voor de mama's die geen bv geven: hebben jullie dat soms ook, dat je borst ineens nog wat druppels melk geeft? Ik had gisteravond gespannen borsten en ineens kwamen er druppels melk uit, dat was nadat L met moeite in slaap was gevallen om 20.30... echt maf na 10 maanden ineens wat melk geven En groeien die voetjes van jullie boefjes ook zo hard? Ik heb nieuwe sokken gekocht... Maat 23/27 nog even en L heeft net zo'n grote voeten als zijn grote neef haha
Hier ook sokken maat 23/26.. zn schoentjes zijn overigens maat 20. Maar sokken in die maat zijn veel te klein... haha Minimama ik weet van mijn vriendin .. haar dochter is al bijna 3 en heeft ook geen bv gegeven dat ze nog altijd 2a3 drupjes lekt na t douchen
@Elsa: Wat leuk een 2e meisje! Even over het kindje van je zus, krijgt hij dan overdag ook nog flessen? Dat is inderdaad wel heel veel dan.. Ik zit hier op 3 flessen over 24 uur maar als ze s'nachts wakker wordt geef ik haar ook nog wel eens een flesje. Vaak is dit dan wel een klein flesje van 90 cc (ligt eraan hoelaat ze wakker wordt). Ze heeft ook een tijdje gehad dat ze om 10/11 uur 60/70 cc liet staan, aangaf echt niet meer te willen en moe te zijn en dan een half uur/uur later had ze toch nog honger. Nouja dan krijgt ze de laatste 60 cc alsnog van me. @Mimimama: Ik heb wel 3 dagen borstvoeding gegeven maar vanaf het moment dat ik ben gestopt is er echt niet één druppel meer uit mijn borsten gekomen... Hier gaat alles goed, Alyssa heeft nu 2 ondertandjes en we denken dat er nog wel het een en ander zit te dringen maar we zien verder nog niks. Ze kruipt het hele huis door en trekt zich overal waar ze kan aan op hihi. Stapjes zet ze eigenlijk alleen nog in de box of op de bank, als ze daar valt valt ze zachtjes hihi. Ze zit nu op 3 flessen per 24 uur, om 7 uur 15 uur en 22/23 uur. Om 11 uur krijgt ze een potje fruit, om 1 uur een boterham en tussen 3 en 6/7 nog een rijstewafel. Om 6/7 uur de warme maaltijd en daarna een bakje yoghurt en dan lekker naar bed. Drinken tussendoor doet ze eigenlijk niet.. Bij de boterham biedt ik wel water aan maar ze vindt het leuker om op het bekertje te kauwen dan dat ze ook echt drinkt. Slapen is nog steeds heel wisselend, ze slaapt in ieder geval altijd na de fles van 7 uur tot een uur of 10/11 en dan afhankelijk van hoe laat ze wakker wordt van 1 tot 3 of van 4 tot 6 zo'n beetje. In de avonden gaat het steeds beter hoewel ze nog steeds niet elke avond om 7/8 uur naar bed gaat. De late avondfles blijft er dan ook voorlopig nog even in . n
Sokken maat 23-27 Nou da kan toch niet? Nola heeft 19?? En dat vind ik al grote voeten.....pfff nou dan bereid je maar vast voor op grote schuiten!
@maryelle: ik heb ook 3 dagen een poging gedaan om bv te geven maar er kwamen maar een paar druppels uit.. en dan een paar dagen geleden ineens weer wat. Het is wel bij die paar druppels gebleven. Ik heb wel nog tot gisteren gespannen borsten gehad. Kon in de nacht niet zonder een strakke top echt bizar @moedersvan2: de sokken van maat 12-18 maanden zijn te klein nu zijn de sokken van maat 23-26 nog wel wat te ruim en kniekousen lengte Tijdens de zwangerschap hebben ze voor de lol het voetje van L gemeten.... was naar aanleiding van de ribben die van buiten blauw waren.. hadden ze bij de vk praktijk wel gehoord maar nog nooit gezien ik was toen 27 weken zwanger en de voetjes waren toen al 5 cm oeps ik heb een boef die leeft op grote voet Hier: L zit duidelijk in een sprongetje. Wilt weinig slapen, eten is ook niet zoals normaal. Verder wel vrolijk En de avond is een blok aan ons been omdat L bij ons wilt blijven terwijl hij moe is... we denken maar steeds 'het is een fase'
J heeft schoenmaat 21 en draagt nu bobux-slofjes maat M. Sokken idd 23-26 anders passen ze niet mooi om z'n voeten. Slaapjes zijn hier aan het schuiven. Normaliter was het rond 10u en rond 15u, maar afgelopen weekend heeft hij beide dagen 1 langere slaap gedaan, van 11:30-14:00. Op welke leeftijd gaan ze normaal gesproken van 2 naar 1 slaapje? J heeft een loopwagentje gekregen van de Sint en crosst het hele huis door. Lopen gaat met ondersteuning supergoed en ik zie hem al steeds vaker momenten los staan bij de bank of de tafel. Wij zijn aan het switchen van BV naar FV. Na ruim 9mnd ben ik er wel klaar mee. Ik geef nog wel BV, maar ik kolf niet meer als er voedingen vervallen (bijv door oppas of kdv). Daardoor loopt mijn productie terug en moet ik vaker een flesje KV bijgeven, maar dat vind ik niet meer erg. Het is goed geweest. Ik heb hem een goede start gegeven en dat wilde ik graag. Nu mag ook 'gemak' een rol spelen, vind ik. Dan kan ik de voedingen ook door anderen laten geven en hoef ik niet telkens te denken aan kolven. J drinkt nog zo'n 5x per dag melk. BV en/of FV. Als hij FV krijgt, dan zijn dat tot nu toe flesjes van 120+4. Ik vind het juist fijn dat hij vaker op een dag kleinere hoeveelheden drinkt. Ik snap niet waarom je 'flessen wilt laten vallen'? Ja, het is natuurlijk lekker makkelijk, maar het is toch veel gezonder om vaker op een dag kleine beetjes te eten?
Hilly je hebt t super gedaan! 9 maanden bv is niet niks! Kan me nog herinneren dat je er heeeeeel veel moeite voor hebt moeten doen in t begin, respect hoor! En nog steeds is het natuurlijk elke voeding die hij uit de borst krijgt mooi meegenomen, maar als je er zelf wel klaar mee bent is t een goed moment om te stoppen.. Zit zelf ook wel eens te denken om te stoppen voor t gemak, maar gevoelsmatig kan ik het niet. En zeer waarschijnlijk komt deze periode niet weer dus geniet ik er nog zoveel mogelijk van.