Nou truste dan maar!!!! ik denk dat ik ook naar bed ga. Ik ben weer eens lekker een boek aan het lezen.. heerlijk! Na al dat studeren is een 'gewoon' leesboek zo lekker!!
@ MAmmamia! Thanks! @ Nelta... misschien dat je mannetje daarom minder eet? zie hieronder.. Het begrip 'sprongetje' Als je baby een sprongetje maakt, veranderen zijn hersenen op zo'n drastische manier, dat hij opeens alles anders beleeft. Dingen voelen anders aan, dingen zien er anders uit en zijn wereld staat even helemaal op de kop. Logisch dus dat je baby er even aan moet wennen. Je zult merken dat hij wat slechter gaat eten, wat meer gaat huilen en meer aan jou gaat hangen. Hij klampt zich vast aan het meest vertrouwde voor hem. Dit is de eerste fase van een sprongetje en vaak niet de leukste voor zowel je baby als voor jou. Verkennen en uitproberen Nadat je baby vertrouwd is geworden met zijn nieuwe inzichten, zul je merken dat hij opeens hele nieuwe dingen gaat doen. Hij kan opeens veel meer en interesseert zich voor andere dingen. Spelletjes die hij voor de sprong leuk vond, interesseren hem niet meer en speelgoed dat hij eerst links liet liggen, is opeens favoriet. Samen met je baby ga verkennen waar nu zijn interesses ligge. Ongetwijfeld val je van de ene in de andere verbazing over alles wat je baby opeens kan. Dit leuke gedeelte van een sprong is de tweede fase. Mentale ontwikkeling kost tijd en energie Je baby krijgt heel veel 'nieuws' op zijn bordje als hij een sprongetje maakt. Stel je voor dat zijn bord leeg was vóór het sprongetje en er opeens twintig verschillende hapjes op liggen. Logisch dat hij ze niet allemaal tegelijkertijd opeet. Hij kiest eerst een hapje dat hem aanspreekt en geniet daar van. Dan de volgende, dan de volgende en ga zo maar door. Op een gegeven moment zit hij 'vol'. Hij stopt even met eten. Eigenlijk gaat het precies zo bij de mentale ontwikkeling. Je baby krijgt na een sprongetje zóveel nieuwe vaardigheden om te oefenen en te ontwikkelen, dat hij ze onmogelijk allemaal tegelijk kan uitvoeren. Hij kiest dus de dingen waar hij interesse in heeft en gaat die in de tijd na het sprongetje uitwerken. Want ook al zijn je baby's hersentjes klaar voor een bepaald 'kunstje' na een sprongetje, je baby moet natuurlijk wel oefenen. Dat oefenen kost tijd. Deze fase wordt de uitwerkingsfase genoemd. Op naar de volgende... Na een aantal weken begint alles weer opnieuw. Je baby wordt eerst weer hangerig, humeurig en huilerig tot hij het volgende sprongetje weer heeft genomen en hij weer gaat verkennen en uitproberen.
@ nelta, toch dit ook nog even... 28.05 Je kind neemt in zijn leven heel wat sprongetjes. Frans Plooij, schrijver van het boek 'Oei, ik groei' beantwoordt vragen over problemen tijdens een sprong. Mijn dochter eet echt niets meer als ze een sprongetje maakt. Hoe zorg ik ervoor dat ze toch voldoende binnen krijgt? Dat hoef jij niet te doen, dat doet je dochter zelf. Als moeder zie je natuurlijk niets zo graag als een kind dat goed en gezond eet. En als dat een dag niet gebeurt, raak je misschien in paniek. Heel normaal, want ze is natuurlijk het belangrijkste in je leven. Maar luister: dit zijn echt typische jongemoederzorgen waar je over een paar jaar om lacht. Je dochter eet slechter omdat ze een sprongetje in haar mentale ontwikkeling meemaakt. Gelukkig duurt zo'n sprong nooit echt lang en heeft ze genoeg reserves om haar lichaam gezond te houden. Pas als je merkt dat ze uitdroogt of er ziek uit ziet moet je langs de huisarts gaan. Dan heeft het slechte eetgedrag niets te maken met een sprong, maar met iets anders waarbij je echt een arts moet betrekken. Als je twijfelt kun je natuurlijk altijd langs de huisarts gaan. Je kunt wel proberen haar wat vaker iets gezonds kleins aan te bieden, ook op tijden dat het geen 'eettijd' is. Dit kan je ook in een situatie doen waarin ze niet nadenkt over 'ik moet eten'. Bijvoorbeeld als ze in de buggy zit. Als ze nog een baby is (ik weet helaas niet hoe oud ze is) geef je haar gewoon de borst als ze erom vraagt.
(alhoewel... buikpijn, mega koortslip, voorhoofd pijn, snotterig, hoesten, niezen en natte broeken... hihi) Voel me enigszins belabberd. hihi Meisje ziet er ook pips uit, Maar temp is 36.4 is goed toch?
uche uche, hoest hoest... snif.... haalt neus luidruchtig op.... heeft waterige oogjes. Ziet bijna niets... hihi Dag meiden. Knuf!
Dank je wel. Ja het gaat heel erg hard nu. Nou hij heeft er behoorlijk last van. Hij eet minder en heeft af en toe heel erg pijn en het ergste van alles is dat hij ook heel erg slaap dus wij ook Ja hij kan gewoon van zijn buik zelf weer zitten, dat heeft hij vorig weekend geleert Het ging gewoon van zelf ik heb er niks voor gedaan. Hij speelt veel op de grond en niet zo veel in de box, maar ik denk niet dat het daar aan ligt. Ja dat tijgeren daar is hij nu erg snel in. maar gelukkig heb ik nog niet heel erg druk want hij kruipt alleen op plekken waar ik hem zie dus het valt nog mee. hihihi tijgert ze zo hihihihi wat grappig, ach op een gegeven moment hebben ze het vast wel door en dan gaat het van zelf. x
Goeiemorgen! Is het Sint Maarten en wat gaat het vanavond weer doen? Juist stormen! Arme Lisette, ze heeft zo haar best gedaan op haar papier mache PomPom lampion! Zon?!?!?! Hier niet! Hoest verder?
@donder, ik geloof eigenlijk niet echt in sprongetjes, maar wie weet, maar wat mat zou nog bij moeten leren. hij is nu al zo snel ik dacht zelf nog aan tandjes, maar voel nog niks zitten. en volgens mij heeft hij door dat hij een eigen willetje heeft, en dat is hij nu een beetje aan het uitproberen ik hoop iig dat het snel over is, want vanmorgen was nemeer al om 5.15 wakker om zn misgelopen eten van gister in te halen.
@ gup, volgens mij zouden (AHHHH! Hier zit mevr op handen en knieën heen en weer te wiebelen terwijl ze naar de kat kijkt. AHh Cute!) onze kids vandaag niet 9 maanden moeten zijn? 11-11? Oh oh... mevr heeft kat ontdekt op stoel... nee, ze geeft t op. hihi
@ Nelta, oh oh... dat is niet leuk! Zo vroeg op. Ik geloofde ook niet in sprongetjes maar het lijkt wel redelijk te kloppen. Heb het boek trouwens niet... hihi Tandjes kan ook. Hier ook zo'n dame... maar ik voel niets. zucht! @ Peache, slaapt hij graag ivm tandjes krijgen? @ Mevr heb ik vanmorgen om 7.15 maar wakker gemaakt. Ik kan dus niet meer uitgaan van mevr wekker... hihi. Dan gaat het mis... Weken om 6 uur stipt en nu. huilen omdat ik haar wakker maakte. hihi